• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

محدودیت عرضه و افزایش حجم تقاضا در بازار تلوریم

  • کد خبر : 15305
  • 14 فروردین 1402 - 9:17
محدودیت عرضه و افزایش حجم تقاضا در بازار تلوریم
برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که قیمت تلوریم در هفته پایانی ماه فوریه 2023، حدود 6.43 درصد افزایش یافت که دلیل آن کمبود عرضه، تمایل شدید به خرید از بخش ترموالکتریک و چشم‌انداز مثبت در فروش پنل‌های خورشیدی بود.

برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که قیمت تلوریم در هفته پایانی ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود ۶٫۴۳ درصد افزایش یافت که دلیل آن کمبود عرضه، تمایل شدید به خرید از بخش ترموالکتریک و چشم‌انداز مثبت در فروش پنل‌های خورشیدی بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، ارزیابی هفته‌ای این موسسه برای تلوریم با غلظت ۹۹٫۹۹ درصد، با شرط تحویل در بندر روتردام، نشان از افزایش قیمت از ۶۴ تا ۷۶ دلار در روز ۲۲ ماه فوریه ۲۰۲۳ به ۶۵ تا ۸۴ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۲۴ همین ماه دارد.

بسیاری از فعالان بازار از کمبود عرضه و افزایش قیمت این عنصر ناشی از رشد تقاضا برای شبه فلز تلوریم خبر دادند. یک تولیدکننده در چین بیان کرد که روند عرضه تلوریم بسیار محدود است و فعالان بازار معتقد به افزایش قیمت این عنصر در بازار در آینده هستند.

طبق گفته برخی آگاهان بازار که توسط یک تاجر اروپایی تایید شده است، مشخص شد که تولیدکنندگان چینی تلوریوم را در بازار فیزیکی نمی‌فروشند اما این سیگنال به بازار داده شده که این حجم از تلوریم به فروش رفته است.

علاوه بر محدودیت در عرضه این عنصر، برخی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در حال دریافت درخواست‌های بیشتری از این شبه فلز از بخش ترموالکتریک هستند.

در این زمان از سال، تمایل بیشتری برای خرید تلوریوم از بخش برق حرارتی وجود دارد. یک منبع تولیدکننده بیان کرد که اکنون فصل اوج خرید تلوریم در بازار است. منابع تلوریوم برای فروش موجود است اما معامله‌گران ممکن است در حال حاضر در تامین این منابع با مشکل مواجه شوند.

با این حال، سایر فعالان بازار اعلام کردند که بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، افزایش تقاضای بخش پنل‌های تلورید کادمیوم «CdTe» که ۴۰ درصد از مصرف جهانی تلوریم در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌داد، مشاهده نمی‌کنند؛ هرچند آن‌ها معتقدند که این بخش پتانسیل رشد زیادی دارد.

تلوریم نقش مهمی از طریق استفاده از این عنصر در سلول‌های لایه نازک مبتنی بر تلورید کادمیوم که در پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود، در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

استفاده از تلوریوم در تولید پنل‌های تلورید کادمیوم رایج است؛ به همین دلیل داشتن چشم‌انداز مثبت به بهبود عرضه در بازار این شبه فلز می‌تواند اوضاع زنجیره تامین آن را بهتر کند.

در ماه اکتبر ۲۰۲۲، کمیسیون اروپا ایجاد اتحادیه جدید صنعت فتوولتائیک اروپا (که توسط اتحادیه اروپا و به رهبری «EIT InnoEnergy» راه‌اندازی شد) را برای حمایت از اهداف استراتژی انرژی خورشیدی اتحادیه اروپا تایید کرد. هدف از ایجاد آن، آغاز تولید بیش از ۳۲۰ گیگاوات برق فتوولتائیک تا سال ۲۰۲۵ و تقریبا ۶۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ است.

با توجه به چشم‌انداز بازار اتحادیه اروپا برای انرژی خورشیدی در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به رهبری اعضای سازمان «SolarPower» اروپا که گزارش آن در ماه دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، این صنعت شاهد رشد ۴۷ درصدی در استفاده از تجهیزات فتوولتائیک تازه نصب شده در سال ۲۰۲۲ و افزایش ۴۱٫۴ گیگاواتی ظرفیت در مقایسه با ۲۸٫۱ گیگاوات ظرفیت جدید نصب شده در سال ۲۰۲۱ و بیش از دو برابر شدن نرخ نصب در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بود.

سازمان «SolarPower Europe» پیش‌بینی می‌کند نصب ظرفیت جدید فتوولتائیک در اروپا در سال ۲۰۲۳ از ۵۰ گیگاوات فراتر رود و در سال ۲۰۲۶ به ۸۵ گیگاوات برسد.

این گزارش نشان می‌دهد که آلمان در سال ۲۰۲۲ با ۷٫۹ گیگاوات ظرفیت تازه نصب شده، بزرگ‌ترین بازار انرژی خورشیدی اروپا بوده است و پس از آن اسپانیا (۷٫۵ گیگاوات)، لهستان (۴٫۹ گیگاوات)، هلند (۴ گیگاوات) و فرانسه (۲٫۷ گیگاوات) قرار دارند.

ارزیابی دو هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای کادمیوم با غلظت ۹۹٫۹۹ درصد با شرط تحویل به بنادر جهان، نشان از افزایش قیمت از یک دلار و ۹۵ سنت تا دو دلار و ۱۵ سنت در روز ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ به دو تا دو دلار و ۵۰ سنت به ازای هر پوند در روز ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ دارد.

اگرچه برخی از فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که برای یافتن واحدهای تولید انرژی خورشیدی با مشکل مواجه هستند اما برخی دیگر بر این باورند هنوز حجم تقاضای زیادی از طرف بخش جواهرات در هند برای نصب ظرفیت جدید فتوولتائیک وجود دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15305

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.