• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس ‌نوین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

موانع بی‌شماری در مسیر تولید وجود دارد

  • کد خبر : 5853
  • 17 خرداد 1400 - 21:18
موانع بی‌شماری در مسیر تولید وجود دارد
تشدید تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و وضع قوانین سختگیرانه از سوی دولت، موجب شده تا میزان واردات به حداقل برسد اما نیاز صنایع به برخی تجهیزات و ماشین‌آلات که در داخل کشور تولید یا ساخته نمی‌شود، صنعت را با معضل بزرگی مواجه کرده است. در این بین، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به بومی‌سازی برخی از این تجهیزات کرده‌اند و علی‌رغم وجود شرایط نامطلوب اقتصادی، مسیر تولید را بدون حمایت قابل توجهی از سوی دولت می‌پیمایند. در این راستا، با محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس ‌نوین گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن آمده است:
تشدید تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و وضع قوانین سختگیرانه از سوی دولت، موجب شده تا میزان واردات به حداقل برسد اما نیاز صنایع به برخی تجهیزات و ماشین‌آلات که در داخل کشور تولید یا ساخته نمی‌شود، صنعت را با معضل بزرگی مواجه کرده است. در این بین، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به بومی‌سازی برخی از این تجهیزات کرده‌اند و علی‌رغم وجود شرایط نامطلوب اقتصادی، مسیر تولید را بدون حمایت قابل توجهی از سوی دولت می‌پیمایند. در این راستا، با محسن بهزادی، مدیرعامل گروه صنعتی پارس ‌نوین گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن آمده است:

عمده محصولاتی که گروه صنعتی پارس نوین تولید می‌شود، چیست؟

این مجموعه بیش از دو دهه سابقه فعالیت در زمینه تولید و توزیع مقاطع مسی نظیر پروفیل، لوله، شیلد، تسمه، کابلشو و سایر اتصالات دارد. در حال حاضر، هسته اصلی کویل کوره‌های القایی صنایع فلزی را نیز تولید می‌کنیم که دانش فنی تولید آن متعلق به این گروه صنعتی است. محصول اصلی که در شرکت صنایع پارس ‌نوین تولید می‌شود، کابلشو مسی نام دارد که منظور اتصال هادی کابل به شینه و سایر محل‌های اتصال در صنعت برق کشور، استفاده می‌شود.

تکنولوژی تولید هر محصول در این واحد تولیدی همانند ظرفیت تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در تکنولوژی تولید لوله‌های مسی، بیشتر تغییر شکل و حالت آن‌ها مدنظر است تا تغییر ماهیت آن. اکثر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید این شرکت ساخت داخل بوده و دستگاه‌هایی نظیر قالب‌سازها نیز توسط مهندسین همین شرکت، ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

مشتریان محصولات این شرکت از چه صنایعی هستند؟

در حال حاضر، با صنایع فولادی و نیروگاه‌های برق استان‌هایی مثل اصفهان، یزد، اهواز، بروجرد و… در حال همکاری هستیم. همچنین توانسته‌ایم با کشورهای همسایه نظیر ارمنستان، عراق، افغانستان و آذربایجان قرارداد همکاری عقد کنیم.

یکی از مزیت‌های رقابتی که گروه صنعتی پارس‌ نوین دارا است، تولید پروفیل مسی مورد استفاده در کویل‌ کوره‌های القایی است که به صورت انحصاری در این مجموعه انجام می‌شود. در قدیم، کارخانه‌های فولاد از سوخت‌های فسیلی برای فرایند ذوب فولاد استفاده می‌کردند اما اکنون استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی و القایی رواج دارد. کویل کوره القایی عمدتا از پروفیل یا لوله مسی ساخته می‌شود که این محصول در سال‌های گذشته از کشورهایی مثل چین و هند وارد می‌شد اما حالا در ایران برای تولید این محصول به خودکفایی رسیده‌ایم و هم‌اکنون این محصول در گروه صنعتی پارس ‌نوین تولید می‌شود. فرایند تولید پروفیل مسی به صورت کشش و نورد سرد است و برای رسیدن به بالاترین حد رسانایی و انتقال حرارت از مس خالص استفاده می‌شود.

وضعیت تقاضا برای این محصول دانش‌بنیان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حوزه واردات تاکنون فعالیت نکرده‌ایم اما در خصوص صادرات باید گفت که صنایعی مانند فولادسازی‌های افغانستان هستند که پروفیل مسی مورد استفاده در کوره را از شرکت ما خریداری کرده‌اند.

در خصوص بازار داخلی قابل ذکر است، بعد از فروکش کردن شرایط روانی ناشی از شیوع کرونا، اکثر کارخانجات و معادن کشور مجدد فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و عمده صنایع فلزی برنامه‌های توسعه‌ای را در راستای تولید محصول با ارزش افزوده بالا و فاصله گرفتن از خام‌فروشی در دستور کار دارند و بی‌شک نیاز به کوره‌های القایی و پروفیل مسی مورد استفاده در آن، روزافزون خواهد بود. کیفیت کوره‌های القایی ایرانی و خارجی تقریبا با هم برابر است و با توجه به هزینه‌ بالا و چالش‌های فراوان واردات، قطعا عمده تقاضا برای کوره‌ القایی و کویل مسی از داخل تامین خواهد شد.

عمده چالش‌هایی که بخش تولید و همچنین شرکت شما از سال گذشته با آن مواجه بوده، چه مواردی است؟

اولین و مهم‌ترین چالشی که تولید را چه در صنعت مس و چه در صنایع دیگر کشور، تحت تاثیر قرار داد، نوسانات قیمتی بود که باعث شد۸۰ درصد از میزان تولید شرکت کاهش یابد. از ابتدای سال ۱۳۹۹، بعد از اینکه محصولاتی را تولید کردیم و به فروش رساندیم، برای دوره تولید بعدی، نمی‌توانستیم به سادگی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم. تصمیم گرفته بودیم با توجه به تشدید تحریم‌ها و شرایط ارزی کشور، تمرکز خود را به بازار داخلی معطوف کنیم اما نوسانات قیمتی مانع شد و اجازه تولید و فروش آسان را از ما گرفت.

قیمت‌گذاری محصولات در این شرکت به سه مولفه بستگی دارد؛ اول قیمت مس در بورس فلزات لندن، دیگری میزان حقوق کارگران و هزینه تولید و سومین مورد نیز، نرخ دلار است که به شدت در قیمت‌گذاری نهایی محصولات ما تاثیر دارد. بنابراین با توجه به جهش نرخ دلار در اواسط سال گذشته که تاکنون افت قابل توجهی نیز نداشته است، در حال حاضر، رقابت با سایر تولیدکنندگان به‌نام هم در بازار داخلی و هم در بازارهای صادراتی، بسیار دشوار شده است.

طبیعی است که هر تولیدکننده‌ای برای اینکه روند تولید خود را حفظ کند و به عبارت بهتر، شرکت را سرپا نگه دارد، باید تدابیری بیندیشد و سعی در عملیاتی کردن آن‌ ‌کند. شرکت ما نیز به عنوان سیاست جلوگیری از زیان‌دهی، مجبور به تعدیل نیرو شد و سایر هزینه‌های اضافی را نیز کاهش داد.

در خصوص چالش تامین مواد اولیه توضیحاتی بفرمایید.

لازم به ذکر است که مواد اولیه مورد نیاز گروه صنعتی پارس نوین از شرکت صنایع مس شهید باهنر تامین می‌شود. معضل اصلی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، این است که واسطه‌ها این اجازه را به ما نمی‌دهند تا با خود کارخانه‌های تامین‌کننده به صورت مستقیم ارتباط داشته باشیم. البته باید در نظر داشت که شرکت یا شخص واسطه ماده اولیه را خریداری کرده و دپو می‌کند و یک تولیدکننده هر زمان که نیاز به مواد اولیه داشته باشد، می‌تواند از طریق آن شخص یا شرکت اقدام به خرید کند اما اگر بخواهیم با کارخانه تامین‌کننده قرارداد ببندیم و به صورت مستقیم نیاز خود را از آن مرتفع سازیم، یک بازه زمانی دو تا سه ماهه برای این امر لازم است که همین گذر زمان، در روند فعالیت تولیدی شرکت تاثیر منفی دارد. ضمن اینکه طبق قراردادهایی که با مشتریان عقد می‌کنیم، باید در اسرع وقت محصولات سفارش داده شده را تولید کرده و تحویل دهیم.

وضعیت تولید در مجموعه پارس نوین چگونه است؟

به طور کلی، میزان تولید ماهانه محصول در این شرکت بسته به شرایط هر دوره‌ای متغیر است؛ به عنوان مثال، اگر ظرفیت تولید یکی از محصولات شرکت، ۱۰ تن باشد، نوسانات قیمتی که پیش‌تر به آن اشاره شد، میزان تولید این محصول را به دو تا سه تن می‌رساند. در حال حاضر نیز یک معضل بزرگ گریبان صنعت را گرفته که آن چیزی جز قطعی برق نیست. با نزدیک شدن به فصل تابستان، مصرف برق روند صعودی خود را طی می‌کند و این امر در خرداد ماه اثرات خود را گذاشت و قطعی‌های پی در پی برق را به همراه داشت که باعث کاهش تولید در همه واحدهای تولیدی ازجمله پارس نوین شد.

روزانه تقریبا سه نوبت برق واحدهای صنعتی قطع و وصل می‌شود که همین امر سبب شده تا نگرانی ما هم بابت تولید محصول و هم صدمه دیدن ماشین‌آلات به علت نوسان ولتاژ برق، افزایش یابد. برای اینکه از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها جلوگیری کنیم، بعد از وصل مجدد جریان برق، نزدیک به ۱۵ دقیقه دستگاه‌ها را روشن نمی‌کنیم تا مبادا ولتاژ غیر مجاز در ثانیه‌های ابتدایی جریان خود، باعث سوختن آن‌ها شود که این امر موجب هدررفت زمان می‌شود و کاهش تولید را تشدید می‌کند.

تا چه اندازه از سوی نهادهای دولتی که وعده حمایت از تولیدکننده می‌دهند، حمایت شده‌اید؟

شیوع کرونا خسارات زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرد و در سال گذشته وعده‌های حمایتی از سوی دولت داده شد اما تاکنون جامه عمل به این وعده‌ها پوشانده نشده است. شرکت ما نیز مدت زمان زیادی را صرف دریافت تسهیلات کرده‌ ولی به نتیجه مطلوب نرسیده است. متاسفانه کاغذبازی‌های ادرای بسیار زمان‌بر بوده و علاوه‌براین، مسئولان مربوطه برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به تولیدکننده برای تسهیل فرایند تولید، اسناد و وثیقه‌های مختلفی را ملزم به ارائه می‌کنند که همین امر، تولید را دچار اختلال و عقب‌افتادگی می‌کند و اتلاف وقت به وجود آمده قابل جبران نیست. این در حالی است که عموم تولیدکنندگان فعال در صنایع گوناگون کشور با کمبود نقدینگی مواجه هستند و شرکت پارس نوین نیز از این موضوع مستثنی نیست.

در ابتدای سال ۱۴۰۰ موافقت اولیه با اعطای وام بانکی به این مجموعه اعلام شد و قبل از آن در مسیر اخذ وام، بیان شده بود که بودجه کافی برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان کافی نیست البته در حال حاضر نیز در نهایت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مبلغ وام درخواستی به شرکت ما داده می‌شود. دلیل این امر هم این است که حتما باید تک‌تک اسنادی که برای اخذ وام تعیین شده است، توسط تولیدکننده ارائه شود که تقریبا چنین چیزی شدنی نیست. به عبارت دیگر، به نسبت سند و وثیقه‌ای که در بانک قرار دارد، به تولیدکننده وام تعلق خواهد گرفت. این امر به نوبه خود، یک تناقض بزرگ با مقوله حمایت از تولید دارد.

برای سال ۱۴۰۰، چه برنامه‌های توسعه‌ای را در نظر گرفته‌اید؟

در سال جدید از سوی دولت، به تولیدکنندگان این وعده داده شده که به شهرک‌های صنعتی و کارگاه‌های زودبازده، تسهیلاتی جهت توسعه کار و محیط کارخانه ارائه می‌دهند. در صورت تحقق این وعده، قطعا به دنبال در اختیار گرفتن زمین برای گسترش واحدهای تولید کابلشو و پروفیل مسی و اشتغال‌زایی برای ۵۰ تا ۶۰ نفر خواهیم رفت.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5853
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود