• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بیان کرد:

مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های «ومعادن»

  • کد خبر : 8978
  • 07 دی 1401 - 18:07
مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌های «ومعادن»
معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از احتمال عرضه سهام شرکت پروژه معدنی جانجا در بازار سرمایه و به مردم منطقه سیستان و بلوچستان با رویکرد توسعه منطقه‌ای خبر داد و گفت: شرکت معادن جانجا به عنوان شرکت سهامی عام پروژه در بازار فرابورس عرضه می‌شود و در کنار آن سهام شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت هلدینگ پروژه که در آن دارایی‌های زیاد و متنوعی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مجموعه موجود است، می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از احتمال عرضه سهام شرکت پروژه معدنی جانجا در بازار سرمایه و به مردم منطقه سیستان و بلوچستان با رویکرد توسعه منطقه‌ای خبر داد و گفت: شرکت معادن جانجا به عنوان شرکت سهامی عام پروژه در بازار فرابورس عرضه می‌شود و در کنار آن سهام شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت هلدینگ پروژه که در آن دارایی‌های زیاد و متنوعی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری مجموعه موجود است، می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، کیارش مهرانی بیان کرد: با توجه به زیرساختی که برای پروژه‌های شرکت در سنوات پیشین ایجاد شده بود، بخش عمده‌ای از سهام شرکت بین‌­المللی مهندسی ایران ایریتک به شرکت معادن و فلزات منتقل شده است و عمده پروژه‌های ما به صورت ای‌پی‌سی قرار است توسط این شرکت انجام شود، این موضوع، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای توسعه شرکت معادن و فلزات‌ به عنوان هلدینگ معدنی فلزی به ‌خصوص در حوزه‌های استراتژیک ایجاد می‌کند.

وی در خصوص برخی از طرح‌های توسعه «ومعادن»، اظهار کرد: طرح فروسیلیس و منگنز قرار است به عنوان یک حوزه جدید در زنجیره ارزش راه‌اندازی شود. طرحی را در رابطه با فولادهای استیل کرد در دستور کار داریم که در صنعت تایر و برای شرکت‌های معدنی در مجموعه‌هایی که تولید نوار نقاله برای صنایع فولادی و فلزی می‌کنند، استفاده می شود. با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی برای این طرح، پیش‌بینی می‌شود که طی ۱۸ ماه آینده این طرح بتواند با پیشرفت خوبی مواجه شود.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: باتوجه به اینکه پروژه‌های بزرگی در سهام شرکت معادن و فلزات تعریف شده است و ظرفیت رشد و توسعه بالایی را متصور هستیم، ساختار پویا و انعطاف‌پذیری در شرکت‌های سهامی عام پروژه در دستور کار دارد و حداقل برآورد ما این است که سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیازهای مالی شرکت از طریق بازار سرمایه و سهام‌داران تامین شود.

به گفته مهرانی، مالکیت فولاد مبارکه در مجموعه سهام شرکت و کنترل بر این مجموعه و هم‌افزایی بین «ومعادن» و شرکت فولاد مبارکه در زنجیره تامین و زنجیره ارزش، می‌تواند امید سهام‌داران را به داشتن شرکتی بزرگ، پویا و پرپتانسیل برای رشد و ارزش‌آفرینی داشته باشد.

چراغ سبز بازار‌های جهانی برای رشد کامودیتی‌ها برای سال آینده

وی در رابطه با چشم‌انداز قیمت جهانی فلزات اساسی، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها به طور معمول یک دوره میان‌مدت حداقل سه ماه پیش‌رو و سال آینده را دربرمی‌گیرد، فدرال ‌رزرو تصمیمات متناوبی را برای افزایش نرخ بهره در جهت کنترل و کاهش تورم در ماه‌های گذشته اتخاذ کرده و دیدیم که نرخ بهره به سطح ۴.۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد که فدرال رزرو در مهار تورم توانسته‌ است تا حدودی موفق عمل کند. طبق بسیاری از تحلیل‌ها، فدرال رزرو تقریبا به پایان محدوده افزایش نرخ بهره می‌رسد؛ چراکه تحلیل‌گران اقتصاد جهانی متصور این موضوع هستند که با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از درآمد ملی کشور ایالات متحده ناشی از بخش خدمات است، در حوزه‌های مختلف توانایی اعطای ۶ درصد بهره را به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران ندارد و پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش نرخ در همین سطح ۴.۵ تا ۵ درصد باقی بماند.

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات اضافه کرد: با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها در خصوص رکود در بازارهای جهانی، انتظار نداریم که قیمت‌های جهانی به ویژه در سنگ‌آهن و فولاد و به طور کلی کامودیتی‌ها در سال جاری رشد مناسبی را داشته باشد و پیش‌بینی‌ها برای رشد در سال آینده و سال ۲۰۲۴ بیشتر است.

مهرانی یادآور شد: در کوتاه‌مدت تا سه ماه آینده، رشد شارپی را برای قیمت فلزی‌ها پیش‌بینی نمی‌کنیم و عامل محرکی که باعث می‌شود، تقاضای بازار از بالقوه به بالفعل تبدیل شود، نرخ ارز است. با توجه به اینکه همواره افزایش نرخ ارز موجب رشد بازار سرمایه شده، پیش‌بینی ما این است که سه ماهه پایان سال برعکس ۹ ماه گذشته که رکود شدیدی را در بازار حاکم داشته‌ایم، با ورود نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش سود شرکت‌ها در یک دامنه مورد انتظار مواجه شویم که می‌تواند سیگنال مهمی برای خریداران سهام باشد.

وی در رابطه با ارزش پرتفوی غیربورسی «ومعادن» مطرح کرد: بخش غیربورسی پرتفوی معادن در سهام شرکت تجلی و پروژه‌های مجموعه معادن و فلزات است که برای توسعه کار پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین طرح توسعه فولاد کردستان با یک میلیون و ۶۰۰ هزار آهن اسفنجی و یک میلیون فولاد در دستور کار است که از چشم‌انداز مناسبی برای بلند‌مدت این سرمایه‌گذاری برخوردار است.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، دو طرح دیگر آهن اسفنجی در استان‌های اردبیل و استان فارس با عنوان شرکت‌های آرتا اردبیل و فولاد اقلید شامل طرح‌های توسعه یک میلیون تنی است. یک طرح یک میلیون تنی گندله در فولاد صبا ‌امید غرب زیرمجموعه صبانور در برنامه است که از طرح‌های آن شرکت محسوب می‌شود.

مهرانی ابراز کرد: مجموعه «ومعادن» در حوزه کاتالیست سرمایه‌گذاری داشته است و پیش‌بینی ما این است که کاتالیست ایرانیان با توجه به اینکه دوره سرمایه‌گذاری آن به پایان رسیده و باید طی یک تا دو سال آینده سهم عمده‌ای از بازار را بگیرد، بخشی از ارزش افزوده آن را در سال‌های آینده در پرتفوی غیربورسی‌ شرکت مشاهده کنیم.

وی اذعان کرد: نیروگاه شرکت پویا انرژی که ۱۰۰ درصد آن متعلق به مجموعه «ومعادن» است، دارای طرح‌های متنوعی در حوزه برق و انرژی بوده است که مجموعه انرژی خورشیدی آن راه‌اندازی شده و به امید خدا تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. مجموعه نیروگاه سمنان تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری خواهد رسید و ارزش سرمایه‌گذاری در این طرح به بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

سهم «NAV» بیش از ۹۰۰ تومان است

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در رابطه با «NAV» شرکت، بیان کرد: اگر به طور سنتی بخواهیم «NAV» را محاسبه کنیم، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خالص ارزش دارایی‌های‌ شرکت است که با توجه به اینکه بهای تمام شده شرکت‌های غیربورسی ارزش‌گذاری نشده، پیش‌بینی ما این است که با طرح‌هایی که در چادرملو، گل‌گهر، گهرزمین و فولاد سرمد در اختیار داریم، قیمت ارزش منصفانه دارایی‌های مجموعه معادن و فلزات با احتساب بلوک‌های مدیریتی خود حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و بیش از ۹۰۰ تومان به‌ ازای هر سهم است. با توجه به اینکه در بلند‌مدت پیش‌بینی خوبی از چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها خواهیم داشت و با راه‌اندازی حدود هفت میلیون تن سنگ‌آهن،سه میلیون و ۵۰۰ هزار کنسانتره، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله و حدود یک میلیون تن فولاد و یک میلیون تن ورق در زیر مجموعه، آینده بسیار خوبی را برای مجموعه «ومعادن» متصور هستیم.

مهرانی تاکید کرد: در حوزه منابع مالی برنامه داریم که سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان یا حدود ۳۰۰ میلیون یورو تامین منابع داشته باشیم و در یک دوره چهار ساله‌، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از پروژه‌‌ها را ساماندهی کنیم.

وی اظهار داشت: در مجموعه کنسرسیومی برای معادن مس جابجا تشکیل داده‌ایم و رهبری این کنسرسیوم با «ومعادن» است. اقدامات بسیار خوبی را در حوزه اکتشافی و حفاری انجام می‌دهیم و طی روزهای اخیر، تعدادی دستگاه حفاری که وارد کشور شده و قرار است در مجموعه جانجا از آن استفاده شود. امید ما این است که اکتشافات خوبی به ارمغان بیاوریم و این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌دهیم که پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، هیجانات اخیر سهام را کنترل کنیم. پیش‌بینی ما این است که با جهشی که در ارزش سهام‌ شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، ملی ‌مس و سهام‌های غیر مدیریتی ما به وجود می‌آید، به «NAV»  شرکت افزوده خواهد شد .

معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در پایان خاطر‌نشان کرد: سهام‌داران متقاضی سهام معادن و فلزات عمدتا به دنبال بلوک‌های مدیریتی بالا هستند، بنابراین در حال حاضر حضور سهام‌داران حقوقی را در سهم پررنگ‌تر می‌بینیم، چرا که سهام‌داران حقوقی بزرگ با توجه به پایین بودن سطح ریسک مالی این شرکت ترجیح می‌دهند در حوزه‌های کم ریسک سرمایه‌گذاری کنند و در کنار آن بازده خوبی را هم به ارمغان بیاورند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8978

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت