• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

مسیر پر و پیچ و خم اما آینده‌ای روشن برای آند گرافیت

  • کد خبر : 16043
  • 22 فروردین 1402 - 7:16
مسیر پر و پیچ و خم اما آینده‌ای روشن برای آند گرافیت
بازار تولید آند گرافیت طبیعی چین از زمان افزایش ظرفیت تولید گرافیت مصنوعی در نیمه دوم سال 2022 و کاهش پرداخت یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی (EV) و سپس کاهش تقاضا و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار آن تحت فشار قرار دارد.

بازار تولید آند گرافیت طبیعی چین از زمان افزایش ظرفیت تولید گرافیت مصنوعی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و کاهش پرداخت یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی (EV) و سپس کاهش تقاضا و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار آن تحت فشار قرار دارد. طبق تحقیقات موسسه Fastmarkets، این بازار در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کسری مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت مواد گرافیت کروی (SPG) در چین از ماه آپریل ۲۰۲۱ تا ماه مارس ۲۰۲۲ در پاسخ به افزایش حجم تقاضا از سوی بازار خودروهای الکتریکی (EV) که روند صعودی آن همچنان هم ادامه دارد، به شدت افزایش یافت.

بیشترین حجم آند در باتری‌های لیتیوم‌یون خودروهای الکتریکی از گرافیت تشکیل شده است. تولیدکنندگان سلول باتری خودروهای الکتریکی می‌توانند از مواد آند فعال طبیعی (SPG) یا گرافیت مصنوعی یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها در آندها استفاده کنند.

مزیت اصلی آند گرافیت طبیعی نسبت به گرافیت مصنوعی، هزینه کمتر و میزان دی‌اکسید کربن تولیدی کمتر آن است. در حالی که گرافیت مصنوعی، مصرف برق بالایی جهت تولید نیاز دارد.

با این حال، پس از ماه مارس ۲۰۲۲، بازار قبل از شروع کاهش قیمت‌ها در ماه ژوئن همان سال، زمانی که ظرفیت تولید گرافیت مصنوعی افزایش یافت، به ثبات رسید.

در همین راستا، یک ارتباط قوی بین قیمت مواد آند فعال طبیعی و مواد آند فعال طبیعی بدون روکش (uSPG) و هزینه‌های گرافیت‌‌زایی برای تولید گرافیت مصنوعی وجود دارد. پوشش‌دار کردن مواد آند فعال طبیعی آخرین مرحله در تولید این ماده است.

گرافیت مصنوعی، ماده غالب در آندها در پنج سال گذشته بوده که منجر به روند تغییرات قیمت برای مواد آند فعال طبیعی بدون روکش شده است.

گئورگی گئورگیف، تحلیلگر تحقیقات موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: هزینه‌های گرافیت‌‌زایی و قیمت مواد آند فعال طبیعی بدون روکش در ماه می و ژوئن ۲۰۲۲ بالاترین میزان خود را به ثبت رساند. از آن زمان، هزینه‌های گرافیت‌‌زایی تقریبا ۵۰ درصد کاهش و قیمت‌های مواد آند فعال طبیعی بدون روکش بیش از ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در بلندمدت، قیمت‌ مواد آند فعال طبیعی بدون روکش ممکن است مستقل‌تر عمل کنند و با توجه به افزایش تمایلات به سمت مسائل مربوط به پایداری زیست‌محیطی، روند تقاضا به سمت استفاده از گرافیت طبیعی تغییر ‌کند.

تأثیر کاهش پرداخت یارانه خودروهای الکتریکی بر بازار مواد آند

به گفته منابع بازار، دولت چین پرداخت یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی را در ماه ژانویه ۲۰۲۳ متوقف کرد. به گفته منابع مطلع در بازار، این امر تقاضا برای مواد آند طبیعی را در کوتاه مدت کاهش داده و موجب کاهش حجم خرید از سوی مصرف‌کنندگان شده است.

مقدار تولید خودروهای الکتریکی در چین با ۴۶٫۶ درصد کاهش حجم ماهیانه و ۶٫۹ درصد حجم سالیانه، به ۴۲۵ هزار دستگاه در ماه ژانویه ۲۰۲۳ رسید. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین، حجم ماهیانه فروش با ۴۹٫۹ درصد کاهش و ۶٫۳ درصد حجم سالیانه، به ۴۰۸ هزار دستگاه رسید. در نتیجه قیمت مواد آند فعال طبیعی بدون روکش از اواسط سال ۲۰۲۲ تحت فشار قرار داشته است.

ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت کروی با کربن با غلظت ۹۹٫۹۵ درصد و حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده، در بازه زمانی ماه ژوئن ۲۰۲۲ تا ماه مارس ۲۰۲۳، زمانی که قیمت آن بین دو هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن بود، کاهش حدود ۲۵٫۳۵ درصدی را نشان داد.

یک تولیدکننده باتری در چین اظهار داشت: هیچ نشانه مثبتی از رشد تقاضا در سه ماهه اول ۲۰۲۳ مشاهده نشد اما احتمال بازیابی این روند در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ وجود دارد. در واقع مشکل اصلی این است که کاهش حجم ذخایر انبار کالاهای تولیدکنندگان باتری و تولیدکننده اصلی تجهیزات (OEMs)، منجر به کاهش تقاضا برای مواد اولیه صنایع بالادستی شده است.

به گفته منابع بازار، تولیدکنندگان باتری بر تولیدکنندگان آند فشار آورده‌اند تا قیمت آند را به دلیل کاهش نرخ مصرف کاهش دهند. به گفته آن‌ها، ظرفیت تولید برخی از تولیدکنندگان آند در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۲۳ کمتر از حد نرمال بود.

به گفته این منابع، در حالی که کاهش حجم فروش و مقدار تولید خودروهای الکتریکی تا حدی به وسیله عوامل فصلی توضیح داده شد، افزایش حجم عرضه گرافیت موجب روند نزولی قیمت‌ها در بازار شده است.

برخی تولیدکنندگان باتری اعلام کردند که علی‌رغم انتظارات مثبت در میان فعالان صنعت، رشد آهسته فروش در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ و همچنین موجودی ذخایر انبار بالای تولیدکننده اصلی تجهیزات، قیمت آند طبیعی یا مصنوعی همچنان با ریسک نزولی مواجه خواهد شد.

گسترش سریع گرافیت‌زایی در چین، منجر به کاهش بیشتر هزینه تولید آند و در نتیجه کاهش قیمت آن می‌شود. گفتنی است که ظرفیت کل گرافیت‌زایی در سال ۲۰۲۲، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال بوده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ به سه میلیون تن در سال برسد.

معضل تامین گرافیت کروی طبیعی

به گفته منابع در چین، در حالی که روند تقاضا در بازار دیگر کشورها روند صعودی ملایمی را نشان می‌دهد، قیمت‌‌ها در بازار داخلی چین روبه کاهش بوده است. در عین حال چین، مصرف‌کننده غالب گرافیت کروی در جهان است.

بر اساس داده‌های گمرک چین، حجم کل صادرات گرافیت کروی چین در سال ۲۰۲۲، به ۶۲ هزار و ۲۷۲ تن رسید که ۹٫۶۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. در عین حال کاهش نرخ بهره‌برداری آند در چین و افزایش عرضه آند مصنوعی فشار را بر بازار گرافیت کروی داخلی چین بیشتر کرد.

یک تولیدکننده گرافیت مطرح کرد: حجم سفارش‌های جدید برای مواد آند فعال طبیعی بدون روکش اکنون در حال کاهش است و تولیدکنندگان عمده آند، ذخایر موجود در انبار خود را مصرف می‌کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان گرافیت به موسسه «Fastmarkets» گفت: با قیمت فعلی گرافیت لایه‌ای، بسیاری از تولیدکنندگان گرافیت کروی با حاشیه سود یا زیان اندک مواجه هستند. برخی از تولیدکنندگان گرافیت کروی اکنون ظرفیت فعالیت تولید خود را متوقف کرده‌اند و زمان دقیقی به منظور شروع فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

کاهش قیمت گرافیت لایه‌ای و ماده اولیه برای گرافیت کروی، امکان رشد را از بازار آند طبیعی سلب کرده است.

آخرین ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت لایه‌ای، با کربن با غلظت ۹۴ درصد و مش۱۰۰  با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده، به ۷۵۰ تا ۷۷۰ دلار در هر تن در روز دوم ماه مارس ۲۰۲۳ رسید که ۸٫۴۳ درصد کاهش نسبت به ابتدای سال داشت.

 

پیش‌بینی کمبود گرافیت جهت عرضه در بازار

به گفته امی بنت، مدیر مشاور بخش مواد اولیه باتری در موسسه «Fastmarkets»، چشم‌انداز گرافیت کروی و گرافیت لایه‌ای طبیعی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ همچنان ضعیف خواهد ماند.

پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های گرافیت کروی لایه‌ای و بدون روکش در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تحت فشار باقی بماند که این موضوع منعکس‌کننده کاهش حجم تقاضا در صنعت خودروهای الکتریکی است. به علاوه، کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها برای مواد گرافیت مصنوعی رقیب و افزایش ارزش دلار آمریکا تولیدکنندگان چینی را قادر می‌سازد قیمت‌های خود را بر حسب دلار آمریکا کاهش دهند؛ در حالی که ارزش درآمد خود را بر اساس ارز محلی حفظ کنند.

در نتیجه، تحقیقات موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی قیمت خود در سال ۲۰۲۳ برای مواد مش ۱۰۰ با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط تولیدکننده را به طور متوسط به ۸۷۵ دلار در هر تن و قیمت مواد آند فعال طبیعی بدون روکش را به میانگین سه هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش داد.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌‌کند حجم تقاضای گرافیت افزایش داشته باشد و فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد در انبارها موجب افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شود.

با پیش‌بینی افزایش ۳۷ درصدی حجم تقاضا برای گرافیت از بخش تولید باتری در سال ۲۰۲۳، انتظار می‌رود که ثبات نسبی قیمت فعلی موقتی باشد.

بنت تاکید کرد که رشد تقاضا از رشد عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ پیشی خواهد گرفت.

انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴، با تداوم رشد تقاضا که بیشتر از افزایش احتمالی حجم عرضه باشد، محدودیت در بازار افزایش یابد.

گفتنی است که شرایط کسری در عرضه در سال ۲۰۲۴ بدتر خواهد شد. در همین راستا بنت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود حجم تقاضا برای گرافیت از بخش باتری تا ۲۹ درصد افزایش یابد؛ این در حالی لست که تاخیر در راه‌اندازی پروژه‌های جدید استخراج گرافیت طبیعی همچنان ادامه دارد و موجب افزایش قیمت‌ها تا سال ۲۰۲۴  خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16043

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.