• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر عامل شرکت آرمان:

محدودیتی برای تولید مقاطع آلومینیومی نداریم

  • کد خبر : 3532
  • 07 خرداد 1398 - 17:36
محدودیتی برای تولید مقاطع آلومینیومی نداریم
مدیر عامل شرکت آرمان با اشاره به تولید مصنوعات آلومینیومی که در این کارخانه تولید می‌شود، گفت: کارخانه آرمان امکان این را دارد که انواع پروفیل‌های آلومینیومی را بر اساس سفارش مشتری تولید کند و در زمینه تولید مقاطع و پروفیل‌های آلومنیومی ما با محدودیتی رو به رو نیستیم. این کارخانه قادر است پروفیل‌های سری هفت هزار، شش هزار، پنج هزار و ... را تولید کند اما تعداد تولیدات ما بستگی به نیاز و درخواست مصرف‌کننده دارد.

مدیر عامل شرکت آرمان با اشاره به تولید مصنوعات آلومینیومی که در این کارخانه تولید می‌شود، گفت: کارخانه آرمان امکان این را دارد که انواع پروفیل‌های آلومینیومی را بر اساس سفارش مشتری تولید کند و در زمینه تولید مقاطع و پروفیل‌های آلومنیومی ما با محدودیتی رو به رو نیستیم. این کارخانه قادر است پروفیل‌های سری هفت هزار، شش هزار، پنج هزار و … را تولید کند اما تعداد تولیدات ما بستگی به نیاز و درخواست مصرف‌کننده دارد.

علی آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در تشریح وضعیت بازار مقاطع آلومینیومی، اظهار داشت: رکود اقتصادی و نوسانات ارزی که در تمامی سطوح صنعتی و غیر صنعتی کشور وجود دارد، به صنعت ما نیز ورود کرده و سبب کاهش میزان تقاضا نسبت به سال‌های گذشته شده است، در حال حاضر علی‌رغم اینکه تجهیزات به‌روز و کارآمد در اختیار داریم اما قادر به تولید بیشتر نیستیم، ‌قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش یافته است و نمی‌توانند به گردش چرخه صنعت کمک کنند و مادامی که این نیروی محرکه، کم‌توان کار می‌کند وضعیت صنعت نیز مطلوب نخواهد شد.

وی درخصوص مقایسه وضعیت بازار در سال جاری با سال ۹۷، عنوان کرد: در ماه‌های آغازین سال، میزان تولید همیشه پایین‌تر از سایر فصول بوده است، چون تغییرات لازم در بازار خرید و فروش شکل نگرفته و در شش ماه دوم سال، تغییرات صورت می‌گیرد و در آن زمان است که ما می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای تولید داشته باشیم.

استفاده از درب و پنجره آلومینیومی از رونق افتاده است

مدیر عامل شرکت آرمان با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر میزان تولید مقاطع آلومینیومی، بیان کرد: مسلما اگر شرایط صنعت ساختمان‌سازی مطلوب‌تر باشد، می‌توانیم شاهد رونق چشم‌گیر صنعت تولید پروفیل‌ و مقاطع آلومینیومی نیز باشیم. به طور مثال زمانیکه ساختمان‌سازی رونق داشت، استفاده از آلومینیوم در نماهای بیرونی ساختمان بسیار رایج بود.

آرمان در خصوص دلایل کاهش میزان تولید این شرکت، عنوان کرد: کاهش میزان تولیدات این کارخانه از زمان شروع نوسانات نرخ ارز در بازار، آغاز شد. همچنین تحریم‌ها نیز به صورت غیرمستقیم بر روی کاهش میزان تولیدات کارخانه آرمان و سایر واحدهای تولیدی که در این حوزه فعال‌اند، تاثیرگذاشته است. پر واضح است که به هیچ وجه نمی‌توان از تاثیر تصمیمات خارجی بر صنایع داخلی و میزان تولیدات غافل شد.

وی در باب مقایسه کیفیت پروفیل‌های تولید داخل با پروفیل‌های وارداتی، اذعان داشت: عمدتا مقاطع آلومینیومی که در داخل کشور تولید می‌شود، از لحاظ کیفیت توان رقابت با نمونه مشابه اروپایی را دارد. سطح کیفی تولیدات ما هم‌سطح کشورهایی همچون آلمان و فرانسه است. فاکتورهایی همچون استفاده از مواد اولیه با کیفیت، تجهیزات به‌روز، پرسنل متخصص و باتجربه در کیفیت مقاطع آلومینیومی تاثیر بسزایی دارد که انصافا در کشور بستر لازم برای تولید مقاطع آلومینیومی باکیفیت مهیا است به همین خاطر، هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانیم هم‌سطح کشورهای دیگر پروفیل‌ها و مقاطع آلومینیومی استاندارد تولید کنیم.

حمایت از تولیدات بومی، ضامن حیات صنایع تولیدی است

وی با اشاره به اینکه استفاده از کالای بومی باید فرهنگ‌سازی شود، گفت: در برخی موارد طرز فکر مشتری به گونه‌ای است که میان محصولات داخلی و خارجی از لحاظ کیفیت فاصله زیادی می‌گذارد و فکر می‌کند اگر کالای خارجی تهیه کند، می‌تواند محصول بهتری داشته باشد، در صورتی که اینگونه نیست. براساس همین طرز فکر است مصرف‌کننده بابت جنس ترک هزینه بسیار بالایی پرداخت می‌کند اما به هیچ وجه حاضر نیست همان هزینه را برای خرید کالای داخلی پرداخت کند. البته، خوشبختانه با منع واردات، روندی در داخل کشور آغاز شده که می‌تواند نویددهنده آینده‌ای روشن باشد.

مدیر عامل شرکت آرمان با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌هایی که می‌تواند موجب رشد این صنعت شود، خاطرنشان کرد: مواد اولیه با کیفیت بالا، اولین تاثیر را بر بهبود و رشد این صنعت می‌گذارد، البته اگر تهیه مواد اولیه، با مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز، سهمیه بندی و… مواجه نباشد.

آرمان تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی توسط شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، تولید می‌شود که هرچه محصول این شرکت به عنوان مواد اولیه تولیدات ما باکیفیت‌تر باشد، مسلما سطح کیفی اجناس ما نیز ارتقاء می‌یابد. در گذشته، مقداری از مواد اولیه مورد نیاز کشور از «شرکت دوبال» خریداری می‌شد که کیفیت شمش تولید شده در« شرکت دوبال» بهتر از«شرکت ایرالکو» بود؛ با اینکه این دو کارخانه از یک نوع مواد استفاده می‌کردند ولی «شرکت ایرالکو» دقت لازم را در مراحل احیا، ریخت، فیلتر، هموژن و… ندارد، البته اگر بتواند دقت و مدیریت خود را ارتقا بدهد، حتما می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، کیفیت تولیدات خود را هم سطح «شرکت دوبال» کند.

مدیریت اشتباه و صدور بیش از ‌اندازه مجوز فعالیت، دو عامل رکود بازار

وی خاطرنشان کرد: ما برای ارتقای کیفی تولیدات تمام امکانات لازم را مانند دستگاه‌های جدید، دانش، مواد اولیه و … در اختیار داریم ولی تولیدکنندگان ما دقت لازم را ندارند.

وی با اشاره به حجم تولید یا نرخ بهره‌برداری متوسط بین واحدهای اکستروژن آلومینیومی، اظهار کرد: وزارت صمت بیشترین میزان تاثیر را بر نرخ بهره‌برداری و تولیدات یک کارخانه می‌گذارد، این تاثیر مخرب زمانی رخ می‌دهد که این وزارتخانه پروانه فعالیت جدید صادر می‌کند، در صورتی که صدور پروانه‌ فعالیت باید توجیه اقتصادی داشته باشد. چنانچه قبل از انقلاب، ایران با داشتن ۳۶ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱ دستگاه اکستروژن بود اما در حال حاضر جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر شده و دستگاه‌ اکستروژن به جای اینکه  ۳۰ عدد باشد، به بیش از هزار دستگاه رسیده است و چندین هزار پروانه کار به افراد داده شده است در صورتی که تولیدات ما منحصر به داخل است و بازار خارجی برای صادرات نداریم، به این ترتیب بیشتر دستگاه‌های پرس و اکستروژن بلااستفاده مانده‌اند.

مدیر عامل شرکت آرمان در ادامه با انتقاد از عملکرد وزارت صمت، بیان کرد: چرا این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های تولید و مصرف، به شرکت‌ها پروانه کسب‌وکار و یا خرید دستگاه‌های غیرضروری می‌دهد؛ که این اقدام در نهایت موجب صرف هزینه‌های بی‌فایده و بی‌برگشت می‌شود. اینگونه اقدامات و دستورالعمل‌هایی که بدون تفکر صورت می‌گیرد، اغلب منجر به خسارت دیدن سرمایه‌گذاران می‌شود، درست است که علی‌الظاهر سرمایه‌های شخصی نابود می‌شود اما در حقیقت اگر با نگاهی درست این وضعیت را بررسی و آنالیز کنیم، این سرمایه ملی است که با تصمیمات اشتباه و مدیریت نادرست، از بین می‌رود؛ اینکه وظیفه سازمان‌های دولتی حفظ و افزایش سرمایه ملی است.

ترکیه تنها ۱۰۰ دستگاه پرس برای تولید مقاطع آلومینیومی دارد

آرمان افزود: هم‌اکنون بیش از ۵۰ برابر نیاز کشور دستگاه تولید پروفیل داریم که بدون کاربرد و استفاده در گوشه کارخانه‌ها، افتاده‌اند و این باعث هدر رفتن سرمایه کشور می‌شود، سرمایه‌ای که اگر در جای دیگری هزینه می‌شد، مسلما نتیجه بهتری به همراه داشت. اینگونه تصمیم‌گیری‌ها موجب شده در سال جاری بیش از ۱۵ کارخانه ورشکست شوند.

وی با مقایسه فعالیت‌های تولیدی صورت گرفته در زمینه پروفیل و مقاطع آلومینیومی در ایران و ترکیه، گفت: اگر ایران نیز می‌توانست مقاطع و پروفیل‌های تولید شده را صادر کند، خرید این تعداد دستگاه منطقی بود؛ ولی زمانی که میزان تولید و سفارش مقاطع تا این اندازه محدود است، وجود این تعداد دستگاه تنها نشان دهنده سهل‌انگاری مسئولین است؛ چنانچه شاهد هستیم، کشور ترکیه حتی با وجود اینکه تمام نیاز خاورمیانه به مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی را نیز تامین می‌کند اما بیشتر از ۱۰۰ عدد دستگاه پرس ندارد.

مدیر عامل شرکت آرمان درمورد افزایش ظرفیت تولید در بخش اکستروژن آلومینیوم در یک یا دو سال آینده، اظهار کرد: در صورتی شاهد بهبود روند کسب‌وکار در این حوزه خواهیم بود که ساختمان‌سازی رونق بهتری یابد، چون رونق ساختمان‌سازی بر روی صنایع آلومینیوم تاثیر مستقیم دارد.

درب و پنجره‌های UPVC تولید داخلی در حد رقابت با نوع آلمانی آن نیست

وی در ادامه گفت: بیش از ۷۰ درصد پروفیل‌های ما در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته با ورود درب و پنجره‌های UPVC وضعیت بازار آلومینیوم کمی بهم ریخت، البته درب و پنجره UPVC تولید ایران از لحاظ کیفی هیچ‌وقت توان رقابت با نمونه مشابه آلمانی را ندارد. متاسفانه پیمان‌کاران با علم بر تفاوت درب و پنجره تولید داخلی و نوع آلمانی آن، همچنان ترجیح می‌دهند از UPVC به جای درب و پنجره آلومینیومی استفاده کنند، به‌هرحال UPVC نسبت به آلومینیوم قیمت کم‌تری دارد. همچنین تبلیغ وسیعی هم در زمینه معرفی درب و پنجره UPVC صورت گرفت که در افزایش میزان فروش این نوع از درب و پنجره بی‌تاثیر نبوده است.

استفاده از نمای Curtain Wall در ساختمان‌سازی‌ها

مدیر عامل شرکت آرمان با اشاره به مزیت‌های استفاده از نماهای Curtain Wall در ساختمانها، عنوان کرد: استفاده از این نما، سبب روشنایی بیشتر و انتقال نور بهتر میشود.

آرمان افزود: در مقایسه نماهای Curtain Wall با سایر نماها از جمله نمای سنگی، این نمونه برای مصرف‌کننده بسیار کم هزینه‌تر است و آلومینیوم چون فلز سبکی است مشکلی در زمینه نصب برای پیمان‌کار ایجاد نمی‌کند و کیفیت کار نهایی با استفاده از این فلز ارتقا می‌یابد.

وی در مورد مشتری این نوع نماها در کشور، ادامه داد: استفاده از این نما در کشورهای دیگر بسیار مرسوم است و طرفداران خود را  دارد اما هنوز آنچنان که باید در ایران مورد استقبال قرار نگرفته است، از این نوع نما بیشتر در مراکز شهرها و ساختمان‌های اداری و تجاری، استفاده می‌شود.

 عمده مشتریان پروفیل‌های آلومینیومی، ساختمان‌سازها و خودروسازان هستند

مدیر عامل شرکت آرمان در خصوص مشتریان پروفیل‌های آلومینیومی، گفت: مصرف‌کننده‌های اصلی پروفیل‌های آلومینیومی، ساختمان‌سازها و خودروسازان هستند، در خودروسازی برای تولید سرسیلندر، جعبه فرمان، گیربکس و … از مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی استفاده می‌شود؛ در ماشین‌‌های صنعتی نیز تمام ریل‌های کانوایر از آلومینیوم تهیه می‌شود.

آرمان خاطرنشان کرد: تولیدکننده‌های ایرانی قادرند مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی با کیفیت عالی تولید کنند، اما متاسفانه دولت برای انجام فعالیت‌های نظامی، کشتی‌سازی و خودروسازی و…؛ قطعات مورد نیاز خود را به کشورهای اروپایی سفارش می‌دهد و از تولیدکننده داخلی حمایت نمی‌کند؛ البته دلایل آن‌ها مرغوبیت مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی خارجی نیست بلکه به این دلیل است که مسئولان چشم‌اندازی برای توسعه و بهبود محصولات داخلی ندارند و اینگونه اقدامات، این طرز تفکر را که خرید محصولات خارجی به صرفه‌تر است، رواج می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه همواره برنامه‌های دولت به ضرر تولیدکنندگان تمام شده است، اظهار کرد: تولیدکننده‌های این صنف هیچ‌ انتظاری از دولت ندارند،تولیدکنندگان عقیده دارند اگر دولت در این زمینه وارد نشود، فعالیت‌های این صنعت روند بهتری خواهد داشت، به گونه‌ای که بیشتر قوانینی وضع شده برای حمایت از تولیدات داخلی، چیزی جز ضرر نداشته است.

آرمان درباره دستگاه‌های اکستروژن، بیان کرد: دستگاه‌هایی که در ایران استفاده می‌شود، سمبه شناور ندارند، دستگاههای سمبهشکن که انگار دو دستگاه پرس را در یک دستگاه قرار داده‌اند، برای تولید یک سری از مقاطع مانند ۲۰۲۴، ۷۰۷۵ ضروری است که متاسفانه آن را در اختیار نداریم.

وی در مورد واحدهای اکستروژن که قادر به آنادیزینگ نیز هستند، اظهار کرد: ۵۰ درصد واحدهای تولیدی قادر به آنادایز پروفیل‌ها و مقاطع آلومینیومی نیز هستند، با استفاده از آنادایزمیزان پوشش‌دهی در فرایند رنگ‌کاری بهبود یافته است و محصول نهایی که در این روش به دست می‌آید نیز کیفیت بهتری دارد، در آندایزینگ هم کیفیت مقاطع و هم کیفیت رنگ‌ مطلوب‌تر است ولی در آندایز قیمت محصول نهایی بیشتر از محصول تهیه شده در رنگ‌کاری است؛ به همین دلیل مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد به علت قیمت کم‌تر، محصولات رنگ‌شده را خریداری کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3532

نوشته‌های مشابه