• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت کیمیا جم پارس:

معضل کمبود مواد اولیه تنها با مدیریت صحیح برطرف می‌شود

  • کد خبر : 5599
  • 25 دی 1399 - 17:17
معضل کمبود مواد اولیه تنها با مدیریت صحیح برطرف می‌شود
مدیرعامل شرکت کیمیا جم پارس گفت: اگر قرار باشد همان سیاست‌هایی که در معدن انگوران وجود دارد بر معدن مهدی‌آباد نیز حاکم شود، نمی‌توان امیدوار بود که بهره‌برداری از این معدن بهبودی در فرایند تامین مواد اولیه ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت کیمیا جم پارس گفت: اگر قرار باشد همان سیاست‌هایی که در معدن انگوران وجود دارد بر معدن مهدی‌آباد نیز حاکم شود، نمی‌توان امیدوار بود که بهره‌برداری از این معدن بهبودی در فرایند تامین مواد اولیه ایجاد کند.

بهروز امامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: ثبت شرکت کیمیا جم پارس در سال ۱۳۷۲ به صورت رسمی انجام گرفت و این شرکت فعالیت خود را در زمینه تولید شمش روی با خلوص ۹۹٫۹۸ درصد  و ۹۹٫۹۵ درصد، آغاز کرد. ظرفیت تولید شمش روی در این مجموعه پنج تن در روز است.

وی افزود: پیرو چالش‌های ایجاد شده از آغاز سال ۱۳۹۹ اعم از شیوع ویروس کرونا، نوسانات نرخ ارز، تشدید تحریم‌ها و…، معضل ممنوعیت صادرات شمش نیز به نوع خود سنگین‌ترین فشار را بر روی دوش تولیدکنندگان گذاشته است. در بیشتر اوقات در طول سال از بابت نوسان نرخ ارز، دچار ضرر شدیم که در این بین، در بعضی روزهای سال نیز توانستیم سودآوری داشته باشیم. ضمن اینکه نسبت به سال گذشته شرکت کیمیا جم پارس کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی میزان تولید را تجربه کرد.

اهمیت خلوص خاک معدنی
مدیرعامل شرکت کیمیا جم پارس در ادامه گفت: چندی پیش مقداری خاک معدنی برای تولید شمش روی تهیه کرده بودیم که به عنوان خاک معدنی خالص به این شرکت فروخته شده بود و وجود ناخالصی در مراحل آزمایش نیز نمایان نشده بود. در مرحله الکترولیز، این ناخالصی‌ها روی آند و کاتد تاثیر گذاشت و باعث از بین رفتن آن‌ها شد که این امر نیز در کاهش میزان تولید موثر بوده است. به طور مشخص، بیشترین هزینه‌ای که این واحد تولیدی در سال جاری متحمل شده، برای تامین آند بوده است. هر آند به قیمت پنج میلیون تومان به فروش می‌رسد و ما به طور  معمول برای مصرف دو سال خود، آند خریداری می‌کنیم. به خاطر خاک ناخالصی که مصرف شد، تنها به مدت یک هفته تا ۱۰ روز آند کارایی داشت و بعد از این مدت زمان، از بین رفت.

عدم تامین مواد اولیه از معدن انگوران

این تولیدکننده شمش روی عنوان کرد: سهمیه تعیین شده برای این شرکت جهت دریافت خاک معدنی از معدن انگوران، یک هزار و ۵۰۰ تن تعیین شده است اما در حال حاضر، خاکی از این معدن دریافت نکرده‌ایم و مواد اولیه مورد نیاز خود را از معدنی در استان یزد و همچنین واحدهای فعال در زمینه تولید کیک فلزات، تامین می‌کنیم. عیار مواد اولیه مصرفی در شرکت کیمیا جم پارس به سه دسته پرعیار(۳۰ درصد)، متوسط‌عیار(۱۵ تا ۲۰ درصد) و کم‌عیار(۱۰ تا ۱۲ درصد) تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا برای تامین مواد اولیه خود از روش ورود موقت کالا و صادرات از محل ورود، استفاده می‌کردیم اما چالش‌ها و ضرردهی‌هایی به همراه داشت که به همین دلیل از این فرایند دست کشیدیم.

امامی درباره فرایند و تکنولوژی تولید شمش‌ روی در این واحد تولیدی، توضیح داد: در تولید شمش روی، ابتدا محلول‌سازی خاک حاوی روی صورت می‌گیرد؛ به طوری که ناخالصی‌های موجود در خاک معدنی به وسیله اسید از آن جدا می‌شود. به طور مثال، به محلول خاک اسید اضافه می‌کنند تا روی از آن آزاد شود. بعد از آن، عناصری نظیر نیکل، کبالت و کادمیوم از محلول به دست آمده جدا می‌شود. در ادامه نیز مرحله الکترولیز صورت می‌‌پذیرد که در این مرحله فلز روی بر آند می‌نشیند. در نهایت، مرحله تولید شمش انجام می‌شود.

استفاده از ماشین‌آلات ایرانی

امامی در خصوص تامین ماشین‌آلات و تجهیزات، عنوان کرد: ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت کیمیا جم پارس، عمدتا ساخت داخل است و از دستگاه‌های خارجی هم در خط تولید خود استفاده می‌کنیم. با توجه به شرایطی که در زمینه واردات اعمال شده است، چنانچه نیاز به قطعه یا تجهیزی پیدا کنیم، تامین آن از بازار داخلی قابل انجام است. برای مثال در صورت خراب شدن دستگاه کمپرسور خارجی، می‌توان از نمونه ایرانی آن استفاده کرد و به روند تولید ادامه داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که عمده مشتریان این شرکت چه صنایعی هستند، اظهار کرد: در بیشتر مواقع، محصولات خود را از طریق واسطه به فروش می‌رسانیم و عمده مشتریان شمش روی تولید شده در شرکت کیمیا جم پارس، شرکت‌های تولیدکننده محصولات گالوانیزه هستند که از روی جهت آبکاری استفاده می‌کنند.

نباید گذاشت مهدی‌آباد به سرنوشت انگوران دچار شود

مدیرعامل شرکت کیمیا جم پارس در خصوص تاثیر معدن مهدی‌آباد در رفع معضل کمبود مواد اولیه، تصریح کرد: تاثیرگذاری بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد بر وضعیت تامین مواد اولیه، بستگی به این دارد که چگونه و با چه روش و سیاستی، قصد دارند خاک معدنی حاصل از آن را بین کارخانه‌ها توزیع کنند. اگر مانند معدن انگوران که ناعادلانه فقط به تعدادی از تولیدکنندگان خاک معدنی اختصاص داده‌اند، عمل کنند، هیچ تفاوتی برای تولیدکنندگان نخواهد داشت و شرایط تامین مواد اولیه فرقی نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: اگر قصد داشته باشند توسط یک برنامه‌ریزی جامع و گسترده به طور یکسان همه تولیدکنندگان را در این سهمیه‌بندی در نظر بگیرند، قطعا نتایج خوبی به دست خواهد آمد و می‌توان معضل کمبود خاک معدنی را تا حد زیادی برطرف کرد. در خصوص معدن انگوران باید این نکته ذکر شود که ما در سال ۱۳۷۲ مجوز سهمیه دریافت خاک به میزان یک هزار و  ۵۰۰ تن را دریافت کردیم و در سال ۱۳۹۱، کارخانه را توسعه دادیم و درست در زمانی که برای سهمیه خود اقدام کردیم، به ما تعلق نگرفت. این مشکل برای بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود داشت زیرا معدن انگوران، حالت انحصاری به خود گرفته است و فقط به بعضی از تولیدکنندگان خاک معدنی عرضه می‌کند.

امامی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط نامطلوب اقتصادی، تعدیل نیرو داشته‌اید یا خیر، اذعان کرد: تاکنون تلاش کرده‌ایم که هیچ تعدیل نیرویی در این واحد تولیدی صورت نگیرد و در این زمینه موفق بوده‌ایم. در حال حاضر، ۲۵ نفر در خطوط تولید این مجموعه مشغول به کار هستند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5599
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه