• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی نمونه صنعت همدان

میزان تقاضای لوله و پروفیل فولادی به حداقل رسیده است

  • کد خبر : 2337
  • 18 مرداد 1400 - 18:31
میزان تقاضای لوله و پروفیل فولادی به حداقل رسیده است
مدیرعامل گروه صنعتی نمونه صنعت همدان گفت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور به دلیل نبود تقاضا و کمبود مواد اولیه با 10 تا 20 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و افزایش تولید تنها با رونق گرفتن صادرات ممکن است

مدیرعامل گروه صنعتی نمونه صنعت همدان گفت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور به دلیل نبود تقاضا و کمبود مواد اولیه با ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و افزایش تولید تنها با رونق گرفتن صادرات ممکن است

رضا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: گروه صنعتی نمونه صنعت همدان در زمینه تولید لوله و پروفیل فولادی فعالیت می‌کند. متاسفانه وضعیت بازار صنعت لوله و پروفیل به شدت افول کرده و این صنعت نسبت به چند سال گذشته با افت شدید تقاضا در بازار داخلی مواجه شده است. با این وجود، صادرات تولیدکنندگان لوله و پروفیل را کمی امیدوار نگه داشته است.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز در دو سه سال گذشته و ارزآوری نسبتا بالای محصولات لوله و پروفیل در بازارهای صادراتی، تولیدکنندگان این حوزه نسبت به صادرات اقدام کرده‌اند که تا حدودی از رونق نسبی برخوردار است.

مدیرعامل گروه صنعتی نمونه صنعت همدان تاکید کرد: بازار داخلی دیگر برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل جذابیت ندارد؛ چراکه فعالیت عمرانی ساخت و ساز و تقاضایی برای محصولات لوله و پروفیل در این بازار دیده نمی‌شود. از این رو تنها راه ادامه فعالیت صنعت لوله و پروفیل صادرات است که گروه صنعتی نمونه صنعت همدان هم با توجه به جذابیت بازار صادراتی، صادرات را برگزیده است و توانسته به فعالیت خود در صنعت ادامه دهد.

اسدی با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت لوله و پروفیل کمبود مواد اولیه است. به طوری که تقاضا برای این محصول در بورس کالا افزایش یافته است که این امر باعث ایجاد رقابت می‌شود و این رقابت نیز به افزایش قیمت معامله می‌انجامد. با توجه به تحریم‌هایی که علیه صنعت کشور اعمال شده، در کنار آن سیاست‌‌گذاری که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از تولید داخلی با وضع تعرفه واردات ورق فولادی، اتخاذ کرده، صنعت لوله و پروفیل به این سمت رفته که تنها با ۱۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت کند. البته ناگفته نماند که اگر فعالیت ۱۰ درصدی ظرفیت اسمی صنعت لوله و پروفیل به ۱۵ درصد افزایش یابد، مشتری داخلی برای افزایش تولید و محصولات جدید وجود ندارد؛ مگر اینکه یک تولیدکننده افزایش تولید را برای صادرات در نظر بگیرد.

وی تصریح کرد: بازار لوله و پروفیل بیشتر متقاضی قوطی‌های فولادی با سایزهای بالا است که معمولا شامل سایزهای ۶۰ در ۴۰ سانتی‌متر تا ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر می‌شود. این قوطی‌ها معمولا در ساخت و سازهای بزرگ جهت به‌کارگیری در ستون‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته تولیدکنندگانی که بتوانند طیف وسیعی از قوطی را به ویژه ۱۴ در ۱۴ با ضخامت‌های دو میلی‌متر به بالا تولید کنند، قطعا مشتریان خوبی خواهند داشت. ضمن اینکه قوطی‌های ضخیم علاوه بر اینکه دارای مشتریان مناسب است، سود نسبتا بالایی را نصیب تولیدکنندگان خواهد کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی نمونه صنعت همدان عنوان کرد: با اینکه ظرفیت اسمی شرکت ما، ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن بود اما اخیرا با نصب تجهیزات و ماشین‌آلات جدید ظرفیت تولید را افزایش دادیم به ۸۰ هزار تن در سال رسانده‌ایم. البته می‌توان با توجه به ماشین‌آلات مدرن حتی بیش از ظرفیت اسمی تولید کرد که این امر نیازمند بازار پرتقاضا و تامین به موقع مواد اولیه است. اکنون این شرکت با ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2337

نوشته‌های مشابه