• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران

نوسان نرخ ارز، بازار ورق‌های هاردوکس را متلاطم کرده است

  • کد خبر : 1802
  • 20 مهر 1399 - 11:25
نوسان نرخ ارز، بازار ورق‌های هاردوکس را متلاطم کرده است
مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران گفت: نوسان نرخ ارز طی دو سه سال اخیر باعث شده است واردات فولاد هاردوکس با دشواری همراه باشد و بسیاری از مصرف‌کنندگان نتوانند خود را با شرایط به وجود آمده وفق دهند.

مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران گفت: نوسان نرخ ارز طی دو سه سال اخیر باعث شده است واردات فولاد هاردوکس با دشواری همراه باشد و بسیاری از مصرف‌کنندگان نتوانند خود را با شرایط به وجود آمده وفق دهند.

محسن فرزین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت فولاد ساب‌کاران از سال ۱۳۷۲ واردات ورق‌های هاردوکس را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون تحت عنوان نمایندگی انحصاری شرکت SSAB سوئد در ایران به فعالیت در این زمینه پرداخته است.

وی افزود: از ۱۰ سال قبل به درخواست مشتریان به حوزه ساخت قطعات حاصل از ورق‌های فولادی نیز وارد شدیم زیرا ورق هاردوکس بسیار خاص و کار کردن با آن شرایط خاصی را می‌طلبد. به طوری که تجهیزات خاصی برای برش و سایز کردن ورق‌ها در جهت قرارگیری در ماشین‌آلات نیاز است و بسیاری از مشتریان فاقد این تجهیزات بودند. در این زمینه یک کارخانه برای ساخت قطعات با استفاده از ورق‌های هاردوکس احداث کرده‌ایم.

مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران خاطرنشان کرد: با احداث کارخانه برش و سایز کردن ورق‌های هاردوکس، به نوعی تلاش کردیم از خام‌فروشی صرف این ورق‌ها در کشور فاصله بگیریم. به این ترتیب، یک مرحله فرآوری روی فولادهای هاردوکس انجام می‌شود و با توجه به نوع سفارش، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

فرزین تصریح کرد: ورق هاردوکس که در بخش معدن و صنایع معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عموما توسط شرکت SSAB سوئد تولید می‌شود اما به تازگی شرکت راک‌استار نیز به این حوزه وارد شده و شرکت ما اقدام به تامین ورق از این شرکت کرده است. این شرکت در هند قرار دارد اما با تکنولوژی انگلیسی فولاد تولید می‌کند. چراکه در هند نیروی کار ارزان‌تر از کشورهای اروپایی بوده و از این رو، قیمت تمام شده تولید ورق‌های هاردوکس کمتر از سایر کشورها است.

وی با اشاره به گریدهای فولادهای وارداتی، بیان کرد: فولاد ضد سایش بر اساس سختی‌سنجی یا برینل هاردنس (Brinell hardness) دسته‌بندی می‌شوند. هرچه میزان برینل یا گرید فولاد بالاتر باشد، طبعا سختی بیشتری خواهد داشت. از این رو، ورق‌های دارای برینل بیشتر در جایی به کار می‌روند که سایش بیشتری داشته باشد و باید ورق مقاوم‌تری انتخاب شود. در حال حاضر، شرکت راک‌استار ورق‌های تا برینل ۵۰۰ را تولید می‌کند اما شرکت SSAB می‌تواند ورق‌های سخت‌تر را نیز تولید کند.

مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران تاکید کرد: معادن به دلیل سر و کار داشتن با سنگ، نیازمند فولادهایی با سختی و استحکام بالا یا ضربه‌پذیری بالا هستند. بنابراین از فولادهای ضد سایش استفاده می‌کنند. در این معادن نیز بسته به بخش‌های مختلف، فولادهای مختلفی به کار می‌رود. با این حال، وقتی سختی ورق افزایش می‌یابد، تردتر و شکننده‌تر می‌شود و ضربه‌پذیری آن پایین می‌آید.

فرزین ادامه داد: در بخش‌هایی از معدن که فولاد با سنگ‌های بزرگ برخورد دارد، باید از فولادهای دارای سختی پایین‌تر و ضربه‌پذیری بالاتر یعنی حدود ۵۰۰ برینل استفاده کرد. در بخش‌های دیگر معدن، سایش شدید مواد با فولاد اتفاق می‌افتد که در آنجا فقط مواد ریزدانه حضور دارند. در این بخش‌ها باید سختی فولاد افزایش یافته اما نیازی به ضربه‌پذیری فولاد نیست و می‌توان از فولادهایی با برینل پایین‌تر یعنی ۴۵۰ و ۴۰۰ استفاده کرد. در همین حال بخش‌هایی که سایش شدید اتفاق می‌افتد، باید فولادهای با برینل ۶۰۰ و ۶۵۰ به کار ببرند که ضربه‌پذیری کمتری دارند.

وی در خصوص ضخامت ورق‌های مورد استفاده در بخش معدن و صنایع معدنی، عنوان کرد: ضخامت ورق‌های هاردوکس در گذشته از چهار میلی‌متر آغاز می‌شد اما با تکنولوژی‌های جدید می‌توان ورق‌هایی با ضخامت ۱٫۵ تا ۱۸۰ میلی‌متر را نیز تولید کرد. با این حال، بازه‌ ضخامتی که در ایران استفاده می‌شود،  چهار تا ۸۰ میلی‌متر است.

ساخت قطعات فولادی

مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران مطرح کرد: شرکت ما تنها مجموعه‌ای در ایران است که به صورت تخصصی هم واردات و هم ساخت قطعه را انجام می‌دهد. عمده مجموعه‌های دیگر تنها به موضوع واردات ورق هاردوکس وارد شده‌اند و ساخت قطعه را دنبال نمی‌کنند. عکس آن، برخی مجموعه‌ها تنها ساخت قطعه را انجام می‌دهند و واردات ندارند. تکمیل بودن زنجیره تولید در مجموعه فولاد ساب‌کاران به درک شرایط کارفرما و تولید بهتر قطعه کمک می‌کند زیرا کارفرما بابت قیمت و کیفیت اطمینان خواهد داشت. معمولا ورق‌های ضخیم برای ساخت قطعه در بخش معدن به کار می‌رود. شرکت‌های بزرگ فولادسازی دیگر مشتریان شرکت ما هستند که سفارش سرندها و لاینرها را می‌دهند.

فرزین ابراز کرد: یکی از نقاط قوت مجموعه فولاد ساب‌کاران استفاده از دستگاه‌های برش مدرن است. در این رابطه دستگاه برش پلاسمای زیر آب را تهیه کردیم که تنها دستگاه موجود در ایران است. ورق در این دستگاه قرار می‌گیرد و به طور کامل زیر آب می‌رود. سپس برش‌کاری در زیر آب صورت می‌گیرد. این روش برش باعث می‌شود افت سختی در محل برش اتفاق نیفتد.

وی ابراز کرد: ظرفیت تولید و واردات شرکت فولاد ساب‌کاران بسیار متغیر بوده و با توجه به سفارش و به ویژه وضعیت صنعت، متفاوت است. طبعا پتانسیل فعالیت صنعتی در کشور ما بسیار بیشتر از وضع کنونی است اما وضعیت صنعت به گونه‌ای نیست که همه پتانسیل‌های آن فعال شوند و بسیاری از پروژه‌ها راکد شده‌اند. شرکت ما نیز نمی‌تواند از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند و با همین ظرفیت موجود به فعالیت ادامه می‌دهد.

آسیب‌زدن نوسان نرخ ارز به واردات

مدیر فروش شرکت فولاد ساب‌کاران با اشاره به تغییرات نرخ ارز و اثر آن بر واردات فولاد هاردوکس، بیان کرد: واردات ورق فولادی به ویژه از کشورهای اروپایی تنها با ارز انجام می‌شود و حتی اگر قصد فروش ورق به صورت خام را داشته باشیم، دریافت هزینه آن به صورت ارز خواهد بود. هرچند که فروش قطعه به صورت ریالی است. نوسانات نرخ ارز، دریافت و پرداخت آن طی دو سه سال اخیر، بزرگ‌ترین چالش شرکت فولاد ساب‌کاران به حساب می‌آید زیرا با تغییر نرخ ارز، قطعا قیمت ریالی زمان سفارش با زمان تحویل تفاوت بسیار خواهد داشت و موجب زیان خواهد شد. مشکل دیگری که در حوزه ارز و واردات وجود دارد، بروکراسی‌های اداری بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز است که موجب می‌شود نتوانیم ورق‌ها را به موقع ترخیص کنیم. عدم ترخیص موجب تحمیل هزینه دموراژ به سفارش‌دهنده می‌شود.

فرزین در پایان خاطرنشان کرد: شرکت فولاد ساب‌کاران پس از نوسانات اخیر نرخ ارز، تمامی محصولات خود را به صورت ارزی به مشتریان تحویل می‌دهد. نوسان نرخ ارز علاوه بر اینکه برای شرکت ما چالش به وجود آورد، مشتریان را نیز با مشکل مواجه کرده است. افزایش قیمت فولاد هاردوکس موجب رشد هزینه شرکت‌های مصرف‌کننده و در نهایت گران‌تر شدن محصول آن‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی خواهد شد. متاسفانه با توجه به تغییرات نرخ ارز و وابستگی ورق هاردوکس به واردات، چاره‌ای جز تحمل شرایط کنونی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1802

نوشته‌های مشابه