• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آتابای تبریز مطرح کرد:

صادرات در پیچ و خم رفع تعهد ارزی

  • کد خبر : 7915
  • 10 اردیبهشت 1401 - 12:33
صادرات در پیچ و خم رفع تعهد ارزی
مدیرعامل شرکت آتابای تبریز گفت: با توجه به رکود حاکم بر صنعت ساختمان کشور، به دنبال عرضه محصولات تولید شده در بازارهای صادراتی هستیم که دولت با وضع موانعی همچون رفع تعهدات ارزی، شرایط را برای ما دشوار ساخته است.
مدیرعامل شرکت آتابای تبریز گفت: با توجه به رکود حاکم بر صنعت ساختمان کشور، به دنبال عرضه محصولات تولید شده در بازارهای صادراتی هستیم که دولت با وضع موانعی همچون رفع تعهدات ارزی، شرایط را برای ما دشوار ساخته است.

مهدی فرجی خسروشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت آتابای تبریز، زیرمجموعه گروه صنعتی خسرو نیکو پلاس است که از سال ۱۳۹۲ در زمینه تولید اتصالات و شیرآلات برنجی فعالیت می‌کند. ابتدا حدود سه سال در شهر استانبول ترکیه فعالیت داشتیم و از سال ۱۳۹۵، فعالیت خود را در داخل ایران ادامه دادیم. تعداد نیروی انسانی شاغل در گروه صنعتی خسرو نیکو پلاس ۴۰۰ نفر است و در حال حاضر، ۱۴۰ نفر در مجموعه آتابای مشغول فعالیت هستند. انواع لوازم و اتصالات برنجی مورد استفاده در صنعت ساختمان مانند اتصالات کوپلی، پرسی، رزوه‌ای، کلکتور و لوازم جانبی در این شرکت تولید می‌شود.

خرید برنج از صنایع مس شهید باهنر

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه، عنوان کرد: برنج، ماده اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات مجموعه است که آن را از شرکت‌های معتبری همچون صنایع مس شهید باهنر تامین می‌کنیم. امکان خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران برای ما فراهم نیست و بر همین اساس، اقدام به تامین آن از طریق بازار آزاد می‌کنیم که خوشبختانه با توجه به عملکرد مثبت شرکت‌های تولیدکننده مقاطع برنجی، مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

مدیرعامل شرکت آتابای تبریز در ارتباط با ظرفیت تولید، مطرح کرد: میزان ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن انواع اتصالات و شیرآلات برنجی است که در حال حاضر با ۸۰ درصد آن مشغول فعالیت هستیم. البته شرایط تولید بستگی به حجم نقدینگی و تامین کافی مواد اولیه دارد و ما همواره در تلاش هستیم با ظرفیت کامل به تولید خود ادامه دهیم.

فرجی در ادامه به بررسی شرایط حاکم بر بازار محصولات مسی و آلیاژی پرداخت و گفت: از آنجایی که به طور مستقیم با فعالان صنعت ساختمان در تماس هستیم و متاسفانه ساخت و ساز در کشور طی سالیان اخیر با رکود مواجه بوده است، بنابراین در سال ۱۴۰۰ رونق خاصی را در بازار داخلی شاهد نبودیم و سعی کردیم که از طریق بازارهای صادراتی به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنیم. امیدوار هستیم با اجرای طرح ملی مسکن و برنامه دولت برای احداث شهرک‌های مسکونی جدید، شاهد رونق ساخت و ساز و به دنبال آن، بازار محصولات برنجی باشیم.

دولت در راستای تسهیل صادرات قدم بردارد

وی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات و چالش‌های موجود در آن، اظهار کرد: محصولات شرکت آتابای به کشورهای همسایه مانند ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان و عراق صادر می‌شود. با توجه به شرایط حاکم بر تولید داخلی و اقتصاد کشور، بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال عرضه محصولات خود در بازارهای صادراتی هستند اما متاسفانه دولت با وضع بخشنامه و دستورالعمل‌های مختلف مانند رفع تعهدات ارزی، شرایط را برای صادرکنندگان دشوار ساخته است. با توجه به صنفی که ما در آن مشغول فعالیت هستیم، مبادلات تجاری عمدتا بر پایه نرخ ریال انجام می‌شود و زمانی هم که می‌خواهیم با استفاده از ارز دولتی اقدام به صادرات کنیم، چالش رفع تعهد ارزی باعث می‌شود قید چنین معامله‌ای را بزنیم که به دنبال آن، مشتریان و رقابت در عرصه بین‌المللی را از دست خواهیم داد.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: رفع تعهد ارزی، معضل بزرگی است که باعث شد ما در اواسط سال گذشته، ناچار به صادرات محصول با نرخ ریال شویم که در واقع صرفه اقتصادی چندانی برای ما ندارد. این در حالی است که یک تولیدکننده واقعی نمی‌تواند محصولات خود را با وجود این چالش صادر کند و از سوی دیگر، شاهد صادرات همین محصولات توسط عده‌ای پیله‌‍ور در نقاط مختلف مرزی که متعد به رفع تعهد ارزی نیز نیستند، هستیم. این مسئله، عکس شعار حمایت از تولید است که منجر به جولان بیشتر واسطه‌ها و دلالان در سطح بازار می‌شود و امیدوار هستیم دولت با توجه به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، یک بازنگری اساسی در زمینه رفع تعهدات ارزی انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آتابای تبریز در ارتباط با تاثیر تحریم بر صنعت مس کشور، گفت: این صنعت خوشبختانه طی سالیان اخیر نسبت به سایر صنایع به خودکفایی دست یافته و تحریم‌های خارجی تاثیر چندانی بر این صنعت نداشته است. افزایش قیمت ماده اولیه و نوسان نرخ ارز، دو چالش مهمی بوده که گریبان‌گیر تولیدکنندگان طی سال‌های اخیر شده است و به نظر می‌رسد رفع تحریم‌ها نیز تاثیر چندانی در خصوص کاهش قیمت‌ها نداشته باشد. البته صنعت کشور در حال حاضر نیازمند مراودات تجاری بیشتری است و در صورت لغو تحریم‌ها، می‌توانیم به برقراری روابط تجاری با کشورهای مختلف جهان امیدوار باشیم که این امر در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

قادر به تامین لوازم یدکی مورد نیاز هستیم

فرجی در ادامه ضمن اشاره به فرایند تولید اتصالات برنجی، بیان کرد: شمش برنجی پس از ورود به کارخانه، در دو خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک بخش، پس از ذوب شمش در داخل کوره و قالب‌گیری و سردسازی آن، عملیات‌های ماشین‌کاری و آبکاری انجام شده و در نهایت قطعه مورد نظر بر اساس سفارش مشتری مونتاژ می‌شود. در بخش دیگر، پس از مراحل ریخته‌گری شمش، عملیات‌های فورج گرم، شکل‌دهی، شات‌‎پلاست و سندپلاست انجام شده و قطعه مورد نظر به دست می‌آید. ضمن اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید مجموعه، همگی خارجی و تولید کشورهای ایتالیا، آلمان، تایوان و ترکیه هستند و از آنجایی که سابقه فعالیت سه ساله در کشور ترکیه را داشته‌ایم، بنابراین مشکلی در زمینه تامین قطعات بدکی مورد نیاز ماشین‌آلات مجموعه نداریم.

همکاری نکردن سازمان‌های دولتی با بخش خصوصی

وی همچنین مشکلات موجود در بخش تولید را حل نشدنی دانست و تاکید کرد: تولیدکنندگان با چالش‌های بسیاری در زمینه تولید اعم از بیمه، مالیات و… روبه‌رو هستند و از آنجایی که نمی‌توان به راه حل منطقی برای رفع آن‌ها دست پیدا کرد، بنابراین ما به نوعی معضلات را رها کرده‌ایم و چاره‌ای نیز جز این نداریم. در سال ۱۳۹۶ در حالی که در راستای اجرای طرح توسعه مجموعه، نیازمند جذب نیروی انسانی جدید بودیم، اقدام به اشتغال‌زایی برای ۸۰ نفر کردیم و دولت قرار بود تا دو سال، نیروهای انسانی جدید جذب شده را معاف از پرداخت مالیات کند اما نه تنها این اقدام صورت نپذیرفت بلکه بر مشکلات ما در خصوص پرداخت حق بیمه و مالیات افزوده شد. واقعیت امر این است که ما انتظار هیچ حمایت و همکاری از جانب سازمان‌های دولتی همچون تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور و… را نداریم و امیدوار هستیم آن‌ها نیز با وضع بخشنامه و دستورالعمل‌های جدید، چوب لای چرخ تولیدکنندگان نگذارند.

مدیرعامل شرکت آتابای تبریز در همین راستا اضافه کرد: متاسفانه این واقعیتی غیرقابل انکار است که گویا سازمان‌های دولتی نمی‌خواهند با تولیدکنندگان بخش خصوصی همکاری و تعامل سازنده‌ای داشته باشند. تولیدکننده با وجود مشکلات مختلف باید انواع مالیات‌ها مانند ارزش افزوده، مشاغل و… را پرداخت کند و نکته جالب اینکه صادرکنندگان، مطابق قانون معاف از مالیات ارزش افزوده هستند اما باز هم به هر نحوی باید مالیات خود را پرداخت کنند که این مسئله نقض قانون است! کافی است تولیدکننده تنها یک روز در پرداخت مالیات تاخیر داشته باشد و آن زمان است که جریمه‌‎های مختلفی را جهت دیرکرد پرداخت مالیات در نظر می‌گیرند و از فعالیت تولیدکننده در بخش‌های مختلف جلوگیری می‌کنند. این امر به هیچ وجه منصفانه نبوده و  همه چیز به کام دولت و به ضرر تولیدکننده است.

این تولیدکننده در پایان یادآور شد: در حال حاضر، طرح توسعه‌ای را برای مجموعه در نظر نداریم و امیدوار هستیم با بهبود شرایط مختلف در آینده نزدیک، بتوانیم اقداماتی را در این خصوص انجام دهیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7915

نوشته‌های مشابه