• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

متحول‌سازی مدیریت لجستیک و حمل‌ونقل مواد معدنی با «آی‌بار»

  • کد خبر : 8592
  • 02 آذر 1401 - 19:53
متحول‌سازی مدیریت لجستیک و حمل‌ونقل مواد معدنی با «آی‌بار»
یکی از چالش‌های مهم صاحبان معادن، نبود زیرساخت بهینه برای پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد ذی‌نفعان در بهره‌برداری و برداشت از معادن است. این معضل، هم زمینه را برای استحصال و برداشت‌های غیرمجاز از معادن فراهم می‌آورد و هم آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم مناطق مورد بهره‌برداری وارد می‌کند. در این راستا، استفاده از راهکارهای حمل‌ونقل مبتنی بر فناوری، می‌تواند به توانمندسازی صاحبان معادن در کنترل منابع معادن، پایش و مدیریت مستمر ذی‌نفعان کمک فراوانی کند. هم‌زمان با برگزاری مهم‌ترین رویداد صنعت فولاد ایران در کیش، سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۱ و نمایشگاه بین‌المللی فولاد، از دو محصول دانش‌بنیان مجموعه نوآوری و شتاب‌دهنده «نوین‌ ارزش» در حوزه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار به همت گروه گسترش سرمایه‌‏گذاری بین‌‏المللی ارزش رونمایی شد. با توجه به این مهم، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی را با حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
یکی از چالش‌های مهم صاحبان معادن، نبود زیرساخت بهینه برای پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد ذی‌نفعان در بهره‌برداری و برداشت از معادن است. این معضل، هم زمینه را برای استحصال و برداشت‌های غیرمجاز از معادن فراهم می‌آورد و هم آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم مناطق مورد بهره‌برداری وارد می‌کند. در این راستا، استفاده از راهکارهای حمل‌ونقل مبتنی بر فناوری، می‌تواند به توانمندسازی صاحبان معادن در کنترل منابع معادن، پایش و مدیریت مستمر ذی‌نفعان کمک فراوانی کند. هم‌زمان با برگزاری مهم‌ترین رویداد صنعت فولاد ایران در کیش، سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۱ و نمایشگاه بین‌المللی فولاد، از دو محصول دانش‌بنیان مجموعه نوآوری و شتاب‌دهنده «نوین‌ ارزش» در حوزه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار به همت گروه گسترش سرمایه‌‏گذاری بین‌‏المللی ارزش رونمایی شد. با توجه به این مهم، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی را با حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص زمینه فعالیت شرکت توسعه زیرساخت فن‌آوری‌های نوین ارزش توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت توسعه زیرساخت فن‌‏آوری‏‌های نوین ارزش به عنوان بازوی تخصصی گروه گسترش سرمایه‌‏گذاری بین‌‏المللی ارزش در حوزه سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت‌آپ‌ها و ارائه خدمات فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد. این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ با سرمایه‏‌گذاری در پروژه سلامت‌محور پلاس‏ماد (سامانه مشاوره و نوبت‏‌دهی پزشکی) آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۹۹ با سرمایه‏‌گذاری در دو پروژه آی‏بار (مدیریت حمل‌ونقل هوشمند بار) و کلین شیت (پلتفرم سرگرمی‏‌های فوتبالی)، دامنه فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر این شرکت با بهره‏‌گیری از کارشناسان متخصص در حوزه کسب‌وکار، IT و مالی، فعالیت‏‌های خود را در حوزه‌‏های سلامت دیجیتال، بلاکچین و فین‌تک پیش می‌برد و پروژه‌های ارزش توکن، بارپرداخت و بی‌مثل‌ مارکت را به سبد سرمایه‌گذاری‌ مجموعه افزوده است.

نوین ارزش فعالیت خود را در چارچوب یک مجموعه مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده کسب‌وکار (با رویکرد استارت‌آپ استودیو) تعریف کرده است. شرکت نوین‌ ارزش با بهره‏‌گیری از متخصصان حوزه کسب‌وکار، فناوری اطلاعات و مالی به دنبال توسعه فعالیت‏‌های جاری و شناسایی فرصت‏‌های سرمایه‌‏گذاری جدید در حوزه‏‌های صنایع معدنی، مدیریت شهری، فین‏تک، سلامت و سرگرمی است. شرکت توسعه زیرساخت فن‌‏آوری‏‌های نوین ارزش در راستای ارائه خدمات شتاب‌دهی جامع در این حوزه‌ها، در افتتاحیه مرکز نوآوری نوین آمپر هم شرکت پیدا کرد و فضای کار اختصاصی در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند بر شتاب‌دهی و فرصت‌های آموزشی متمرکز شوند و به برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی، فرصت‌های مشاوره گروهی و فردی از متخصصان صنعت، سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران دیگر دسترسی داشته باشند.

رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت عملیات لجستیک در سمپوزیوم  فولاد ۱۴۰۱ با چه هدفی صورت پذیرفت؟

هم‌زمان با برگزاری مهم‌ترین رویداد صنعت فولاد ایران در کیش، سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۱ و نمایشگاه بین‌المللی فولاد، از دو محصول دانش‌بنیان مجموعه نوآوری و شتاب‌دهنده «نوین‌ ارزش» در حوزه مدیریت هوشمند حمل‌ونقل بار رونمایی شد. مجموعه‌ نوین ارزش با هدف آشنایی مدیران صنایع معدنی و و فولاد با خدمات حمل‌ونقل هوشمند در این رویداد شرکت کرد.

یکی از چالش‌های مهم صاحبان معادن، نبود زیرساخت بهینه برای پایش، ارزیابی و کنترل عملکرد ذی‌نفعان در بهره‌برداری و برداشت از معادن است. این معضل، هم زمینه را برای استحصال و برداشت‌های غیرمجاز از معادن فراهم می‌آورد و هم آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به زیست‌بوم مناطق مورد بهره‌برداری وارد می‌کند. در راه حل این مشکل، «استفاده از راهکارهای حمل‌ونقل مبتنی بر فناوری» می‌تواند به توانمندسازی صاحبان معادن در کنترل منابع معادن، پایش و مدیریت مستمر ذی‌نفعان کمک فراوانی کند. از همین‌ رو است که سامانه مدیریت عملیات حمل «آی‌بار» ضمن نظم‌دهی به عملیات لجستیک، یکپارچه‌سازی تعاملات میان ذی‌نفعان حمل (اعم از صاحبان بار، شرکت‌های باربری و رانندگان) و نیز افزایش کارایی در زنجیره‌ ارزش حمل‌ونقل بار، می‌تواند با چنین زیرساخت یکپارچه و شفافی مدیریت کارآمد معادن را ممکن کند.

سامانه «آی‌بار» در قامت یک سامانه هوشمند و با هدف پوشش کامل عملیات حمل‌‌و‌نقل و نیز لجستیک یک سازمان، هر چیزی که صاحبان عمده بار از یک واحد هوشمند و مستقل برای انجام عملیات حمل‌‌ونقل از ثبت قراردادهای محموله گرفته تا تسویه و پرداخت کرایه به ذی‌نفعان حمل را نیاز داشته باشند، برطرف کرده است. این مسئله به خصوص برای صنایع معدنی و فولادی به شدت مورد توجه است؛ چراکه صاحبان صنایع معدنی نیاز دارند تا کنترل کاملی بر فرایند حمل محموله‌های خود از ابتدای عملیات بارگیری تا تخلیه بار به مقاصد مد نظر داشته باشند. همچنین، به واسطه حجم بالای عملیات حمل‌‌ونقل خود نیازمند به یک زیرساخت منظم برای مدیریت یکپارچه عملیات حمل خود هستند. از طرفی، با توجه به بالا بودن حجم تراکنش‌های روزانه حمل در صنایع معدنی، مسئله پرداخت به‌ موقع وجه کرایه به ذی‌نفعان، از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چراکه این موضوع بر تضمین رسیدن به موقع مواد اولیه به صنایع اثر مستقیمی خواهد داشت. با در نظر گرفتن ملاحظات صاحبان صنایع معدنی در حوزه حمل‌‌ونقل، قابلیت‌های منحصربه‌فردی در سامانه مدیریت هوشمند «آی‌‌بار» برای پاسخ به نیاز صنایع معدنی در نظر گرفته شده است.

هوشمندسازی عملیات لجستیک در داخل کشور را تا چه میزان در حوزه حمل‌ونقل موثر می‌دانید؟

از مهم‌ترین عرصه‌هایی که فناوری اطلاعات آن را متحول کرده است و برای استارت‌آپ‌ها به حوزه‌ای جذاب تبدیل شده، حمل‌‌و‌نقل است. شتاب‌‌دهنده نوین ارزش به همین دلیل با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ «آی‌بار» در عرصه حمل‌‌ونقل هوشمند وارد شده است. سامانه مدیریت هوشمند حمل‌‌ونقل بار «آی‌بار»، پل ارتباطی میان صاحبان عمده بار، شرکت‌های باربری و رانندگان است.

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان عمده‌ بار برای مدیریت لجستیک، پرداخت هزینه‌های زنجیره تامین است که شامل هزینه خرید مواد اولیه و هزینه کرایه بار می‌شود. صاحبان بار برای حل این مسئله، ناگزیر به ارتباط با بانک‌ها برای تامین اعتبار هزینه‌های لجستیک هستند اما چالش جدی برای تامین اعتبار صاحبان بار، نبود زیرساختی کارآمد برای تصدیق عملیات لجستیک است. به عنوان مثال، بانک‌ها ابزار کنترل موثری برای تصدیق عملیات لجستیک صاحبان بار به منظور تخصیص اعتبارات هزینه‌های لجستیک به آن‌ها ندارند تا شفاف‌سازی کنند این اعتبار چگونه برای هزینه زنجیره تامین صاحبان عمده بار به کار رفته است. از این رو، مسئله هوشمندسازی عملیات لجستیک و به ویژه هوشمندسازی عملیات حمل به عنوان یکی از ارکان اساسی لجستیک، می‌تواند به کارآمدسازی زنجیره تامین در جهت اهداف صاحبان بار و رفع مشکلات آن‌ها در این حوزه کمک شایان توجهی کند.

سامانه پرداخت لجستیک «بارپرداخت» زیرساختی فراهم کرده است که با استفاده از آن، بانک‌ها می‌توانند بر پایه آن به تصدیق عملیات لجستیک صاحبان بار طرف قرارداد خود مبادرت و از قالب آن اقدام به تخصیص اعتبارات به ذی‌نفعان صاحبان بار اقدام کنند.

از سویی، در ایران نسبت هزینه‌های حمل‌ونقل به قیمت تمام‌ شده‌ محصول، دو برابر میانگین جهانی و چیزی معادل ۱۲ درصد است. با این حساب موضوع کنترل هزینه‌های حمل‌ونقل در حوزه تولید در ایران بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. ما در سامانه «آی‌بار» و «بارپرداخت» تلاش کردیم تا از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم، هزینه‌های عملیات حمل را برای صاحبان بار کاهش دهیم. به این شکل که به صورت مستقیم، با دسترسی به طیف وسیعی از رانندگان و حذف بارهای یک سر خالی و دیگری به‌ شکل غیرمستقیم، با حذف نظام‌مند و سیستمی کردن فرایندهای دستی و کاهش هزینه‌های سازمانی مدیریت عملیات حمل این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

در ارتباط با مزایای سامانه «آی‌بار» توضیحاتی ارائه بفرمایید و آیا نمونه مشابه داخلی این سامانه در کشور طراحی و اجرا شده است؟

اساس شکل‌گیری کسب‌‌وکار «آی‌‌بار» بر ارائه خدمات لجستیک و حمل‌‌ونقل حول سه محور اصلی در مفهوم پایداری یعنی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست بوده است. به عبارتی، در هر یک از این سه حوزه، مفاهیم جدیدی طراحی و اجرا شده است تا چالش‌های موجود در آن‌ها را به طوری که به ایجاد منفعت و خلق ارزش نهایی برای بازیگران این حوزه بینجامد، مرتفع کند. بنابراین، از این نظر هیچ نمونه داخلی برای سامانه مدیریت هوشمند حمل‌‌و‌نقل «آی‌بار» وجود ندارد. از سوی دیگر، این سامانه بر اساس الگوهای مرسوم در حوزه پلتفرم‌های بازار است. نمونه‌های موفق بین‌المللی در این حوزه ایجاد شده که تمرکز هر کدام به ارائه خدمات در حوزه‌های اختصاصی است. این پلتفرم‌ها با خدمات و تسهیلاتی که برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، متمایز می‌شوند اما اصول طراحی کلیه آن‌ها یکی بوده و آن هم حول پلتفرم بازارگاهی است. در سال‌های اخیر نیز نمونه‌های داخلی زیادی در این حوزه ایجاد شده‌اند و عموما سامانه‌هایی که تمرکز خود را از ارائه خدمات پلتفرمی، به حذف بازیگران اصلی و یا ارائه نقش آن‌ها توسط سامانه خود شده‌اند، از توفیق کمتری برخوردار بوده‌اند. «آی‌‌بار»، تمرکز اصلی خود را در ارائه خدمات هرچه بهتر به تمام ذی‌نفعان و بازیگران این حوزه قرار داده است که می‌توان گفت دلیل موفقیت نسبی «آی‌‌بار» نیز همین موضوع بوده است.

 در حال حاضر فعالان استارت‌آپی کشور به ویژه در حوزه حمل‌ونقل بخش معدن و صنایع معدنی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

بزرگ‌ترین چالش ارائه‌‌هندگان راهکارهای حمل ونقل مبتنی بر فناوری در حوزه‌های معدنی و فولادی، عدم باور کافی فعالان این حوزه به نقش‌آفرینی و تاثیرگذاری راهکارهای فناورانه در کاهش هزینه‌ها و نیز تسهیل فرایندهای جاری این صنایع است. به این معنی که فعالان این حوزه باور راستینی بر ارتقای بهره‌وری در سطوح مختلف عملیاتی صنایع خود به واسطه بهره‌برداری از راهکارهای فناورانه به خصوص راهکارهای مبتنی بر فناوری در حوزه حمل‌ونقل نداشته‌اند و این مسئله موجب می‌شود تا فعالان این حوزه کمتر از این راهکارها در سطوح مختلف سازمان خویش بهره گیرند.

چشم‌انداز کسب‌وکارهای نوین در داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کسب‌و‌کارهای نوین مسیر خود را در دنیای نوین پیدا خواهند کرد. مهم این است که صاحبان عمده بار چه زمانی خود را به‌‌ روز کنند و از این خدمات به بهترین شکل بهره گیرند. در دنیای نوین، پیشرو‌ها هستند که آینده را شکل می‌دهند و پیشروها باید آماده هرگونه تغییر و تسهیل باشند که لازمه هر رشدی، استفاده بهینه از ارزش‌های نوین است. ما در «آی‌‌بار» در تلاش هستیم تا نیازهای روز صاحبان عمده بار را برطرف کنیم و با ارائه بهتر خدمات که امروزه به شکل سنتی در حال انجام هستند، دغدغه صاحبان بزرگ بار را در انجام درست و دقیق این فعالیت‌ها مرتفع سازیم. به امید روزی که بتوانیم در کنار تمامی این صنایع و با ارائه خدمات مطمئن به آن‌ها، موجبات رشد و ارتقای عملکرد آن‌ها را فراهم کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8592

نوشته‌های مشابه

27اسفند
قرارداد خرید لکوموتیوهای سنگین باری میان چادرملو و مپنا منعقد شد
26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

23اسفند
ایمیدرو ۱۶ هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیربناهای مناطق معدنی کرد
با هدف توسعه زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور،

ایمیدرو ۱۶ هزار میلیارد ریال صرف توسعه زیربناهای مناطق معدنی کرد