• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

نیازمند تسهیل در بروکراسی اداری هستیم/ شرکت‌های بزرگ به توسعه کشور کمک کنند

  • کد خبر : 2062
  • 19 بهمن 1399 - 11:28
نیازمند تسهیل در بروکراسی اداری هستیم/ شرکت‌های بزرگ به توسعه کشور کمک کنند
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در اداره‌های دولتی بروکراسی اداری به قدری سنگین است که برای اخذ یک مجوز ساده بعضا باید یک تا دو سال منتظر ماند؛ در حالی که برای مشارکت در توسعه کشور توسط شرکت‌های بزرگ نیازمند تسهیل در بروکراسی اداری هستیم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در اداره‌های دولتی بروکراسی اداری به قدری سنگین است که برای اخذ یک مجوز ساده بعضا باید یک تا دو سال منتظر ماند؛ در حالی که برای مشارکت در توسعه کشور توسط شرکت‌های بزرگ نیازمند تسهیل در بروکراسی اداری هستیم.

ناصر تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم صنایع فولادی کشور و نیز واحدهای فرآوری چادرملو، یک شرکت اکتشافی ثبت کردیم که ثبت آن در مراحل پایانی کار قانونی است. در همین حال به دنبال خرید تجهیزات و ماشین‌آلات حفاری هستیم که امیدواریم به زودی نهایی شود.

وی با اشاره به تحول ایجاد شده از سوی چادرملو در بحث اکتشاف، افزود: ایجاد این تحول بستگی به بروکراسی اداری دارد. اگر دستورالعمل‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اکتشاف واقعا اجرایی شوند، قطعا موجب تحول خواهند شد. در همین حال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بهترین تجهیزات اکتشافی به ویژه برای حفاری عمیق تا عمق سه هزار و ۵۰۰ متری را خریداری کرده و به زودی به کشور وارد می‌کند. در این رابطه به هر میزان که نیاز باشد، به ویژه در تامین تجهیزات هزینه خواهیم کرد.

اکتشافات معدنی پایه توسعه است

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: منتظر هستیم که به شرکت ما پهنه واگذار کنند تا بدون هیچگونه محدودیتی حاضر هستیم در امر اکتشاف سرمایه‌گذاری کنیم. حتی آمادگی آن را داریم که در پهنه‌هایی به وسعت ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی انجام دهیم. همان‌طور که مقام معظم رهبری در خصوص رونق تولید (در سال قبل) و جهش تولید (در سال جاری) در خصوص بخش معدن تاکید کردند، در بخش معدن مزیت داریم. از این مزیت زمانی می‌توانیم بهره‌مند شویم که اکتشافات کامل شده باشند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: چادرملو حدودا ۱۰ دستگاه حفاری و تجهیزات دیگر را خریداری کرده است و در عین حال هر اقدامی دیگری را که برای اکتشاف لازم باشد، انجام می‌دهد. امیدواریم برای این بروکراسی اداری طوری برنامه‌ریزی شود که برنامه‌ها سرعت بیشتری بگیرند و به جای برگزاری مزایده، به توانمندی واقعی شرکت‌ها نگاه شود.

وی اذعان کرد: متاسفانه در برخی پهنه‌ها، مناطقی واگذار شده که هیچ فعالیتی از سوی متقاضی و دریافت‌کننده پهنه صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه ممکن است فردی سال‌ها قبل یک معدن را به نام خود ثبت کرده اما فعالیتی نمی‌کند. این موارد جزو مشکلات اکتشاف و بروکراسی‌های اداری به شمار می‌روند. در حالی که فعالیت اکتشافی در جای‌جای کشور به‌صرفه است اما در نقشه هیچ جای خالی برای واگذاری مشاهده نمی‌شود. در حالی که فعالیت اکتشافی هم صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: حرکتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آزادسازی پهنه‌های بدون فعالیت شروع کرده، بسیار مثبت است و باید از این رویکرد حمایت کرد تا پهنه‌های غیر فعال آزاد شوند. اگر بهانه غیر فعال بودن پهنه واگذار شده، نداشتن سرمایه از سوی متقاضی است، پس لازم نیست بدون سرمایه پهنه واگذار شود. ضمن اینکه برخی پهنه‌ها نیز به افراد بدون تخصص واگذار شده است و این افراد صرفا پهنه را به ثبت رسانده‌اند.

تقی‌زاده مطرح کرد: قطعا فعالیت در بخش معدن برای سرمایه‌گذار پرهزینه خواهد بود. وقتی فردی بدون سرمایه اقدام به ثبت محدوده می‌کند و در آن فعالیتی صورت نمی‌دهد، چرا باید شرکت‌ها و افراد دارای سرمایه برای واگذاری یک پهنه، مدت‌ها منتظر بمانند. متقاضی حداقل می‌تواند وام از بانک بگیرد و یا با افراد دیگر برای فعال‌سازی پهنه شریک شود.

وی بیان کرد: چادرملو امکان افزایش تولید فولاد را تا افق ۱۴۰۴ ندارد و حداکثر می‌تواند یک واحد احیا مستقیم و یک واحد گندله‌سازی دیگر به مجموعه خود اضافه کند اما با گسترش فعالیت‌ اکتشافی این شرکت ضمن یافتن ذخایر جدید سنگ آهن که هم‌اکنون نیز به ذخایر خوبی دست یافتیم، ذخایر فلزی و غیر فلزی دیگری نیز یافت خواهد شد که می‌تواند برای کشور بسیار ارزشمند باشد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه چادرملو در صورت لزوم برای اکتشاف مشارکت می‌کند، عنوان کرد: ما با مشارکت موافق هستیم اما حد و حدود آن باید تعیین شود. در مشارکت باید هر دو طرف قائل به معامله برد ـ برد باشند. هر چند که این امر کمتر اتفاق می‌افتد که با شرکت‌های بزرگ بتوان بازی برد ـ برد را تعیین کرد زیرا ممکن است طرف مقابل توقع زیادی داشته باشد یا اینکه شرکت‌های بزرگ نگاه بالا به پایین دارند.

تقی‌زاده در خصوص معدن D19 ابراز کرد: در این معدن تا عمق دو هزار متر نیز حفاری کرده‌ایم و در حال حاضر اسناد مناقصه باطله‌برداری آن آماده است و در حال اخذ مجوز از سازمان‌های مربوطه هستیم. امیدواریم که بتوانیم مجوزهای مربوطه به ویژه مجوز زیست‌محیطی را اخذ کنیم. البته اخذ مجوزها به یکباره نخواهد بود؛ بلکه به صورت مرحله‌ای این اتفاق می‌افتد.

الزام شرکت‌ها به حفظ محیط زیست

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر حفظ محیط زیست به عنوان اولویت نخست چادرملو در فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی این شرکت، خاطرنشان کرد: تمام مدیران چادرملو به حفظ محیط زیست پایبند هستند و در این رابطه، حد فاصل عقدا تا اردکان را به طول ۳۵ کیلومتر فضای سبز ایجاد خواهیم کرد.

به گفته تقی‌زاده، به هر حال به اکتشاف معدنی و ذخیره سنگ آهن نیاز خواهیم داشت و چند صد میلیون تن ذخیره سنگ آهن در استان یزد و ایران مرکزی وجود دارد اما برای جلوگیری از بیکاری هزاران نفر در مجتمع‌های صنعتی و معدنی چادرملو و مشاغل غیر مستقیم مرتبط با آن‌ها، چاره‌ای جز صدور مجوزهای لازم با رعایت الزامات زیست‌محیطی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی الزاماتی که شرکت‌های بزرگ معدنی می‌توانند در قبال محیط زیست انجام دهند، جنگل‌کاری و احداث فضای سبز است که نمونه این موضوع را می‌توان در جنگل‌کاری حد فاصل عقدا و اردکان توسط چادرملو مشاهده کرد. ممکن است در صدور مجوز تاخیر شود اما در نهایت چاره‌ای جز پذیرش صدور مجوز نخواهد بود.

نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات در دستور کار قرار گیرد

تقی‌زاده با اشاره به استفاده معادن و صنایع معدنی از ماشین‌آلات کهنه و فرسوده، بیان کرد: دیر یا زود قیمت سوخت در کشور ما آزادسازی شده و بخش معدن و صنایع معدنی چاره‌ای جز خریداری سوخت با قیمت آزاد نخواهد بود اما متاسفانه به دلیل عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل بخش معدن و صنایع معدنی، بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده شده‌اند. در نتیجه بخش معدن با ماشین‌آلات کنونی کشش افزایش قیمت را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: شرکت‌ها برای کاهش مصرف سوخت باید روش برداشت خود را به ویژه در معادن بزرگ تغییر دهند. لازم به یادآوری است که معدن سرچشمه ۵۰ سال قبل به بهره‌برداری رسیده و اکنون پس از این مدت، تقریبا تمام معادن بزرگ همان روش برداشت را ادامه داده‌اند. در حالی که با روش‌های جدید در معادن بزرگ می‌توان ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف سوخت را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیان کرد: باید به این سمت برویم روش‌های معدنکاری و برداشت در معادن در حال کار و معادن جدید را تغییر دهیم. از هم‌اکنون زمزمه قطع یارانه انرژی از صنعت فولاد شنیده می‌شود زیرا در آینده اقتصاد کشور تحمل پرداخت یارانه بخش معدن و صنایع معدنی را نخواهد داشت. بخش معدن و صنایع معدنی باید از حالا هزینه‌های خود را کاهش دهد تا در صورت قطع یارانه انرژی غافلگیر نشود و بتواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

شرکت‌های بزرگ با سود سرشار مبنای توسعه باشند

تقی‌زاده عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی منابع مالی بسیار خوبی در اختیار دارند و این شرکت‌ها در سال‌های اخیر بسیار سودده بوده‌اند. ضمن اینکه توسعه در بخش فولاد تقریبا به انتها نزدیک شده و صنایع فعال در این عرصه با مازاد نقدینگی مواجه خواهند شد. باید توجه داشت که توسعه کشور دیگر از طریق اختصاص بودجه‌های عمرانی اعتبارات دولتی رقم نخواهد خورد زیرا دولت‌ها در آینده پولی برای توسعه کشور نخواهند داشت. این شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی هستند که باید به سمت سرمایه‌گذاری در مناطق و حوزه‌های مختلف هدایت شوند.

وی در خصوص نقش شرکت‌های بزرگ در پروژه‌های بزرگ ملی مطرح کرد: خط انتقال آب خلیج فارس که همه مقامات کشور از آن حمایت کردند، انتقال آب خلیج فارس بود. در این طرح چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب تصفیه شده از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور در کرمان و یزد انتقال می‌یابد که برای اجرای آن حتی یک ریال از سوی دولت سرمایه‌گذاری نشده است و شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و مس هزینه‌های آن را پرداخت کردند. با اجرای این طرح هم طلسم ورود آب به مناطق خشک کشور و هم طلسم سرمایه‌گذاری دولتی شکسته شد. به طوری که اجرای این طرح برای برخی غیر قابل باور بود.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد: این طرح به مراحل نهایی خود نزدیک شده و در حال تست پایانی لوله‌ها برای انتقال آب هستیم. به نظر می‌رسد این ابرپروژه اواخر سال جاری یا روزهای نخست سال آینده در استان یزد به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

تقی‌زاده با اشاره به اقدام مثبت دولت در راستای استفاده شرکت‌های بزرگ از منابع مالی، بیان کرد: خوشبختانه دولت با خط انتقال دوم آب از خلیج فارس تا مشهد موافقت کرده که با استفاده از منابع مالی شرکت‌های بزرگ انجام خواهد شد. البته بخشی از منابع مالی شرکت‌ها سود حاصل از فعالیت اقتصادی آن‌ها و بخش دیگر اعتبار نزد بانک‌ها است. شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و یک ریال بدهی بانکی ندارد، به راحتی می‌تواند برای اجرای پروژه‌های خود از منابع بانکی استفاده کند.

وی تصریح کرد: نباید از ظرفیت شرکت‌های بزرگ در استفاده از منابع بانکی غافل شد. اگر قصد توسعه کشور را داریم، باید پروژه‌‌های بزرگ اقتصاد را توسط شرکت‌‌های بزرگ اجرا کنیم زیرا سود شرکت‌های بزرگ معدنی می‌تواند سالانه به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد که پنج برابر این میزان یعنی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان می‌توانند در بانک‌ها اعتبار داشته باشند و از این اعتبار برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. با این حجم از سرمایه‌گذاری به طور حتم می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات کشور ناشی از فقر و بیکاری را توسط شرکت‌ها حل کرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو عنوان کرد: افزایش رفاه جامعه در گرو سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ است و مشابه با خط انتقال آب خلیج فارس، این الگو قابل تکرار است و شرکت‌ها هم به تنهایی و هم در قالب کنسرسیوم در زمینه‌های مختلف می‌توان از امکانات مالی شرکت‌ها استفاده کرد. به طوری که می‌توان خط دو و سوم آب خلیج فارس را که هم‌اکنون در مرحله طرح قرار دارد، برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

بروکراسی سنگین اداری حذف شود

تقی‌زاده با گلایه نسبت به بروکراسی اداری و موانع تولید، خاطرنشان کرد: چادرملو یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی برق را احداث کرده است و حداقل انتظار دارد کمترین خاموشی نصیب این شرکت در زمستان شود اما به اندازه‌ای بروکراسی اداری سنگین است که شرکت‌ها باید هفت‌خان رستم را برای دریافت برق تولیدی خود طی کنند.

وی در پایان عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی مشکل تامین مالی ندارند و حتی تحریم‌های آمریکا نیز نتوانسته برای آن‌ها مشکلی ایجاد کند. حتی می‌توانند در این شرایط ارز خود را تامین کنند. اما مشکل اصلی در کشور است و شرکت‌ها قادر به استفاده از منابع مالی خود نیستند. خواسته اصلی فعالان بخش معدن و صنایع معدنی تسهیل در صدور مجوزها چه در زمینه اکتشاف و چه در زمینه احداث فازهای جدید توسعه‌ای است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2062

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»