• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت پویا نیرو:

ممانعت از قیمت‌گذاری آزاد به ضرر مصرف‌کننده نهایی است

  • کد خبر : 4943
  • 03 دی 1398 - 12:58
ممانعت از قیمت‌گذاری آزاد به ضرر مصرف‌کننده نهایی است
مدیرعامل شرکت پویا نیرو گفت: زمانی که شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم شمش عرضه می‌کنند، به همان میزان نیز برای آن در کشور تقاضا وجود دارد اما بورس با محدودیت‌هایی که برای عرضه ایجاد می‌کند، سبب بالا رفتن قیمت این کالا می‌شود که در نهایت، این موضوع به ضرر مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو گفت: زمانی که شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم شمش عرضه می‌کنند، به همان میزان نیز برای آن در کشور تقاضا وجود دارد اما بورس با محدودیت‌هایی که برای عرضه ایجاد می‌کند، سبب بالا رفتن قیمت این کالا می‌شود که در نهایت، این موضوع به ضرر مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

شهریار پرویزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در شرکت تمام هادی‌های هوایی آلومینیومی فشار قوی برای خطوط توزیع، فوق توزیع و انتقال را تولید می‌کنیم که سیم‌های OPGW نیز یکی از محصولات شرکت است.

وی بیان کرد: تولید سیم‌های OPGW از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت اصلی که فیبر نوری و تیوب آن است، در کشور تولید نمی‌شود و از طریق کشورهای دیگر تامین می‌کنیم؛ قسمت دوم، بافت مفتول فولادی و آلومینیومی کلد شده روی آن بوده که شرکت پویا نیرو با بهره‌گیری از تکنولوژی روز اروپا، تنها شرکت داخلی است که قادر به تولید آن است.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو اذعان کرد: حدودا ۱۵ سال است که در زمینه تولید مفتول فولادی و آلومینیومی فعال هستیم و  در این حوزه به خودکفایی رسیده‌ایم. پیش‌تر، مفتول فولادی و شمش آلومینیومی در داخل کشور تولید می‌شد اما تلفیق این دو فلز فولاد و آلومینیوم برای اولین بار در شرکت پویا نیرو انجام شد که طی فرآیندی آلومینیوم روی فولاد روکش می‌شود.

پرویزی تصریح کرد: محصولی که در شرکت پویا نیرو تولید می‌شود با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیز از اروپا وارد کردیم. کیفیت محصول تولید شده در شرکت، چند برابر هادی‌های چینی است؛ زیرا پیوستگی و تناسب میان آلومینیوم و فولاد باید به دقت بررسی شود اما خطوط چینی این تناسب را رعایت نمی‌کنند و گاهی ضخامت فولاد کم یا زیاد می‌شود.

وی توضیح داد: از این نوع سیم‌ها برای جلوگیری از صاعقه، محافظ خطوط (برق گیری) و انتقال داده استفاده می‌شود. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده هادی در کشور است که توانایی دارد ساعتی ۱۰ تن و روزی ۲۴۰ تن تولید داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو مطرح کرد: سایر شرکت‌های تولیدکننده سیم‌های OPGW، آلومینیوم کلد شده مورد نیاز خود را از شرکت ما تهیه می‌کنند و با شرکت‌هایی مانند آلومتک، سیم و کابل کاشان، کوهرنگ و… همکاری داشته‌ایم.

پرویزی بیان کرد: از ابتدای سال، برنامه‌ راه‌اندازی کارخانه‌ تولید سیم و کابل هوایی در عراق را در دستور کار قرار داده‌ایم که تا حدود دو ماه دیگر به بهره‌برداری کامل حواهد رسید. برای به دست رسیدن به جایگاه مناسبی در بازار خاورمیانه، ساخت و احداث این کارخانه، بهترین راه برای ما به شمار می‌آمد. گرچه فروش شرکت پویا نیرو در داخل کشور مطلوب است اما برای حضور در عرصه بین‌المللی باید میزان تولیدات را افزایش می‌دادیم. اکنون با احداث این کارخانه می‌توانیم جایگاه شرکت را در بازارهای اطراف و خاورمیانه تثبیت کنیم.

وی در خصوص تحریم‌های وضع شده، اظهار کرد: این تحریم‌ها به منظور ضربه زدن به صنعت تولیدی کشور، وضع شده است؛ مثلا قصد دارند امکان واردات تکنولوژی ضروری برای تولید محصولات آلومینیومی را از تولیدکنندگان بگیرند. در صورتی که اگر دولت از کارآفرینان بخش خصوصی و نخبگان کشور حمایت کند، می‌توانیم این تکنولوژی‌ها را داخلی‌سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو در مورد بزرگ‌ترین مشکلی که در زمینه تولید با آن مواجه است، بیان کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های تولیدکننده، معضل انتقال ارز برای تهیه مواد ضروری از سایر کشورها است. اگر امکان انتقال پول‌های مجازی که در سایر کشورها رایج شده، به تولیدکنندگان داده شود؛ این مشکل برطرف می‌شود. در صورتی‌که پول مجازی در کشور ایجاد شود، نیازی به سوئیفت‌های (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) سایر کشورها نیست.

پرویزی با اشاره به فعالیت خود در زمینه تولید هادی‌های هوایی آلومینیومی، توضیح داد: حدودا ۲۰ سال است که در زمینه تولید کابل‌ها و هادی‌های هوایی فعالیت‌ می‌کنیم و ۷۰ درصد مواد اولیه این کابل‌های هوایی، آلومینیومی است.

وی در مورد تامین مواد اولیه، تصریح کرد: همواره در زمینه تهیه مواد اولیه با چالش‌هایی نظیر عدم توزیع مناسب مواد اولیه، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، وجود واسطه‌گری و… مواجه بوده‌ایم اما مهم‌ترین عاملی که برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز شده، فعالیت‌های بورس در چند سال اخیر است؛ اقداماتی که سازمان بورس انجام می‌دهد مانع ایجاد بازار عرضه و تقاضای واقعی در کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو در ادامه افزود: بورس بر خلاف قوانین؛ اقداماتی را انجام می‌دهد که به بازار و ایجاد روند مطلوب در کشور آسیب می‌رساند؛ به این ترتیب که هر وقت قیمت آلومینیوم پایین می‌آید، علی‌رغم وجود تقاضا در کشور، بورس این فلز را عرضه نمی‌کند. همچنین این سازمان با هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه انجام می‌دهد، بازار را به صورت کاملا کنترل شده درآورده‌ است و البته هیچکدام از اقدامات انجام شده به نفع شرکت‌های تولیدکننده محصولات نهایی نیست.

پرویزی خاطرنشان کرد: بورس مخالف قیمت‌گذاری آزاد و عرضه و تقاضای واقعی است و در این چندسالی که در زمینه تولید مشغول به فعالیت بوده‌ایم، مشاهده کردیم که این نهاد از ایجاد بازار حقیقی ممانعت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که میزان تقاضا قیمت محصول را تعیین کند.

وی در خصوص شرایط خرید از بورس، اذعان کرد: علی‌رغم وجود مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه، امکان خرید شمش آلومینیومی و دسترسی به سایر مواد اولیه فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تولید و عرضه مواد اولیه بیشتر از میزان تقاضا است اما بورس با کنترلی که انجام می‌دهد، سعی می‌کند قیمت کذایی را همواره بالا نگه دارد. زمانی که شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم شمش عرضه می‌کنند، به همان میزان نیز برای آن در کشور تقاضا وجود دارد اما بورس با محدودیت‌هایی که برای عرضه ایجاد می‌کند، قیمت را از ۲۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، افزایش می‌دهد که این تفاوت را مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌کند.

پرویزی افزود: قیمت‌گذاری‌هایی که بورس در خصوص عرضه آلومینیوم انجام می‌دهد، در حقیقت مانع از شکل‌گیری ثبات واقعی قیمت در بازار می‌شود و قیمت‌ها را به صورت کذایی بالا نگه می‌دارد. در صورتی که اگر بازار شفاف و واقعی باشد، کنترل قیمت و همچنین فعالیت واحدهای صنعتی بهتر انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت نابه‌سامان عرضه در سال گذشته، مطرح کرد: در سال جاری به دلیل عرضه بالای شرکت‌های بالادستی، وضعیت بازار مواد اولیه بهتر از سال گذشته شده است و باید امیدوار باشیم که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت پویا نیرو در خصوص فروش صادراتی این شرکت، اظهار کرد: در سال‌های گذشته شرکت پویا نیرو، به سریلانکا و افغانستان صادرات داشتیم که در شرایط فعلی این صادرات کاهش یافته است اما به دنبال این هستیم که در بازارهای سایر کشورها بتوانیم حضور داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4943

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند