• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان تاکید کرد:

لزوم حمایت دولت از واحدهای صنعتی کوچک/ با مجتمع مس سرچشمه همکاری خوبی داریم

  • کد خبر : 7555
  • 03 بهمن 1400 - 18:05
لزوم حمایت دولت از واحدهای صنعتی کوچک/ با مجتمع مس سرچشمه همکاری خوبی داریم
مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان گفت: در حال حاضر، واحدهای کوچک صنعتی در راستای توسعه و پیشرفت به حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ نیاز دارند و اگر این امر محقق نشود، طبیعتا عملکرد این واحد نیز دچار مشکل خواهد شد.
مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان گفت: در حال حاضر، واحدهای کوچک صنعتی در راستای توسعه و پیشرفت به حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ نیاز دارند و اگر این امر محقق نشود، طبیعتا عملکرد این واحد نیز دچار مشکل خواهد شد.

غلامرضا خدامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت شرکت رعد مس رفسنجان در زمینه تولید شمش مس است و در حال حاضر، ۱۸ نیروی انسانی شاغل در این مجموعه در حال فعالیت هستند. ضمن اینکه میزان ظرفیت تولید مجموعه ۳۵۰ تن در ماه است که البته این میزان بستگی به تامین ماده اولیه مورد نیاز دارد و در بهترین حالت، ۲۷۵ تن محصول در شرکت ما تولید می‌شود.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: سرباره و ته‌پاتیل به‌ عنوان ضایعات مس از مجتمع مس سرچشمه، خریداری و سپس به شمش مس با عیار ۹۸٫۵ درصد تبدیل می‌شود که خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی نداریم. اگرچه برخی مشکلات اقتصادی باعث شده است در تولید محصول با معضلاتی روبه‌رو شویم که تلاش می‌کنیم به مرور زمان این مشکلات را رفع و میزان ظرفیت تولید مطلوب خود را حفظ کنیم.

تولید شمش مسی در کوره‌های دوار

مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان در ادامه به فرایند تولید شمش مس اشاره کرد و گفت: ضایعات مسی با عیار ۷ تا ۴۰ درصد وارد کوره‌های دوار سه تنی می‌شود و ذوب اولیه صورت ست آمده می‌پذیرد. در ادامه، عملیات سرباره‌گیری انجام می‌شود و پس از جداسازی تفاله، مات مس ۷۰ درصد شکل می‌گیرد. مات مس به دست آمده در مرحله بعد وارد کوره‌های بلیستر و هوادهی می‌شود و با دمیدن اکسیژن، خالص‌سازی صورت می‌گیرد و در پایان با جداسازی ناخالصی‌ها به‌ وسیله فیلترهای مخصوص، شمش مس با عیار ۹۷ تا ۹۸٫۵ با وزن میانگین ۳۰ کلیوگرم تولید می‌شود.

خدامی در همین راستا اضافه کرد: شمش مس تولید شده به‌ عنوان مواد سرد جهت شارژ کوره‌های مجتمع مس سرچشمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده نیز به این صورت است که زمانی که حرارت مس مصرفی در کوره بالا می‌رود، جهت کاهش حرارت داخل کوره، باید مس خالص به آن افزوده شود. شمش‌های تولید شده در مجموعه ما به‌ عنوان مواد سردکننده مس به داخل کوره تزریق می‌شود. این مواد سرد تنها در ۲۵ شرکت در داخل کشور تولید می‌شود که همگی در استان کرمان مستقر هستند.

وی در ارتباط با کیفیت شمش مس تولید شده در مجموعه رعد مس رفسنجان، اذعان کرد: کیفیت شمش مس تولید شده باید آنقدر مرغوب و مناسب باشد که توسط مجتمع مس سرچشمه عودت داده نشود. چراکه عدد آنالیز شمش این شرکت ۹۵ درصد است و در غیر این‌ صورت، مورد استفاده مس سرچشمه قرار نمی‌گیرد. عمده شرکت‌های فعال در این زمینه، محصولات با کیفیت تولید می‌کنند و خوشبختانه شمش‌های تولید شده در مجموعه ما، همواره مورد تایید مجتمع مس سرچشمه بوده است.

همکاری مطلوب با مجتمع مس سرچشمه

این تولیدکننده شمش مسی در خصوص نحوه فعالیت مجموعه، اظهار کرد: شرکت رعد مس رفسنجان از سال ۱۳۹۵ شمش مورد نیاز مجتمع مس سرچشمه را تامین می‌کند. در حالی که پیش از این، فعالیت گسترده‌ای در داخل کشور داشته و محصولات تولیدی را به برخی واحدهای کوچک صنعتی در استان‌های تهران و زنجان ارسال کرده است. اگرچه همکاری با مجتمع مس سرچشمه باعث افتخار ما بوده و با بومی‌سازی صورت گرفته، اشتغال‌زایی نیز در سطح استان کرمان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تحریم‌ها چه تاثیری بر فعالیت این شرکت داشته است، مطرح کرد: تحریم‌ها همواره به‌ صورت غیرمستقیم بر فعالیت مجموعه ما تاثیر گذاشته است. مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، مهم‌ترین معضلی است که با آن مواجه بوده‌ایم که به صورت غیر مستقیم بر تامین انرژی، جذب نیروی انسانی بیشتر و تولید نیز اثر منفی داشته است.

افزایش ۶ برابری قیمت گاز

خدامی عنوان کرد: هزینه هر مترمکعب گاز مصرفی مجموعه از ابتدای سال ۱۴۰۰ از قیمت ۶۰۰ تومان به حدود یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته است. از آنجایی که بنای اصلی تولید محصول در مجموعه ما استفاده از انرژی گاز در کوره‌های دوار است، بنابراین با افزایش ۶ برابری قیمت گاز، ناچار به کاهش میزان تولید و در نتیجه تعدیل نیرو شدیم. این در حالی است که تعداد نیروی انسانی فعال در مجموعه ما تا پایان سال گذشته ۴۸ نفر بوده و در حال حاضر به ۲۸ تَن کاهش یافته است. ما پیش از این نیز از مازوت به‌ عنوان سوخت اصلی در کوره‌های دوار استفاده می‌کردیم و نفت کوره در کنار این سوخت با هزینه حمل ۲۳۰ هزار تومان تامین می‌شد. این قیمت به‌ یک‌باره به حدود ۶ تا هفت میلیون تومان افزایش یافت و در نتیجه، ناچار به کاهش میزان ظرفیت تولید شدیم.

وی در ادامه به بررسی بازار شمش مسی پرداخت و مطرح کرد: با عنایت به عملکرد مثبت و رو به رشد شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع‌های زیرمجموعه آن همچون مس سرچشمه، بازار محصولات مسی در شرایط خوبی قرار دارد و اگر قراضه مسی به‌ عنوان ماده اولیه از جانب مجتمع مس سرچشمه در اختیار ما قرار نگیرد، طبیعتا در تولید شمش مسی و کیفیت مطلوب نهایی دچار مشکل خواهیم شد. در حال حاضر، ماده اولیه مورد نیاز واحدهای کوچک صنعتی در حوزه مس به‌ راحتی تامین می‌شود و شرایط بازار محصولات مسی مساعد است.

اجرای نیمه‌تمام طرح سند پلاست و شات پلاست

مدیرعامل شرکت رعد مس رفسنجان در ارتباط با برنامه طرح توسعه این مجموعه، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، متاسفانه موفق به اجرای طرح سند پلاست و شات پلاست در مجموعه نشدیم و در تلاش هستیم با تامین بودجه مورد نیاز جهت خریداری تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در این زمینه، این طرح را به مرحله اجرا برسانیم. در حالی که قیمت این ماشین‌آلات به طرز هولناکی افزایش یافته است و امیدوار هستیم با کمک سرمایه‌گذاران داخلی، این طرح را اجرا کنیم. چراکه راه‌اندازی این طرح، باعث اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در مجموعه می‌شود و باعث تسهیل در جداسازی سرباره جهت تولید شمش مسی خواهد شد.

وی در پایان ضمن اعلام درخواست از دولت و شرکت‌های بزرگ در راستای حمایت از واحدهای کوچک صنعتی، خاطرنشان کرد: واحدهای کوچک صنعتی در راستای توسعه و پیشرفت به حمایت دولت و شرکت‌های بزرگ نیاز دارند. این حمایت نه تنها در صنعت مس، بلکه در سایر صنایع نیز باید وجود داشته باشد تا شاهد پیشرفت و موفقیت هرچه بیشتر صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7555

نوشته‌های مشابه