• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

نخستین بازار جهانی معتبر فلزات بازیافتی راه‌اندازی شد

  • کد خبر : 20644
  • 17 خرداد 1402 - 10:09
نخستین بازار جهانی معتبر فلزات بازیافتی راه‌اندازی شد
علی‌رغم بازیافت ۴۰۰ میلیون تن فلز سالانه، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فلزات ثانویه طی 20 سال آینده از فلزات اولیه پیشی بگیرد، هنوز هیچ فرایند تایید اعتبار استاندارد و شناخته شده جهانی برای تایید منشا فلز بازیافتی و ردیابی استفاده از آن از طریق زنجیره تامین وجود ندارد.

علی‌رغم بازیافت ۴۰۰ میلیون تن فلز سالانه، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فلزات ثانویه طی ۲۰ سال آینده از فلزات اولیه پیشی بگیرد، هنوز هیچ فرایند تایید اعتبار استاندارد و شناخته شده جهانی برای تایید منشا فلز بازیافتی و ردیابی استفاده از آن از طریق زنجیره تامین وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، با اجرایی شدن دستورالعمل گزارش‌دهی پایداری شرکت‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴، نزدیک به ۵۰ هزار شرکت مشمول گزارش‌دهی اجباری پایداری می‌شوند که از جمله آن‌ها شرکت‌های خارج از محدوده اتحادیه اروپا با زیرمجموعه‌هایی است که در محدوده اتحادیه فعالیت می‌کنند.

پلتفرم معاملاتی اوربکس مستقر در لندن و شیکاگو، با تشخیص این شکاف در بازار، در ماه می اولین بازار جهانی برای فلزات بازیافتی معتبر شناخته شده جهانی را راه‌اندازی کرد.

برای انجام این کار، اوربکس در یک ابتکار با سازمان پیشرفت استانداردهای اطلاعات ساختار یافته «OASIS»، یک سازمان استاندارد غیرانتفاعی مستقل جهانی و توسعه دهنده کد «XML» اصلی شریک شد.

توماس بوچار، مدیرعامل اوربکس در این خصوص عنوان کرد: سکوها برای بازار بازیافت ساخته و تکنولوژی مورد نیاز آن هم آماده شده است. کاری که ما انجام می‌دهیم، گردآوری استانداردهاست؛ ما با ویژگی شماره یک که روی آن تمرکز کرده‌ایم، قصد پیشروی داریم.

این سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت بازیافتی «SA recycling» ساخته شد. این شرکت دارای ۱۲۵ مکان و مکان‌یابی مختلف و به بیان دیگر بزرگ‌ترین شبکه تاسیسات ضایعات فلزی در ایالات متحده است و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازیافتی در جهان به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: این بازار به کالاهای زیست‌محیطی نگاه دارد؛ ما بیشتر آن را به اعتبارات کربن و سپس اعتبارات تنوع زیستی در حال رشد مرتبط می‌دانیم و از آن درس‌هایی گرفته‌ایم؛ چراکه در این بخش آسیب‌پذیری قیمت‌گذاری بالاست و واقعا هیچ استاندارد جهانی برای اجرایی شدن وجود ندارد.

مدیرعامل اوربکس همچنین معتقد است که بازار اوربکس با بررسی حفره‌های بزرگ آغاز شد و با یک بانک چند ملیتی که پلتفرم رتبه‌بندی ESG ایجاد می‌کرد، وارد تعامل شد که شامل سه موضوع انطباق دقیق بود.

بوچار مطرح کرد: ما معتقدیم بازارهای کربن بی‌ثبات هستند؛ چراکه هیچکس با این سوال شروع نکرده است که چگونه اعتبار کربن قابل تشخیص است و فرایند استانداردسازی به چه شکل انجام می‌شود؟

وی همچنین تاکید کرد: وقتی نوبت به کالاهای بازیافتی یا کالاهای محیطی می‌رسد، این موضوع مورد توجه است که چگونه در زنجیره ارزش قرار گرفته و مسئولیت‌پذیری برند را افزایش می‌دهد؟ ما در این میان در نقش مدافع مصرف‌کننده بازی می‌کنیم. همچنین نقش مدافع شرکتی داریم و در نهایت یکپارچگی زنجیره تامین را به سیستم می‌آوریم.

اوربکس دایره واژگان خود را در مورد اینکه چه کسی یا چه چیزی باید به عنوان یک کالای بازیافتی معتبر یا مبدا کالای بازیافتی واجد شرایط باشد، توسعه می‌دهد و برای دستیابی به اثبات منشا محصولات استخراج شده، گواهی مبدا را به آن‌ها می‌دهد.

مدیرعامل اوربکس در این باره تاکید دارد که با برنامه‌های احراز هویت و قابل ردیابی اختصاصی خود، این پلتفرم تایید مستقل گواهی‌های «ESG» را در اختیار جامعه معدنی قرار می‌دهد و به ذی‌نفعان جهانی اعتماد بیشتری نسبت به ادعاهای خود می‌دهد.

موضوع سازماندهی بازار، افزایش شفافیت در این بازار، ارائه ابزارهای اضافی از جمله اثبات منشاء گواهی مبدا است که می‌توان آن را در کل زنجیره ارزش دنبال کرد. بوچار معتقد است که شرکت‌ها از این طریق راحت‌تر می‌توانند ادعاهای خاص خود و همچنین گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مطابقت با دستورالعمل گزارش‌دهی پایداری شرکتی اتحادیه اروپا را پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: ما این شرایط را یک فرصت بزرگ می‌دانیم؛ چراکه بازار اختیاری کربن در حال حاضر دو میلیارد دلار و بازار فلزات ثانویه تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلار است. همچنین دشوار نبود بفهمیم این یک بازار آدرس‌پذیر بسیار بزرگ‌تر است که در عین حال نیاز به ساختار مشخصی دارد.

اوربکس با عرضه استانداردهای شناخته شده در سطح جهانی به بازاری عظیم که تاکنون بکر و بلامانع بوده، تغییرات مورد نیاز را شکل می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20644

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
افتخارآفرینی پولادگران «کاوه» با ثبت رکوردهای جهش تولید
مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش عنوان کرد:

افتخارآفرینی پولادگران «کاوه» با ثبت رکوردهای جهش تولید

01اردیبهشت
نتایج برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قابل مشاهده خواهد بود
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران:

نتایج برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قابل مشاهده خواهد بود

01اردیبهشت
بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان افتتاح شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.