• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
یک فعال صنعت آلومینیوم:

مهم‌ترین برنامه «آلوم‌شهر»، تولید ورق آلومینیومی است

  • کد خبر : 5613
  • 08 بهمن 1399 - 17:30
مهم‌ترین برنامه «آلوم‌شهر»، تولید ورق آلومینیومی است
بر اساس آمار به دست آمده، وجود ظرفیت مازاد تولید شمش آلومینیومی، متولیان امر را بر آن داشته است که برای احداث «آلوم‌شهر» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا در این فضا، مجتمع آلومینیوم جنوب(سالکو) خوراک مورد نیاز صنایع پایین‌دستی آلومینیوم مستقر در منطقه را تامین کند و در نهایت، محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده بالا صادر و بخشی از آن در بازار داخلی عرضه شود. در این خصوص با یکی از فعالان صنعت آلومینیوم کشور گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند. وی معتقد است که قطعا بخشی از ورق آلومینیومی تولیدی در «آلوم‌شهر» در داخل مصرف خواهد شد و پتانسیل آن وجود دارد تا بتوانیم تامین‌کننده اصلی ورق برای صنایع قوطی‌سازی باشیم. حدود 400 هزار تن از تولید «آلوم‌شهر» ورق خواهد بود به همین دلیل نیز اطلاعات ارائه شده در خصوص این طرح، عمدتا مربوط به ورق آلومینیومی است.
بر اساس آمار به دست آمده، وجود ظرفیت مازاد تولید شمش آلومینیومی، متولیان امر را بر آن داشته است که برای احداث «آلوم‌شهر» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برنامه‌ریزی و اقدام کنند تا در این فضا، مجتمع آلومینیوم جنوب(سالکو) خوراک مورد نیاز صنایع پایین‌دستی آلومینیوم مستقر در منطقه را تامین کند و در نهایت، محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده بالا صادر و بخشی از آن در بازار داخلی عرضه شود. در این خصوص با یکی از فعالان صنعت آلومینیوم کشور گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند. وی معتقد است که قطعا بخشی از ورق آلومینیومی تولیدی در «آلوم‌شهر» در داخل مصرف خواهد شد و پتانسیل آن وجود دارد تا بتوانیم تامین‌کننده اصلی ورق برای صنایع قوطی‌سازی باشیم. حدود ۴۰۰ هزار تن از تولید «آلوم‌شهر» ورق خواهد بود به همین دلیل نیز اطلاعات ارائه شده در خصوص این طرح، عمدتا مربوط به ورق آلومینیومی است.

این فعال صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص عدم توازن در زنجیره آلومینیوم کشور، اظهار داشت: تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت تولید محصولات پایین‌دستی آلومینیومی کشور فعال است وکیفیت و مشخصات محصولات تولید شده، مورد انتظار و نیاز بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی نیست. تکنولوژی‌های موجود در واحدهای تولیدی محصولات آلومینیومی بسیار قدیمی است و با این سطح پایین تکنولوژی نمی‌توان محصول باکیفیت تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.

تولید ورق عریض آلومینیومی

وی در پاسخ به این سوال که بهره‌برداری از «آلوم‌شهر» چه تاثیراتی بر زنجیره آلومینیوم خواهد گذاشت، گفت: محصولاتی که قرار است در آینده‌ای نزدیک در «آلوم‌شهر» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد تولید شود، همگی توسط تکنولوژی‌ها و تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته انجام می‌شود. یکی از برنامه‌های اصلی این طرح، تولید ورق عریض آلومینیومی به طریق نورد گرم است که برای دو حوزه قوطی‌سازی و خودروسازی استفاده می‌شود. در حال حاضر، این نوع ورق تماما از کشورهای ژاپن، آلمان و چند کشور دیگر، تامین می‌‌شود. ظرفیت تولید قوطی در ایران وجود دارد و اخیرا نیز یک واحد تولید قوطی در استان کرمانشاه نیز راه‌اندازی شده است. ضمن اینکه متولیان امر در نظر دارند که ۸ تا ۱۰ سال آینده ایران تبدیل به یکی از صادرکنندگان ورق صنایع خودروسازی شود.

فعال صنعت آلومینیوم ادامه داد: به نظر نمی‌رسد ورق تولید شده برای بازارهای داخلی مورد استفاده قرار بگیرد و هدف، صادرات ورق به بازار کشورهایی مانند آمریکا، اروپا و ژاپن است. بنابرین محصولی که در «آلوم‌شهر» تولید خواهد شد، دارای سطح کیفیت بسیار بالاتر از تولیدات فعلی کشور است و بازار متفاوتی خواهد داشت.

تامین مواد اولیه صنایع قوطی‌سازی

وی عنوان کرد: قطعا بخشی از ورق آلومینیومی تولیدی برای تولید قوطی در «آلوم‌شهر» مصرف خواهد شد که در حال حاضر نیز بازار این محصول دایر است و پتانسیل آن وجود دارد تا بتوانیم تامین‌کننده اصلی ورق در صنایع قوطی‌سازی منطقه باشیم. حدود ۴۰۰ هزار تن از تولید «آلوم‌شهر» ورق خواهد بود به همین دلیل نیز اطلاعات ارائه شده در خصوص این طرح، عمدتا مربوط به ورق آلومینیومی است.

صنعت پروفیل ظرفیت توسعه دارد

این فعال صنعتی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا تولید محصولاتی نظیر پروفیل و سیم و کابل در «آلوم‌شهر» بازار سایر تولیدکنندگان را کوچک خواهد کرد یا خیر، اذعان کرد: علی‌رغم اینکه پروفیل‌هایی که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود، کیفیت مطلوبی دارد اما جای کار بیشتری در این صنعت وجود دارد و نمی‌توان گفت که بازار تولیدکنندگان دیگر محدود خواهد شد. ضمن اینکه تمرکز اصلی بر تولید ورق آلومینیومی است.

جذابیت از دست رفته صنعت سیم و کابل

وی یادآور شد: ایمیدرو به طور مستقیم  موضوع صنعت سیم و کابل را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است که این صنعت نیز در منطقه ویژه لامرد فعال شود اما مسئله‌ای که در این باره وجود دارد، این است که به دلیل شرایط بین‌المللی، تقاضای قابل توجهی آن سوی مرزها وجود ندارد و توانیر نیز با اینکه طرح‌های توسعه‌ای زیادی در دست اجرا دارد در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان سیم و کابل به‌موقع عمل نمی‌کند. طبق این مسئله، طرح تولید سیم و کابل را از لحاظ سودآوری، جذاب به نظر نمی‌رسد.

فعال صنعت آلومینیوم اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برای تولید پروفیل آلومینیومی نیز در «آلوم‌شهر» محدود خواهد بود و تنها نقش تکمیل‌کننده زنجیره به نوعی در این منطقه را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل به طور قطعی نمی‌توان نظر داد که بر بازار سایر شرکت‌های فعال در زمینه تولید پروفیل چه تاثیری خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5613
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه