• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیر تدارکات و خرید شرکت آلومینیوم هزار:

معاملات آلومینیومی در بورس کالا کاهش یافته است

  • کد خبر : 5812
  • 21 اردیبهشت 1400 - 20:47
معاملات آلومینیومی در بورس کالا کاهش یافته است
مدیر تدارکات و خرید شرکت آلومینیوم هزار گفت: تفاوت قیمت آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد باعث شده است تا عمده مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم به بازار آزاد رجوع کنند.
مدیر تدارکات و خرید شرکت آلومینیوم هزار گفت: تفاوت قیمت آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد باعث شده است تا عمده مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم به بازار آزاد رجوع کنند.

رضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: به این علت که واردات با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و به نوعی سخت شده است، از تولیدات داخلی حمایت بیشتری صورت گرفته و بیشترین میزان خرید مشتریان از محصولات داخلی اتفاق افتاده است و به طور کلی از این جنبه، وضعیت تولید و فروش برای شرکت ما نیز طی یک سال اخیر بسیار مطلوب بود اما از طرف دیگر، فرایند تامین مواد اولیه و اخذ مجوز از وزارت صمت برای واردات مواد، سخت و بسیار زمان‌بر بوده و همین باعث شده است تا کار برای ما کمی سخت شود.

وی افزود: نسبت به دو سال قبل، میزان سفارش‌ها بسیار مطلوب شده و افزایش مناسبی پیدا کرده است. در بعضی زمینه‌ها، قبلا به دنبال این بودیم که وزارت صمت حمایت‌هایی را پایه‌گذاری کند و برای مصرف‌کنندگان محدودیت‌هایی ایجاد شود تا محصولی که داخل کشور در حال تولید است را نتوانند از خارج از کشور وارد کنند اما حالا شرایط به‌ گونه‌ای شده که مشتریانی که سال‌های گذشته علاقه‌مند به واردات محصولات بودند، حال نیازهای خود را از این شرکت تامین می‌کنند.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های جذاب در بورس کالا

این فعال صنعت آلومینیوم با اشاره به آغاز عرضه و معامله صادراتی شمش آلومینیومی در بورس کالا، تصریح کرد: در بورس کالا، پارامترهایی وجود دارند که باید به درستی روشن شده و به واسطه آن برخی از مشکلات حل شود؛ قیمت‌های صادراتی در نظر گرفته، کمی جاذبه را برای خریداران از بین برده است. چراکه قیمت پایه بورس کالا با بازار آزاد ۱۰ تا ۲۰ درصد نوسان داشته و همین عدم توازن و ثبات، خریداران را برای خرید از بورس کالا مشتاق نمی‌سازد. زیرساخت‌ها باید برای جذب مشتری مخصوصا واحدهای تولیدی که خود صادرات محصولات آلومینیومی انجام می‌دهند، فراهم شود. به طور کلی، بورس یک عامل اجرایی است و تمام سیاست‌گذاری‌ها و دستورات اصلی برای انجام این کار، در جاهای دیگری تبیین می‌شود.

اگر بورس کالا مرجع شد، اختلافات قیمتی آلومینیوم برطرف خواهد شد

مدیر تدارکات و خرید شرکت آلومینیوم هزار در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه معاملات بورس تا چه میزان بر شفافیت قیمت‌گذاری اثرگذار است، عنوان کرد: اگر فرایند عرضه و معامله در بورس کالا به صورت مستمر باشد، قطعا مفید خواهد بود. در حال حاضر بعضی از شرکت‌ها برای عرضه شمش در بورس کالا اقدام می‌کنند اما مشتریان از بورس خرید نمی‌کنند. عمدتا به صورت مستقیم بین خود کارخانه‌ها خرید و فروش شمش آلومینیومی انجام می‌شود. قیمت‌ آلومینیوم در بازار آزاد، با قیمت‌های اعلام شده برای این محصول در بورس کالا فاصله زیادی دارد که منطقی نیست.

وی ادامه داد: تفاوت قیمتی آلومینیوم فقط باعث از بین رفتن شفافیت شده است. اگر فروش در هرجایی غیر از بورس کالا ممنوع می‌شد و تنها مرجع برای تامین مواد اولیه، بورس کالا بود، شفافیت پایدارتری به وجود می‌آمد. هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها هستند که شمش و بیلت آلومینیومی خریداری و در بازار آزاد عرضه می‌کنند که قیمت آن نیز بسیار مناسب‌تر از قیمت عرضه در بورس است و از طریق واسطه به دست مشتریان می‌رسد و هر کس به میزان توان خود و نه نیاز خود، خرید انجام می‌دهد.

عدم ثبات قیمت، مهم‌ترین دغدغه در صنعت آلومینیوم کشور

هاشمی در پاسخ به این سوال که روند صعودی قیمت جهانی آلومینیوم چه تاثیری بر صنعت آلومینیوم کشور خواهد گذاشت، اظهار کرد: در فروردین ماه ۱۳۹۹ که قیمت کف آلومینیوم حدود یک هزار و ۴۲۳ دلار بود، با شیوع کروناویروس در سطح جهان، اکثر کارخانه‌ها تعطیل شدند و آلومینیوم در بورس فلزات لندن با تقاضای چندانی مواجه نبود اما بعد از گذشت مدتی، چرخ تولید کارخانه‌های تعطیل مجدد شروع به حرکت کرد و بورس فلزات لندن نیز فعالیت بیش از پیش را در دستور کار قرار داد و آلومینیوم مانند بسیاری از فلزات دوباره به حیات خود بازگشت و در حال حاضر قیمت آلومینیوم در LME، بالای دو هزار و ۵۰۰ دلار است و طبق یک ثبات نسبی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین چیزی که در صنعت آلومینیوم داخل کشور در حال حاضر وجود دارد، در درجه نخست ثبات قیمتی است که به شدت برای تمام تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی صنایع‌ پایین‌دست و همچنین شرکت آلومینیوم هزار بسیار دغدغه اصلی به حساب می‌آید. شرکت‌های تولیدی همیشه به خرید مواد اولیه نیازمند هستند و باید حتما هر روز نیاز تولید را به هر نحوی تامین کنند ولی زمانی که نوسانات نرخ دلار و قیمت جهانی آلومینیوم همواره ادامه داشته باشد و در نقطه‌ای ثابت نشود، باز کسانی که ضرر می‌بینند فقط تولیدکنندگان هستند.

این تولیدکننده آلومینیوم اذعان کرد: نوسانات نرخ ارز به شکل مستقیم روی فعالیت و تولید یک شرکت تاثیرگذار است؛ شمش آلومینیومی با احتساب نرخ دلار که افزایش پیدا کرده است، خریداری می‌شود. در زمانی ممکن است به یک باره، قیمت دلار کاهش پیدا کند و در نهایت روی قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم داشته باشد و باعث شود تا ارزش شمش خریداری شده به پایین‌ترین حد ممکن برسد. یک واحد تولیدی باید همیشه در حال فعالیت باشد و تمام خطوط تولید به فعالیت خود ادامه دهند تا تعهدات شرکت به مشتریان اجرا شود. افزایش و کاهش نرخ ارز علاوه‌ بر تولیدکننده، می‌تواند برای مشتریان هم دردسرساز شود.

فرایند واردات به شدن پرچالش و زمان‌بر است

مدیر تدارکات و خرید شرکت آلومینیوم هزار با اشاره به فعالیت مجدد کارخانه‌‌های چینی بعد از بحران ابتدایی کرونا، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی مواد مورد نیاز خود را از شرکت‌های چینی خریداری می‌کنند و در حال حاضر می‌‌توانند نگران انجام تعهدات تولیدکنندگان چینی در تحویل محصول نباشند اما چالش اصلی که در این زمینه وجود دارد، این است که فرایند اخذ مجوز برای خروج ارز به شدت طولانی است و در این میان، بعضا افزایش قیمت رخ می‌دهد که جبران آن معضل بزرگی است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5812
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد