• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا:

محکوم به ادامه تولید هستیم

  • کد خبر : 6180
  • 20 آذر 1401 - 10:47
محکوم به ادامه تولید هستیم
مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا گفت: در حال حاضر به سودآوری و یا رونق بازار مصرف نمی‌اندیشیم و علی‌رغم ضرر‌های وارد شده به شرکت، به دلیل قرارداد با خودروسازان مطرح کشور که ملزم به تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به آن‌ها هستیم و همچنین ممانعت از جریمه‌ای که ممکن است در صورت عدم تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به این شرکت‌ها متحمل شویم، به تولید خود ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا گفت: در حال حاضر به سودآوری و یا رونق بازار مصرف نمی‌اندیشیم و علی‌رغم ضرر‌های وارد شده به شرکت، به دلیل قرارداد با خودروسازان مطرح کشور که ملزم به تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به آن‌ها هستیم و همچنین ممانعت از جریمه‌ای که ممکن است در صورت عدم تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به این شرکت‌ها متحمل شویم، به تولید خود ادامه می‌دهیم.

حجت‌الله رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت آلیاژساز اسپادانا واقع در شهرک صنعتی دولت آباد اصفهان، فعایت خود را در سال ۱۳۸۹ با تبدیل شمش پرایمری به شمش آلیاژی آلومینیوم هم‌زمان با افزودن عناصر آلیاژی و تولید آلیاژهای خاص طبق آنالیز درخواستی و تولید محصولات دیگری هچون نیم‌کره یا گرانول آلومینیومی با قطر ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر به صورت آلیاژ استاندارد و بریکت آلومینیومی که برای اکسیژن‌زدایی و همچنین گوگردزدایی در صنعت فولاد‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آغاز کرد. هدف اصلی ما از ایجاد این واحد، دستیابی به خودکفایی در داخل علی‌الخصوص صنعت خودرو از لحاظ تامین آلیاژ‌های آلومینیوم و کمک به امر تولید و اشتغال‌زایی و نیز افزایش صادرات غیرنفتی در کشور بوده است اما متاسفانه به دلیل شرایط بغرنجی که اکنون در زمینه تولید وجود دارد، به ناچار ظرفیت تولید خود را به یک سوم کاهش دادیم و در حال حاضر برای قرارداد‌هایی که شرکت در دستور کار خود قرار داده است، مشغول فعالیت هستیم.

موانع پی‌در‌پی مسیر ناهموار تولید

وی در ادامه به دلایل کاهش تولید در این مجموعه صنعتی اشاره کرد و گفت: در این خصوص، به دو دلیل مهم و موثر در زمینه کاهش تولید مجموعه می‌توان اشاره کرد. نحست، سیستم انقباضی است که بانک‌ها نسبت به تولیدکنندگان در پیش گرفته‌اند و به جای اینکه با اعطای تسهیلات حمایت از تولید را در دستور کار خود قرار دهند، به مواردی که اهمیت چندان بالایی ندارند، اهمیت می‌دهند. البته تسهیلاتی برای حمایت ‌از تولیدکنندگان در نظر گرفته شده اما شرایط اخد این وام‌ها و بازپرداخت اقساط به قدری دشوار است که تولیدکنندگان اقدام به اخد این وام‌ها نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا اضافه کرد: مسئله‌ دیگری که منجر به عدم تمایل صنعتگران برای اخد وام‌های بانکی شده است، این است که بانک‌ها به تولیدکنندگان عنوان می‌کنند به شرطی تسهیلات به شما تعلق می‌گیرد که مقداری از مبلغ تسهیلات مورد نظر به صورت حساب جاری و بدون داشتن دسته چک تا پایان زمان بازپرداخت اقساط در بانک باقی بماند. البته در مسیر ناهموار تولید، با مشکلات دیگری همچون کمبود و یا عدم انگیزه در نیروی انسانی به سبب حقوق کم که حتی نیاز روزمره افراد را تامین نمی‌کند، قطعی برق در تابستان، افزایش سه تا چهار برابری بهای گاز نسبت به سال گذشته و میزان مالیات تعیین شده برای شرکت که هیچ دیدگاه کارشناسانه‌ای در قبال آن نیست، دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنیم. متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور برای تعیین مالیات یک شرکت حجم ریالی فروش را در نظر می‌گیرد؛ در صورتی که بسیاری از واحد‌های تولیدی که محصولات متفاوتی تولید می‌کنند و حجم فروش کمتری نسبت به ما دارند، با برخورداری از حاشیه سود بالا مالیات کمتری پرداخت می‌کنند و تولیدکنندگان شمش آلیاژی آلومینیوم  که در ظاهر حجم فروش بالاتری نسبت به این واحد‌های تولیدی دارند اما حاشیه سود چندان قابل‌ توجهی ندارند، ملزم به پرداخت مالیات بیشتری هستند.

سازو‌کار‌های بورس کالای ایران 

رضایی در خصوص دلایل اصلی کاهش راندمان تولید، عنوان کرد: چالش دیگری که تمام تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، ساز‌وکار‌های منحصر‌به‌فردی است که در بورس کالای ایران وجود دارد. به مدت یک ماه است که موفق به خرید شمش پرایمری آلومینیوم از این تالار صنعتی نشده‌ایم و به ناچار اقدام به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود از بازار آزاد کرده‌ایم. متاسفانه به واسطه جولان خریداران انبوه، دست تولیدکنندگان واقعی که تمرکز آن‌ها بر تولید محصولات نهایی و با ارزش افزوده بیشتر است، از بورس کالا کوتاه شده است. یعنی به دلیل معاملات انبوهی که در بورس کالا در جریان است، شمش آلومینیوم به دست صنعتگر حقیقی نمی‌رسد و زمانی که تولیدکننده نتواند از این تالار صنعتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند، باید با اختلاف قیمت باورنکردنی به میزان چهار تا پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، شمش آلومینیوم را از بازار آزاد خریداری کند.

وی ادامه داد: با توجه به سهمیه‌ای که برای خریداران حقیقی شمش پرایمری آلومینیوم در بورس کالا در نظر گرفته شده است، شرکت آلیاژساز اسپادانا نیز به منظور اخذ سهمیه خرید از این تالار صنعتی اقدام کرد. در قدم اول، به ما اعلام کردند که اطلاعات شرکت را در سامانه بهین‌یاب که در حال حاظر زیرمجموعه سامانه تجارت قرار گرفته است، وارد کنیم اما متاسفانه سامانه قطع یا دچار مشکل بود و نتوانستیم به صورت الکترونیکی احراز هویت کنیم. در قدم بعدی، به منظور اخد این سهمیه عنوان شد که باید از سوی سازمان صمت استان اصفهان، یک کارشناس از واحد تولیدی بازدید کند و با محرز شدن اینکه این واحد تولیدی فعال بوده و دارای کوره‌های ذوب و خط تولید شمش آلیاژی آلومینیوم است، تاییدیه لازم طی یک نامه به سازمان صمت تهران ارسال شود و در پایان نماینده‌ای که از سوی شرکت برای اخذ نامه از سازمان صمت تهران معرفی شده بود، پس از گذشت چند روز نامه را دریافت و به بورس کالا جهت اخد سهیه ارجاع دهد. هر یک از مراحل این فرایند به طور جداگانه چند روز زمان برد تا در نهایت موفق به دریافت سهمیه از بورس کالا شدیم و اکنون به مدت ۱۰ سال است که از این تالار صنعتی، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم اما به دلیل مشکلات موجود در یک ماه اخیر، موفق به خرید شمش آلومینیومی از بورس کالای ایران نشده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آلیاژساز اسپادانا در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در رابطه با اینکه با وجود این شرایط، به چه علت همچنان به تولید خود ادامه می‌دهید، خاطرنشان کرد: به دلیل شرایطی که در آن قرار داریم، به سودآوری و یا رونق بازار مصرف نمی‌اندیشیم و علی‌رغم ضرر‌های وارد شده به شرکت، به دلیل قرارداد با خودروسازان بزرگ و نامدار داخلی که ملزم به تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به آن‌ها هستیم و همچنین ممانعت از جریمه‌ای که ممکن است در صورت عدم تحویل شمش آلیاژی آلومینیوم به این شرکت‌ها متحمل شویم، به تولید خود ادامه می‌دهیم.

رضایی در پایان یادآور شد: شمش آلیاژی آلومینیوم تولیدی این شرکت، در صنایع خودرو‌سازی کاربرد دارد و در قطعات به کار رفته در موتور خودرو و همچنین گیربکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.  لازم به ذکر است که شمش‌های تولید داخل، به کشور‌هایی مانند چین و کره جنوبی صادر می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6180

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد