• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل کابل شیراز:

«مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!»

  • کد خبر : 4676
  • 15 فروردین 1398 - 23:28
«مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!»
مدیرعامل کابل شیراز گفت: حال و روز این روزهای صنایع کشور در این بیت خلاصه می‌شود؛ «زندگی کردن من مردن تدریجی بود……..آن‌چه جان کند تنم، عمر حسابش کردم» همه واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند.
مدیرعامل کابل شیراز گفت: حال و روز این روزهای صنایع کشور در این بیت خلاصه می‌شود؛ «زندگی کردن من مردن تدریجی بود……..آن‌چه جان کند تنم، عمر حسابش کردم» همه واحدهای تولیدی در حال تعطیلی هستند.

لهراسب ملک نسب اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سمت فروش به دلیل اینکه ما با شرکت‌های مخابراتی معامله می‌کنیم و این شرکت‌ها هم به موقع تسویه نمی‌کنند یا در پاره‌ای مواقع اصلا تسویه نمی‌کنند، در نتیجه فعالیت برای واحدهای تولیدی سیم وکابل مخابراتی بسیار سخت و ارتزاق مجموعه‌ها دشوار شده است. همه علت‌ها در سال ۹۷ در جهت رکود صنایع دست به دست  هم دادند و موفق نیز بودند، سال گذشته بدترین سال برای صنایع تولیدی سیم و کابل مخابراتی بود. در واقع رکود بازار سیم و کابل مخابراتی از نبود تقاضا نیست بلکه به‌دلیل وصول‌های بی‌رحمانه شرکت‌های مخابراتی است که نمی‌شود نام این معضل را رکود گذاشت، چون همیشه تقاضای مصرف وجود دارد. این وصول‌های نامناسب سبب کمبود و نبود نقدینگی می‌شود که برای زمین زدن یک واحد تولیدی کافی است.

وی در خصوص معضلات تولیدکنندگان سیم و کابل مخابراتی مسی، افزود: به جز مشکلات سمت فروش، برای تامین مواد اولیه نیز مشکلاتی داشتیم، البته این مشکل تنها منوط به تامین مس نبود بلکه برای تهیه عایق نیز مشکلاتی وجود داشت؛ یکی از مشکلات تهیه مس، رقابتی شدن قیمت آن بود و هست، از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه نیز مس توزیع نشد و در واقع یک ماه مواد اولیه مس در دسترس تولیدکننده قرار نداشت و تولید واحدهای تولیدی نیز به اجبار متوقف شد.

 مدیرعامل کابل شیراز بیان کرد: سیم و کابل مخابراتی به دو دسته فیبر نوری و مسی تبدیل می‌‎شوند که مواد اولیه مسی که مشخص و مواد اولیه فیبر نوری نیز شیشه است که از کانال واردات وارد کشور می‌شود و البته نیاز به تکنولوژی ویژه‌ای دارد. سیم و کابل شکل‌های بسیار متنوعی دارد و صنعت بسیار وسیعی است؛ البته از نظر کارکرد دو نوع فیبر نوری و سیم مسی تفاوتی با هم ندارند، فقط توان فیبر نوری از سیم و کابل مخابراتی بیشتر است و تعداد کاربران بیشتری می‌توانند از یک خط استفاده کنند.

رونق صنعت سیم و کابل مخابراتی در گرو تسویه حساب ادارات مخابراتی

اردکانی با اشاره به اینکه رونق صنعت سیم و کابل مخابراتی در گرو توسعه پروژه‌های مخابراتی است، عنوان کرد: در بحث مصرف که کاملا واضح است با توسعه شبکه‌های مخابراتی صنعت تولید سیم و کابل مخابراتی نیز رونق بسیاری خواهد داشت و دولت است که باید در این راستا گام بردارد. البته ترویج گوشی‌های بی‌سیم و به اصطلاح موبایل‌ها سهم بسزایی در کاهش استفاده از تلفن‌های باسیم داشته‌اند اما بازهم بستر برای توسعه شبکه‌های مخابراتی فراهم است. در بحث توسعه شبکه‌های مخابراتی به جز ایجاد شبکه، به‌روز کردن و تعمیرات خطوط در شبکه‌ها هم می‌تواند در ارتقای مصرف سیم و کابل موثر باشد. پیش از این درخواست دریافت خط تلفن به‌روز بود اما در حال حاضر دریافت خط، شاید هفته‌ها زمان می‌برد.

وی با عنوان مصرع شعری در رابطه با حمایت دولت این چنین گفت: «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان!» همین که دولت سنگ جلوی پای تولیدکنندگان نیندازد، بزرگ‌ترین کمک را کرده است. تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که  ادارات مخابرات را موظف به پرداخت حق و حقوق تولیدکنندگان سیم و کابل کند. به غیر از مخابرات که مشتریان ما هستند دیگر سازمان‌های دولتی نیز معضلاتی را برای تولیدکننده به‌وجود می‌آورند که دولت همین معضلات را مدیریت کند لطف بزرگی به ما کرده است.

تعویض سیم و کابل در ساختمان؛ بسیار هزینه بردار و پرزحمت است

مدیرعامل کابل شیراز در خصوص کیفیت سیم و کابل مخابراتی عنوان کرد: به جز در صد خلوص مس و کیفیت روکش سیم، سطح مقطع سیم و کابل ضامن کیفیت آن است؛ به این شکل که عدد سطح مقطع سیم و کابل مخابراتی باید به درستی بر روی کابل درج شود، وقتی روی سیم یک عدد به عنوان سایز سیم و کابل درج می‌شود اگر عدد بیشتر از سطح مقطع واقعی آن باشد، در واقع آن سیم و کابل نامرغوب است. برخی مواقع تولیدکنندگان برای اینکه از رقبای خود پیشی بگیرند استانداردها را دور می‌زنند تا بتوانند با کاهش قیمت سیم و کابل رقبای خود را از میدان رقابت بیرون کنند. اگر نظارت اوصولی بر کیفیت سیم و کابل وجود داشته باشد هرگز شاهد این‌گونه تخلفات نخواهیم بود.حتی در برخی مواقع از مسوار به جای مس استفاده می‌کنند. این وسط، بیشترین ضرر را تولیدکنندگانی که با وجدان تولید می‌کنند متحمل می‌شوند. متاسفانه مصرف‌کنندگان نیز اطلاعات کافی در خصوص تمیز سیم و کابل با کیفیت از نوع بی‌کیفیت آن ندارند.

اردکانی با عنوان اینکه تعویض و تعمیر سیم و کابل در ساختمان بسیار هزینه بردار و پرزحمت است، ادامه داد: اگر یک کلید، لامپ و یا هر چیزی که به صورت روکار در ساختمان کار شده را بخواهیم تعمیر و یا تعویض کنیم شاید خیلی هزینه‌بردار نباشد اما تعمیر و تعویض سیم و کابل مخابراتی به دلیل اینکه درون ساختمان کار شده بسیار هزینه‌بردار است و متاسفانه برخی پیمان‌کاران تنها سود خود را مد نظر قرار می‌دهند و هیچ احترامی برای حقوق مصرف‌کنندگان قائل نیستند و در مرحله کابل‌کشی از سیم و کابل بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

وی در خصوص واردات سیم و کابل مخابراتی توضیح داد: این روزها بسیاری از اقلام از کانال واردات تامین می‌شوند و سیم و کابل نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ البته امروزه واردات بسیار کاهش داشته است اما همچنان واردات داریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4676
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است