• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

لزوم هوشمند‌سازی معادن در کشور

  • کد خبر : 16411
  • 27 فروردین 1402 - 14:21
لزوم هوشمند‌سازی معادن در کشور
معدن و صنایع وابسته به آن، نقش مثبتی در رشد مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی و تولید ثروت دارند. برای تقویت و رشد این بخش ۱۶ فناوری وجود دارد که می‌تواند به رفع چالش‌های آن کمک کند.

معدن و صنایع وابسته به آن، نقش مثبتی در رشد مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی و تولید ثروت دارند. برای تقویت و رشد این بخش، ۱۶ فناوری وجود دارد که می‌تواند به رفع چالش‌های آن کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از صدا و سیما، کشور‌های مختلف با استفاده از ۱۶ فناوری کاربردی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند گام‌های فناورانه و راهبردی برای رونق دادن به صنعت معدن بردارند.

معدن و صنایع وابسته به آن، نقشی قابل توجه و مثبت در رشد مولفه‌های اقتصادی و اجتماعی و ایجاد اشتغال و تولید ثروت دارند.

به همین دلیل اقتصاد‌های نوظهور و قدرتمند جهانی به دنبال توسعه بخش‌های معدنی خود هستند و این کار را با کمک استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و با به‌کارگیری فناوری و نوآوری انجام می‌دهند.

۱۶ فناوری مطرح و کاربردی در جهان شناسایی شده و به‌کار بسته می‌شود تا این صنعت روندی رو‌به‌رشد داشته باشد. فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی، ماشین‌آلات و ابزارآلات صنعتی، رباتیک و اینترنت اشیا، پرتونگاری، هواپیمای بدون سرنشین، واقعیت مجازی و افزوده، پردازش ابری، لیزر، کلان‌داده، بلاکچین، پردازش تصویر، فناوری‌های شیمیایی، پلتفرم آنلاین، نانو، اسکن سه‌بعدی و فناوری‌های زیستی ابزار‌هایی شده‌اند که در اختیار فناوران قرار گرفته‌اند.

این فناوری‌ها در حوزه اکتشاف معادن، استخراج معادن و ارائه خدمات و پشتیبانی معادن کارایی دارند و توانسته‌اند نقشی اثرگذار در رونق دادن به صنعت معدن در دنیا داشته باشند. این ابزار‌های فناورانه به ویژه توسط استارتا‌پ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر روند توسعه کسب‌وکار‌های استارت‌آپی به نحوی است که استارت‌آپ‌ها جانی دوباره به صنایع مختلف بخشیدند و حـل مشکلات صنایع مختلف را برعهده گرفتند. شرکت‌های نوپا در صنایع مختلف مشکلات را شناسایی و با ارائه راهکار‌های نوآورانه سـعی در حل مشکلات دارند.

صنایع بالغ مانند معدن از ظهور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و شکل‌گیری مفاهیم آن در صنعت خود، دور نیست و با گذر زمان، شرکت‌های نوپا در حال ایفای نقشی پررنگ در این صنایع هستند.

شرکت‌هایی که در بهبود فرایند‌های اکتشاف با کمک فناوری‌ها در راستای کاهش هزینه و ریسک، افزایش بازدهی و ارتقای بهره‌وری در فرایند استخراج، کاهش آلایندگی زیست‌محیطی معادن، شبکه‌سازی و توسعه اکوسیستم نوآوری در حوزه معدن، تسهیل خرید و فروش مواد معدنی و شفاف‌سازی اطلاعات در زنجیره ارزش و بهره‌گیری از روش‌های نوین فرآوری محصولات معدنی با استفاده از فناوری‌های جدید اثرگذارند.

در ایران نیز چند سالی است که فناوران و نوآوران با صنعت معدن همراهی می‌کنند و زمینه رشد و توسعه این صنعت را ایجاد کرده‌اند اما برای افزایش و واقعی کردن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌ها در بخش معدن، باید گام‌های بلندتر و جدی‌تری برداشته شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16411

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.