• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
معاون برنامه‌ریزی و فناوری شرکت مجتمع فولاد خراسان

محصول نهایی فولاد خراسان بسیار با کیفیت است

  • کد خبر : 2083
  • 30 بهمن 1399 - 12:21
محصول نهایی فولاد خراسان بسیار با کیفیت است
معاون برنامه‌ریزی و فناوری شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: با وجود تامین کنسانتره فولاد خراسان از چندین مبدا و متغیر بودن کیفیت آن‌ها، محصول نهایی فولاد خراسان بسیار با کیفیت است و می‌توانیم آن را به 17 کشور دنیا صادر کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری شرکت مجتمع فولاد خراسان گفت: با وجود تامین کنسانتره فولاد خراسان از چندین مبدا و متغیر بودن کیفیت آن‌ها، محصول نهایی فولاد خراسان بسیار با کیفیت است و می‌توانیم آن را به ۱۷ کشور دنیا صادر کنیم.

محمدرضا شفیعیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: رسالت شرکت فولاد خراسان تولید و عرضه شمش و میلگرد فولادی است که در این میان تولید شمش به عنوان یک محصول میانی بوده و میزان آن تقریبا دو برابر محصول نهایی یعنی میلگرد است.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه و چالشی که شرکت فولاد خراسان در حال حاضر با آن مواجه شده، تامین مواد اولیه با کیفیت از مبادی تامین است. تامین مواد اولیه اکنون به معضل بسیاری از فولادسازان تبدیل شده و طبیعتا فولاد خراسان نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. البته منظور از مشکل تامین مواد اولیه، کمبود آن نیست، بلکه کیفیت مواد اولیه ورودی به فولاد خراسان دغدغه اصلی محسوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری شرکت مجتمع فولاد خراسان اضافه کرد: کنسانتره‌ای که خوراک اولیه کارخانه گندله‌سازی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی شرکت را تشکیل می‌دهد، از لحاظ خواص شیمیایی و فیزیکی از کیفیت بالایی برخوردار نیست. به طوری که مهم‌ترین عنصری که در کنسانتره می‌تواند موثر باشد، سیلیس است. سیلیس نسبتا بالا در کنسانتره ورودی به کارخانه گندله‌سازی، چالش نسبتا زیادی در خط تولید ایجاد کرده است.

شفیعیان تاکید کرد: با احداث کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان که اخیرا در دستور کار قرار گرفته، به طور حتم بخش عمده مشکلات تامین مواد اولیه ازجمله کیفیت کنسانتره برطرف خواهد شد. در حال حاضر فولاد خراسان ناچار است از چندین منبع، کنسانتره خود را تامین کند و همان‌طور که گفته شد، این امر کارخانه گندله‌سازی را برای تولید محصول یکنواخت با چالش مواجه کرده است. در حالی که با احداث کارخانه کنسانتره‌سازی در سنگان استان خراسان، این مشکل برطرف شده و فولاد خراسان کنسانتره مورد نیاز خود را تنها از یک منبع تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش تامین قطعات و تجهیزات در کیفیت محصولات نهایی، بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها، تامین برخی از قطعات و تجهیزات یدکی که امکان ساخت داخل آن‌ها وجود ندارد، دشوار شده است اما خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر بومی‌سازی این قطعات از سوی فولادسازان و به ویژه فولاد خراسان در دستور کار قرار گرفته و این امر در شرکت ما نهادینه شده است. برای این منظور ساختار سازمانی خاصی در فولاد خراسان تعبیه شده و فرآیند مخصوصی برای آن تعریف شده است. به این ترتیب بخشی از قطعات وارداتی از طریق بومی‌سازی تامین شده‌اند. البته هنوز مشکلاتی در ارتباط با تامین قطعات وارداتی وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و فناوری شرکت مجتمع فولاد خراسان اذعان کرد: یکی از کالاهای اساسی فولاد خراسان، الکترود گرافیتی بوده که تامین آن برای صنعت فولاد کشور دشوار شده است. در حال حاضر حدود دو کیلوگرم الکترود گرافیتی به از هر تولید هر تن فولاد در شرکت فولاد خراسان مصرف می‌شود. البته گام‌هایی در ارتباط با بومی‌سازی تولید الکترود گرافیتی صورت گرفته است اما هنوز این اقدامات نتیجه نداده و به واردات وابسته هستیم.

شفیعیان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خراسان برای تامین الکترود گرافیتی خود در یک کنسرسیوم متشکل از یک شرکت خصوصی و فولاد مبارکه به نسبت‌های مساوی سهامدار شده است که به طور آزمایشی به تولید یک شاخه الکترود گرافیتی پرداخت و اگر بتواند تولید آزمایشی را با موفقیت پشت سر بگذارد، این طرح در مقیاس صنعتی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: کیفیت محصولات فولاد خراسان از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار است و خوشبختانه با توجه به کیفیت تکنولوژی فولادسازی شرکت، می‌توانیم محصول بسیار باکیفیتی تولید کنیم. فولاد خراسان به دلیل کیفیت تجهیزات نصب شده، می‌تواند از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کند و به همین دلیل محصول نهایی شرکت هیچگاه بی‌کیفیت نبوده است. میزان صادرات شرکت فولاد خراسان در سال جاری گویای کیفیت آن است و توانستیم ۳۰ درصد از محصولات خود را به بیش از ۱۷ کشور دنیا صادر کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2083

نوشته‌های مشابه