• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت:

نظارتی بر بازار ضایعات وجود ندارد

  • کد خبر : 3372
  • 20 آبان 1399 - 13:02
نظارتی بر بازار ضایعات وجود ندارد
مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت گفت: بازار ضایعات به خصوص مس و برنج، تحت کنترل نهاد و سازمان خاصی نیست و قیمت‌گذاری‌ها به صورت اختیاری و بر اساس تصمیم فروشنده و خریداران تعیین می‌شود و عملا مبنا و اساسی در این رابطه طراحی نشده است. در نتیجه، در این بازار برای یک نوع قراضه، با قیمت‌‌های متفاوتی مواجه هستیم.

مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت گفت: بازار ضایعات به خصوص مس و برنج، تحت کنترل نهاد و سازمان خاصی نیست و قیمت‌گذاری‌ها به صورت اختیاری و بر اساس تصمیم فروشنده و خریداران تعیین می‌شود و عملا مبنا و اساسی در این رابطه طراحی نشده است. در نتیجه، در این بازار برای یک نوع قراضه، با قیمت‌‌های متفاوتی مواجه هستیم.

محمود بستان‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: بازار ضایعات و معاملات آن به طور مستقیم به نوسانات قیمت مس بستگی دارد. و با افزایش قیمت فلز سرخ، عرضه و تقاضای انواع ضایعات مسی و برنجی دچار تشنج می‌شود و تا به ثبات رسیدن قیمت‌ها، این نابسامانی در بازار ادامه دارد. پیش‌تر با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان، یک کیلوگرم مس خریداری می‌کردیم که سود حاصل از آن حدود سه هزار تومان برآورد می‌شد اما در حال حاضر، با همان ۱۰۰ هزار تومان می‌توانیم نیم کیلو مس تهیه کنیم و نصف میزان قبل سود به دست می‌‌آوریم. به عبارت دیگر، اکنون سرمایه بیشتر، هزینه بالا و سود کمتر در جریان است که این امر برای هیچ فعالی در صنعت مس صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: بنگاه ماه خریدار انواع ضایعات مسی و برنجی است و تولیدکنندگان محصولات مسی و برنجی، مشتریان دائمی این بنگاه محسوب می‌شوند. در واقع، این مجموعه واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ضایعات است. اغلب بر این باور هستند که واسطه‌ها موجب بروز وضعیت نابسامان بازار می‌شوند اما در حقیقت کارخانه‌دارها و فروشندگان نرخ نهایی را تعیین می‌کنند و ما هیچ نقشی در قیمت‌گذاری نداریم. علاوه بر اینکه هزینه خرید، انبار کردن و حمل‌ونقل نیز بر عهده بنگاه‌دار بوده و در صورت افت قیمت خرید و فروش ضایعات، ما به عنوان واسطه ضرر زیادی متحمل می‌شویم.

کمبود جدی ضایعات مسی و برنجی

مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت عنوان کرد: در دو سال گذشته به دلیل افت چشمگیر ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی و کاهش استفاده از انواع سیم و کابل با کمبود جدی ضایعات مسی و برنجی در بازار مواجه هستیم. با افزایش جزئی قیمت‌ها، تمام اصناف مرتبط با مس دست از کار می‌کشند و منتظر تنظیم بازار می‌مانند؛ در این شرایط، تقریبا هیچ ماده اولیه‌ای خرید و فروش نمی‌شود. در صورت افت قیمت‌ها، بازار فقط به مدت چند روز به جریان می‌افتد و معاملات مجدد از سر گرفته می‌شود. برخی از افراد، عامل تشنج و تعطیلی بازار را واسطه‌ها و بنگاه‌ها می‌دانند و برچسب دلال را بر پیشانی این صنف می‌زنند؛ در صورتی که فعالیت ما وابسته به تولید و قیمت فروش تولیدکنندگان بالادستی است.

بستان‌دوست مطرح کرد: گفتنی است که مشکل ذکر شده فقط مختص بازار فلزات نیست و در خریدهای روزمره خود نیز شاهد این نابسامانی‌ها هستیم. در این اوضاع نه می‌توان شغل دیگری را انتخاب کرد و نه می‌توان با رمق سابق به کسب و کار خود ادامه داد. در واقع حتی برای کوچک‌ترین تغییر نیز ناتوان هستیم و به اجبار باید این رویه را ادامه دهیم تا محیط بازار شرایط مطلوبی را تجربه کند.

وی تصریح کرد: قیمت‌گذاری در این عرصه اختیاری بوده و در این خصوص عملا نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد. فروشنده‌های ضایعات هر قیمتی را که می‌خواهند، اعلام می‌کنند و تقریبا نمی‌توان از منابع مختلف برای یک نوع ضایعات به قیمت واحدی رسید. در حال حاضر تنها یک وب‌سایت به عنوان یک مرجع معتبر شناخته می‌شود اما نرخ‌های اعلام شده در آن فقط به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود. فردی که فروشنده ضایعات است، به هیچ عنوان هزینه‌های جاری ما را به عنوان واسطه در نظر نمی‌گیرد و ضایعات را با بالاترین نرخ ممکن به بنگاه می‌فروشد.

عدم تاثیر میزان خلوص ضایعات در قیمت

مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت توضیح داد: ضایعات مس و برنج انواع مختلفی دارند که با توجه به میزان خلوص و قیمت آن‌ها، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، ضایعات شیرآلات برنجی در بین ضایعات برنجی و مس ذوبی نسبت به سایر ضایعات مسی بیشتر داد و ستد می‌شوند. ضایعات سیم و کابل نیز به دلیل عیار بالایی که دارند مجددا در صنعت سیم و کابل مصرف می‌شوند و عملا استفاده از آن در صنایع دیگری همچون ساخت ظروف مسی منطقی و اقتصادی نیست.

بستان‌دوست ادامه داد: بر خلاف تصور، قیمت ضایعات ربطی به درصد خلوص آن ندارد و اغلب بر اساس میزان تقاضا، نرخ آن صعود و نزول دارد. در بین ضایعات، معمولا سیم و کابل از متقاضیان زیادی دارد که در حال حاضر به دلیل افت مصرف سیم و کابل، میزان ضایعات آن نیز کاهش یافته است. ما علاوه بر مس و برنج، ضایعات سایر فلزات نظیر فولاد و آلومینیوم را نیز خرید و فروش می‌کنیم که عمده مشتریان این نوع قراضه‌ها، تولیدکنندگان در و پنجره‌ هستند. در خصوص ضایعات مس و برنج، مشتریان ثابت و مشخصی نداریم و هر واحد تولیدکننده‌ای که ضایعات را به قیمت بالاتری خریدار باشد، با آن وارد معامله می‌شویم.

وی مطرح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده در رابطه با نوسان قیمتی، ما با مشکلات دیگری نیز دست و پنج نرم می‌کنیم. به عنوان مثال، تورم، عدم امنیت شغلی و عدم توانایی برنامه‌ریزی برای آینده کاری از دیگر چالش‌های حرفه ما به حساب می‌آید.

مدیر بنگاه ضایعاتی آفتاب هشت با اشاره به اینکه قیمت مس علاوه بر تاثیرپذیری از قیمت جهانی این فلز، یادآور شد: در حال حاضر، برخی از افراد که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند، به جای حمایت از حلقه‌های زنجیره مس، سنگ‌اندازی کرده و مشکلات را دو چندان می‌کنند. برخی معتقد هستند که به دلیل عدم صادرات و واردات، قیمت مس نجومی شده و برخی دیگر نرخ ارز را عامل این جهش قیمتی می‌دانند. در این شرایط، ما نیز مانند سایر فعالان حاضر در این صنعت، تنها به نظاره این وضعیت نشسته‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3372

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد