• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

محدودیت عرضه قراضه مس در چین

  • کد خبر : 13188
  • 03 اسفند 1401 - 12:13
محدودیت عرضه قراضه مس در چین
انتظار می‌رود تمایل چین برای خرید قراضه مس با خلوص بالا و حمل‌شده از طریق دریا در سال 2023 همچنان به قوت خود باقی بماند. با این وجود هنوز سوالاتی در مورد عرضه قراضه مس داخلی چین و روند روبه‌رشد برای استفاده مجدد از مواد بازیافتی برای تقویت جنبش کربن‌زدایی در سراسر جهان مطرح است.

انتظار می‌رود تمایل چین برای خرید قراضه مس با خلوص بالا و حمل‌شده از طریق دریا در سال ۲۰۲۳ همچنان به قوت خود باقی بماند. با این وجود هنوز سوالاتی در مورد عرضه قراضه مس داخلی چین و روند روبه‌رشد برای استفاده مجدد از مواد بازیافتی برای تقویت جنبش کربن‌زدایی در سراسر جهان مطرح است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲، رقابت شدیدی برای تهیه مواد اولیه در سراسر جهان به ویژه در میان خریداران چینی مشهود بود. حتی معاملات بسیار کمی برای قراضه مس کابلی قرمز وجود داشت که در ماه نوامبر ۲۰۲۲، با قیمتی جزئی نسبت به مس تصفیه‌شده خریداری شد.

همچنین تخفیف‌ها برای قراضه مس کابلی قرمز نیز در ماه نوامبر ۲۰۲۲ زمانی که تولیدکنندگان مس در چین برای رسیدن به اهداف تولید سالانه خود قبل از پایان سال اقدام کردند، کاهش یافت.

ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets» از مواد اولیه مس قراضه درجه یک، RCu-2A,1B (قراضه مس کابلی قرمز)، با شرط تحویل محصول در گمرک کشور چین، تخفیف حدود ۶ تا ۹ سنت به ازای هر پوند در بورس «Comex» نسبت به قیمت مس در بورس فلزات لندن طی پایان نوامبر ۲۰۲۲ را نشان داد که کمترین مقدار از زمان ارزیابی این موسسه از ماه ژوئن ۲۰۲۱ است. این تخفیف در پایان دسامبر ۲۰۲۲ به حدود هفت تا ۱۰ سنت در هر پوند رسید.

این بدان معناست که مصرف‌کنندگان، قراضه وارداتی را با اختلاف قیمت بسیار کمی نسبت به قیمت مس تصفیه‌شده خریداری می‌کردند.

تامین‌کنندگان و واردکنندگان قراضه و مس بلیستر به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرده بودند که این روند احتمالا تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

محصولات میانی مانند قراضه مس درجه یک و درجه دو یا مس بلیستر با محتوای ۹۷ تا ۹۹ درصد، می‌توانند توسط واحدهای ذوب برای تولید کاتدهای مس و سایر محصولات مس در صنایع پایین‌دستی استفاده شوند.

طی چند هفته گذشته، عقب‌نشینی ناگهانی چین از اجرای سیاست کووید صفر به افزایش شدید تعداد مبتلایان در شهرهای بزرگ در سراسر این کشور منجر شد. در عین حال کمبود نیروی کار به طور گسترده توسط رسانه‌های محلی گزارش شد که بر خدمات تحویل و تدارکات تاثیر گذاشت.

چرخه تولید قراضه در اروپا پس از گسترش شیوع کووید ۱۹ طی دو سال گذشته بسیار کند شد و زمان زیادی طول کشید تا دوباره به حالت عادی در فرایند تولید بازگردد. یک منبع تامین‌کننده قراضه مستقر در آسیای جنوب شرقی با پیش‌بینی کاهش فعالیت جمع‌آوری و تفکیک قراضه داخلی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ اعلام کرد باید منتظر رویدادی مشابه در چرخه تولید قراضه در چین بود.

چنین کمبود قراضه تولید شده‌ای در چین چندان به کام تولیدکنندگان مس در چین نخواهد بود. در ماه دسامبر ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در چین متعهد شدند که مس بازیافتی ۲۵ درصد از کل تولید آن‌ها را تا سال ۲۰۲۵ تشکیل خواهد داد.

برای رسیدن به این هدف، فقدان قراضه داخلی به این معنی است که واحدهای ذوب در چین باید برای تهیه مواد اولیه وارداتی با یکدیگر رقابت کنند و قیمت بالاتری نسبت به رقبای خود بپردازند.

برای قراضه درجه دو، چین ۹۲ درصد از پریمیوم قیمت بورس فلزات لندن را پیشنهاد داد اما کره جنوبی پیشنهاد ۸۹ درصد یا ۹۰ درصدی پریمیوم آن را ارائه کرد.

یک منبع تامین‌کننده قراضه در ژاپن اعلام کرد که حتی اگر احتمال رد شدن این پیشنهاد وجود داشته باشد، این تامین‌کننده همچنان تمایل به فروش آن‌ها به تولیدکنندگان چینی را دارد.

در عین حال این تنها چینی‌ها نیستند که تمایل به تامین قراضه فلزی بیشتر دارند. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی به‌ طور فزاینده‌ای تمایل به استفاده از مواد اولیه از قراضه برای کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی خود دارند.

سال ۲۰۲۲، شرکت معدنی «Freeport-McMoRan» اولین تلاش خود را برای ساختن یک مرکز الکترونیکی تولید قراضه «e-scrap» در جنوب اروپا انجام داد.

فعالان بازار در صنایع پایین‌دستی مانند شرکت‌های «Aurubis»، «Boliden»، «Brixlegg» و «LS MnM» از گذار به استفاده از  مس سبز حمایت می‌کنند و مشتریان دوست‌دار محیط‌ زیستی را هدف قرار می‌دهند که مایل به پرداخت پریمیوم برای کاهش انتشار کربن خود هستند.

هر شرکتی، تعریف متفاوتی از مس سبز دارد اما استفاده از قراضه در فرایند تولید، یک خواسته تقربیا مشترک در میان اکثر شرکت‌ها بوده است.

افرادی همچون بازیافت‌کنندگان که در ابتدای زنجیره تامین قراضه قرار دارند نیز تلاش می‌کنند تا بخشی از سهم پریمیوم سبز در این بازار را به دست آورند.

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازیافت فلزات در اروپا در حال افزودن گواهینامه کربن به طیف متنوع محصولات خود است. به علاوه نهادهای صنعتی مانند دفتر بازیافت بین‌المللی نیز در حال به‌روزرسانی ارزش مبنایی خود برای کاهش انتشار کربن در تولید قراضه مس، آلومینیوم و آهن در مقایسه با روش ذوب اولیه هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13188

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.