• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان:

مرهم صنعت قطعات خودرویی و موتوری، وجود دستگاه‌های به‌روز دنیا است

  • کد خبر : 4046
  • 04 فروردین 1399 - 0:42
مرهم صنعت قطعات خودرویی و موتوری، وجود دستگاه‌های به‌روز دنیا است
مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان گفت: موضوع وارد کردن دستگاه‌های به‌روز دنیا در صنعت ایران، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که متوجه بشویم که مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت‌های چینی، وجود همین دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته است.
مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان گفت: موضوع وارد کردن دستگاه‌های به‌روز دنیا در صنعت ایران، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که متوجه بشویم که مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت‌های چینی، وجود همین دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته است.

رحیم عظیمی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشـت: شرکت ما بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات موتوری در ایران است. سابقه فعالیت این شرکت به ۳۵ سال پیش برمی‌گردد که به‌ واقع در آغاز نطفه‌ای بود که طی یه روندی جان گرفت و در حال حاضر به این نقطه رسیده که می‌تواند تولیدکننده کوچک‌ترین قطعات در ایران مثل یاتاقان، بغل یاتاقان، واشر سرسیلندر تا بزرگ‌ترین قطعات همانند بلوک سیلندر، سرسیلندر، نیم‌موتور، میلنگ و… باشد. این‌ها جزو سبد محصولات ما هستند که البته تنوع بسیاری را شامل می‌شود ولی با این حال نباید فراموش کنیم که به‌ طور کلی قطعات موتوری دارای تنوع بسیاری است و همین تنوع و جذابیت، باعث ورود ما به این صنعت شد و همچنان نیز فعالیت در این عرصه را افتخاری برای خود و همکارانمان می‌دانیم.

وی بـا بیـان اینکـه وضعیت تولید در صنعت امروز ایران روبه بهبود است، افزود: ما هم می‌پذیریم که مشکلات تولیدکننده‌ها فراتر از آن چیزی هست که می‌بینیم اما باید در نظر گرفت که هر کدام از ما نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن این وضعیت داریم. با این حال، باید در نظر داشت که برخی مشکلات از نواحی کلان‌تر به ما تحمیل می‌شود که البته ما اراده‌‌ای در به وجود آمدن آن نداریم.

مواد اولیه اولویت تولید است

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان عنوان کـرد: مهم‌ترین مشکلی که در تولید ملی وجود دارد، تامین مواد اولیه است. در اغلب موارد به دلیل عدم وجود تکنولوژی، مواد خام درون کشور صادر می‌شود و ما نیز همچنان امیدوار هستیم که مواد اولیه برای تولیدکنندگان به وفور وجود داشته باشد تا آن‌ها نیز بتوانند با فراغ بال و تمرکز بیشتر، به کار تولید ذیل کیفیت و کمیت بپردازند.

عظیمی ادامه داد: مشکل دوم تولیدکنندگان، مسائل گمرکی است. در حقیقت این نهاد در برخی مواقع آنچنان برای ورود مواد اولیه و سایر محصولات لازم و ملزوم تولید داخلی موتوری و خودرویی، سخت می‌گیرد که تولیدکننده ناامید از انجام پروسه گمرکی می‌شود؛ تا جایی تجربه نشان داده که برخی از تولیدکنندگان به دلیل همین سخت‌گیری‌های گمرکی، به‌ طور کامل از فضای تولیدی کشور کنار زده شده‌اند.

وی اضافه کرد: پرسش ما این است که وقتی مجموعه‌ای دارای پروانه بهره‌برداری است، آیا این به معنای این نیست که او تولیدکننده است؟ آیا برای گمرک امکان این وجود ندارد که از مجموعه‌ای که تولید‌کننده‌ بودن آن محرز شده، کارت بازرگانی نخواهد؟ بنابراین می‌توان تاحدودی شرایط را برای تولید داخلی تسهیل کرد تا از این طریق مواد اولیه کافی به راحتی وارد کشور شود. لذا ورود مواد اولیه تولید قطعات موتوری و خودرویی، از ورود برخی قطعات برای نیاز داخلی تولید همین دو محصول، در اولویت است.

تولید داخلی به مثابه ازخودگذشتگی

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان در رابطه با خط تولید جدید این شرکت و عدم حمایت مسئولین، تصریح کرد: ما در حال حاضر یک خط تولید سرسیلندر در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در حوالی منطقه شمس‌آباد تهران دایر کردیم که متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از ما نمی‌شود. حداقل انتظار ما این است که روندها در مباحث مالی، مالیاتی و ارزش‌افزوده، تسهیل شود تا تولید به روال عادی خود بازگردد. در واقع در وضعیت امروز که به شکل همه جانبه از طرف کشورهای غربی تحریم هستیم، گام برداشتن در مسیر تولید، به مثابه از خودگذشتگی است.

عظیمی در رابطه با کیفیت قطعات خودروهای ایرانی، اذعان داشت: با اندکی سعی و تلاش می‌توان کیفیت محصولات را با نمونه خارجی برابر کرد اگر که اجازه بدهند مواد اولیه با کیفیت و دستگاه‌های به‌روز وارد کشور شود. وقتی قیمت یک دستگاه خارجی، یک میلیون دلار است، ما به عنوان یک تولیدکننده، چگونه می‌توانیم به وارد کردن آن فکر کنیم؟!

وی درباره ارتباط مستقیم کیفیت محصولات با سطح تکنولوژی موجود، یادآور شد: با بررسی وضع امروز کارخانه‌ها می‌توان متوجه شد که به دلیل نبود دستگاه‌های به‌روز دنیا، سطح تکنولوژی تا چه اندازه نزول پیدا کرده است. متاسفانه به دلیل عدم سرمایه کافی نزد تولیدکنندگان برای وارد کردن دستگاه‌های به‌روز دنیا، سطح تکنولوژی در زمینه قطعات خودرویی کاهش چشمگیری داشته که الیته عمده این مسئله به مشکل نقدینگی بازمی‌گردد. بنابراین فکر کردن به این موضوع که مشکل نقدینگی با پرداخت وام از طرف دولت حل می‌شود، در واقع، پاک کردن صورت مسئله است؛ چراکه هر تولیدکننده‌ای وقتی که وامی از طرف دولت دریافت می‌کند، بالاخره باید یک روزی آن را به خزانه دولت بازگرداند، در حالی که شرایط برای بازگرداندن این سرمایه وجود ندارد.

حل نقدینگی در گرو پرداخت یارانه دولتی

مدیرعامل شرکت عظیم پارت ایرانیان تصریح کرد: بهترین راه برای حل مشکل نقدینگی این است که دولت همانند سایر دولت‌هایی که با مشکلات مشابهی همچون ما درگیر هستند، تصمیم بگیرد به جهت حمایت از تولید در وضعیت موجود، به تولیدکنندگان یارانه کافی پرداخت کند. اینکه دولت تصمیم بگیرد به طور مثال ۵۰ درصد خرید تکنولوژی یک دستگاه وارداتی را برای حمایت از تولید، به یک تولیدکننده داخلی پرداخت کند، پیروی عاقلانه و صحیح از تجربه سایر کشورهای درحال توسعه است. موضوع وارد کردن دستگاه‌های به‌روز دنیا در صنعت ایران، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما متوجه بشوید که داشتن همین دستگاه‌های به‌روز، مهم‌ترین عامل موفقیت شرکت‌های چینی است. بنابراین وجود دستگاه‌های به‌روز دنیا مرهم قطعی برای درد صنعت قطعات خودرویی و موتوری در ایران است.

عظیمی درباره اینکه چه میزان از قطعات موتوری ایران از بازار داخلی تامین می‌شود، تاکید کرد: ۹۰ درصد قطعات موتوری از بازار داخلی تامین می‌شود و مابقی قطعات همانند رینگ موتور که نیازمند تکنولوژی پیشرفته است، از طریق کشورهای چین، تایوان، ترکیه و آلمان وارد می‌شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4046
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد