• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان:

نیازمند سیاست‌گذاری‌های باثبات و جامع در حوزه تولید هستیم

  • کد خبر : 14005
  • 14 اسفند 1401 - 10:21
نیازمند سیاست‌گذاری‌های باثبات و جامع در حوزه تولید هستیم
مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: برای تداوم رشد تولید و توسعه بازار‌های بین‌المللی به سیاست‌گذاری‌های صحیح توسط کارشناسان خبره هر حوزه نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان گفت: برای تداوم رشد تولید و توسعه بازار‌های بین‌المللی به سیاست‌گذاری‌های صحیح توسط کارشناسان خبره هر حوزه نیاز داریم. علی‌رغم وجود موانع متعدد در مسیر تولید، سعی داشته‌ایم تا زمینه گسترش فعالیت‌های مجموعه را فراهم کرده و با قدرت بیشتر در بازار‌های داخلی و خارجی نقش‌آفرینی کنیم؛ البته این امر نیازمند حمایت و ثبات شرایط اقتصادی و صنعتی است.

مرصاد محامی آهنگران در در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان فروآلیاژ در کشور با چه چالش‌هایی مواجه هستند، بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که از سوی دولت انجام گرفت، راه‌اندازی سامانه نیما برای واردات با ارز نیما بود اما با گذشت زمان به‌روزرسانی در خصوص عملکرد این سامانه احساس شد؛ به عنوان مثال در زمینه صادرات، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید فروآلیاژ‌ها و سایر مواد مرتبط با صنعت فولاد، صادرات این محصولات با چالش مواجه شد و میزان صادرات ایران در این بخش نسبت به سال گذشته تقلیل یافت. می‌توان گفت که میزان صادرات فروسیلیس در سال جاری نسبت به سال گذشته تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده است. این موضوع بر صنایع بالا‌دستی هم بسیار تاثیر‌گذار بود و در زمینه صادرات فولاد هم متاسفانه نتوانستیم آن‌‌طور که باید در جوامع بین‌المللی نقش پررنگی ایفا کنیم. البته در سال جاری نسبت به سال گذشته که محدودیت‌های انرژی بسیار شدید‌تر بود، شاهد رشد تولید فولاد بودیم که باعث شد ایران با این روند صعودی بتواند از کشور ترکیه پیشی بگیرد و در جایگاه نهم تولیدکنندگان فولاد جهان با اقتدار بایستد.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در تمام صنایع وجود دارد، عدم وجود نظرات کارشناسی و تخصصی در سیاست‌گذاری‌های کلان و تعیین اهداف راهبردی است؛ در صورتی که با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های درست و برنامه‌ریزی‌های دقیق، می‌توانستیم در سال جاری در زمینه صادرات عملکر بهتری داشته باشیم. بر اساس پیش‌بینی که برای سال آینده داریم، دیگر امکان تامین ارز با نرخ نیمایی برای خرید مواد اولیه وجود نخواهد نداشت و تولیدکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از تالار دوم یعنی تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا، تامین کنند؛ به همین دلیل در سال آینده شاهد افزایش چشمگیر  نرخ تورم و قیمت مواد اولیه خواهیم بود. اگر نظارت دقیق روی این مسئله وجود نداشته باشد و اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد، قطعا با رکود در بازار فولاد و مواد اولیه مواجه خواهیم بود. در کنار چالش‌هایی که تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه دارند، در خصوص تامین زغال‌سنگ و مواد کربنی همچون گرافیت به دلیل محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد، انتظار داریم سال آینده با بحران مواجه ‌شویم. در مورد مواد معدنی، وابستگی زیادی به واردات وجود ندارد اما در بحث گرافیت‌های نفتی به طور حتم وابستگی بیشتری به واردات خواهیم داشت.

بومی‌سازی تاکتیکی برای کاهش وابستگی

مدیرعامل شرکت یکتا ذوب ایرانیان در رابطه با نقش بومی‌‎سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در بخش معدن و صنایع معدنی، مطرح کرد: یکی از چالش‌های رایج در زمینه تولید که تمام صنایع با آن مواجه هستند، وابستگی به واردات از جنبه‌های مختلف همچون مواد اولیه، قطعات و تجهیزات است اما خوشبختانه به سبب اتخاذ رویکرد‌‌هایی با محوریت بومی‌سازی به منظور کاهش واردات، روزبه‌روز شاهد آن هستیم که میزان وابستگی به واردات روند نزولی دارد. برای اینکه بتوانیم با سرعت بیشتری در این مسیر حرکت کنیم، نیازمند تصمیمات جدی‌ و کارشناسانه‌تر و حمایت بیشتر از سوی دولت در زمینه بومی‌سازی هستیم. در خصوص تولید فروسیلیس، تولیدکنندگان داخلی در بازار‌های بین‌المللی حرفی برای گفتن داشتند اما در حال حاضر به دلیل عدم حمایت‌های مناسب امکان رقابت با رقبا را از دست داده‌ایم.

محامی آهنگران با بیان اینکه دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل نمی‌آورد، عنوان کرد: متاسفانه عدم حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی سبب شده فعالان این بخش برای اخذ کوچک‌ترین مجوز‌های لازمه، بروکراسی‌های ادارای پیچیده را پشت سر بگذارند؛ علاوه‌براین وجود اختلالاتی در سامانه ثبت درخواست مجوز نها‌های مربوطه، باعث طولانی‌تر شدن این فرایند‌ها شده است.

خیز یکتا ذوب ایرانیان برای افزایش سهم تولید

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت یکتا ذوب ایرانیان در سال ۱۴۰۱ و در سال آینده، اظهار کرد: شرکت یکتا ذوب ایرانیان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای که حاصل سال‌ها تحقیق و تلاش این مجموعه است، اقدام به راه‌انداری واحدی برای تولید فروآلیاژ و مواد کربنی از مواد ضایعاتی و اخذ مجوز‌های لازمه مانند پالایش و فراوری ضایعات صنایع پتروشیمی و پالایشگاه کرده است؛ علاوه‌بر‌این استفاده از ضایعات برخی از فروآلیاژ‌ها برای تولیدات جدید را در دستور کار دارد. در رابطه با کربن‌زدایی هم در زمینه تولید منگنز و کروم به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم اما در سال آینده امیدوار هستیم بتوانیم نیاز بیشتری به کروم کم‌کربن را در بازار‌های داخلی برطرف کنیم. شرکت یکتا ذوب ایرانیان از این توانایی برخوردار است که با تولید کروم یک درصد کربن سهم بیشتری از بازار‌های داخلی را به دست آورد و نیاز مبرم قطعه‌سازان به این محصول را برطرف کند و در سال آینده با قدرت بیشتری آماده خدمت‌رسانی به مشتریان هستیم. در زمینه بازرگانی هم این مجموعه مانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهد داد اما این شرکت، بیشتر روی تولید متمرکز شده است. علی‌رغم وجود مشکلات و تغییر مداوم شرایط که باعث می‌شود برنامه‌ ثابتی نداشته باشیم، همواره در تلاش هستیم تا دانش تولید خود را به‌روز‌رسانی کرده و به شرایط بهتری در این زمینه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14005

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.