• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

معاملات شمش طلای ایمیدرو در بورس کالا

  • کد خبر : 14652
  • 22 اسفند 1401 - 7:35
معاملات شمش طلای ایمیدرو در بورس کالا
آئین افتتاح معاملات شمش طلای ایمیدرو در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

آئین افتتاح معاملات شمش طلای ایمیدرو در بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در این مراسم که جمعی از وزرای دولت، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی، حضور داشتند، معاملات شمش طلای تولید شده در واحدهای ایمیدرو انجام شد.

مجوز راه‌اندازی الگو ارائه گواهی سپرده شمش طلا با پیگیری‌های وزارت صنعت معدن و تجارت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، توسط سازمان بورس کالای ایران صادر شده است.

نخستین عرضه شمش‌های طلا (معادن) ایمیدرو با استفاده از این الگو، روز پنج‌شنبه ۱۸ اسفند ماه جاری در تالار بورس کالا با حضور وجیه‌الله جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو صورت گرفته بود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اوایل خرداد ماه جاری قرارداد خزانه‌داری شمش طلا را با بانک ملت امضا کرده بود. به گفته جعفری ارائه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا که ابتکار ایمیدرو برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و توسعه است، منجر به افزایش سرمایه‌گذاری مردمی در این بازار و همچنین جذب بخشی از نقدینگی می‌شود.

در سند فوق در ابتدا شمش معدن طلای زرشوران به عنوان پشتوانه انتشار گواهی سپرده طلا، اعلام شد و طبق قرارداد جدید ایمیدرو با بانک ملت، اکنون شمش طلای موته نیز به عنوان پشتوانه‌ای دیگر برای انتشار گواهی سپرده طلا است. در حال حاضر ایمیدرو سه تن شمش طلا ۲۴ عیار در اختیار خزانه بانک ملت قرار داده است.

طبق گفته رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت، تاکنون مردم عمدتا طلا را به صورت فیزیکی نگهداری می‌کردند که این امر ریسک‌هایی به همراه داشت اما با روش کنونی نه تنها ریسکی ندارد که قدرت نقدشوندگی گواهی مربوطه، بالا و معادل ریالی آن به سرعت در اختیار خریدار قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: جذب نقدینگی در بورس و هدایت آن به سمت تولید و توسعه و نیز معافیت از پرداخت مالیات و عوارض از اثرات ابزار جدید بورس کالا به شمار می‌آید.

طبق این قرارداد امکان صدور گواهی سپرده کالایی شمش طلا حتی در مقادیر پایین نیز فراهم است به طوری که خریداران از یک دهم گرم می توانند گواهی سپرده طلا خریداری کنند و چنانچه میزان خرید به یک کیلوگرم برسد، خریدار قادر به دریافت شمش از خزانه داری بانک ملت خواهد شد.

قدرت نقد شوندگی بالا، امنیت نگهداری، معافیت از پرداخت مالیات و عوارض، کارمزد پایین نسبت به بازار فیزیکی، شفافیت قیمت بر اساس عرضه‌وتقاضا و قابلیت دسترسی برای تمامی مردم از ویژگی‌های این اوراق است.

معادن ایران سالانه حدود ۱۰ تن شمش تولید می‌کنند که با استفاده از این الگو، امکان فروش مستقیم آن به مردم فراهم شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14652

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.