• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران

مسئولان کشور، برای رشد صادرات خود را به زحمت نمی‌اندازند

  • کد خبر : 1089
  • 26 آبان 1398 - 14:08
مسئولان کشور، برای رشد صادرات خود را به زحمت نمی‌اندازند
مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران، یکی از تولیدکنندگان سازه‌های ساختمانی، گفت: متاسفانه مسئولان کشور هیچ حمایتی از صادرکنندگان به عمل نمی‌آورند؛ در حالی که ترکیه بازار بسیاری از کشورهای همسایه ایران را از آن خود کرده است

مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران، یکی از تولیدکنندگان سازه‌های ساختمانی، گفت: متاسفانه مسئولان کشور هیچ حمایتی از صادرکنندگان به عمل نمی‌آورند؛ در حالی که ترکیه بازار بسیاری از کشورهای همسایه ایران را از آن خود کرده است

محمد حبیبی شیخ احمد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت‌های شرکت سبلان سوله‌کاران اظهار داشت: کارخانه شرکت سبلان سوله‌کاران در زمینی به مساحت ۳۴ هزار متر مربع و غرب استان تهران قرار گرفته که بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع از آن، واحد تولید است که در هر بخش از آن، فرآیندهای تولید و ساخت مجزایی وجود دارند. این کارخانه قادر است تمام سازه‌های فلزی مربوط به ساخت و ساز در هر زمینه‌ای را تولید کند. تجهیزات و تکنولوژی سبلان سوله‌کاران برای تولید انواع سازه‌های فولادی و فلزی، جزو به‌روزترین تکنولوژی‌ها در کشور است. نوع سازه‌هایی که در شرکت سبلان سوله‌کاران ساخته می‌شود برای برج‌ها، واحدهای مسکونی، هیدرومکانیکال، پتروشیمی، سازه‌های نفتی و استادیوم‌های مختلف ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید سازه‌های ساختمانی در این شرکت حدود ۳۷ هزار تن در سال است اما سال گذشته تولید واقعی سازه در شرکت سبلان سوله‌کاران به طور میانگین به حدود سه هزار تن در ماه می‌رسید؛ به عبارت دیگر، کل تولید سالانه شرکت حدود ۳۰ هزار تن بود. متاسفانه در حال حاضر، تولید سازه‌های فلزی در شرکت حدود دو هزار تن در ماه است که به این ترتیب حدود یک هزار و ۷۰۰ تن ظرفیت خالی در سالن‌های تولید وجود دارد.

نقش مهم ورق گرم در تولید سازه‌های فلزی

حبیبی شیخ احمد با بیان اینکه شرکت سبلان سوله‌کاران برای تولید سازه‌های فلزی خود عموما ورق گرم (سیاه) را مورد استفاده قرار می‌دهد، عنوان تصریح کرد: این نوع ورق‌ها اسکلت اصلی تمام سازه‌ها را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه برای ساخت انواع سازه‌های دریایی حدود ۲۵ درصد از ورق‌های دریایی IPB و ۷۵ درصد از ورق‌های گرم ST37 تا ST52 استفاده می‌کنیم. ورق‌های تولیدی در ایران جزو مرغوب‌ترین ورق‌ها در دنیا هستند و به همین دلیل آن‌ها را وارد نمی‌کنیم. در حال حاضر، بسته به نوع پروژه، ورق‌های گرم را از شرکت‌های فولاد مبارکه و کاویان و ورق آلیاژی دریایی را از اکسین تامین می‌کنیم؛ البته میزان خرید ما از اکسین و فولاد مبارکه، زیاد و میزان کمتری از کاویان ورق خریداری می‌کنیم. از آنجا که در ساخت سازه‌های سنگین و سبک فعالیت می‌کنیم، حدود ۵۰ درصد از ورق گرم مورد نیاز از  فولاد مبارکه و ۵۰ درصد دیگر از اکسین تامین می‌شوند.

مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران عنوان کرد: برای سازه‌های سنگین عموما از ورق‌های ST37 و ST52 با ضخامت‌های ۵۰، ۶۰، و ۷۰ میلی‌متر و بیشتر با عرض دو متر و طول ۱۲ متر (گاهی ۶ متر) فولاد اکسین استفاده می‌کنیم. همچنین برای سازه‌های سبک، ورق‌های هفت، هشت، ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۲۰ میلی‌متر با عرض ۱٫۵ متر و ۶ متر فولاد مبارکه به کار می‌بریم. البته در پروژه‌های خاص، برخی ورق‌ها با ابعاد خاص را به فولاد اکسین سفارش می‌دهیم.

وی با اشاره به نحوه خرید ورق گرم، اظهار کرد: شرکت ما دارای کد خرید در شرکت فولاد مبارکه است. این یعنی شرکت سبلان سوله‌کاران جزو مشتریان دائمی فولاد مبارکه محسوب می‌شود و می‌تواند سهمیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تامین کند. با این وجود در یکی دو سال اخیر متاسفانه با نوسان قیمت ورق گرم در بازار داخلی، زیان‌های بسیار هنگفتی به شرکت ما وارد شد. پیش از این، شرکت ما برای اجرای پروژه‌ها، ورق گرم را خود خریداری می‌کرد اما در شرایط کنونی تنها به صورت کارمزدی فعالیت می‌کنیم و کارفرما باید به تامین مواد اولیه پروژه از جمله ورق بپردازد.

حبیبی شیخ احمد اضافه کرد: این ورق‌ها عموما به صورت شیت فابریک خریداری می‌شوند. گرچه  قیمت رول اندکی کمتر از شیت است اما رول خریداری نمی‌کنیم؛ چراکه دستگاه رول بازکن در کارخانه ما موجود نیست. علاوه‌براین، برای تولید سازه‌های فلزی که با پیچ و مهره ساخته می‌شوند، باید از شیت استفاده کرد و تنها دستگاه برش در شرکت ما، برش گیوتین انجام می‌دهد؛ شیت‌های ورق گرم را توسط این دستگاه به ابعاد و اندازه‌های مورد نیاز درمی‌آوریم.

افزایش قیمت ورق باعث زیان شرکت شد

مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران با بیان اینکه در سال گذشته قیمت ورق در بازار داخلی به ‌شدت افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این مسئله باعث شد پیمانکاران ساختمانی زیان‌های غیرقابل جبرانی را متحمل شوند. این پیمانکاران قراردادهای خود را به صورت بلندمدت منعقد می‌کنند که به ‌طور مثال در مدت یک یا دو سال پروژه را به اتمام برسانند. در سال قبل، قیمت ورق گرم در نیمه دوم سال نسبت به نیمه نخست آن، حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافت. شرکت ما در آن زمان، روی یک پروژه دولتی فعالیت می‌کرد و این افزایش قیمت باعث زیان ۱۳ میلیارد تومانی شرکت ما در آن پروژه شد. متاسفانه قراردادهای شرکت‌های پیمانکاری در حوزه ساخت و ساز، به ویژه آن‌هایی که با دولت کار می‌کنند، تعدیل ندارد و کارفرمای دولتی شرکت ما زیر بار تعدیل قرارداد پس از افزایش قیمت ورق نرفت.

وضعیت نامطلوب حوزه ساخت و ساز

وی وضعیت بازار در سه چهار ماه گذشته در تولید مسکن از جمله انبوه‌سازی، تک‌سازی و سرمایه‌گذاری از سوی کارفرمایان، رو به رکود دانست و ادعا کرد حدود ۴۰ درصد افت فعالیت در این حوزه اتفاق افتاده اما ساخت و ساز در کارخانه‌های کوچک که از سوله در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، اندکی رو به رشد بوده است. ضمن اینکه وضعیت بازار سازه‌های پتروشیمی و پالایشی نیز در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد. در عین حال نوسازی کارخانه‌ها و بازسازی کارخانه‌های قدیمی که قرار است مجددا وارد چرخه تولید شوند، نیز به طور اعجاب‌آوری رو به رشد بوده است.

از ظرفیت کشورهای همسایه غفلت شد

حبیبی شیخ احمد با ابراز تاسف نسبت به از دست دادن بازارهای صادراتی، تصریح کرد: می‌توانستیم از سه چهار سال گذشته بازار خارجی به‌ ویژه کشورهای همسایه را نیز تصاحب کنیم اما در این زمینه غفلت شد و متاسفانه کشور ما در بازار ساخت و ساز یعنی تولید سازه‌های فلزی و مسکن کشورهای همجوار سهم بسیار ناچیزی دارد حتی همین سهم بسیار اندک در بازارهای کشورهای همسایه مانند عراق یا سوریه، به تدریج در حال از دست رفتن است و رقبای منطقه‌ای جای ایران را در این کشورها می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران توصیه کرد: مسئولان کشور ما باید عمده سیاست‌گذاری‌های خود را برای ایجاد رونق در تولید، روی صادرات محصولات نهایی مانند ساز‌های فلزی و صادرات تکنولوژی ساختمان‌سازی و خدمات فنی و مهندسی در این حوزه متمرکز کنند. توجه مسئولان به صادرات باید بیشتر از الان باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت سبلان سوله‌کاران در کشورهای همسایه، عنوان کرد: شرکت ما در کشور عراق سه پروژه اجرا کرده و برای چهارمین پروژه خود یعنی ساخت یک استادیوم ورزشی در بغداد، همچنان در این کشور کار می‌کند. این سازه، تماما فلزی بوده و تنها ساخت و نصب یک هزار تن از سازه فلزی آن باقی مانده است. با این حال، بازار ساخت و ساز این کشور به گونه‌ای است که متاسفانه آن‌طور که باید از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده نمی‌شود. البته هنوز فرصت حضور در بازارهای منطقه‌ای وجود دارد اما جهت‌گیری کلی و سیاست‌گذاری‌های کلان مسئولان کشور در رابطه با صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه چندان مطلوب نیست و بازار عراق را به تدریج از دست می‌دهیم. پیش از این نیز بازار کشورهایی مانند آذربایجان، ترکمنستان و… را نیز از دست داده‌ایم.

حبیبی شیخ احمد دلیل از دست رفتن بازارهای صادراتی را عملکرد مسئولان دانست و خاطرنشان کرد: پیش‌تر، تولیدکنندگان کشور به بازار ساخت و ساز کشورهای همسایه وارد ‌شدند اما به دلیل عمل نکردن مسئولان کشور به وظایف حمایتی خود، نهایتا یک یا دو سال توانستند در بازار این کشورها دوام بیاورند.

مدیرعامل شرکت سبلان سوله‌کاران به عملکرد برخی شرکت‌ها در بازارهای منطقه‌ای نیز این‌گونه انتقاد کرد که وقتی یک شرکت عملکرد مطلوبی در بازارهای این کشورها نداشته باشد، این تلقی در کشور مقصد به‌ وجود می‌آید که وضعیت برای تمام شرکت‌های ایرانی همین‌گونه است. به عبارت بهتر، عملکرد منفی یک شرکت، باعث تخریب وجهه تمام شرکت‌های ایرانی می‌شود.

ترکیه جایگزین ایران در کشورهای همسایه شد

وی با بیان اینکه متاسفانه بازار کشورهای منطقه مانند عراق و ترکمنستان را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر، کشور ترکیه تمام بازار این کشورها را قبضه کرده و دلیل این موضوع آن است که وزیر صنعت کشور ترکیه شخصا به کشورهای همسایه سفر می‌کند و به این کشورها در رابطه با عملکرد مطلوب شرکت‌های ترک تعهد می‌دهد. در واقع، این موضوع بیان می‌شود که دولت ترکیه و وزیر صنعت این کشور جوابگوی عملکرد نامطلوب شرکت‌های ترک خواهد بود. به همین دلیل، کشورها به راحتی به شرکت‌ها و پیمانکاران ترکیه اعتماد خواهند کرد و حضور ترکیه در بازارهای کشورهای منطقه نیز روز به روز قوی‌تر خواهد شد. ضمن اینکه شرکت‌های پیمانکاری ترکیه که وارد بازار این کشورها می‌شوند، بسیار قوی خواهند بود.

حبیبی شیخ احمد در پایان نسبت به عملکرد مسئولان کشور این‌گونه گلایه کرد: متاسفانه مسئولان کشور ما هرگز برای تصاحب بازارهای صادراتی، خود را به زحمت نمی‌اندازند. نظر بسیاری از کشورها از جمله عراق نسبت به ایران تغییر کرده و ترکیه در بازار این کشور جایگزین ایران شده است. برای مسئولان کشور جای تاسف است که با وجود این همه پتانسیل در کشور، نتوانیم بیش از پنج درصد از بازار کشورهای همسایه را از آن خود کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1089

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد