• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

میزان تاثیرگذاری ارزان مواد فعال کاتد بر قیمت‌های کربنات لیتیوم

  • کد خبر : 11143
  • 06 بهمن 1401 - 6:11
میزان تاثیرگذاری ارزان مواد فعال کاتد بر قیمت‌های کربنات لیتیوم
گزارش شده است که یک کارخانه تولیدکننده مواد درجه دو لیتیوم آهن فسفات، چند 100 تن کربنات لیتیوم صنعتی را برای کاهش دپوی بیش از حد بالای خود، فروخت و برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد کاتد سه‌تایی نیز قصد داشتند موجودی انبار لیتیوم کربنات خود را از انواع گرید باتری‌ها به‌ فروش برسانند.

گزارش شده است که یک کارخانه تولیدکننده مواد درجه دو لیتیوم آهن فسفات، چند ۱۰۰ تن کربنات لیتیوم صنعتی را برای کاهش دپوی بیش از حد بالای خود، فروخت و برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد کاتد سه‌تایی نیز قصد داشتند موجودی انبار لیتیوم کربنات خود را از انواع گرید باتری‌ها به‌ فروش برسانند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، قیمت‌های کربنات لیتیوم طی روزهاس اخیر به طور مداوم در حال کاهش بوده است و بعید به نظر می‌رسد که در میان کاهش حجم تقاضای داخلی چین و انتظارات غیرمحرز همچنان بالا بماند.

در سمت عرضه، مقدار تولید کربنات لیتیوم چین احتمالا در انتهای ماه دسامبر ۲۰۲۲ به میزان ۷ درصد کاهش خواهد یافت که این امر به دلیل مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار از جمله کاهش تولید فصلی پروژه‌های دریاچه آب شور در فصل زمستان، اجرای طرح حفاظت از محیط‌زیست در استان جیانگشی در اوایل دسامبر ۲۰۲۲ و برنامه‌های تعمیر و نگهداری پیشرفته برخی از تولیدکنندگان اتفاق خواهد افتاد.

در سمت تقاضا، حجم سفارش‌های مواد فعال کاتد «CAMs» در بحبوحه کاهش حجم تقاضا در بازار وسایل باتری‌خور و انتظارات غیرمحرز در مورد عملکرد روند تقاضا در سه‌ماهه اول سال آینده میلادی به طور محسوسی کاهش یافت. حتی برخی از کارخانه‌های تولیدکننده مواد فعال کاتد کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی حجم سفارش‌های دریافتی خود را گزارش کردند. بر اساس برآوردهای انجام شده، مقدار تولید مواد کاتد سه‌تایی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۱۱ درصد و مقدار تولید لیتیوم آهن فسفات حدود ۹ درصد کاهش می‌یابد. اولویت کارخانه‌های تولیدکننده این مواد اکنون در استفاده از ذخایر نمک لیتیوم خود در انبار این کارخانه‌ها است و آن‌ها در خرید مواد اولیه محتاط‌تر عمل می‌کنند. با توجه با اینکه حجم زیادی از نمک لیتیوم در صنایع بالادستی مصرف می‌شود، فقط مقدار کمی از آن جهت خرید در بازار فیزیکی وجود دارد.

در بررسی عملکرد قیمت‌ها نیز کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده نمک لیتیوم معاملات خود را در قالب سفارش‌های بلندمدت انجام می‌دهند و قیمت معامله بر مبنای میانگین قیمت موسسه «SMM» برای کربنات لیتیوم مورد استفاده در باتری‌ها در ماه نوامبر تعیین می‌شود. از آنجایی که اکثر کارخانه‌های تولیدکننده نمک لیتیوم سفارش‌ها با زمان تحویل طولانی‌مدت را در سال ۲۰۲۲ انجام داده‌اند، بنابراین عجله‌ای برای ارسال دیگر محموله‌های خود ندارند. به همین دلیل با توجه با افزایش هزینه‌ها این کارخانه‌ها تمایل به افزایش قیمت‌ها دارند. با این حال، برخی از کارخانه‌های تولیدکننده بزرگ نمک لیتیوم قیمت‌های خود را اندکی کاهش دادند و برخی دیگر نیز حجم کوچکی از نمک لیتیوم خود را در بازار فیزیکی به فروش رساندند. از سوی دیگر، برخی تجار در زمینه فروش یکجا و ارزان موادی چون کربنات لیتیوم مورد استفاده در باتری‌ها فعالیت دارند که به طور کلی بر قیمت‌های بازار تاثیر می‌گذارد. کارخانه‌های تولیدکننده مواد فعال کاتد در حال حاضر تمایل کمتری به خرید دارند و بیشتر تمرکز آن‌ها بر آغاز مجدد انبارش است. در عین حال هیچ معامله بزرگی در بازار فیزیکی انجام نشده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه «SMM»، بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده نمک لیتیوم در حال مذاکره با شرکت‌های صنایع پایین‌دستی جهت عقد قراردادهای بلندمدت در سال ۲۰۲۳ هستند. از آنجایی که عملکرد حجم فروش باتری‌ها و خودروها کاهش یافته است، قیمت نمک لیتیوم به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و به همین دلیل کارخانه‌های تولیدکننده مواد فعال کاتد در حاشیه قرار می‌گیرند.

بنابراین، سفارش‌های با زمان تحویل بلندمدت تابع قوانین متفاوتی برای تسویه‌حساب طبق قرارداد هستند. برخی تمایل دارند که از شاخص قیمت موسسه «SMM» برای لیتیوم کربنات مورد استفاده در باتری‌ها استفاده کنند، این در حالی است که ترجیح برخی دیگر به استفاده از قیمت میانگین در دامنه بالا و پایین قیمت‌ها است. از ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲، شاخص قیمت موسسه «SMM» برای لیتیوم کربنات مورد استفاده در باتری‌ها به حدود ۵۵۷ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن رسید که ۸۰۰ یوان در هر تن کمتر از روز معاملاتی قبل از آن بود. در عین حال، میانگین قیمت این موسسه و دامنه بالا و پایین قیمت‌ها به ۵۵۵ هزار یوان در هر تن رسید که نسبت به روز ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، حدود یک هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن کاهش را نشان می‌دهد.

بسیاری از شرکت‌ها اعلام کردند که شاخص قیمت از حساسیت بیشتری برخوردار است و بهتر می‌تواند پویایی کلی بازار را منعکس کند. به همین دلیل می‌توان شاخص قیمت را به عنوان مبنای قیمت معاملاتی معرفی کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11143

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.