• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان بلورین:

نیازمند حمایت از واحدهای کوچک‌مقیاس هستیم

  • کد خبر : 8057
  • 03 خرداد 1401 - 15:19
نیازمند حمایت از واحدهای کوچک‌مقیاس هستیم
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان بلورین گفت: در شرایطی که با کاهش ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور طی سالیان اخیر مواجه هستیم، شرکت‌های صنعتی کوچک می‌توانند نقش موثری در اشتغال‌زایی داشته باشند.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان بلورین گفت: در شرایطی که با کاهش ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور طی سالیان اخیر مواجه هستیم، شرکت‌های صنعتی کوچک می‌توانند نقش موثری در اشتغال‌زایی داشته باشند.

علی رجائی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: صنعت آلومینیوم در سال ۱۴۰۰ با چالش‌های بسیاری همراه بود و تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، سال دشواری را سپری کردند. نوسان قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که اکثر تولیدکنندگان با آن در سال گذشته مواجه شدند و امکان برنامه‌ریزی مشخص برای تولید وجود نداشت. از آنجایی که صنعت ساخت و ساز نیز با رکود نسبی همراه است و تولید و فروش محصولات مجموعه نیز رابطه مستقیم با این صنعت دارد، بنابراین نتوانستیم به فروش مطلوب در سال گذشته دست پیدا کنیم. ضمن اینکه انبوه‌سازی و همچنین نوسازی در سطح کلان انجام نمی‌شود و امکان فعالیت در پروژه‌های سودآور نیز فراهم نیست. اگرچه ممکن است شرایط تولید برای واحدهای کوچک‌مقیاس مساعد باشد اما شرکت‌های بزرگ نتوانستند فعالیت چشمگیری در سال قبل داشته باشند.

امیدوار به بهبود صنعت ساختمان‌سازی هستیم

وی افزود: بررسی مجوزهای صادر شده در حوزه ساخت و ساز طی سال گذشته، حاکی از رکود ادامه‌دار صنعت ساختمان است که بر همین اساس نمی‌توان انتظار فروش مطلوب محصولات شرکت را داشت. شرایط تولید به نحوی است که کارفرمایان به دنبال ادامه فعالیت و بقای خود هستند و امید چندانی به سودآوری مطلوب ندارند. اگر بخواهیم شرایط تولید را بر اساس فاکتورهای اقتصادی بررسی کنیم، بسیاری از فعالان باید از این عرصه خارج شوند و به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگری باشند اما علاقه‌مندی به تولید و همچنین شرایط دشواری که طی این سال‌ها متحمل شده‌ایم، باعث شده است همچنان در این بخش فعالیت کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم نقش موثری در تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان بلورین در خصوص محصولات تولیدی این مجموعه، مطرح کرد: انواع نما، در و پنجره آلومینیومی در شرکت تولید می‌شود و ۱۱ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. اساس فعالیت شرکت بهینه‌سازان بلورین، مشتری‌محور است و تولید مجموعه بستگی به میزان سفارش مشتری دارد.

رجائی در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: پروفیل آلومینیومی، عمده‌ ماده اولیه مورد استفاده در خط تولید است؛ ضمن اینکه یراق‌آلات مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری می‌کینم. پروفیل آلومینیوم از دو شرکت مطرح داخلی تامین می‌شود که نوسان قیمت، چالش اصلی ما در این زمینه است. قیمت پروفیل آلومینیوم در سال گذشته افزایش پیدا کرد و همین مسئله منجر به مشکلاتی در بخش تولید شد.

چالش قطعی برق در تابستان

وی در ادامه به چالش قطعی برق واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: قطعی برق، مهم‌ترین معضل واحدهای تولیدی به ویژه در روزهای گرم سال است. ضمن اینکه تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی با مشکلات بیشتری در این زمینه روبه‌رو هستند و زمانی که ماده اولیه مورد نیاز ما در زمان مقرر تامین نمی‌شود، بنابراین در تولید محصول و تحویل آن به مشتری با مشکل مواجه می‌شویم. متاسفانه قطعی برق، کلیه زنجیره تولید یک محصول از تهیه مواد اولیه تا فروش محصول نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما علی‌رغم پیگیری‌های فراوان از جانب سازمان‌های ذی‌ربط، همچنان شاهد ادامه این معضل در تولید هستیم. ضمن اینکه سهمیه‌بندی برق نیز تاثیر چندانی در شرایط موجود ندارد و به نظر می‌رسد باید راهکارهای اساسی در زمینه تامین برق مورد نیاز صنایع اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازان بلورین ضمن اشاره به حمایت نکردن دولت از بخش خصوصی، مطرح کرد: حدود ۱۵ سال از آغاز فعالیت ما در بخش تولید می‌گذرد که طی این مدت، حمایت خاصی را از سوی دولت ندیده‌ایم. واقعیت امر این است که هیچگاه به دنبال حمایت دولت نبوده‌ایم و اگر مسئولان چوب لای چرخ ما نگذارند، به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان از اواخر سال ۱۳۹۸، با مشکلات فراوانی در بخش تولید مواجه شدیم اما دولت از تولیدکنندگان حمایت نکرد. با توجه به رشد بیش از پیش معضلات زیر سایه کرونا، ما همچنان هزینه‌های مرتبط با تولید مانند بیمه، مالیات و … را پرداخت کرده‌ایم و حمایت خاصی به منظور کاهش دغدغه تولیدکنندگان از جانب مسئولان صورت نپذیرفته است.

افزایش قیمت آلومینیوم زیرسایه جنگ

رجائی در خصوص تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی آلومینیوم، اظهار کرد: روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است و همزمان با آغاز جنگ این کشور با اوکراین، قیمت این فلز به یکباره تا مرز چهار هزار دلار رشد پیدا کرد اما به مروز زمان کاهش یافت و در حال حاضر نیز به حدود دو هزار و ۹۰۰ دلار رسیده است. از آنجایی که قیمت‌گذاری آلومینیوم بر پایه بورس فلزات لندن (lme) انجام می‌شود و نرخ ارز در داخل کشور دائما با نوسان همراه است، بنابراین تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی دچار سردرگمی شده‌اند. برای مثال، یک تولیدکننده، آلومینیوم مورد نیاز خود را با نرخ روز دلار که ۲۵ هزار تومان است، خریداری و نرخ ارز طی چند روز به ۲۹ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس نمی‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید محصول خود داشته باشد و مسئولان باید اقدامات لازم جهت ثبات نرخ ارز را انجام دهند.

وی در ارتباط با فرایند تولید محصول، تصریح کرد: پروفیل آلومینیومی پس از ورود به خط تولید به قطعات کوچک‌تر برشکاری می‌شود. سپس بر اساس سفارش مشتری، این قطعات در ابعاد مدنظر و در قالب نما و پنجره، به یکدیگر متصل می‌شوند. ضمن اینکه ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید، ساخت کشور ترکیه است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. لازم به ذکر است که محصولات تولیدی ما در حدود دو تا سه سال قبل توسط برخی از مشتریان خریداری و به کشور عراق صادر می‌شد.

اهمیت واحدهای تولیدی کوچک در درآمدزایی

این تولیدکننده در و پنجره آلومینیومی بیان کرد: واحدهای کوچک‌مقیاس یسیاری در سطح کشور وجود دارد که با تعداد نیروی انسانی محدود در حال فعالیت هستند. در شرایطی که با کاهش ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور طی سالیان اخیر مواجه هستیم، بنابراین شرکت‌های صنعتی کوچک می‌توانند نقش موثری در اشتغال‌زایی و درآمدزایی داشته باشند. اگرچه ادامه فعالیت این شرکت‌ها منوط به بهبود شرایط اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید است اما معتقد هستیم تا زمانی که امکان ادامه فعالیت وجود دارد، تولید خود را حفظ کنیم. اگرچه واحدهای کوچک‌مقیاس در صورت زیان‌دهی، چاره‌ای جز تعطیلی ندارند و درآمد آن‌ها به اندازه‌ای نیست که قابلیت تحمل ضررهای مالی را داشته باشند. یکی از مسائل تاثیرگذار در این زمینه ، رشد ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران است که شرایط را برای کارفرمایان دشوار می‌کند. چراکه در کنار این مسئله، سایر هزینه‌های تولید نیز اعم از مواد اولیه، آب، برق و … افزایش یافته است و پذیرش افزایش این میزان از حقوق و دستمزد باورپذیر نیست.

رجائی در پایان ضمن ابراز امیدواری از بهبود شرایط تولید در آینده، یادآور شد: شرایط تولید در کشور در سال‌های گذشته دشوار شده است و امیدوار هستیم با همکاری متقابل دولت و بخش خصوصی، شاهد بهبود شرایط در ماه‌های آینده باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8057

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد