• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرمجتمع مس آذربایجان:

معادن سونگون، حتما تا ۵۰ سال دیگر ذخیره مس دارد

  • کد خبر : 5264
  • 07 مرداد 1398 - 21:48
معادن سونگون، حتما تا ۵۰ سال دیگر ذخیره مس دارد
مدیرمجتمع مس آذربایجان گفت: معدن مس مجتمع سونگون، معدن بزرگی است و تا 50 سال آینده نیز ذخایر خوبی دارد که با اکتشافات جدید به این مقدار اضافه نیز خواهد شد.
مدیرمجتمع مس آذربایجان گفت: معدن مس مجتمع سونگون، معدن بزرگی است و تا ۵۰ سال آینده نیز ذخایر خوبی دارد که با اکتشافات جدید به این مقدار اضافه نیز خواهد شد.

رضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با بیان اینکه عمده خاک معادن سونگون سولفیدی است، اظهار داشت: بخش کمی از خاک‌های معادن سونگون اکسیدی است که این بخش از مواد اولیه، برای تولید کاتد لیچینگی به کار می‌رود که سهم بسیار کمی از تولید مس سونگون دارد؛ حجم خاک اکسیدی معادن سونگون تقریبا ۲۶ میلیون تن است.

تولید ۳۱۲ هزار تن کنسانتره در سال ۹۷

مدیر مجتمع مس سونگون اذعان کرد: دو فاز فعال مجتمع مس سونگون طبق برنامه باید سالیانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید کند که ما سال گذشته ۱۲ هزار تن بیشتر از برنامه تولید کردیم و امسال نیز بیشتر از این تناژ تولید خواهیم داشت.

شریفی افزود: با روش بایولیچینگ نیز می‌توان کاتد تولید کرد، این روش جدید و در حال شکل‌گیری و تجاری شدن است و مزیت‌های خود را دارد، یکی از این مزیت‌ها این است که تولید به روش بایو لیچینگ نیاز به کارخانه اسید ندارد و تولید دی اکسید گوگرد نیز نمی‌کند اما هنوز جهان به سمت تولید به روش بایو لیچنگ نرفته است. برای تولید کاتد در تناژ کم شاید روش بایو لیچینگ بهتر باشد اما برای تولید تناژ بالا باید از روش ذوب استفاده کرد.

وی در پاسخ به این سوال که عیار متوسط کنسانتره تولیدی ایران چند درصد است، عنوان کرد: عمدتا عیار کنسانتره تولید داخلی ۲۵ درصد است، عیار کنسانتره هر کشوری وابستگی زیادی به کیفیت سنگ معادن آن کشور دارد، هرچقدر عیار کنسانتره بالاتر باشد، طبیعتا بهتر است اما در برخی مواقع زیاد بودن عیار به دلیل اینکه تلفات  بیشتری داشته و هزینه تولید را افزایش می‌دهد، مقرون به صرفه نیست. عیار ۲۵ درصد برای مجتمع مس سونگون درصد خوبی است چون تولید کنسانتره با عیار بالاتر از ۲۵ درصد برای ما ضررآفرین است.

مدیر مجتمع مس سونگون در خصوص فروش کنسانتره مجتمع مس سونگون، عنوان کرد: مجتمع ما فروش مستقل ندارد و تمامی تولیدات این مجتمع در اختیار شرکت ملی مس قرار می‌گیرد و از این طریق به فروش می‌رسد.

برای تامین قطعات با چالش روبه‌رو هستیم

شریفی در رابطه با مشکلات تولید، تصریح کرد: در حالت عادی تامین قطعات با مشکلاتی همراه است؛ در شرایط کنونی کشور، این معضل مشهودتر نیز شده است. بخشی از مشکلات مرتبط با قطعات را با کمک متخصصین داخلی برطرف کرده‌ایم اما به‌هرحال تامین مواد مصرفی همواره یک چالش بزرگ بوده است که تمامی شرکت‌های تولیدی تا حدودی با آن درگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت از ما حمایت نکند، نمی‌توانیم فعالیت کنیم، ادامه داد: اخذ مجوز، ثبت سفارش، ترخیص از گمرک، تسهیل انتقال پول از جمله حمایت‌های دولتی است؛ مباحث مرتبط با فرمانداری، استانداری، منابع طبیعی و وزارت صمت از جمله مواردی است که اگر دولت با ما همکاری نکند نمی‌توانیم به راحتی فعالیت کنیم. خوشبختانه دولت امور را برای ما تسهیل کرده و همیشه همراه بوده است.

مدیر مجتمع مس سونگون در پاسخ به این سوال که تعرفه ذوب و پالایش در ایران چقدر است، گفت: تعرفه ذوب و پالایش در ایران نیز بر اساس نُرم جهانی و هزینه ذوب، تبدیل یا پالایش است و با توجه به شرایط عرضه، تقاضا و مباحث اقتصادی تغییر می‌کند.

تاثیر آموزش در بهره‌وری نیروی انسانی

شریفی درخصوص اهمیت آموزش پرسنل، عنوان کرد: هرچقدر برای توامندسازی نیروی انسانی هزینه شود، نتیجه آن در بحث تولید نیز بهتر خواهد بود، حال این سرمایه‌گذاری می‌خواهد در بخش آموزشات مرتبط با حرفه آن‌ها و استفاده از تکنولوژی جدید باشد یا آموزش‌های مرتبط با مسائل اجتماعی که موجب آرامش روانی و رفاهی پرسنل شود. آگاهی و آموزش همواره اثر مثبت در عملکرد انسان دارد؛ آموزش پرسنل موجب پویا شدن یک شرکت می‌شود و تاثیر خود را در تمامی سطوح نشان می‌دهد.

کاتد تولید ایران گرید سوپر A است

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر قیمت کنسانتره تاثیر می‌گذارد، توضیح داد: نرخ ارز، درصد مس موجود، وجود عناصر جایزه یا عناصر پنالتی‌زا از جمله عواملی هستند که بر قیمت داخلی کنسانتره تاثیر دارند. کنسانتره ایران عاری از هرگونه عناصری مثل آهن و سرب است و به همین دلیل کاتدی که از این کنسانتره تولید می‌شود نیز کیفیت بسیار مطلوبی دارد. کاتد ما سوپر A، یعنی ۹۹٫۹۹۹ است.

تولید کنسانتره، آلایندگی ندارد

وی با اشاره به اینکه صنعت ما هیچ‌گونه آلایندگی ندارد، گفت: صنعت ما یک صنعت سبز است و هیچ آلایندگی ندارد، ورودی کارخانه که سنگ است و خروجی نیز ندارد که بخواهد آلایندگی داشته باشد؛ آب نیز به سد باطله منتقل می‌شود تا مجددا پس از ته‌نشین شدن خاک در چرخه تولید قرار گیرد. تمام تکنولوژی و تجیهزات مورد استفاده در کارخانه نیز ایزوله است. تازه اگر خروجی نیز داشته باشد خاک همراه با آب است که آلودگی برای محیط‌زیست و انسان‌ها ندارد. تمامی پایش‌ها و نمونه‌برداری‌ها به صورت پیوسته و آنلاین انجام می‌شود.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون در پاسخ به این سوال که آب مورد نیاز خود را از چه محلی تامین می‌کنید، بیان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز برای تولید کنسانتره از سد اهر تامین می‌شود اما در آینده یک سد دیگر نیز اضافه خواهد شد. البته سهم این آب تازه بسیار ناچیز و در حدود ۶ درصد است، ۹۴ درصد آب مورد نیاز ما به سد باطله می‌رود و از آنجا مجددا به خط تولید باز می‌گردد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5264
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه