• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

نگرانی تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت فلزات پایه

  • کد خبر : 14625
  • 22 اسفند 1401 - 6:05
نگرانی تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت فلزات پایه
عرضه فلزات پایه روند تدریجی مثبتی را از ابتدای سال 2023 آغاز کرد و شاخص بورس فلزات لندن «LME» حدود 9.4 درصد در ماه ژانویه 2023 افزایش یافت.

عرضه فلزات پایه روند تدریجی مثبتی را از ابتدای سال ۲۰۲۳ آغاز کرد و شاخص بورس فلزات لندن «LME» با در نظر گرفتن آغاز مجدد فعالیت‌های عادی فرایند تولید پس از توقف اجرای قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین، حدود ۹٫۴ درصد در ماه ژانویه ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تحلیلگران بر این باورند که بازیابی اقتصادی چین ممکن است منجر به ایجاد روند صعودی در این بازار نشود و قیمت‌ها افزایش بیشتری را به نسبت رشد اقتصادی تجربه کنند.

پیش‌بینی‌های میانگین قیمت در سال ۲۰۲۳ برای تمام فلزات پایه بورس فلزات لندن پایین‌تر از قیمت سال ۲۰۲۲ و سطح معاملات فعلی است.

به نظر می‌رسد که روند نزولی در موجودی‌های ذخایر انبار بورس فلزات لندن، موجب کاهش محدودیت در افزایش قیمت‌ها شده است اما تحلیلگران بر این باورند روند عرضه پس از تجربه قرنطینه‌های اعمال شده به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت‌ انرژی برق بازیابی شود.

روند عرضه در سال ۲۰۲۴ متمایزکننده خواهد بود و فلزاتی چون مس، آلومینیوم و قلع عملکرد بهتری از نیکل، سرب و روی در بحث عرضه خواهند داشت.

قیمت مس متاثر از وضعیت اقتصادی چین

سرمایه‌گذاران در حال تمرکز بر ایجاد موقعیت‌های خرید در فلز مس به عنوان یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار بر روند بازیابی گسترده‌تر معاملات اقتصادی در چین هستند.

قیمت تسویه نقدی مس بورس فلزات لندن در روز سه‌شنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۹,۰۷۵ دلار در هر تن بود که نسبت به ابتدای این ماه ۱۰ درصد افزایش داشت.

بسیاری بر افزایش بیش از حد قیمت‌ها معتقد هستند. ۳۱ تحلیلگر پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نقدی مس به طور متوسط به ۸,۲۵۰ دلار در هر تن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و در سه ماهه چهارم به ۸,۷۵۰ دلار برسد.

میانگین پیش‌بینی قیمت ۸,۶۲۵ دلاری برای کل سال ۲۰۲۳، حدود ۲٫۱ درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۲۲ که حدود ۸,۸۱۴ دلار در هر تن بود، است.

به نقل از شرکت تحقیقاتی کاپیتال اکونومیکس، در حالی که همه از تاثیر آغاز مجدد فعالیت‌های عادی فرایند تولید پس از توقف اجرای قرنطینه مرتبط با شیوع ویروس کرونا در چین بر قیمت مس اطلاع دارند، به نظر می‌رسد بسیاری این پیش‌بینی را افزایش احتمالی روند تقاضا در این بازار تلقی می‌کنند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات در جهان هنوز با مشکلاتی در بخش املاک مواجه بوده و درصدد است که آن را احیا کند. بخش املاک تاثیر رشد کمتری بر روند صادرات در دیگر نقاط جهان دارد.

شرکت خدمات مالی «Saxo Bank» که پیش‌بینی می‌کند روند بهبود تقاضا در چین از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز شود، اعلام کرد: اینکه روند رشد تقاضا از اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شده است، غیرقابل انکار بوده اما زمان‌بندی آن مقداری با پیش‌بینی‌ این شرکت تفاوت دارد.

شتاب بازیابی اقتصادی چین و افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیری چون پنل‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و وسایل نقلیه الکتریکی، منجر به افزایش تقاضا برای فلز مس می‌شود و قیمت آن به ۹,۲۰۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد.

کاهش روند صعودی قیمت‌ها، موجب افزایش ظرفیت تولید در معادن خواهد شد و انتظار می‌رود مازاد عرضه ۳۷۹ هزار تنی در بازار جهانی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ حفظ شود.

بازیابی روند عرضه فلزات پایه

در واقع، بازیابی روند عرضه احتمالا به اندازه بازیابی روند تقاضای چین در سال ۲۰۲۳ برای قیمت فلزات مهم تلقی ‌می‌شود. طبق پیش‌بینی ۱۲ نفر از تحلیلگران بازار، انتظار می‌رود که تنها فلز روی در سال ۲۰۲۳ با کسری عرضه مواجه شود و کسری عرضه آن به ۱۹,۵۰۰ تن برسد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بازار فلز روی در سال ۲۰۲۴ به ۱۲۳ هزار تن مازاد عرضه برسد و میانگین قیمت نقدی بورس فلزات لندن از ۳,۴۸۴ دلار در سال ۲۰۲۲، به ۳,۰۴۲ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

به علاوه تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند میانگین قیمت نقدی فلز سرب بورس فلزات لندن از ۲,۱۵۳ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲، به ۲,۰۴۰ دلار در سال ۲۰۲۴ و حجم ۱۸۳ هزار تن مازاد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برسد.

انتظار می‌رود حجم مازاد تجمعی نیکل در مدت مشابه به بیشتر از ۲۱۶ هزار تن برسد که نشان‌دهنده افزایش ظرفیت تولید در کشور اندونزی است.

بنابراین جای تعجب نیست که تحلیلگران پیش‌بینی قیمت‌های بسیار پایین‌تری برای نیکل را دارند و انتظار می‌رود با در نظر گرفتن قیمت تسویه نقدی ۲۹,۴۰۰ دلاری آن در روز سه شنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، قیمت متوسط آن به ۲۴ هزار دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ و ۲۲ هزار دلار در هر تن در سال ۲۰۲۴ برسد.

وضعیت عرضه آلومینیوم کمی متعادل‌تر به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود میانگین مازاد عرضه از ۸۰ هزار و ۵۳۵ تن در سال ۲۰۲۳، به ۹۲ هزار و ۱۰۰ تن در سال ۲۰۲۴ برسد.

این ارقام نسبت به حجم ۶۰ میلیون تنی این فلز در بازار جهانی ناچیز به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده احتیاط در پیش‌بینی در مورد تاثیر مداوم قیمت‌گذاری این فلز با توجه به افزایش قیمت انرژی برق بر میزان تولید واحدهای ذوب در اروپا و برخی سهمیه‌بندی‌های برق در استان‌های چین مانند استان یون‌نان است.

اگرچه کاهش میانگین قیمت آلومینیوم و رسیدن آن به ۲,۴۸۸ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌شود اما ادامه محدودیت‌ها در سمت تولید، موجب افزایش اندک قیمت و رسیدن آن به ۲,۶۰۰ دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

چالش‌های پیش روی پیش‌بینی قیمت فلزات پایه

وضعیت پیش‌بینی قیمت قلع یادآور چالش‌هایی در مسیر پیش‌بینی قیمت کالاها است. در همین رابطه قیمت قلع بورس فلزات لندن در طول سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۵۱ هزار دلار در هر تن و کمترین قیمت در دو سال اخیر خود یعنی ۱۷,۳۵۰ دلار رسید.

پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت قلع در سال ۲۰۲۳ به ۲۳,۶۷۰ دلار در هر تن برسد که کاهش شدیدی نسبت به میانگین قیمت ۳۱,۳۶۲ دلار در هر تن آن در سال ۲۰۲۲ دارد. ۱۷ تحلیلگر بازار که در نظرسنجی پیش‌بینی قیمت قلع مشارکت داشتند، اعلام کردند فلز قلع قیمت ۳۰,۹۵۹ دلار و قیمت ۱۹,۰۱۴ دلاری را تجربه خواهد کرد.

با این اوصاف، میانگین پیش‌بینی قیمت در ژانویه ۲۰۲۲ به‌طور شگفت‌آوری نزدیک به قیمت واقعی ۳۴,۸۸۰ دلاری در سالی مملو از نوسانات بالای قیمتی بود.

همچنین میانگین قیمت مس (۹,۳۷۰ دلار در هر تن در مقابل ۸,۸۱۴ دلار) و قیمت روی (۳,۲۲۵ دلار در مقابل ۳,۴۸۴ دلار) بسیار نزدیک به پیش‌بینی‌ها بود. میانگین پیش‌بینی سرب با قیمت ۲,۱۵۵٫۵۰ دلار در هر تن تقریبا مشابه با میانگین واقعی دو هزار و ۱۵۳ دلاری آن در سال ۲۰۲۲ بود.

بیشترین اختلاف قیمتی در سال ۲۰۲۲ متعلق به قیمت نیکل بود؛ جایی که میانگین قیمت پیش‌بینی شده آن که ۱۹,۹۲۱ دلار در هر تن ارزیابی شد، بسیار کمتر از میانگین قیمت ۲۵,۶۲۷ دلاری آن در سال ۲۰۲۲ بود.

تعداد کمی از تحلیلگران بازار توانستند مقیاس اختلال در بازار که در ماه مارس زمانی که کاهش شدید قیمت نیکل، بورس فلزات لندن را مجبور به توقف معاملات به مدت ۶ روز کرد، پیش‌بینی کنند. در این زمان، تحلیلگران در سال ۲۰۲۲ نیز پس از افزایش شدید قیمت در پایان سال ۲۰۲۱، رویکردی محتاطانه از خود بروز دادند.

این احتیاط در پیش‌بینی قیمت در سال ۲۰۲۲ به خوبی ثابت شد؛ چراکه حاشیه سود فلزات پایه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافته بود.

بنابراین یک حس آشناپنداری در مورد افزایش اولیه قیمت در سال ۲۰۲۳ و حس احتیاط در پیش‌بینی قیمت در آخرین نظرسنجی تحلیلگران وجود دارد. اینکه آیا این حس آشناپنداری برای دومین سال متوالی وجود خواهد داشت یا خیر را گذر زمان مشخص خواهد کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14625

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.