• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

متنوع‌سازی محصولات همگام با ارتقای کیفیت

  • کد خبر : 14275
  • 18 اسفند 1401 - 6:51
متنوع‌سازی محصولات همگام با ارتقای کیفیت
شرکت دانش پرتو نقش جهان با 21 سال فعالیت در حوزه ریخته‌گری مس و آلیاژ‌های رنگی همچنین ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات صنعتی، جزو شرکت‌های برتر در این حوزه است.

شرکت دانش پرتو نقش جهان با ۲۱ سال فعالیت در حوزه ریخته‌گری مس و آلیاژ‌های رنگی همچنین ماشین‌کاری حرفه‌ای قطعات صنعتی، جزو شرکت‌های برتر در این حوزه است که با بسیاری از شرکت‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، ملی صنایع مس ایران، فولاد هرمزگان، شرکت سیمان فارس و… همکاری داشته است. این شرکت یک شرکت دانش‌بنیان محسوب شده که با تولید انواع قطعات صنعتی نیاز شرکت‌های داخلی به این محصولات را برطرف می‌کند. توسعه سبد محصولات برای پاسخگویی به نیاز داخلی و کاهش وابستگی به واردات اهدافی هستند که شرکت دانش پرتو نقش جهان برای سال آینده تعیین کرده است. البته حفظ و افزایش کیفیت محصولات همواره سر لوحه اقدامات این مجموعه قرار دارد؛ جذب نیروی‌های متخصص داخلی جهت نظارت دقیق امور و انجام آزمایشات کنترل کیفی محصولات به طور مداوم، مهر تاییدی بر این موضوع است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت به گفت‌و‌گو پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ارتباط با عملکرد شرکت دانش پرتو نقش جهان در تولید، فروش و درآمد ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه بفرمایید.

خوشبختانه عملکرد شرکت دانش پرتو نقش جهان در یک سال اخیر روبه‌روشد بوده است؛ چه به لحاظ تولید قطعات و به‌روزرسانی تجهیزات و چه به لحاظ توسعه وسعت سالن‌های خطوط تولید اما مهم‌ترین فاکتوری که در هر طرح توسعه‌ای بسیار مهم است، تامین منایع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مختلف است. شرکت دانش پرتو نقش جهان به واسطه عملکرد مناسبی که در سال جاری نسبت به سال گذشته در زمینه فروش محصولات داشت، در این زمینه با مشکلی مواجه نبود. لازم به ذکر است که رشد چشمگیر بهای مواد اولیه و نرخ تورم دو مشکل اصلی هستند که از ابتدای سال با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌ایم اما در مجموع این مجموعه عملکرد خوبی در سال ۱۴۰۱ داشت. البته وجود دو مانع افزایش بهای مواد اولیه و رشد نرخ تورم ممکن است در سال آینده روند تولید در تمام صنایع را به چالش‌های بیشتری بکشد؛ افزایش نرخ تورم که ناشی از نوسانات نرخ ارز است، خود را به صورت‌های مختلف در تمام سطوح جامعه و صنعت نشان می‌دهد.

در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات مسی با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

یکی از مشکلات اساسی که به آن اشاره شد، نوسانات شدید قیمت مواد اولیه به خصوص تغییر مداوم بهای مس در بازار است. با توجه به اینکه ساخت قطعات بین ۶ تا هشت ماه به زمان نیاز دارد، زمانی که در مناقصه‌ای برنده می‌شویم، موظف هستیم تا قطعات مورد نظر را با قیمت ثابتی به مشتری ارائه دهیم اما با نوسان قیمت مواد اولیه محقق کردن این امر، بس دشوار است؛ از طرفی هم مشتریان این موضوع را نمی‌پذیرند و هم تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند. در کنار نوسان شدید قیمت‌ها، محدودیت‌های تامین انرژی هم مانع دیگری است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند؛ این محدودیت‌ها تاثیر مستقیمی روی میزان تولید محصولات دارند و باعث می‌شوند تا روند تولید محصولات سیر نزولی به خود بگیرد.

شرکت دانش پرتو نقش جهان به چه میزان بومی‌‎سازی قطعات و تجهیزات خاص مسی را در دستور کار قرار داده است؟

در سال ۱۴۰۱ شرکت دانش پرتو نقش جهان به موفقیت‌های خوبی در زمینه‌ بومی‌سازی دست یافت؛ همچنین در کنار بومی‌سازی قطعات روند تجاری‌سازی و تولید انبوه آن‌ها با توسعه تجهیزات و ماشین‌آلات، در دستور کار مجموعه قرار گرفت. به طور کلی سال ۱۴۰۱، سال بسیاری خوبی از نظر تحقیق و توسعه، رشد تولید محصولات و ارتقای تکنولوژی تولید بود؛ این موضوعات برای مجموعه بسیار حائز اهمیت بود به همین دلیل توانستیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تلاش کارکنان آن‌ها را محقق کرده و از عملکر خود راضی باشیم. یکی از محصولات استراتژیک و مهمی که شرکت دانش پرتو نقش جهان برای اولین بار در ایران موفق به بومی‌سازی آن با کیفیتی عالی شد، صفحات قالب ریخته‌گری بود. همچنین این مجموعه توانست این محصول را به تولید انبوه برساند که دستاورد بزرگی برای شرکت در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود؛ کاربرد این محصول در شرکت‌های فولادسازی برای تولید تختال فولادی است.

ارزیابی شما در خصوص حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال«تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» چیست؟

علی‌رغم اینکه سال جاری، با شعار حمایت از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان نامگذاری‌ شده است همچنین وعده‌های بسیاری در این خصوص به تولیدکنندگان داده شد، اقداماتی که برای عملی کردن این وعده‌ها انجام شد، آنچنان رضایت‌بخش نبود و یا حتی در مواقعی شاهد حرکت‌هایی خلاف مسیر تولیدکنندگان بودیم.

این شرکت چه تمهیداتی برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود اندیشیده است؟

با تدابیری که از جانب گروه فنی و مهندسی این مجموعه برای افزایش هرچه بیشتر کیفیت محصولات اندیشیده شد، اقدام به تقویت ایستگاه‌های بازرسی و کنترل کیفیت محصولات کردیم. به طور منظم این پایش و کنترل کیفیت در تمام خطوط تولید با بهر‌ه‌گیری از دانش نیروی‌های جوان و نخبه در جریان است. شرکت دانش پرتو نقش جهان همواره در تلاش است تا محصولاتی باکیفیت تولید و آماده ارائه به مشتریان کند، به همین منظور توسعه نیرو‌های انسانی در واحد فنی و آموزش نیرو‌های تازه‌نفس در دستور کار مجموعه قرار دارد.

چه اهداف و چشم‌اندازی برای این مجموعه دانش‌بنیان مسی در سال آینده متصور هستید؟

در ابتدای سال ۱۴۰۲ با نوسانات شدید قیمت‌ها مواجه می‌شویم اما امیدواریم بتوانیم با همت کارکنان و استراتژی‌هایی که در سال آینده اتخاذ می‌کنیم به اهداف و برنامه‌ریز‌های خود یعنی توسعه همه‌جانبه و پاسخگویی به تمام نیاز مشتریان دست یابیم. در کنار این اقدامات اگر نظارت‌های دقیقی برای کنترل قیمت‌ها و نرخ تورم صورت گیرد و دولتمردان از تولیدکنندگان حمایت‌های بیشتر به عمل آورند، تولیدکنندگان داخلی با توامندی‌های سرشار خود می‌توانند برای کشور افتخارآفرین باشند.

به عنوان یک فعال صنعت مس پیش‌بینی شما برای آینده این صنعت به صورت جهانی با توجه به کاربرد‌های فراوان مس چیست؟   

با توجه به اینکه فلز مس، فلزی گران‌بها محسوب می‌شود، با افزایش قیمت فلزات‌ گران‌‌بها همچون نقره و طلا در سطح جهان و کاربرد‌های فراوان مس در طیف گسترده‌ای از صنایع، بی‌شک قیمت‌های داخلی هم از این روند صعودی تبعیت خواهند گرفت. با افزایش قیمت مس و روند روبه‌رشد تقاضا برای این فلز، تولیدکنندگان مسیر دشواری را پیش‌رو خواهند داشت زیرا در نهایت قیمت تمام شده محصول نهایی افزایش می‌یابد و این روند صعودی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14275

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.