• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

منیزیم، به دنبال جایگزین‌ شدن سایر فلزات در صنعت خودروسازی

  • کد خبر : 15032
  • 27 اسفند 1401 - 7:53
منیزیم، به دنبال جایگزین‌ شدن سایر فلزات در صنعت خودروسازی
فلز منیزیم به‌ دلیل ویژگی‌های خاص متالورژیکی مانند سبکی، استحکام بالا و… در مقایسه با سایر فلزات در بسیاری از صنایع از جمله صنعت الکترونیک، صنایع هوایی، تجهیزات نظامی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما صنعت خودروسازی بزرگ‌ترین صنعت مصرف‌کننده منیزیم به‌شمار می‌رود.

منیزیم به‌ دلیل ویژگی‌های خاص متالورژیکی مانند سبکی، استحکام بالا و… در مقایسه با سایر فلزات، در بسیاری از صنایع از جمله صنعت الکترونیک، صنایع هوایی، تجهیزات نظامی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما صنعت خودروسازی، بزرگ‌ترین صنعت مصرف‌کننده منیزیم به‌ شمار می‌رود. چین با صادرات حدود ۳۲۰ هزار تن منیزیم و در اختیار داشتن بیش‌ از ۸۰ درصد از سهم صادرات فلز مذکور در سال ۲۰۲۱، بزرگ‌ترین صادرکننده منیزیم و کانادا با در اختیار داشتن ۱۱ درصد از سهم واردات، بزرگ‌ترین واردکننده منیزیم در جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، فلز منیزیم با نماد شیمیایی «Mg»، به‌ عنوان هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین شناخته می‌شود که به‌ صورت ترکیب‌ شده با عناصر دیگر در طبیعت وجود دارد و به‌ طور آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود. این عنصر به‌ طور کلی در ۶۰ درصد کانی‌ها یافت می‌شود اما در سیلیکات‌های منیزیم، بروسیت، دولومیت، منیزیت، کارنالیت و الیوین به‌ طور گسترده وجود دارد که ویژگی‌های خاص متالورژیکی آن در مقایسه با سایر فلزات باعث استفاده گسترده آن در صنایع مختلف شده است.

فلز منیزیم با چگالی ۱.۷ گرم بر سانتی‌متر مکعب که حدود دو سوم چگالی آلومینیوم است، یکی از سبک‌ترین فلزات در تولید قطعات صنعتی محسوب می‌شود. این ویژگی موجب شده است تا از آن در ساخت قطعات صنایع حمل‌و‌نقل و قطعات متحرک استفاده شود. آلیاژ منیزیم به‌ دلیل برخورداری از استحکام بالا، در ساخت قطعات مختلف صنایع خودروسازی و هوایی مانند ساخت پوسته جعبه دنده بالگرد استفاده می‌شود. همچنین مقاومت منیزیم در مقابل امواج الکترومغناطیسی، منتج به کاربرد گسترده آن در تجهیزات نظامی و الکترونیکی شده است اما اصلی‌ترین کاربرد منیزیم، به‌ ترتیب در تولید آلیاژهای آلومینیوم و ریخته‌گری است که موجب شده تا صنعت خودروسازی، بزرگ‌ترین صنعت مصرف‌کننده فلز منیزیم شناخته شود.

با توجه به کاربرد گسترده منیزیم در صنایع مختلف، میزان تجارت جهانی آن با کد تعرفه ۸۱۰۴۱۱ طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در نمودارهای ۱ و ۲ ارائه شده است. ذکر این نکته ضروری است که عدم ثبت برخی آمار و ارقام مربوط به تجارت توسط برخی کشورها و همچنین خطاهای آماری، از مهم‌ترین دلایل اختلاف بین روند میزان واردات و صادرات جهانی فلز منیزیم در سال‌های مورد بررسی به‌ شمار می‌رود.

مطابق با نمودار ۱، میزان صادرات جهانی منیزیم با ۴ درصد رشد سالانه، از حدود ۲۲۵ هزار تن در سال ۲۰۱۲، به حدود ۳۲۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است که چین با در اختیار داشتن ۸۸ درصد از سهم صادرات، بزرگ‌ترین صادرکننده منیزیم در جهان شناخته می‌شود. چین، حدود ۸۵ درصد از تولیدات منیزیم در جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است که با توجه به حجم مصرف در این کشور، این مسئله منجر به صادرات بالای چین شده است؛ به‌ طوری که میزان صادرات آن با ۵ درصد رشد سالانه در بازه زمانی مذکور، از ۱۷۵ هزار تن به ۲۸۰ هزار تن رسیده است و هلند، بزرگ‌ترین مقصد صادراتی آن به‌ شمار می‌رود.

با گسترش کاربرد فلز منیزیم در صنایع مختلف، بازار شاهد افزایش تقاضای این فلز بوده است که این مسئله موجب شد تا رشد تولید منیزیم در بسیاری از کشورها شدت بگیرد. با توجه به اطلاعات در دسترس از سازمان زمین‌شناسی آمریکا، کشور ترکیه از سال ۲۰۱۶، در لیست کشورهای مطرح تولیدکننده منیزیم قرار گرفته است که هم‌راستا با رشد تولید، میزان صادرات آن نیز با ۶۰ درصد رشد سالانه طی بازه زمانی مورد بررسی، از ۱۱۴ تن به هفت هزار و ۶۰۰ تن رسیده و در جایگاه دوم کشورهای صادرکننده منیزیم در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است. همچنین ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین مقصد صادراتی آن بوده است.

روسیه با تولید ۶ درصد از منیزیم موجود در جهان، ۱.۸ درصد از سهم صادرات این فلز در جهان را به خود اختصاص داده است و بعد از چین و ترکیه، سومین کشور صادرکننده منیزیم محسوب می‌شود. میزان صادرات آن با ۶ درصد رشد سالانه، از سه هزار و ۴۰۰ تن در سال ۲۰۱۲، به پنج هزار و ۷۰۰ تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است و ۷۲ درصد از منیزیم تولیدی خود را به آمریکا که بزرگ‌ترین مقصد صادراتی آن است، صادر می‌کند.

مطابق با نمودار ۱، میزان صادرات جهانی منیزیم در سال‌های مورد بررسی، روند یکنواختی را طی کرده است اما کشف معادن جدید از جمله معادن دولومیت و منیزیت و افزایش تولید منیزیم به‌ عنوان یک فلز همراه از معادن مذکور، از عمده‌ترین دلایل افزایش صادرات منیزیم در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱، محسوب می‌شود.

مطابق با نمودار ۲، میزان واردات جهانی منیزیم با ۴ درصد رشد سالانه، از ۱۹۵ هزار تن در سال ۲۰۱۲، به ۲۷۵ هزار تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است. کانادا با در اختیار داشتن ۱۱ درصد از سهم واردات، بزرگ‌ترین واردکننده منیزیم در جهان شناخته می‌شود که میزان واردات آن با ۶ درصد رشد سالانه در بازه زمانی ذکر شده، از ۱۷ هزار تن به ۲۹ هزار تن رسیده است.

بعد از کانادا، ژاپن و آلمان هر یک به ترتیب ۱۰ درصد و ۹ درصد از سهم واردات منیزیم را در اختیار داشته و جایگاه دوم و سوم کشورهای واردکننده منیزیم را به خود اختصاص داده‌اند. میزان واردات ژاپن با یک درصد رشد سالانه طی سال‌های مورد بررسی، از ۲۴ هزار تن به ۲۶ هزار تن رسیده است و همچنین میزان واردات آلمان با ۶ درصد رشد سالانه طی ۱۰ سال مورد بررسی، از ۱۴ هزار تن به ۲۴ هزار تن رسیده است.

کشورهای کانادا، ژاپن و آلمان، در لیست برترین کشورهای تولیدکننده خودرو و قطعات آن در جهان به‌ شمار می‌روند که این مسئله منجر به مصرف و واردات بالای منیزیم در راستای استفاده در صنایع خودروسازی این کشورها شده است. همچنین شایان ذکر است که چین، بزرگ‌ترین مبدا وارداتی کشورهای کانادا، ژاپن و آلمان محسوب می‌شود.

همان‌ طور که عنوان‌ شده است، صنعت خودروسازی، سهم عمده‌ای از مصرف فلز منیزیم را در اختیار دارد. به همین دلیل نوسان‌های موجود در این صنعت از جمله دلایل فرازونشیب‌های واردات جهانی منیزیم محسوب می‌شود. علاوه‌براین، کشف کاربردهای جدید از فلز منیزیم در صنایع مختلف مانند صنعت الکترونیک و… مزید بر علت شده است و یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تقاضا در سال‌های مختلف به‌ شمار می‌رود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15032

نوشته‌های مشابه

29فروردین
کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان
هم‌زمان با افت عیار معادن صورت گرفت؛

کاهش درآمد بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان

28فروردین
میزان تقاضا و قیمت مس به چه سمتی خواهد رفت؟
27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.