• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس مطرح کرد

نبود سیاست‌گذاری مشخص در صنعت زغال‌سنگ

  • کد خبر : 1452
  • 08 فروردین 1399 - 18:41
نبود سیاست‌گذاری مشخص در صنعت زغال‌سنگ
مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس گفت: با وجود معادن و ذخایر متعدد زغال‌سنگ در کشور، سیاست مشخص و واحدی در خصوص آینده این صنعت در کشور وجود ندارد و به همین دلیل تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری مدت‌دار خود با مشکل مواجه شده‌اند.

مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس گفت: با وجود معادن و ذخایر متعدد زغال‌سنگ در کشور، سیاست مشخص و واحدی در خصوص آینده این صنعت در کشور وجود ندارد و به همین دلیل تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری مدت‌دار خود با مشکل مواجه شده‌اند.

ناصر هاشمی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس به عنوان اولین تولیدکننده کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو در بخش خصوصی بیش از ۱۷ سال می‌شود که مشغول به فعالیت است و در حال حاضر حدود ۱۴ درصد از تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شوی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ظرفیت تولید کارخانه فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس حدود ۲۵۰ هزار تن در سال بوده و برای تولید محصول، نسبت زغال خام ورودی به کنسانتره زغال‌سنگ تولیدی ۴۶ درصد است.

مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس در خصوص روش تولید در این شرکت، عنوان کرد: برای تولید کنسانتره زغال‌سنگ در این کارخانه از هیدروسیکلون و فلوتاسیون استفاده می‌شود. تولید کنسانتره از طریق فلوتاسیون برای زغال خام با ابعاد زیر یک میلی‌متر و تولید به وسیله هیدروسیکلون برای ابعاد یک میلی‌متر و بالاتر پس از دانه‎بندی به کار گرفته می‎شوند.

هاشمی طاهری اضافه کرد: نقش تکنولوژی در افزایش بهره‌وری انکارناپذیر است اما وجود محدودیت‌های متعدد و تحریم‌های ناعادلانه مانع از به کارگیری تکنولوژی‎های روز توسط شرکت‌های تولیدکننده زغال می‌شود.

وی با گلایه نسبت به نبود مصرف‌کننده برای زغال‌سنگ حرارتی، گفت: تولید کنسانتره زغال‌سنگ همچون سایر صنایع با تولید ضایعات همراه است اما باطله‌های تولیدی در فرآیند تولید کنسانتره زغال‌سنگ می‌تواند به عنوان زغال حرارتی در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه در حال حاضر نیروگاه‌ حرارتی در منطقه طبس وجود ندارد و ناگزیر باید باطله‌های تولیدی را به صورت بلااستفاده انباشت کرد. به همین علت این شرکت به صورت مستمر تلاش کرده است با افزایش راندمان تولید از طریق اتخاذ تدابیر خاص در قیاس با سایر شرکت‌های مشابه تولید باطله خود را به حداقل میزان ممکن کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس در خصوص قیمت زغال‌سنگ، تصریح کرد: کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو از آذرماه سال ۱۳۹۷ بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده و تنفیذ وزارت صنعت، معدن و تجارت بر مبنای ۲۶٫۵ درصد میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان در ماه قیمت‌گذاری می‌شود. لذا قیمت کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو تابعی از قیمت شمش فولاد خوزستان است.

هاشمی طاهری با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان زغال‌سنگ، بیان کرد: کمبود نقدینگی، نبود سیاست‌های منسجم میان‌مدت و بلندمدت و همچنین کمبود خوراک (زغال‌سنگ خام) و نبود آمار دقیق و به روز باعث شده است که تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری با مشکلاتی مواجه باشند و نتوانند به طور دقیق برای مجموعه‌های خود برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: علی‌رغم خودداری شرکت‌ها از صادرات به دلیل نیاز شدید داخلی به محصول کنسانتره زغال‌سنگ، مطالبات این شرکت‌ها از سوی مصرف‌کنندگان هیچ‌گاه به موقع پرداخت نشده است و موجب ایجاد رکود و مشکلات جدی در زمینه تولید شده است که به صورت زنجیروار تولیدکنندگان زغال‌سنگ خام در معادن را  نیز تحت تاثیر قرار داده و لطمه‌های جدی به آنان وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس مطرح کرد: از آنجایی که هیچ‌گاه سیاست‌گذاری‌های منسجم و پایداری از سوی دولت در این زمینه وجود نداشته، معادن تولیدکننده زغال نیز نتوانسته‌اند برای سال‌های آتی خود برنامه‌ریزی دقیق و جامعی داشته باشند و گاهی اوقات در صورت وجود برنامه با توجه به سیاست‌گذاری‌های موقت و آنی، برنامه‌ها در عمل قابلیت اجرایی نداشتهاند.

هاشمی طاهری در پایان در مورد برنامه‌های آتی شرکت فرآوری زغالسنگ پروده طبس، اظهار کرد: این شرکت در ابتدای هر سال با توجه به پیش‌بینی‌های خود‌ در خصوص تامین خوراک خام از معادن تحت پوشش و امکاناتی که در اختیار دارد، برنامه‌ تولید را تدوین کرده و بر اساس برنامه مدون در طی سال اقدام به تولید و فروش محصول خود می‌کند. لازم به ذکر است اصلی‌ترین مزیت این شرکت تامین حدود ۷۰ درصد از زغال خام مورد نیاز از معادن تحت پوشش مجموعه تکادو است که ریسک تامین مواد اولیه را در سال‌های آتی کاهش می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1452

نوشته‌های مشابه