• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی شاهین:

مسکن‌های موقتی برای صنعت سرب و روی کارساز نیست

  • کد خبر : 13605
  • 09 اسفند 1401 - 4:18
مسکن‌های موقتی برای صنعت سرب و روی کارساز نیست
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی شاهین، تولیدکننده کنسانتره سرب و روی گفت: واردات مواد اولیه چاره‌ساز مشکل اساسی صنعت سرب و روی کشور یعنی خوراک مورد نیاز واحد‌های تولیدی نیست. با وجود منابع و معادن متعدد در ایران، عدم سرمایه‌گذاری روی این منابع سبب شده تا صنعت سرب و روی در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نباشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی شاهین، تولیدکننده کنسانتره سرب و روی گفت: واردات مواد اولیه چاره‌ساز مشکل اساسی صنعت سرب و روی کشور یعنی خوراک مورد نیاز واحد‌های تولیدی نیست. با وجود منابع و معادن متعدد در ایران، عدم سرمایه‌گذاری روی این منابع سبب شده تا صنعت سرب و روی در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نباشد.

سعید عربیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت معدنی و صنعتی شاهین اولین مجموعه‌ای است که در ایران کارخانه فلوتاسیون را احداث کرده و از سال ۱۳۳۰ در این زمینه مشغول به فعالیت است؛ معدن این مجموعه در استان مرکزی واقع شده است و اگر حمایت‌های لازم به عمل آید با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صدد گسترش فعالیت‌های مجموعه هستیم.

وی به بیان چالش‌های موجود در بخش معدن پرداخت و گفت: موانع زیادی پیش‌روی فعالیت‌های معدنی به خصوص در حوزه سرب و روی وجود دارند که می‌توان به مشکلات ناشی از تحریم‌ها، عدم واردات قطعات یدکی اصل برای ماشین‌آلات معدنی، افزایش هزینه‌های تولید و ابلاغ بخشنامه‌های متعدد در زمان‌های کوتاه، اشاره کرد. یکی از مشکلات اصلی، مستهلک بودن ماشین‌آلات معدنی است. ماشین‌آلاتی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، قدیمی بوده و حداقل ۳۰ سال است که از عمر آن‌ها می‌گذرد؛ به همین دلیل این ماشین‌آلات نیاز به تعویض قطعات و تعمیرات اساسی دارند اما برای تهیه قطعات یدکی اصل به دلیل وجود اجناس بی‌کیفیت و همچنین وجود افراد سودجو در بازار با مشکل روبه‌رو هستیم. اگر قطعات خریداری شده از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند باید اقدام به جایگزینی آن‌ها کنیم که باز هم هزینه‌ای مضاعف برای ما به همراه دارد. در کنار بی‌کیفیت بودن اجناس، افزایش قیمت این قطعات حتی بیش از نرخ رشد دلار در بازار، خود مسئله دیگری است؛ همچنین زمانی که قیمت دلار کاهش می‌یابد فروشندگان قیمت قطعات را کاهش نمی‌دهند. واردات ماشین‌آلات معدنی توانسته تا حدودی این مشکل را رفع کند اما به سبب وجود تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، نمی‌توانیم ماشین‌آلات جدید خریداری کنیم و به ناچار مجبور هستیم، ماشین‌آلاتی که پنج سال از ساخت‌ آن‌ها می‌گذرد، وارد کشور کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی شاهین در همین راستا ادامه داد: افزایش هزینه‌های بهره‌برداری از معادن سرب و روی که ناشی از افزایش حقوق دولتی معادن، عدم حمایت از معدن‌داران با لغو قانون معافیت‌های صادراتی در سال ۱۴۰۰ و خرید قطعات یدکی با نرخ ارز آزاد، است باعث شده تا معدن‌داران تحت فشار زیادی باشند. همچنین در حال حاضر رفع تعهد ارزی با نرخ تسعیر ارز نیمایی یا سنایی در کنار مخارج سنگین تولید سبب شده تا صادرات مقرون به صرفه نباشد.

لزوم توجه به بخش معدن

عربیان با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری به منظور گسترش تکنولوژی و دانش تولید سرب و روی در کشور از کنسانتره سولفوره، اظهار کرد: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه، واحد‌های تولیدکننده داخلی نیازی به کنسانتره تولیدی ما ندارند و این کنسانتره به کشور چین صادر می‌شود. در گذشته یک واحد تولیدی در کشور از این نوع کنسانتره استفاده می‌کرد که با روش تهاتر کالا با شرکت معدنی و صنعتی شاهین همکاری داشت اما از زمانی که منبع تامین کنسانتره این واحد تغییر کرد، کنسانتره تولیدی مجموعه ما صادر می‌شود. ما در مجموعه معدنی و صنعتی شاهین، سرمایه‌گذاری‌هایی برای استفاده از این نوع کنسانتره و تولید شمش انجام دادیم اما علی‌رغم وعده‌هایی که در جهت حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود، به دلیل وجود بروکراسی‌های اداری زمان‌بر و طولانی، موفق به ثمر رساندن این پروژه‌ها نشدیم.

وی در رابطه با کمبود خوراک واحد‌های تولیدکننده شمش سرب و روی در کشور، ابراز کرد: با کاهش منابع خاک معدنی اکسیدی در کشور باید به استفاده از خاک معدنی سولفوره روی بیاوریم زیرا سرمایه‌گذاری‌ها به منظور اکتشاف ذخایر معدنی اکسیدی در کشور با تاخیر شروع شده و به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها کمی زمان می‌برد. در این میان واحد‌های تولیدکننده‌ شمش سرب و روی که به خاک اکسیدی وابسته بودن با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند؛ راهکار اول استفاده از خاک معدنی سولفوره است و راه دیگر واردات مواد اولیه از سایر کشور‌ها که در حال حاضر از ترکیه و قاره آفریقا در حال انجام است. با توجه به وجود منابع سرب و روی در کشور، احیای معادن و سرمایه‌گذاری در بخش معدن بسیار حیاتی است اما عدم حمایت از سرمایه‌گذاران و فرایند‌های اداری طولانی‌، باعث نادیده گرفته شدن این بخش و واردات کنسانتره شده است. در صورتی که سرمایه‌گذاری خوبی در بخش تولید محصولات نهایی سرب و روی در کشور انجام شده‌ است؛ اگر این واحد‌های تولیدی به دنبال احیای معادن باشند، می‌توانند ظرفیت‌هایی که در کشور خالی ماند‌ه‌اند را پوشش دهند و توان تولیدی کشور را ارتقا دهند.

توان رقابت با رقیبان را داریم

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی شاهین با بیان اینکه تقاضا برای محصولات نهایی سرب و روی در جهان افزایشی است، یادآور شد: با واردات مواد اولیه از سایر کشور‌ها شاید هزینه تمام‌شده محصول کمی افزایش یابد اما این موضوع باعث نمی‌شود تا نتوانیم با کشور‌های همسایه همچون ترکیه رقابت کنیم زیرا هزینه‌های انرژی و نیروی کار در این کشور‌ها بسیار بالاتر از ایران است؛ قیمت پایین انرژی و نیروی کار ارزان ایران افزایش هزینه‌های ناشی از واردات مواد اولیه را جبران می‌کند. تنها مشکلی که به آن اشاره شد، عدم سرمایه‌گذاری در بخش معادن است؛ اگر تولیدکنندگان داخلی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید شوند، به دلیل وجود منابع سرشار، می‌توانیم نسبت به کشور‌های همسایه با قدرت بیشتری در بازار‌های بین‌المللی عرض‌اندام کنیم.

عربیان در خصوص دورنمای صنعت سرب و روی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اوضاع و شرایط این صنعت در کشور تعریفی ندارد و عمده تولیدکنندگان فعال در این حوزه با یک سوم ظرفیت خود مشغول به تولید هستند؛ با ادامه این شرایط، علی‌رغم میل صنعتگران سرنوشتی جز تعطیلی در انتظار آن‌ها نخواهد بود. برای حفظ این صنعت استراتژیک در کشور، نیاز است تا دولت با ایجاد انگیزه و حمایت، در صدد جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید جهت توسعه تولید معدنی سرب و روی در کشور باشد. تقاضا برای سرب در داخل و به طور کلی در جهان کاهش نیافته است اما مشکل اصلی، تامین خوراک مورد نیاز واحد‌های تولید شمش سرب کشور است؛ واردات باتری‌های فرسوده برای تامین خوراک واحد‌های تولیدکننده سرب یک راه‌حل موقتی است اما صورت مسئله همچنان باقی مانده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13605

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.