• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر عامل شرکت سازه صبح آریا بیان کرد:

نوسانات قیمت‌ گریبانگیر تولیدکنندگان شمش مسی

  • کد خبر : 5144
  • 12 تیر 1398 - 18:40
نوسانات قیمت‌ گریبانگیر تولیدکنندگان شمش مسی
مدیر عامل شرکت سازه صبح آریا، تولیدکننده انواع مصنوعات فلزات رنگی، گفت: ما شمش، مقاطع و دیگر مصنوعات مسی تولید می‌کنیم که به دلیل نوسانات قیمت‌ها و رکود در بازار و تحریم‌های اقتصادی، حدود هشت ماه است که قادر به ادامه فعالیت در حوزه تولید شمش نیستیم و متاسفانه واحد تولیدی خود را تعطیل کرده‌ایم. از سال 57 انواع محصولات فولادی شامل ورق، میلگرد، تسمه و … را تولید می‌کردیم و از سال 90 نیز در حوزه تولید محصولات مسی ورود کردیم اما در حال حاضر تنها فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهیم و تولید ما به صفر مطلق رسیده‌است.
مدیر عامل شرکت سازه صبح آریا، تولیدکننده انواع مصنوعات فلزات رنگی، گفت: ما شمش، مقاطع و دیگر مصنوعات مسی تولید می‌کنیم که به دلیل نوسانات قیمت‌ها و رکود در بازار و تحریم‌های اقتصادی، حدود هشت ماه است که قادر به ادامه فعالیت در حوزه تولید شمش نیستیم و متاسفانه واحد تولیدی خود را تعطیل کرده‌ایم. از سال ۵۷ انواع محصولات فولادی شامل ورق، میلگرد، تسمه و … را تولید می‌کردیم و از سال ۹۰ نیز در حوزه تولید محصولات مسی ورود کردیم اما در حال حاضر تنها فعالیت‌های خدماتی انجام می‌دهیم و تولید ما به صفر مطلق رسیده‌است.

محمد حسین پناهی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۷ به علت معضلات اقتصادی پیش آمده، کم‌کم تولید خود را کاهش دادیم اما از ۵ ماه گذشته به ناچار خط تولید خود را متوقف کردیم. اگر همان هشت ماه گذشته با شروع نوسانات و افزایش قیمت‌ها مواد اولیه‌ خریداری شده را بدون انجام فرایندی دپو می‌کردیم؛ می‌توانستیم با قیمت چند برابر  این مواد اولیه را با سود هنگفتی به فروش برسانیم اما پس از زحمات فراوان چیزی جز ضرر عاید ما نشد؛ در نتیجه توقف تولید عاقلانه‌ترین کار ممکن بود تا جلوی زیان بیشتر گرفته شود. در واقع فعالیت ما گسترده بود و انواع محصولات فلزات را تولید می‌کردیم؛ میزان تولید این مجموعه روزانه به ۵ تن می‌رسید.

وی افزود: پیش از این شمش و دیگر مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را خودمان تولید می‌کردیم اما در حال حاضر تنها خدمات تبدیلی ارائه می‌دهیم، بدین شکل که بر اساس سفارش، مواد اولیه مس، آلیاژهای مس و آلومینیوم مشتری را به مقاطع شش‌پر، چهارگوش، میلگرد، تسمه، بیلت، اسلب و … تبدیل می‌کنیم.

پناهی درباره فرایند تولید شمش مسی، بیان کرد: برای تولید شمش مسی از کاتد استفاده می‌کردیم، ولی با شروع مشکلات تامین مواد اولیه به‌جای کاتد، از قراضه کابلی قرمز که درصد خلوص بالایی دارد استفاده کردیم. روند کار به این شکل است که ابتدا ضایعات را ذوب کرده و در قالب مورد نظر ریخته و شمش تولید می‌کنیم سپس به روش اکستروژن شمش‌ها به مقاطع تبدیل می‌شود. حتی در سال‌های نه چندان دور که شرایط تولید مطلوب بود، در کارخانه‌های خارج از تهران از کنسانتره به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کردیم.

مدیر عامل شرکت سازه صبح آریا تصریح کرد: می‌توان با استفاده از کوره‌های دوار و القایی شمش تولید کرد. ما عموما از کوره دوار استفاده می‌کردیم به این دلیل که استفاده از کوره دوار نسبت به القایی راحت‌تر و ارزان‌تر است و استفاده از کوره القایی به قدرت برق با آمپر بالاتری نیاز دارد و اکثر تولیدکنندگان شمش نیز از کوره‌های دوار استفاده می‌کنند اما برای اکستروژن، مرحله پیشگرم شمش لازم است که این مرحله در کوره القایی صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه اشکال مختلف فلزی در حوزه ساختمان‌سازی مصارف گسترده‌ای دارد و مصرف‌کنندگان نیز سردرگم هستند که مقاطع مورد نیاز خود را از چه طریقی تامین کنند، نقش واحدهای خدمات‌رسانی همچون ما بسیار پررنگ است. ما به‌راحتی می‌توانیم مقاطع مورد نیاز مشتریان را بر اساس سفارش آن‌ها تهیه کنیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5144
  • نویسنده : فرزانه عزتی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت