• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان:

مین‌گذاری در مسیر واردات!

  • کد خبر : 7741
  • 18 فروردین 1401 - 20:19
مین‌گذاری در مسیر واردات!
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان گفت: به دلیل گرانی و کافی نبودن کیفیت خاک معدنی که در بازار داخلی عرضه می‌شود، این ماده اولیه را از طریق واردات تامین می‌کنیم اما هر روز در این مسیر با چالش تازه‌ای مواجه می‌شویم.
مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان گفت: به دلیل گرانی و کافی نبودن کیفیت خاک معدنی که در بازار داخلی عرضه می‌شود، این ماده اولیه را از طریق واردات تامین می‌کنیم اما هر روز در این مسیر با چالش تازه‌ای مواجه می‌شویم.

بهروز نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت الماس روی زنجان فعالیت خود را در سال ۱۳۸۵ در زمینه تولید شمش روی در شهرک صنعتی روی واقع در استان زنجان آغاز کرده است. میزان ظرفیت تولید ثبت شده در پروانه بهره‌برداری شرکت، سالانه یک هزار و ۸۰۰ تن محصول است که خوشبختانه ما توانستیم این میزان را به سه هزار و ۲۰۰ تن در سال افزایش دهیم و در حال حاضر نیز با ۱۰۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستیم.

وی در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: خاک روی، ماده اولیه مورد استفاده در تولید شمش روی است که ما آن‌ را از طریق واردات از کشور ترکیه تامین می‌کنیم. خاک معدنی عرضه شده در بورس کالای ایران از عیار و کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و ما ناچار به واردات این محصول جهت ادامه داشتن فرایند تولید هستیم. متاسفانه عملکرد معادن کوچک‌مقیاس روی طی سالیان اخیر تضعیف شده است و دولت نیز حمایت‌های لازم و کافی را از معدن‌کاران به عمل نمی‌آورد. در حالی که به جرات می‌توان گفت کیفیت خاک روی معادن داخلی ما از کشور ترکیه بهتر است و اگر دولت همکاری‌های لازم را با فعالان این صنعت داشته باشد، دیگر نیازی به واردات خاک روی نخواهد بود.

راه پر پیچ و خم واردات

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان در همین راستا اضافه کرد: مشکلات فراوانی در زمینه واردات مواد اولیه تولیدکنندگان شمش روی وجود دارد که تاثیر مستقیمی بر عملکرد آن‌ها گذاشته است. اداره گمرک، چالش‌های موجود در زمینه واردات را دوچندان کرده است و ما امیدوار هستیم با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از جانب مقام معظم رهبری با نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، اندکی از حجم بالای مشکلات موجود در این زمینه کاسته شود. ما خاک روی مورد نیاز را ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد کشور کردیم و با گذشت حدود دو هفته، هنوز نتوانسته‌ایم محصول خود را از گمرک ترخیص کنیم. نکته جالب این است که مسئولان اداره گمرک اعلام می‌کنند سازمان انرژی اتمی ایران باید در این خصوص نظر بدهد و این در حالی است که پیش از این، نمونه‌برداری از خاک معدنی وارد شده به داخل کشور توسط مسئولان گمرک و سازمان ملی استاندارد و همچنین تست‌های مورد نیاز جهت تایید کیفیت نمونه خاک در آزمایشگاه‌های معتبر انجام می‌شد و در نهایت، گمرک اجازه ترخیص ماده اولیه را صادر می‌کرد اما در حال حاضر واردکنندگان خاک روی باید در انتظار تایید یک سازمان دیگر جهت تحویل ماده اولیه مورد نیاز خود باشند! مشخص است هر چقدر زمان ترخیص خاک روی به تعویق بیفتد، تولیدکنندگان نیز با کمبود مواد اولیه و در نهایت کاهش تولید مواجه خواهند شد که این امر، ضرر و زیان‌های مالی فراوانی را برای آن‌ها خواهد داشت.

نجفی با اشاره به تاثیر تحریم بر صنعت سرب و روی کشور، گفت: شرایط صنعت سرب و روی در داخل کشور به نحوی است که گویا ما دچار نوعی خودتحریمی شده‌ایم و تحریم‌های بین‌المللی تاثیر بسزایی در این صنعت نداشته است. مجتمع سرب و روی انگوران، بزرگ‌ترین تامین‌کننده خاک معدنی مورد نیاز فعالان این صنعت در کشور بوده است که میزان استخراج مواد معدنی آن در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۹ نیز افزایش یافته است. طی سالیان گذشته میزان سهمیه مشخصی از خاک روی این مجتمع به واحدهای تولیدکننده شمش روی اختصاص پیدا می‌کرد که متاسفانه با عرضه خاک معدنی در بورس کالای ایران و افزایش قیمت آن، توان مالی واحدهای کوچک صنعتی جهت خرید از بورس کاهش یافت و در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان شمش روی ورشکسته و ناچار به تعطیل کردن کارخانه‌های خود شدند.

افزایش موانع تولید در سال ۱۴۰۰

وی ضمن انتقاد از حمایت نکردن دولت از صنعت سرب و روی، تصریح کرد: ما انتظار خاصی از دولت و مسئولان نداریم و همین که بگذارنند بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد، لطف بزرگی را به فعالان این بخش کرده‌اند. سال ۱۴۰۰ علی‌رغم اینکه قرار بود موانع تولید مرتفع شود، شاهد چندبرابر شدن معضلات در این حوزه بودیم و امیدوار هستیم امسال شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.

این تولیدکننده شمش روی در خصوص فرایند و تکنولوژی تولید محصول، مطرح کرد: لیچینگ، فرایندی است که برای تولید شمش روی در مجموعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاک معدنی پس از ورود به کارخانه، خردایش و میکرونیزه می‌شود و سپس فرایند لیچینگ صورت می‌پذیرد. در ادامه، مواد افزودنی مورد نیاز به آن، اضافه و عملیات خالص‌سازی انجام می‌شود. الکترولیز، فرایند دیگری است که در ادامه صورت می‌گیرد و پس از تبدیل به کاتد، این محصول در داخل کوره ذوب می‌شود و در نهایت، شمش روی به دست می‌آید که عمده کاربرد این محصول در گالوانیزاسیون است. همچنین ما با افتخار، اولین مجموعه در داخل کشور هستیم که موفق به تولید سرب ۱۰ شده است. این محصول تنها در مجموعه الماس روی زنجان و به همت متخصصان داخلی تولید شده و این مهم با به کارگیری از ماشین‌آلات داخلی محقق شده است.

رشد ۳۰ برابری قیمت گاز!

نجفی در ادامه به مشکلات موجود در صنعت روی کشور اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری خاک معدنی در بورس کالای ایران و اختلاف قیمت ایجاد شده در سطح بازار، مهم‌ترین چالشی است که طی ماه‌های اخیر با آن مواجه هستیم. خاک روی عرضه شده در بورس از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و ما ناچار به واردات ماده اولیه از ترکیه و مراکش هستیم که همین مسئله نیز یکی از مشکلات موجود در صنعت روی است. چراکه ما همواره به دنبال تولید محصول باکیفیت و مرغوب بوده‌ایم و اگر نتوانیم ماده اولیه مورد نیاز خود را وارد کنیم، ناچار به خرید از بورس و تولید شمش با خلوص پایین خواهیم شد.

وی افزود: افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی، یکی دیگر از چالش‌های موجود در زمینه تولید است که بیشتر فعالان صنعتی در سال ۱۴۰۰ با آن مواجه شدند و جالب است بدانید قیمت گاز مصرفی مجموعه ما طی یک سال گذشته در کمال تعجب در حدود ۳۰ برابر شده است. بهای برق مصرفی نیز در حدود هفت برابر افزایش پیدا کرده است و ما این موضوع را چندبار با مسئولان اداره گاز و برق استان مطرح کردیم که متاسفانه به جواب قانع‌کننده‌ای نرسیدیم.

این فعال صنعت روی در ارتباط با فعالیت در حوزه صادرات و چالش‌های موجود در این زمینه، اذعان کرد: ما خاک روی را به صورت ورود موقت از کشورهای ترکیه و مراکش وارد می‌کنیم و سپس آن را در قالب شمش تحویل این دو کشور می‌دهیم. علی‌رغم اینکه فعالیت ما در حوزه صادرات به صورت ورود موقت کالا است اما در کمال تعجب موظف به پرداخت مالیات هستیم و رفع تعهد ارزی، یکی از مشکلات مهمی است که در این زمینه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. امیدوار هستیم در زمان دولت جدید، بازنگری اساسی در خصوص قوانین حاکم بر تجارت خارجی انجام شود تا تولیدکنندگان کشور بتوانند با خیال آسوده‌تری به فعالیت خود در این عرصه ادامه دهند.

شرایط اجرای طرح توسعه مهیا نیست

مدیرعامل شرکت الماس روی زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا طرح توسعه خاصی را در برنامه خود دارید یا خیر، اظهار کرد: با وجود تحریم‌های داخلی و شرایط سخت اقتصادی کشور، نمی‌توان طرح توسعه خاصی را در نظر داشت. اگر قرار باشد شرایط تولید طبق سال گذشته پیش رود، قطعا شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولید شمش روی خواهیم بود. در حال حاضر، بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی روی ناچار به تعطیلی شده‌اند و تمام تلاش ما این است تا بتوانیم در چنین شرایطی به فعالیت خود ادامه دهیم و تولید را زنده نگه داریم.

نجفی ضمن اشاره به مشکلات موجود در زمینه پرداخت مالیات، عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور باید شرایط مشمولیت‌ مالیات‌های مختلف مانند مالیات بر ارزش افزوده، مالیات صادرات و… را بر اساس شرایط و چگونگی فعالیت واحدهای صنعتی وضع کند که متاسفانه امکان چنین مسئله‌ای وجود ندارد و اگر تولیدکنندگان در زمان مقرر اقدام به پرداخت مالیات خود نکنند، با جریمه دیرکرد و پرداخت هزینه هنگفت روبه‌رو خواهند شد. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان با چالش کمبود نقدینگی مواجه هستند و علاوه بر مالیات، باید توانایی پرداخت هزینه‌های مرتبط با تولید مانند حق بیمه، حقوق و دستمزد، خرید ماده اولیه و… را داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: صنعت، پایه و اساس توسعه و پیشرفت تمام کشورهای جهان است و متاسفانه در کشور ما اهمیت چندانی به صنعتگران داده نمی‌شود. مسئولان حمایت‌های لازم را از فعالان صنعتی ندارند و ما از دولت درخواست می‌کنیم در سال جدید، توجه و اهمیت بیشتری به حوزه صنعت داشته باشد تا با کاهش مشکلات موجود، بتوانیم به خودکفایی در تولید و بی‌نیازی از واردات انواع محصولات برسیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7741

نوشته‌های مشابه