• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

نداشتن متولی، معضل اصلی صنعت آلومینیوم

  • کد خبر : 19140
  • 30 اردیبهشت 1402 - 13:45
نداشتن متولی، معضل اصلی صنعت آلومینیوم
دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم گفت: این صنعت متولی مشخصی ندارد و بی‌توجهی به این صنعت موجب عقب ماندگی در تولید این فلز راهبردی شده است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم گفت: این صنعت متولی مشخصی ندارد و بی‌توجهی به این صنعت موجب عقب ماندگی در تولید این فلز راهبردی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از بازار، آریا صادق‌نیت حقیقی بیان کرد: تولید آلومینیوم در ایران، از دهه ۵۰، با شرکت ایرالکو آغاز و این شرکت به عنوان نخستین تولیدکننده این فلز در خاورمیانه شناخته شد، اما به دلیل بی‌توجهی به این صنعت، ایران در حال حاضر جایگاه نخست خود را در میان کشورهای تولیدکننده این فلز در حوزه خلیج فارس از دست داده است.

وی با بیان اینکه اگرچه در سال ۱۴۰۱ تولید آلومینیوم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است، اما این میزان تولید کمتر از برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است، عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ میزان تولید چهار شرکت ایرالکو، سالکو، جاجرم و المهدی حدود ۶۳۰ هزار تن بوده که به اندازه نیمی ظرفیت یکی از تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس هم نیست.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم با بیان اینکه سالانه در کانادا سه میلیون تن، امارات دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن، بحرین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، استرالیا یک میلیون ۵۰۰ هزار  تن و آمریکا ۸۶۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌شود افزود: البته تحریم‌های داخلی در عقب ماندن این صنعت راهبردی در کشور بیشتر از تحریم‌های خارجی دخیل بوده است. زمانی که در وزارت صمت، صحبت از صنایع فلزی می‌شود، تمرکز روی فولاد تمرکز است و زمانی که از صنایع غیر آهنی صحبت می‌شود توجه به سمت مس می‌رود، اما به فلز آلومینیوم به دلیل اینکه عدد تولید آن ناچیز است توجهی نمی‌شود.

صادق‌نیت حقیقی ادامه داد: آلومینیوم، یک فلز راهبردی است و باید به آن به اندازه اهمیتی که دارد توجه شود نه به اندازه گردش مالی آن، و اینکه در نبود و عرضه کم آن چه اتفاقی خواهد افتاد، باید نگاه ویژه داشت. در تمام دنیا انبارهای راهبردی وجود دارد و دولت‌ها زمانی که قیمت کالا کاهش می‌یابد برای حمایت از تولیدکننده آن را خریداری و ذخیره و در زمان گرانی برای حمایت از مصرف‌کننده به بازار تزریق می‌کنند؛ زمانی که نرخ نفت، دلار، افزایش پیدا می‌کند قیمت فلزات هم بالا می‌رود و دولت برای اینکه تجارت و صنعت کشور را متعادل کند کالاهای ذخیره شده را به بازار تزریق می‌کند و با کنترل قیمت‌ها، از صنعت کشور حمایت می‌کند.

وی مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما فقط برای محصولاتی مثل مرغ، تخم مرغ، روغن و… انبار استراتژی وجود دارد و دولت آن را در زمان ارزانی می‌خرد و در زمان کمبود به بازار تزریق می‌کند با این کار بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کند و در این روش نه تنها دولت به وظیفه رگلاتوری (قانون‌گذاری) خود عمل کرده بلکه از تولیدکننده و مصرف‌کننده هم حمایت کرده است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم تصریح کرد: انبارهای استراتژیک باید در حد وسیع و کلان یعنی هم برای صنایع مادر و هم صنایع پایین‌دستی وجود داشته باشد ضمن اینکه هزینه‌ای هم برای دولت ندارد، اما چون این صنعت متولی ندارد در این صنعت عقب مانده‌ایم. آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد آلومینیوم به دوره وزارت رضا رحمانی، وزیر دولت دوازدهم باز می‌گردد، و از آن تاریخ به بعد، تاکنون هیچ جلسه‌ای در این رابطه تشکیل نشده، اما تصمیمات غیرتخصصی زیادی در این خصوص گرفته شده است.

صادق‌نیت حقیقی با اشاره به اینکه، چون این صنعت متولی ندارد، اولین تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه آخرین تولیدکننده شناخته شده است، یادآور شد: در افق ۱۴۰۴ تعیین کرده بودیم که باید سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن آلومینیوم تولید کنیم با توجه به اینکه کمتر از دو سال از زمان تعین شده باقی مانده است، اما هنوز تولید به نصف این عدد هم نرسیده و در صورت فراهم شدن شرایط تولید نیز، بعید است به یک میلیون تن تولید در سال برسیم.

وی خاطرنشان کرد: متوسط نرخ آلومینیوم در دنیا، سال گذشته، دو هزار و ۵۱۵ دلار بود در صورتی که در ایران، دو هزار و ۹۵۲ دلارمحاسبه می‌شد، یعنی حدود ۴۴۳ دلار به صنعتگران داخلی مواد گران‌تر فروخته شد بنابراین ما با خام فروشی و ارزان فروشی به صنعتگران داخلی لطمه زدیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19140

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی

04اردیبهشت
استخراج مواد معدنی حیاتی، کلید انتقال به انرژی‌های سبز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.