• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

موج عرضه مس از معادن جدید جهان

  • کد خبر : 9731
  • 19 دی 1401 - 9:33
موج عرضه مس از معادن جدید جهان
موجی از حجم عرضه مس از معادن جدید در حال تاثیرگذاری بر بازار است و واحدهای ذوب از مزایای آن در قالب تعرفه‌های ذوب و پالایش بالاتر «TCRCs» بهره می‌برند.

موجی از حجم عرضه مس از معادن جدید در حال تاثیرگذاری بر بازار است و واحدهای ذوب از مزایای آن در قالب تعرفه‌های ذوب و پالایش بالاتر «TCRCs» بهره می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تعیین تعرفه‌های ذوب و پالایش مبنا در سال آینده که توسط تولیدکننده آمریکایی «Freeport McMoRan» و واحدهای ذوب چین در قالب مذاکره انجام شد، ۸۸ دلار در هر تن و ۸٫۸ سنت در هر پوند خواهد بود که ۳۵ درصد نسبت به سال جاری افزایش یافته است و بالاترین تعرفه از سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود.

تعرفه‌های ذوب برای تبدیل کنسانتره استخراج‌ شده به فلز تصفیه‌شده، منعکس‌کننده آنچه است که در بخش مواد اولیه از زنجیره تامین مس اتفاق می‌افتد و در زمان مازاد تولید افزایش و در زمان کسری تولید کاهش می‌یابد.

افزایش در تعرفه‌های مبنا در سال ۲۰۲۳، نشان‌دهنده یک تغییر در مقدار عرضه کنسانتره پس از سال‌ها کاهش یا ثبات رشد در تعرفه‌ها است. بسیاری از تحلیل‌گران استدلال می‌کنند که افزایش حجم تولید کنسانتره متناسب با حجم عرضه فلزات تصفیه‌شده در بازار، منجر به توقف افزایش تعرفه‌ها خواهد شد.

حال سوالی که در این حین مطرح می‌شود، این است که اگر این چرخه جدید عرضه متوقف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. شرکت گلنور در پاسخ به این سوال نسبت به کمبود ۵۰ میلیون تنی حجم عرضه تا سال ۲۰۳۰ هشدار می‌دهد.

معادن جدید، مشکلات قدیمی

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس «ICSG»، تنها دو معدن بزرگ جدید مس بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به مرحله بهره‌برداری کامل رسیدند.

چهار کانسار بزرگ دیگر نیز در حال حاضر به طور هم‌زمان از آن‌ها بهره‌برداری صورت می‌گیرد. کانسار «Kamoa Kakula» در کنگو و کانسار «Quellaveco» در پرو، هر دو پروژه‌هایی نوپا هستند و در حال حاضر حجم عرضه از آن‌ها در حال افزایش است.

در شیلی، کانسارهای «Quebrada Blanca II» و «Spence-SGO» با تغییر کانی‌های استخراجی شده از اکسیدی به سولفیدی، مقدار تولید را افزایش داده‌اند.

گروه بین‌المللی مطالعات مس تخمین می‌زند که حجم تولید معادن مس جهان در ۹ ماهه اول سال جاری ۳٫۵ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که طی سال ۲۰۲۱، رشد متوسط ۱٫۹ درصدی را تجربه کرده بود.

پیش‌بینی ماه اکتبر ۲۰۲۲ این گروه بین‌المللی برای رشد کل سال ۳٫۹ درصد بود که نسبت به پیش‌بینی، کاهش ۵٫۱ درصدی ماه می ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و منعکس‌کننده کاهش حجم تولید توسط بسیاری از معدنچیان برتر در این بخش است.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، شیلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان، امسال نرخ نوسانی بالایی را تجربه کرده و حجم تولید در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٫۷ درصد کاهش یافته است.

کشور پرو نیز رشد ۱٫۴ درصدی را در مدت مشابه با مقدار تولید ۵٫۰ درصد کمتر از سطح قبل از دوران همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ را تجربه کرد.

معدنچیان از عوامل بازدارنده رشد اقتصادی متعددی رنج می‌برند و در همین راستا، مقیاس نوسانات کلی تا حدی تناژ اضافی کانسارهای جدید را جبران می‌کند.

با این حال، رشد حجم تولید در کانسارها در سال جاری همچنان بیشتر از چندین سال گذشته خواهد بود. علاوه‌براین، آنچه در سال ۲۰۲۲ به هر دلیلی امکان تولید آن وجود ندارد، به سال ۲۰۲۳ هنگامی که گروه بین‌المللی مطالعات مس انتظار افزایش تولید ۵٫۳ درصدی در کانسارهای مس جهان را دارد، موکول می‌شود.

به همین دلیل تعیین مبنای تعرفه‌های ذوب و پالایش برای محموله‌های سال آینده، روند رو به رشد مازاد کنسانتره را نشان می‌دهد.

تنگناهایی که واحدهای ذوب با آن مواجه‌اند

تاثیر بهبود روند عرضه بر تعرفه‌های پالایش با در نظر گرفتن تعطیلی برنامه‌ریزی‌ شده و برنامه‌ریزی‌ نشده واحد‌های ذوب، در آمریکای جنوبی و اروپا در سال جاری تشدید شده است.

طبق آخرین برآوردهای گزارش گروه بین‌المللی مطالعات مس، در حالی که تولید مواد استخراج شده در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ حدود ۳٫۵ درصد افزایش داشت، رشد تولید مس تصفیه شده ۲٫۳ درصد کاهش را تجربه کرد.

این گروه بین‌المللی انتظار رشد ۳٫۳ درصدی تولید مس تصفیه شده در سال آینده را دارد اما این میزان هنوز از افزایش پیش‌بینی شده برای تولید مواد استخراج شده کمتر است.

واحدهای ذوب مشکلات خاصی به ویژه افزایش هزینه انرژی را تجربه می‌کنند و هشدار می‌دهند که اگر بخواهند ظرفیت فرآوری بیشتری را ایجاد کنند، تعرفه‌های پالایش باید برای مدت طولانی‌تری روند صعودی خود را حفظ کنند.

رولاند هارینگ، مدیر اجرایی بزرگ‌ترین واحد ذوب مس اروپا به نام «Aurubis»، به نمایندگان موسسه «CRU»  در کنفرانس مس آسیا که در ماه نوامبر ۲۰۲۲ در کشور سنگاپور برگزار شد، اعلام کرد که بهتر است از سوی معدنچیان انگیزه‌ای برای افزایش ظرفیت و سرمایه‌گذاری در واحدهای ذوب اولیه وجود داشته باشد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر ظرفیت واحد ذوب جدید ایجاد شود، آیا کنسانتره مس کافی برای تغذیه آن وجود خواهد داشت.

خلاء در مسیر پیش‌بینی موج عرضه مس

گری ناگل، مدیر اجرایی شرکت گلنور، در کنفرانس تلفنی که در روز سرمایه‌گذار برگزار شد، به تحلیل‌گران اعلام کرد که هر آنچه که قرار بود واحد ذوب ساخته شود، تا به اکنون ساخته شده است.

وی افزود که این‌ها پروژه‌هایی هستند که اکنون به مرحله افزایش تولید می‌رسند اما هشدار داد که چنین چیزی به طور ۱۰۰ درصدی اتفاق نمی‌افتد.

شرکت گلنکور تخمین می‌زند که اگر جهان بخواهد به اهداف خالص انتشارات صفر گازهای گلخانه‌ای دست یابد، تا سال ۲۰۳۰ به طور کلی با کمبود حدود ۵۰ میلیون تن مس مواجه خواهد شد؛ چراکه تمایل کشورها به گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، باعث افزایش استفاده از مس در مواردی چون به‌روزرسانی شبکه، پنل‌های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی خواهد شد.

در همین رابطه معادن جدید نمی‌توانند به مرحله بهره‌برداری و تولید برسند حتی اگر اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشته باشد. هزینه‌های سرمایه‌ای پایین این بخش برای توسعه فرایند تولید نشان می‌دهد که بسیاری هنوز تمایلی به سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی مورد نیاز در نسل بعدی روند عرضه ندارند.

شرکت گلنکور بیان می‌کند که می‌تواند حجم تولید مس خود را با حدود ۶۰ درصد افزایش، به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال از طریق گسترش پروژه توسعه‌ای کم هزینه برساند.

به همین دلیل تا زمانی که کسری مورد انتظار در قالب افزایش قیمت مس ملموس نشود، این کار انجام نخواهد شد. گری ناکل در ادامه بیان کرد که نمی‌توان برای بازاری که متقاضی حجم اضافه مس نیست، وعده افزایش ظرفیت تولید را داد.

این شرکت همچنین در حال کار روی پروژه نوپا کانسار «El Pachon» در آرژانتین است اما این نشان‌دهنده موضوعی است که ناگل از آن به عنوان آخرین ایستگاه متقاضیان مس بیشتر در میان خریدارانی نام می‌برد که خواستار افزایش ظرفیت تولید مس بیشتر هستند.

شرکت گلنکور در مورد چشم‌اندازهای تعیین قیمت مس ریسک‌های بسیاری در رسیدن به هدف خود متحمل شده است اما نگرانی گسترده‌ای در میان تحلیل‌گران در مورد عدم سرمایه‌گذاری در نسل بعدی معادن مس وجود دارد.

اگر میزان نوسانات در سال آینده به یک میزان کاهش یابد، واحد‌های ذوب می‌توانند حداقل برای یک سال دیگر و احتمالا تا سال ۲۰۲۴ به این روند عرضه جدید ادامه دهند.

مشکلی که در این حین به وجود می‌آید، این است که امکان پیش‌بینی موج بعدی عرضه وجود ندارد و به همین دلیل باعث به وجود آمدن خلاء در این مسیر خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9731

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت

05اردیبهشت
صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه
مدیرعامل شرکت ذوب روی سدید زنجان مطرح کرد:

صنعت سرب و روی در یک قدمی پرتگاه

05اردیبهشت
قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۵۸۵ دلار رسید

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.