• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر تعاونی 3889 زاهدان سی‌بل مطرح کرد:

لزوم رفع مشکلات زیرساخت‌های توسعه و تولید در مناطق محروم

  • کد خبر : 8382
  • 27 آذر 1401 - 8:09
لزوم رفع مشکلات زیرساخت‌های توسعه و تولید در مناطق محروم
مدیر تعاونی 3889 زاهدان سی‌بل، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و هزینه‌های بالای تولید در استان سیستان و بلوچستان و همچنین عدم حمایت از سوی دولت، تولید مقرون به صرفه نیست. بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت، ایجاد شهرک‌های صنعتی است که باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

مدیر تعاونی ۳۸۸۹ زاهدان سی‌بل، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و هزینه‌های بالای تولید در استان سیستان و بلوچستان و همچنین عدم حمایت از سوی دولت، تولید مقرون به صرفه نیست. بهترین راهکار برای خروج از این وضعیت، ایجاد شهرک‌های صنعتی است که باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

‌حسین موسوی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع کرده است و دو محصول پروفیل آلومینیومی و کابل آلومینیومی در هفت سایز مختلف را تولید می‌کند. البته خط تولید کابل آلومینیوم به علت رواج تولید کابل‌های خودنگهدار تعطیل شده است اما به علت مزایای کابل‌های آلومینیومی نسبت به مسی مانند وزن و قیمت کمتر و رسانایی برقی بیشتر، به دنبال آن هستیم تا فعالیت خود را دوباره در این زمینه آغاز کنیم. در گذشته این واحد هم در شهرک صنعتی شمس‌آباد و هم در شهر زاهدان فعالیت داشت اما به دلیل کمبود نقدینگی، خط تولید تهران را اجاره داده‌ایم و اکنون در زاهدان با ۲۷ نفر نیروی انسانی مشغول فعالیت هستیم.

وی افزود: در واقع ما تنها تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در استان سیستان و بلوچستان هستیم که تمامی فرایند تولید از ذوب تا آب‌کاری و تولید پروفیل با مجهز بودن به دستگاه پرس اکستروژن در داخل مجموعه انجام می‌شود. عمده پروفیل‌های تولیدی ما کاربرد ساختمانی دارند و تاکنون موفق به تولید بیش از ۵۶ مدل پروفیل آلومینومی شده‌ایم. همچنین مشغول تولید تیغه‌های کرکره آلومینیومی بوده و در حالت کلی، با ۲۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستیم.

مدیر تعاونی ۳۸۸۹ زاهدان سی‌بل ضمن اشاره به کیفیت محصولات تولیدی این مجموعه، تصریح کرد: کیفیت محصولات این واحد به دو دسته درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی می‌شود. در تولید محصولات درجه یک، از شمش آلومینیوم استفاده می‌کنیم و محصولات درجه دو را با جمع‌آوری قراضه آلومینیوم، ذوب و آلیاژ‌سازی آن تولید می‌کنیم. کوره‌های مورد استفاده در این مجموعه از نوع قدیمی موسوم به بوته‌ای چدنی بودند اما با بهره‌گیری از تجربه لازم، موفق به طراحی کوره‌ای جدید شدیم که منجر به کاهش هزینه و افزایش کیفیت محصول می‌شود. مخزن کوره قدیمی از جنس چدن بود و بعد از گذشت مدت زمانی مشخص باید تعویض می‌شد که هزینه آن بالغ بر ۲۰ میلیون تومان بود. در زمانی که ما ضایعات آلومینیوم را داخل آن ذوب می‌کردیم، مقداری از چدن در مذاب حل و باعث کاهش کیفیت محصول و تغییر رنگ آلومینیوم می‌شد. ما با استفاده از خاک و آجر نسوز مخزن این کوره را ساختیم که معایب چدن را ندارد و دمای بالای موجود، منجر به مشکل خاصی برای نیروی انسانی در زمان ریخته‌گری نمی‌شود.

صبر تولیدکنندگان لبریز شده است

موسوی‌فر در خصوص چالش‌های تولید پروفیل آلومینیومی، عنوان کرد: متاسفانه به سبب حضور افرادی که از بورس کالا شمش آلومینیومی را به صورت انبوه خریداری می‌کنند، ناچار به تامین مواد اولیه از بازار آزاد با قیمتی بالاتر از بورس هستیم. ضمن اینکه اکثر تولیدکنندگان نگران این موضوع هستند که به دنبال نوسان قیمت مواد اولیه، محصول تولیدی خود را با چه قیمتی به فروش برسانند تا به سبب نوسانات قیمت، دچار ضرر نشوند و بر همین اساس بسیاری از تولیدکنندگان ریسک تولید در حجم بالا را به جان نمی‌خرند. نوسان قیمت شمش آلومینیوم بی‌تاثیر از تغییر نرخ ارز نیست و گاهی این اختلاف قیمت به حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. البته شرایط برای تولیدکنندگانی که از نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه برخوردارند و امکان تولید محصول در حجم بالا را دارند، مناسب است اما واحدهای کوچک‌مقیاس برای فروش تولیدات خود، به روش بازاریابی مستقیم و ارتباط با مشتری می‌اندیشند.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی به عنوان یکی دیگر از معضلات تولید، تاکید کرد: تعاونی ۳۸۸۹ زاهدان سی‌بل علی‌رغم در دست داشتن طرح‌های توسعه‌ای، متاسفانه به علت کمبود نقدینگی موفق به اجرای این طرح‌ها نشد. با توجه به اینکه نحوه فروش تولیدات ما اعتباری است، بنابراین بازگشت سرمایه حاصل از تولید زمان‌بر خواهد بود. در صورتی که تولید در تناژ بالا و گسترش فعالیت‌های تولیدی، نیازمند تامین سرمایه در گردش کافی است. با وجود تمام وعده‌های که از سوی مسئولان برای حمایت از تولید مطرح می‌شود، هیچ اقدامی برای عملی کردن این وعده‌ها صورت نمی‌گیرد. به عنوان مثال، در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده تولیدکنندگان مطرح شده بود که اگر این مالیات پرداخت شود، جریمه دیرکرد آن بخشیده خواهد شد. به همین منظور تعدادی از افراد به ناچار برای پرداخت مالیات، ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه خود را فروختند اما این اتفاق هیچ‌گاه رخ نداد و بخشودگی شامل حال تولیدکنندگان نشد.

این فعالیت صنعت آلومینیوم در همین راستا مطرح کرد: مالیات‌هایی که برای تولیدکنندگان در استان‌های دور افتاده نسبت به شهر‌های توسعه‌یافته در نظر گرفته می‌شود، غیرکارشناسی است. بخشی از مواد اولیه مورد نیاز ما ضایعات است و فاکتور خرید در ازای خرید آن دریافت نمی‌کنیم اما زمانی که ما محصولات خود را تولید و به فروش می‌رسانیم، به اینکه فاکتور رسمی فروش داریم، ملزم به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شویم. این در حالی است که موقعیت‌هایی پیش آمده که نتوانستیم محصولات خود را بفروشیم و برای تسویه بدهی‌های خود، ناچار به فروش زیر قیمت بازار شده‌ایم. با شرایط دشواری که صنعت‌گران درگیر آن هستند، ادامه مسیر تولید میسر نیست و صرفه اقتصادی ندارد و ما هم به دنبال جا‌به‌جایی کارگاه تولیدی خود به تهران هستیم.

نبود فرصت‌های شغلی در استان سیستان و بلوچستان

موسوی‌فر با اشاره به مشکلات تولید در مناطق محروم، اذعان کرد: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها، هزینه‌های تولید بالا در استان سیستان و بلوچستان و عدم حمایت از سوی دولت، حتی به دنبال تعطیلی کارخانه هستیم اما به دلیل افرادی که در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند، نمی‌توانیم تولید خود را متوقف کنیم. همچنین اگر قالب‌های پرس اکستروژن دچار مشکل شوند، چاره‌ای جز تعمیر آن‌ها در تهران نداریم اما زمانی که کارخانه تولیدی ما در شمس‌آباد فعال بود، این مشکل را نداشتیم و افراد متخصص برای تعمیر قطعات در دسترس بودند. مشکل اصلی استان سیستان و بلوچستان، کمبود فرصت‌های شغلی و نیروی انسانی متخصص است زیرا در این منطقه به دلیل شرایط خشک آب و هوایی و نبود آبی کافی، امکان فعالیت‌های کشاورزی وجود ندارد. بهترین راهکار در این خصوص، ایجاد شهرک‌های صنعتی است و به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان و هم‌مرز بودن با کشور‌هایی همچون پاکستان و افغانستان، امکان صادرات محصولات وجود دارد اما متاسفانه توجه چندانی به این مسائل نمی‌شود؛ در حالی که تاجران این کشور‌ها در گذشته به دنبال خرید محصولات ایرانی بودند. در حال حاضر امیدوار به طرح ملی ساخت مسکن هستیم تا ضمن افزایش پروژ‌های عمرانی در کشور، بازار مصرف نیز رونق پیدا کند.

وی در ارتباط با تاثیر حامل‌های انرژی بر راندمان تولید، توضیح داد: متاسفانه با قطعی برق، یک روز کامل کاری را از دست می‌دهیم. به همین دلیل در چنین وضعیت اقتصادی، یک موتور برق خریداری کرده‌ایم تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم. در رابطه با موضوع اتصال خط گاز به این واحد، دو سال است که بهای آن را پرداخت کرده‌ایم اما هر روز با وعده واهی اتصال آن مواجه می‌شویم. سوخت مصرفی و مورد نیاز ما گازوئیل است که برای تهیه آن باید مراحل زمان‌بری را طی کنیم تا موفق به اخذ حواله برای خرید گازوئیل شویم. متاسفانه گاهی اوقات که نمی‌توانیم سوخت مورد نیاز خود را تامین کنیم، با اختلال در فعالیت کارخانه مواجه می‌شویم. با توجه به اینکه کشور ما منابع و معادن فراوانی دارد، باید به صنعتگران اهمیت بیشتری داده شود و از افرادی که در مسیر تولید گام برمی‌دارند، حمایت‌های لازم به عمل آید.

مدیر تعاونی ۳۸۸۹ زاهدان سی‌بل در رابطه با کیفیت محصولات آلومینیومی، یادآورد شد: یکی دیگر از محصولات تولیدی مجموعه، پروفیل آلومینیوم دوجداره برای در و پنجره و قابل رقابت با در و پنجره‌های «UPVC» است. به دلیل شرایط آب و هوایی خشک ایران و آفتاب شدید در مناطق جنوبی کشور، بهتر است از محصولات آلومینیومی که کیفیت مناسب‌تر و دوام و ماندگاری بیشتری دارند، استفاده شود. البته عدم حمایت تنها از سوی دولت نیست و مصرف‌کنندگان نیز تمایلی به خرید اجناس ایرانی و یا تولیدشده در شهر‌هایی به غیر از پایتخت را ندارند؛ در صورتی که اجناس تولیدی ما از کیفیت مناسبی برخوردار و فرایند کلی تولید در تمام نقاط کشور یکسان است.

انتهای پیام//    

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8382

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد