• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

مدیریت دولتی، بسیاری از صنایع ما را به تعطیلی کشاند

  • کد خبر : 6011
  • 22 آبان 1398 - 0:09
مدیریت دولتی، بسیاری از صنایع ما را به تعطیلی کشاند
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت در بخش صنایع نیازمند تصمیم‌گیری‌های کلان و بزرگ است و بخش دولتی نمی‌تواند در حوزه صنعت تصمیمات بزرگ و اساسی بگیرد؛ به همین دلیل آن دسته از بنگاه‌های صنعتی که مدیریت آن‌ها دولتی است، در طول زمان محکوم به نابودی هستند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت در بخش صنایع نیازمند تصمیم‌گیری‌های کلان و بزرگ است و بخش دولتی نمی‌تواند در حوزه صنعت تصمیمات بزرگ و اساسی بگیرد؛ به همین دلیل آن دسته از بنگاه‌های صنعتی که مدیریت آن‌ها دولتی است، در طول زمان محکوم به نابودی هستند.

دکتر فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: برای اینکه صنایع بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، نیاز به نوسازی و پیشرفت تکنولوژی دارند که متاسفانه به نظر می‌رسد ما در این حوزه چندان موثر عمل نکرده‌ایم و این موضوع در بخش دولتی بسیار مشهودتر است.

وی با اشاره به این نکته که عاقبت بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل ارج و آزمایش که تحت مدیریت بخش دولتی بودند، نابودی است، افزود: دو عامل عمده برای ناکارآمدی مدیریت دولتی در صنایع وجود دارد که یکی از آن‌ها عدم وجود دانش و کارایی کافی و دیگری، نداشتن جرات لازم برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ است.

احمدی ضمن بیان این مطلب که نوسازی و توسعه در صنایع دنیا لحظه به لحظه در جریان است و مدیران همواره باید این موضوع مد نظر داشته باشند، خاطرنشان کرد: نوسازی یک کارخانه در حال فعالیت، کاری نیست که مدیر بخش دولتی بتواند آن را انجام دهد. در واقع ضوابط و دستورالعمل‌های موجود در این بخش، انرژی یک مدیر را می‌گیرد و او نمی‌تواند با توان لازم راه خود را ادامه دهد و در نتیجه مدیران ترجیح می‌دهند که اقدامی نکنند؛ مدیر در سیستم دولتی حتی اگر توانمند باشد، جرات این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها را نخواهد داشت و به همین دلیل است که بنگاه‌هایی که در دست بخش دولتی هستند یکی پس از دیگری به انزوا می‌روند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اذعان کرد: ما می‌توانستیم از ابتدا صنعت و مدیریت آن را به بخش خصوصی بسپاریم ولی این کار را نکردیم و در حقیقت در بسیاری موارد به واسطه مدیریت دولتی، تعداد زیادی از صنایع داخلی را به تعطیلی کشاندیم.

وی با اشاره به فعالیت شرکت بوتان به عنوان نمونه‌ای موفق در بخش خصوصی، عنوان کرد: برندهایی مثل ارج و آزمایش نیز شرایطی مانند بوتان داشتند و تنها فرق آن‌ها در این بود که مدیریت و اقتصاد شرکت بوتان در اختیار بخش خصوصی باقی ماند؛ به همین دلیل، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و نوآوری‌ها و نوسازی‌های لازم در مسیر توسعه خود را در زمان‌هایی که لازم است، انجام می‌دهد.

احمدی با اشاره به وجود ضوابط و سیستم‌هایی که قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری مدیران بخش دولتی را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: کاملا مشخص است که در چنین شرایطی، شرکت‌هایی مثل ارج یا آزمایش که نمی‌توانند تصمیمات کلان بگیرند و متناسب با شرایط بازار رشد کنند، محکوم به فنا هستند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به وجود وضعیت مشابه در صنعت خودروسازی کشور، یادآور شد: صنایع خودروسازی ما هم دقیقا به همین دلیل که مدیران آن‌ها برای هر تصمیم‌گیری خود باید به مجموعه‌ای از سیستم‌های موجود جوابگو باشند، تصمیم‌گیری‌های کلان انجام نمی‌دهند. شما چطور از یک شرکت خودروسازی داخلی که در پنج‌ سال گذشته، پنج مدیر مختلف را بر کرسی مدیریت خود دیده است، توقع دارید که دچار تحول و نوسازی شود؟! تنها صنعتی که طی این سال‌ها توانسته در بخش دولتی دوام آورد صنعت خودروسازی بوده و بقای این شرکت‌ها نیز تنها یک دلیل دارد و آن‌ هم رانت است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که سوددهی در صنایع بخش دولتی در اولویت قرار ندارد، ابراز کرد: در بخش خصوصی، یک مدیر می‌داند در صورتی که نتواند مجموعه خود را به درستی مدیریت کند و آن مجموعه بهره‌وری لازم را نداشته باشد، نه تنها سرمایه خود را از دست می‌دهد، بلکه با محکومیت و زندان هم روبه‌رو خواهد شد ولی شما کدام مدیر در شرکت‌های ورشکسته دولتی را دیده‌اید که سرمایه و زندگی خود را از دست بدهد؟!

احمدی با تاکید بر موارد متعدد و مشابه صنایعی که با رویکرد غلط در بخش دولتی با زیان‌دهی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است وضعیت صنایع در بخش دولتی با همین سبک و سیاق ادامه یابد، به نظر می‌رسد که بقیه بنگاه‌هایی که به این صورت اداره می‌شوند نیز هرچه زودتر تعطیل شوند، بهتر است؛ زیرا انباشتگی زیان آن‌ها با گذشت زمان بیشتر خواهد شد و آسیب‌های بیشتری را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از سیاست‌گذاری‌های دولتی از پایه و اساس غلط است، عنوان کرد: در بنگاه‌های دولتی نباید دنبال بهره‌وری بگردید؛ بسیاری از صنایع که امروز جای آن‌ها را خالی می‌بینیم، اگر در بخش خصوصی بودند، اکنون شاهد فعالیت آن‌ها بودیم. این صنایع می‌توانستند با یک مدیریت آگاهانه و ریسک‌پذیر؛ دانش، فناوری و ماشین‌آلات خود را به‌روز کنند و امروز نیز در بهبود اقتصاد کشور نقش داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای این که تولید‌کننده بتواند در بازار رقابت بماند، نیازمند مدیریت درست تولید است که این مدیریت در چارچوب ضوابط و مقررات دولتی و با ساز و کارهایی که ما برای آن در نظر گرفته‌ایم، امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6011
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است