• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت معدنی کانی جویان طبس مطرح کرد

لزوم نصب تجهیزات زغال‌شویی در معادن

  • کد خبر : 1419
  • 28 اسفند 1398 - 12:02
لزوم نصب تجهیزات زغال‌شویی در معادن
مدیرعامل شرکت معدنی کانی جویان طبس گفت: بسیاری از معدنکاران با گمان پایین بودن عیار زغال‌سنگ استخراجی اولیه، آن را به عنوان باطله دپو می‌کنند و شاهد هدررفت مقدار زیادی از این ماده معدنی هستیم؛ در حالی که با نصب تجهیز زغال‌شویی می‌توان عیار زغال‌سنگ را افزایش داد و آن را به نوع نسبتا مرغوب تبدیل کرد.

مدیرعامل شرکت معدنی کانی جویان طبس گفت: بسیاری از معدنکاران با گمان پایین بودن عیار زغال‌سنگ استخراجی اولیه، آن را به عنوان باطله دپو می‌کنند و شاهد هدررفت مقدار زیادی از این ماده معدنی هستیم؛ در حالی که با نصب تجهیز زغال‌شویی می‌توان عیار زغال‌سنگ را افزایش داد و آن را به نوع نسبتا مرغوب تبدیل کرد.

حسن فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت معدنی کانی جویان طبس در چند معدن زغال‌سنگ منطقه طبس به صورت پیمانکاری فعالیت کرده است که ازجمله این معادن می‌توان به آروین نوین، پویش معادن، ممرادکو، راه‌اندازی و استخراج از معدن پروده ۴ طبس تحت اختیار شرکت سامان کاوش و حفاری و اکتشافات معدن پیرحاجات زرین کانی یاب و کمر مهدی اشاره کرد. در حال حاضر روی معدن پیرحاجات فعالیت می‌کنیم و پیمانکاری شرکت بلور کویر در عشق آباد را نیز انجام می‌دهیم.

وی افزود: شرکت ما از اکتشاف تا استخراج معدن را به صورت پیمانکاری انجام می‌دهد. در حال حاضر، منطقه طبس بزرگ‌ترین ذخایر معدنی زغال‌سنگ را در خود جای داده و تخمین زده می‌شود میزان این ذخایر به بیش از یک میلیارد تن برسد. به عبارت دیگر، نیمی از ذخایر قطعی زغال‌سنگ کشور تنها در محدوده طبس واقع شده است.

مدیرعامل شرکت معدنی کانی جویان طبس عنوان کرد: ذخیره معدن پروده ۴ برای شرکت سامان کاوش حدود ۹ میلیون تن، یکی از بلوک‌های معدن عشق آباد حدود ۱٫۵ میلیون تن، در بخش روباز معدن پیرحاجات ۱٫۲ میلیون تن، معدن کمر مهدی نیز که لایه‌های معدنی سه تا چهار متری دارد، حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن ذخیره دارند. به طور کلی در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی چند لایه غنی از ذخایر زغال‌سنگ دارد.

فاطمی با اشاره به نوع ذخایر زغال‌سنگ، بیان کرد: ۶۵ تا ۷۰ درصد از زغال‌سنگ کشور از معادن طبس استخراج می‌شوند. در این میان، تنها معادن بخش پروده طبس دارای زغال‌سنگ کک‌شو هستند. در این منطقه چند کارخانه زغال‌شویی وجود دارد که پس از استخراج زغال‌سنگ از معادن، عملیات فرآوری را روی آن‌ها انجام می‌دهند. منطقه مزینو یعنی اطراف جاده یزد دارای زغال‌سنگ حرارتی و از جنس آنتراسیت است که عمدتا در صنایع داخلی مصرف و بخش کمی از آن صادر می‌شود. شرکت کانی کربن، در هر ماه حدود ۲۰ هزار تن زغال‌سنگ حرارتی تولید می‌کند. علاوه‌براین معادن، بخش پیرحاجات نیز که اخیرا در این منطقه زغال‌سنگ اکتشاف شده است و معدن بلور کویر عشق آباد زغال‌سنگ حرارتی دارند.

چالش‌های معدنکاری زغال‌سنگ

مدیرعامل شرکت معدنی کانی جویان طبس در خصوص مشکلات معدنکاری معادن زغال‌سنگ، تصریح کرد: عموم شرکت‌های فعال در زمینه زغال‌سنگ به دلیل تحریم‌ها از نظر مالی با مشکل مواجه هستند و شرکت ما نیز از این قضیه مستثنی نیست. با اینکه زغال‌سنگ در کشور ما طی یکی دو سال اخیر بازار خوبی پیدا کرده است اما شرکت‌های صاحب معدن با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به روش‌های معدنکاری معادن زغال‌سنگ، بیان کرد: عمده معادن کوچک زغال‌سنگ در حوزه طبس به صورت سنتی تجهیز و استخراج می‌شوند. در روش سنتی تنها تجهیزات مورد استفاده واگن، ریل، پیکور و… هستند که در ایران موجود است و خوشبختانه این تجهیزات در کشور ما سازندگان خوبی نیز دارد. در این میان، معدن پروده ۴ به صورت مکانیزه به فعالیت می‌پردازد که تجهیزات این معدن از سال ۸۵ به بعد به کشور وارد شده و با همین تجهیزات فعالیت می‌کند. پس از آن، به دلیل تحریم‌ها سایر معادن نتوانستند مکانیزه شوند و تقریبا اکثر معادن کوچک روش سنتی استخراج را برگزیده‌اند. البته تامین ریل اخیرا با مشکل روبه‌رو شده است و این تجهیز به کشور وارد نمی‌شود. ضمن اینکه قیمت ریل طی یکی دو سال اخیر از هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است و متاسفانه بسیاری از معدنکاران با چالش تامین ریل مواجه هستند.

فاطمی اضافه کرد: مشکل عمده بسیاری از معدنکاران زغال‌سنگ کمبود نقدینگی است؛ به این صورت که برخی از آن‌ها بدون داشتن نقدینگی مناسب اقدام به تجهیز معدن می‌کنند اما پس از ورود به کار، قادر به تامین مخارج خود نیستند و سرنوشتی جز تعطیلی چاره آن‌ها نخواهد بود.

بازار زغال‌سنگ ایران بسیار پویا است

مدیرعامل شرکت کانی جویان طبس خاطرنشان کرد: زغال‌سنگ ازجمله مواد معدنی است که اخیرا بازار خوبی پیدا کرده است و تقریبا تمامی زغال‌سنگ استخراجی از تمامی معادن با هر گرید و عیار و نوع آن به سرعت در بازار به فروش می‌رود. به طوری که تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی که پیش از این، مشتریان کمتر به دنبال خرید آن بودند نیز به شدت افزایش یافته است. همچنین مشاهده می‌شود برخی حاضر به خرید زغال‌سنگ به صورت پیش‌خرید و تحویل گرفتن آن در ماه‌های آینده هستند.

فاطمی ادامه داد: در حال حاضر، زغال‌سنگ کک‌شو معادن طبس با خاکستر کمتر از ۱۰ درصد به قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر تن خرید و فروش می‌شود. در این میان، زغال‌سنگ‌های آنتراسیت در صورتی که میزان خاکستر آن کمتر از ۱۰ درصد باشد، حتی به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان به ازای هر تن معامله می‌شود.

وی اظهار کرد: معادن برای رونق گرفتن تولیدات خود پیش از شروع استخراج و فعالیت باید ابتدا به نصب یک کارخانه زغال‌شویی اقدام کنند تا ماده معدنی به هدر نرود؛ چراکه برخی لایه‌های زغال‌سنگ دارای خاکستر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد هستند. در حالی که با یک عملیات ساده زغال‌شویی می‌توان ۲۰ تا ۳۰ درصد از خاکستر آن را کاهش و درجه مرغوبیت زغال‌سنگ را افزایش داد. متاسفانه مشاهده می‌شود برخی معدنکاران اقدام به دپوی زغال‌سنگ دارای کیفیت پایین به عنوان باطله می‌کنند و چون زغال‌سنگ معمولا در اعماق بیشتر، دارای عیار و مرغوبیت بالاتر است، عملیات استخراج را تا رسیدن به زغال‌سنگ مرغوب ادامه می‌دهند. علت این اقدام نیز فروش سریع‌تر زغال‌سنگ مرغوب در بازار است.

فاطمی در پایان مطرح کرد: همه معادن زغال‌سنگ برای ارتقای کیفیت کار و محصول خود نیاز به راه‌اندازی یک واحد زغال‌شویی دارند؛ چراکه با نصب این تجهیز ذخیره معدن به خوبی حفظ شده و می‌توان از همه ذخایر معدن استفاده کرد. در معادن کوچک، کارخانه زغال‌شویی ۳۰ تن بر ساعت و در معادن بزرگ، این واحد را با ظرفیت ۵۰ تن بر ساعت و بیشتر نیز می‌توان راه‌اندازی کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1419

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد