• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور:

ما همه در یک کشتی هستیم/مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندi قطعات ریختگی نوسانات نرخ ارز است

  • کد خبر : 5246
  • 26 تیر 1398 - 21:20
ما همه در یک کشتی هستیم/مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندi قطعات ریختگی نوسانات نرخ ارز است
مدیرعامل شرکت پیشگام انرژی خاور یکی از تولیدکنندگان فعال در صنعت شیر اطمینان قطعکننده اضطراری ایستگاه‌های گاز یا شات آف ولو که در مشهد واقع است با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روند تولید صنایع در ایران، گفت: برای تولیدکننده مهم‌ترین دغدغه نوسانات نرخ ارز است. اگر قیمت‌ها تا حدودی ثابت یا دارای یک شیب صعودی یا نزولی مشخصی باشد، می‌توان بر اساس آن یک برنامه‌ریزی جهت تولید انجام داد. اما گمان نمی‌کنم با این شرایط، ما بتوانیم برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت پیشگام انرژی خاور یکی از تولیدکنندگان فعال در صنعت شیر اطمینان قطعکننده اضطراری ایستگاه‌های گاز یا شات آف ولو که در مشهد واقع است با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر روند تولید صنایع در ایران، گفت: برای تولیدکننده مهم‌ترین دغدغه نوسانات نرخ ارز است. اگر قیمت‌ها تا حدودی ثابت یا دارای یک شیب صعودی یا نزولی مشخصی باشد، می‌توان بر اساس آن یک برنامه‌ریزی جهت تولید انجام داد. اما گمان نمی‌کنم با این شرایط، ما بتوانیم برنامه‌ریزی بلند مدتی داشته باشیم.

علی اکبر بهمندی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در مورد محصولات شرکت پیشگام انرژی خاور، اظهار داشت: شرکت ما شیر اطمینان قطع‌کننده اضطراری ایستگاه‌های گاز یا شات آف ولو و اکچواتور را تولید می‌کند و در حال حاضر نیز محصولات جدیدی به نام رگلاتورهای فشار گاز، رگلاتورهای صنعتی یا دیافراگمی جهت استفاده در شرک‌‌های گاز استانی و ایستگاه‌ساز، تولید می‌کنیم.

وی در مورد فرآیندهایی که در روند تولید این محصولات طی می‌شود، بیان کرد: مواد اولیه‌ای که ما برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم شامل فولاد زنگ‌نزن، آلومینیوم، برنج و فولاد است که در واحد ریخته‌گری مجموعه تولیدی ما آماده‌سازی و به صورت قطعه برای بخش مونتاژ آماده می‌شود. بخش دیگری از قطعاتی که استفاده می‌کنیم مانند پیچ و مهره، گیج و کانکتور استاندارد بوده و از بازار تهیه می‌کنیم. اقلامی مانند اُریب، پکیچ و دیافراگم نیز در تولید محصولات ما کاربرد دارند که عمدتا از منابع معتبر خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پیشگام انرژی خاور در ادامه اضافه کرد: بخشی از مواد اولیه‌ مورد نیاز ما، شمش برنج و یا آلیاژهای دیگر مس است که با آن مقاطع تولید می‌کنیم و این مقاطع، پس از انجام آنالیزهای مربوطه، برای ماشینکاری آماده می‌شوند. بخشی از مراحل تولید در مجموعه ما، تولید و ماشینکاری همین مقاطع است.

قطعات ریختگی برنجی در سیستم‌های گازرسانی کاربرد دارند

بهمندی ادامه داد: بخش دیگری از مواد اولیه نیز به صورت قطعات از پیمانکاران ریخته‌گری دریافت می‌شود که این قطعات انواع مختلفی دارد و از آلیاژهای برنج، ‌چدن و فولاد هستند. همه این مواد اولیه توسط واحد کنترل کیفیت ارزیابی می‌شوند و پس از ورود به مرحله پیش‌مونتاژ، مجددا کنترل کیفی شده و تست اولیه بر روی قسمت‌های مختلف آن، مانند پایلوت، بدنه و فیلترها انجام می‌شود تا به مرحله مونتاژ نهایی وارد شود؛ سپس کل قطعات روی یکدیگر مونتاژ شده و محصول نهایی تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است که کلیه تست‌های کیفیت بر اساس استانداردهای شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود.

بهمندی در مورد استفاده از قطعات برنج در ساخت محصولات این مجموعه، بیان کرد: معمولا در مواردی که بحث سایش و خوردگی در قطعه مطرح است، جنس قطعه از آلیاژ برنج انتخاب می‌شود؛ به عنوان مثال مهره‌هایی که رزوه دارند و تنظیم‌کننده فشار فنر هستند، چون روی قطعه دیگری سایش دارند از آلیاژ برنج ساخته می‌شود تا از خوردگی آن جلوگیری شود. در تجهیزات سیستم‌های گازرسانی و ایستگاه‌های تعدیل فشار گاز استفاده از قطعات برنجی کاربرد وسیعی دارد؛ بخشی از قطعات مورد استفاده در این تجهیزات توسط پیمانکاران ریخته‌گری قطعات برنجی تامین می‌شود.

مواد اولیه‌ کیفیت سابق را ندارد

مدیرعامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور درباره وضعیت مواد اولیه با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، توضیح داد: مواد اولیه‌ای که ما از بازار تهیه می‌کنیم دیگر کیفیت سابق را ندارد و کیفیت آن به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است. پیش از این مواد اولیه خارجی را با قیمت بسیار مناسب می‌توانستیم تهیه کنیم اما امروزه شرایط به گونه‌ای رقم خورده که باید مواد اولیه داخلی را با چندین برابر قیمت خریداری کنیم و کیفیت آن نیز بسیار پایین آمده است. متاسفانه اصرار ما به پیمانکاران ریخته‌گری برای افزایش کیفیت قطعات، نتیجه‌ای نداشته است و آن‌ها در پاسخ به ما از کیفیت پایین مواد اولیه گلایه می‌کنند و می‌گویند که ممکن است در آینده همین مواداولیه نیز دیگر در بازار وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور در مورد آنالیزهای ارائه شده به ریخته‌گران که براساس آن محصولات مورد نیاز را تولید می‌کنند، بیان کرد: ما سعی می‌کنیم قطعات مورد نیاز را با آنالیز دقیق به ریخته‌گران سفارش دهیم و پیمانکار بایستی مطابق با آنالیز مورد نظر قطعه را تولید کند. در مقاطعی که به گرید بالا با خواص خاص نیاز داریم در طی فرایند کنترل کیفیت متوجه برخی از ناخالصی‌ها می‌شویم و این نشان می‌دهد که آن قطعه مورد نظر کیفیت لازم را ندارد. بعضی مواقع قطعاتی که در چرخه تولید قرار می‌گیرند، متاسفانه ایراداتی مانند وجود ترک و خراش در آن‌ها مشاهده می‌شود و در نهایت مجبور می‌شویم که آن‌ها را برگشت بزنیم.

وی افزود: در مواردی که مواد اولیه به صورت مقاطع است و بایستی در فرایند ماشین‌کاری قرار گیرد بعد از اینکه ماشین‌کاری می‌شوند و به مرحله کنترل کیفی می‌رسند؛ می‌بینیم رگه‌هایی در شمش بکار رفته که در سطح مقاطع قابل مشاهده است. وجود رگه در این مقاطع به معنای پایین بودن کیفیت مواداولیه است و ما نمی‌توانیم از این مواد اولیه به دلیل پایین بودن کیفیت آن‌ها استفاده کنیم چون زمان و سرمایه زیادی را از دست خواهیم داد. بنابراین ناچار می‌شویم که همه این مقاطع را برگشت بزنیم. بسیاری از قطعات تولیدی ما در مرحله کارکرد، عمدتا تحت فشار هستند و به هیچ عنوان نباید از مقطعی که دارای سوسه و رگه است، استفاده کرد چون در نهایت این موضوع سبب می‌شود که علاوه بر از دست دادن زمان، قیمت نهایی محصول ما نیز به علت دوباره‌کاری افزایش یابد.

امکان استفاده از قطعات وارداتی وجود ندارد

 وی در پاسخ به این سوال که چرا از قطعات وارداتی استفاده نمی‌کنید، گفت: در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها امکان استفاده از قطعات وارداتی وجود ندارد.

بهمندی اضافه کرد:  در گذشته نیز ما به صورت مستقل قطعات مورد نیاز را وارد نمی‌کردیم چون دستگاه‌هایی که تولید می‌کنیم به صورت سفارشی است و نیازی به تولید در تیراژ انبوه ندارد، هرگاه نیاز به قطعات وارداتی داشته باشیم، از طریق واردکنندگان اصلی، این نیاز را برطرف می‌کنیم.

از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنیم

بهمندی در مورد میزان حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان یادآور شد: از آنجایی که شرکت ما دانش‌ بنیان و فناور است از معافیت مالیاتی بهره‌مند شده‌ایم اما به جز این مورد دیگر هیچگونه حمایتی تاکنون دریافت نکرده‌ایم و اگر وامی نیز برای تولیدکنندگانی مانند ما در نظر گرفته شده باشد، شرایط بسیار سختی اعمال می‌کنند. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم وامی با ۵ درصد کارمزد کمتر دریافت کنیم ماه‌ها باید دنبال مسائل کاغذبازی و طی کردن مراحل پیچیده اداری آن باشیم.

وی درباره وضعیت مالکیت صنعتی تولیدات شرکت پیش‌گام انرژی خاور توضیح داد: محصولی که انحصار تولید آن را در اختیار داریم، دارای سند ثبت اختراع و مالکیت صنعتی است. شیرقطع اضطراری تجهیزی است که در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز به کار می‌رود و کشور ما به آن شدیدا نیاز دارد؛ ۱۰ سال پیش توانستیم این محصول را به مرحله تولید برسانیم.

مدیر عامل شرکت پیشگام انرژی خاور افزود: البته چند سالی است که شرکت‌های دیگری نیز اقدام به تولید شیرقطع اضطرای کرده‌اند و این شرکت‌ها نیز از زیر مجموعه‌های شرکت تولیدی ما به شمار می‌روند؛  به طور کلی شیر قطع اضطراری را علاوه بر شرکت پیشگام انرژی خاور، دو شرکت دیگر با مکانیزمی متفاوت، تولید می‌کنند. در واقع محصول ما و آن شرکت‌ها از دو مکانیزم متفاوت استفاده می‌کنند ولی هر دوی این محصولات با نام یکسان شناخته می‌شوند.

عدم ثبات در قیمت‌ها تولیدکننده را متضرر می‌کند

بهمندی در مورد نیروی کار و ظرفیت تولید این شرکت در طول سال، عنوان کرد: مجموعه ما ظرفیت تولید ۱۰۰۰ دستگاه در سال را دارد اما در شرایط اقتصادی این روزها شاید ما یک چهارم این ظرفیت تولید می‌کنیم؛ زیرا پروژه‌ها کم شده و گردش مالی در شرکت‌های دولتی بسیار پایین آمده است؛ غالب این شرکت‌ها بدون پیش پرداخت کار می‌کنند و ما نیز مجبوریم که با چنین شرایطی تولید را ادامه دهیم.

وی در مورد بازگشت سرمایه‌ انجام قراردادها، بیان کرد: تسویه قراردادهای شرکت ما از سوی کارفرما معمولا دو یا سه ماه طول می‌کشد، این مدت زمان تسویه برای شرکت‌ها دولتی‌ بیشتر نیز هست. حال اگر در جامعه مانند شرایط کنونی تورم وجود داشته باشد، وقتی ما قیمت پیشنهادی خود را برای تولید محصول ارائه می‎‌دهیم تا زمان تحویل محصول قیمت مواد اولیه برای تولید افزایش می‌یابد که این سبب می‌شود بخشی از سود کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور افزود: ما قراردادی داشتیم که در نهایت محصولی که می‌خواستیم بفروشیم دو برابر آن مبلغ اولیه قرارداد، برای ما هزینه تولید داشت. عدم ثبات قیمت‌ها باعث می‌شود که تولیدکننده متضرر شود. کسانی که بازرگان هستند در هر حالت سود می‌کنند چون کالای مورد نیازشان در انبارها دپو شده و هر چه دیرتر بفروشند به نفع آن‌ها است. اما برای تولیدکننده قضیه وارونه است چون ابتدا باید قرارداد بسته شود بعد وقتی که می‌خواهد تولید کند، این قضیه بالعکس می‌شود؛ یعنی تولیدکننده ابتدا قیمتی را فیکس می‌کند و بعد شروع به تولید می‌کند و اگر قیمت‌ها افزایش یابد، هزینه محاسبه شده برای تولید آن محصول بالاتر رفته و سبب ضرر و زیان تولیدکننده شود.

نوسانات قیمت‌ها، بزرگ‌ترین دشمن تولیدکنندگان

بهمندی درمورد مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان صنایع در ایران، بیان کرد: برای تولیدکننده مهم‌ترین دغدغه نوسانات ارز است. اگر قیمت‌ها ثابت باشد یا با یک شیب مشخصی تغییر کند، می‌توان بر اساس آن یک برنامه‌ریزی جهت تولید انجام داد، مثلا وقتی ما اطلاع داشته باشیم که تا زمان تحویل محصول ۵ درصد یا نهایتا ۱۰ درصد افزایش قیمت خواهیم داشت، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که تیراژ تولید را بالاتر ببریم و هزینه‌ها را کمتر کنیم. به نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم، اما گمان نمی‌کنم با این شرایط بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم؛ چون الان اگر مواد اولیه را خریداری کنیم ناگهان هفته دیگر قیمت آن دو برابر می‌شود و یا ممکن است اصلا وجود نداشته باشد. به همین دلیل بزرگ‌ترین چالشی که ما اکنون با آن مواجه هستیم بحث نوسانات قیمت‌ها و ثابت نبودن آن‌ها است.

ما همه در آسیب‌های منتج از بیکاری سهیم هستیم

مدیرعامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور ادامه داد: مورد دیگر بحث مالیات و بیمه است که در شرایط نوسانات ارزی فشار بیشتری به تولیدکننده وارد می‌کند. اینطور به نظر می‌رسد که وقتی منابع دولت کاهش می‌یابد فشار را بر روی تولیدکننده می‌اندازد. یعنی بجای اینکه تولیدکننده بخاطر بحث نوسانات ارزی بیشتر مورد حمایت قرار گیرد می‌بینیم که از سوی اداره امورمالیاتی و سازمان تامین اجتماعی تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و این موجب می‌شود که از دو جانب متضرر شده و مجبور به تعدیل نیروی کار شود. این اتفاق نیز کاهش تولید را در پی خواهد داشت و مثل یک چرخه که همگی به هم متصل هستند در آخر نیروی کار را بیکار خواهد کرد؛ ما همگی در یک کشتی هستیم و اگر واحد تولیدی مجبور به تعدیل نیروهای خود شود، جامعه آسیب شدیدی از وجود این بیکاران خواهد دید.

شرکت‌های تازه‌تاسیس، نهال‌های تازه کاشته شده

وی اذعان کرد:  شرکت تازه تاسیس یا شرکت دانش بنیانی که به تازگی کار خود را آغاز کرده است باید حداقل ۱۰ سال معافیت مالیاتی داشته باشد تا بتواند به حد قابل قبولی از ثبات برسد. ما به‌صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستیم، وقتی سازمان امور مالیاتی بر تولیدکننده فشار وارد ‌کند و حتی اجازه تنفس‌های اولیه را به شرکت‌ها ندهد چه بسا بسیاری از این شرکت‌های تازه تاسیس در همان یکی دو سال اول بخاطر این مشکلات تعطیل ‌شوند.

مدیر عامل شرکت پیش‌گام انرژی خاور در پایان گفت: ما خودمان یک موسسه فناور هستیم اما در یکی دو سال اول ما را مبالغ هنگفتی جریمه کردند چون می‌گفتند که اسناد شما درست نبوده است. این در حالی است که یک شرکت تازه تاسیس حداقل یکی دو سال طول می‌کشد که خودش را پیدا کند. شرکت‌های تازه‌تاسیس همانند یک نهال تازه کاشته شده‌اند که ما نمی توانیم در سال‌های ابتدایی از آن محصولی برداشت کنیم؛ گرچه ما تواستیم از این مراحل به هر طریقی بوده گذر کنیم اما باز دچار چالش‌های دیگری هستیم که به چند مورد آن اشاره کردم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5246
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد