• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوستر مجمع نور:

لوسترهای آلومینیومی کیفیت لازم را ندارند

  • کد خبر : 3026
  • 20 اسفند 1398 - 18:58
لوسترهای آلومینیومی کیفیت لازم را ندارند
مدیرعامل شرکت لوستر مجمع نور گفت: در چند سال اخیر، تولیدکننده‌های لوستر به دلیل افزایش قیمت فلزهای گران‌بها مانند مس و برنج، به سمت فلزهای ارزان قیمتی همچون آلومینیوم و زاماک رفته‌اند. محصولات ساخته شده از این دو نوع فلز، از کیفیت کافی جهت فروش داخلی و خارجی برخوردار نیستند؛ اما به دلیل قیمت مناسب آن‌ها، این نوع لوسترها در سقف خانه‌های مردم جا گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت لوستر مجمع نور گفت: در چند سال اخیر، تولیدکننده‌های لوستر به دلیل افزایش قیمت فلزهای گران‌بها مانند مس و برنج، به سمت فلزهای ارزان قیمتی همچون آلومینیوم و زاماک رفته‌اند. محصولات ساخته شده از این دو نوع فلز، از کیفیت کافی جهت فروش داخلی و خارجی برخوردار نیستند؛ اما به دلیل قیمت مناسب آن‌ها، این نوع لوسترها در سقف خانه‌های مردم جا گرفته‌اند.

ایوب مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه لوستر مجمع نور از سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت کرده است، این مجموعه با توجه به تقاضا و نیاز مردم در آن سال‌ها، تولید را با لوسترهای بلوری آغاز کرد و با گذشت زمان و تمایل بازار به برنز و محصولات برنزی، تولید را با آینه، شمعدان، لوستر و کنسول‌های فلزی تا به امروز ادامه داده است. مواد اولیه ساخت محصولات، برنج است که به صورت شمش و ضایعات آن را تهیه می‌کنیم و بعد از ذوب، ریخته‌گری و قالب‌گیری مواد مذاب قطعات مختلف را ساخته و عملیات تراشکاری، آبکاری و رنگ‌کاری بر روی آن‌ها اعمال و در نهایت قطعات مختلف مونتاژ شده و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: در لوسترسازی، طراحی یکی از مهم‌ترین ارکان این صنعت است، چرا که یک تولیدکننده با طراحی منحصر به فرد می‌تواند محصول مختص به خود را وارد بازار کند، البته این امر از عهده هر تولیدکننده‌ای برنمی‌آید و باید در کنار سرمایه، مواد اولیه مرغوب و ماشین‌آلات، خلاقیت نیز در راستای تولید قرار گیرد تا محصولی با کیفیت و متفاوت را بتوان عرضه کرد.

مدیرعامل شرکت لوستر مجمع نور، بیان کرد: کیفیت یک لوستر مرغوب به آلیاژ بدنه وابسته است. برنج از فلزات گران‌بها محسوب و با توجه به نوسانات قیمت‌ها، نرخ تمام شده محصول زیاد می‌شود. تهیه لوستر برنجی از توان و سبد خرید تعداد کثیری از مردم خارج شده است؛ بنابراین بسیاری تولیدکننده‌ها برای حفظ بازار لوستر، به آلومینیوم روی آورده‌اند و از این فلز به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند. لوسترهای آلومینیومی از نظر ظاهر با محصولات برنجی تفاوتی ندارد، اما از کیفیت و استحکام لازم بی‌بهره است. این فلز سفید، بسیار شکننده بوده و تولیدکننده را در مراحل تراشکاری و آبکاری با مشکلاتی مواجه می‌کند. خوشبختانه کیفیت و اعتماد مشتری را به قیمت محصول ترجیح دادیم و همچنان بر اساس برنج محصول تولید می‌کنیم.

افزایش نرخ ارز، تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی محصول دارد

مرادی در رابطه با میزان فروش و عوامل موثر بر آن، توضیح داد: در چند سال اخیر نوسانات قیمت فلز و ارز، تاثیر مستقیمی بر میزان فروش داخلی و خارجی محصولات برنجی داشته و با افزایش قیمت، بازار صنایع فلزی به صورت چشمگیری تضعیف شده است. همچنان در تلاش هستیم در چنین شرایطی نیز تولید مجموعه را در بهترین حالت ممکن حفظ و تا جایی که امکان دارد با کمترین میزان افزایش قیمت، با مشتریان خود مدارا کنیم. در حال حاضر، صادرات نداریم و با وضعیت موجود اقتصادی کشور و عدم ارائه خدمات و تسهیلات ویژه از جانب دولت به تولیدکننده شرایط لازم برای صادرات حاکم نیست. با وجود اینکه کیفیت محصولات ما با بسیاری از کالاهای مشابه خارجی رقابت می‌کند، اما برنامه فروش خارجی در آینده نخواهیم داشت.

وی مطرح کرد: تولیدکننده ایرانی علاوه بر اینکه باید با مشکلات خارجی مانند تحریم دست‌وپنجه نرم کند، موانع و چالش‌های داخلی را نیز باید پشت سر بگذارد و این مسئله انرژی بیشتری از صنعت‌گر می‌گیرد. در شرایط بحرانی، دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولیدکننده قرار دهد و یا برخی از قوانین دست و پاگیر داخلی را لغو کند. بستن درهای واردات به روی محصولات چینی یکی از اقداماتی است که دولت می‌تواند برای کمک به تولیدکننده داخلی انجام دهد؛ اما از ۶ سال پیش تا کنون در این زمینه دولت کوچک‌ترین قدمی برنداشته و محصولات بی‌کیفیت و ارزان چینی در بازار ایران معامله می‌شوند و این موضوع ضربه محکمی به صنعت لوستر زده است.

این مدیرعامل در ادامه اضافه کرد: ظرفیت تولید مجموعه لوستر مجمع نور نسبت به ۶ سال گذشته، به یک سوم رسیده است. ما در ابتدا با ۱۵ پرسنل شروع به کار کردیم، اما در حال حاضر، تنها با هشت نفر مشغول به فعالیت هستیم. لوستر جزو محصولات لوکس محسوب می‌شود و توان خرید مردم کاهش یافته است؛ در نتیجه به سمت لوسترهای وارداتی می‌روند. این نوع لوسترها از آهن، زاماک و آلومینیوم هستند و با وجود قیمت ارزان آن‌ها، اما نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای لوسترهای ایرانی باشند.

خط تولید مدرن باعث افزایش کیفیت محصولات می‌شود

ایوب مرادی با بیان اینکه نوع تجهیزات و ماشین‌آلات بر کیفیت محصول تاثیر مثبت می‌گذارد، تصریح کرد: دولت در خصوص واردات قطعات و ماشین‌آلات هیچ کمکی نمی‌کند، در چند سال اخیر تولیدکننده‌ها خود برای وارد کردن این قطعات اقدام کردند و شرایط بهتری در روند تولید ایجاد شده است. استفاده از قالب‌های فورج و دایکاست در مرحله ریخته‌گری باعث افزایش سرعت تولید و کیفیت و ظرافت محصول شده است. در حال حاضر و طبق آمار، صنعت لوستر برنزی ایران جزو پنج کشور نخست دنیا محسوب می‌شود. رتبه نخست متعلق به کشور ایتالیا بوده و کشور چک در جایگاه دوم قرار گرفته است. ایران دارای معادن غنی مس بوده که این موضوع باعث خوش درخشیدن محصولات فلزی در سطح دنیا شده است؛ اما به دلیل اقتصاد ضعیف موجود در کشور و عدم حمایت دولت از تولیدکننده، ایران با وجود داشتن توانایی‌های لازم در بحث لوستر نمی‌تواند به جایگاه نخست در این صنعت دست یابد. در ایران طراحان توانمندی حضور دارند که می‌توانند لوسترهایی زیباتر از محصولات ایتالیایی طراحی کنند، اما به دلیل عدم حمایت، ایده و خلاقیت آن‌ها در نطفه خفه می‌شود.

وی در رابطه با چشم‌انداز و هدف شرکت لوستر مجمع نور، عنوان کرد: ما در شرایط کنونی کشور و نوسانات قیمتی و ارزی، نمی‌توانیم برای چند ماه آینده هدف‌گذاری کنیم و برای زمان حال برنامه‌ریزی داریم. در صورتی که تمام معادن در کشور وجود دارد و قیمت مواد اولیه داخلی کاملا مستقل از نرخ دلار است. در حال حاضر، قیمت‌گذاری‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود و قیمت خرید مواد اولیه بر قیمت نهایی محصول تاثیر مستقیم می‌گذارد و کنترل چنین شرایطی سخت است. در دو سال اخیر، هر برنامه‌ای را که مد نظر داشتیم و در جهت تحقق آن گام برداشتیم، شرایطی ایجاد شد که از ادامه راه و رسیدن به اهداف تعیین شده باز ماندیم و بهترین کار در چنین شرایط نابه‌سامانی، هدف‌گذاری روزانه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3026

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم