• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز:

نیازمند سیاست‌گذاری‌های پایدار در صنایع هستیم

  • کد خبر : 17752
  • 13 اردیبهشت 1402 - 5:19
نیازمند سیاست‌گذاری‌های پایدار در صنایع هستیم
مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: سیاست‌گذاری‌های مقطعی و بدون نظرات کارشناسی نه تنها موجب رشد و توسعه صنایع نمی‌شوند بلکه سرعت حرکت ‌آن‌ها را کند می‌کنند؛ بهتر است در تعیین این سیاست‌ها، تولیدکنندگان فعال در صنایع نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: سیاست‌گذاری‌های مقطعی و بدون نظرات کارشناسی نه تنها موجب رشد و توسعه صنایع نمی‌شوند بلکه سرعت حرکت ‌آن‌ها را کند می‌کنند؛ بهتر است در تعیین این سیاست‌ها، تولیدکنندگان فعال در صنایع نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

حبیب‌الله کوچک‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با تولید برخی قطعات خودرویی و گیربکس‌های فشار ضعیف و متوسط که در صنعت برق کاربرد دارند، آغاز کرد؛ لازم به ذکر است که تمام تمرکز این مجموعه در حوزه ریخته‌گری آلومینیوم است اما در زمینه ریخته‌گری چدن، مس، فولاد و استیل هم برای آماده‌سازی مواد اولیه محصولات به خصوص گیربکس‌ها، فعالیت‌ دارد. این مجموعه در حال حاضر به روش‌های ریژه، دایکاست و ماسه‌ای مشغول به ریخته‌گری قطعات است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های انقباضی دولت، مانع از رسیدن تولیدکنندگان به اهداف تعیین شده می‌شود، اذعان کرد: متاسفانه همان طور که اشاره شد، در سال گذشته حتی اهدافی را که پبش‌بینی می‌کردیم به طور حتم به آن‌ها دست خواهیم یافت، به دلیل وجود مشکلات فراوان در مسیر تولید، موفق به تحقق آن‌ها نشدیم. در سال گذشته این مجموعه توانست در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از اهداف تعیین شده خود را محقق سازد. لازم به ذکر است که در سال جدید هم درگیر رفع اثرات مشکلات و چالش‌هایی هستیم که از سال گذشته با آن‌ها مواجه بوده‌ایم. به عنوان مثال مشکلات تامین مواد اولیه، افزایش قیمت مواد اولیه، قطع تسهیلات بانکی در سه ماهه پایانی سال و افزایش نرخ تورم؛ تمام این مشکلات دست به دست هم داد و مانع از رسیدن ما به شرایط ایده‌آلی که ترسیم کرده بودیم، شد.

به‌روز‌رسانی ماشین‌آلات، هدفی دور از دسترس

مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز ابراز کرد: تاریخ ساخت ماشین‌آلات تخصصی که تولیدکنندگان داخلی در روند تولید از آن‌ها استفاده می‌کنند مربوط به سال‌های قبل از دو هزار بوده و جزو رده‌های چهارم و پنجم محسوب می‌شوند؛ صنعتگران نیز به دلیل اینکه نقدینگی کافی برای خرید ماشین‌آلات را ندارند، نمی‌توانند آن‌ها را به‌روزرسانی کنند. البته تولیدکنندگان بخش خصوصی در کنار عدم تامین منابع مالی، به دلیل سنگ‌اندازی‌هایی که در مسیر واردات وجود دارد، امکان واردات ماشین‌آلات جدید را ندارند. بسیاری از قطعات یدکی این ماشین‌آلات در داخل بومی‌سازی نشده‌اند و تولیدکنندگان باید اقدام به واردات کنند که هزینه‌های بالایی را برای آن‌ها در بر دارد. ما در مجموعه آلومینیوم کاران البرز در زمینه ریخته‌گری، از ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده می‌کنیم اما در زمینه ساخت تجهیزات و قالب‌ها، به ناچار باید از ماشین‌آلات خارجی استفاده کنیم که گفتنی است اکثر فعالان این عرصه در زمینه ساخت قالب‌ها از ماشین‌آلات خارجی بهره می‌برند.

کوچک‌نیا در خصوص مواد مصرفی که برای ریخته‌گری محصولات از آن‌ها استفاده می‌کنند، عنوان کرد: برای قالب‌گیری قطعات چدنی از ماسه استفاده می‌کنیم. در رابطه با ریخته‌گری آلومینیوم به روش‌های ریژه و دایکاست به دلیل اینکه قالب‌ها فلزی هستند از عایق‌های خاصی به عنوان پوشان استفاده می‌کنیم. این عایق‌ها کاربرد‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند و سالیان سال است که در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند و تولیدکنندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید گفت که اگر در تمام صنایع از تولیدکنندگان داخلی حمایت‌های مناسبی به عمل آید، به سبب توانایی‌های آن‌ها، قطعا کیفیت تولیدات داخلی می‌تواند برابر با محصولات خارجی باشد؛ در صورتی که عدم حمایت و سنگ‌اندازی در مسیر تولیدکنندگان داخلی، باعث شده تا علی‌رغم توانایی و دانش بالای آن‌ها صنعتگران داخلی امکان رقابت با تولیدکنندگان چینی را نداشته باشند و در فکر کناره‌گیری از مسیر تولید باشند.

وی در رابطه با اینکه آیا سیاست‌گذاری‌های تجاری دولت در زمینه توسعه صنعت آلومینیوم موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر، اظهار کرد: باید گفت که سیاست‌گذاری‌های دولت در توسعه صنعت آلومینیوم نقش پررنگی نداشته است زیرا عموما این سیاست‌گذاری‌ها به طور مقطعی بوده و با تغییر مسئولان امر، پیگیری‌ برای به نتیجه رسیدن‌ آن‌ها متوقف شده است. اگر قرار است برای صنعت کشور، سیاست‌هایی در حوزه تجارت جهانی تعیین شود، باید از نظرات بازرگانان و افراد باتجربه‌ای که در‌ هر حوزه مشغول به فعالیت هستند، استفاده کرد. اگر بدون در نظر گرفتن جوانب کارشناسی، تصمیم‌گیری‌های لازمه انجام شود، نمی‌توان نتیجه مثبتی را متصور بود. علی‌رغم اینکه صنایع پایین‌دستی تاثیر‌گذاری بالایی در صنعت کشور دارند، متاسفانه بهایی به آن‌ها داده نشده و از دانش مدیران فعال در این صنایع بهره کافی برده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز در خصوص نام‌گذاری شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، مطرح کرد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری، علی‌رغم اینکه از شروع سال جدید زمان زیادی نگذشته است از همین ابتدا ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم؛ در این شرایط، تورم مهار نخواهد شد و  بالعکس تولید، متوقف خواهد شد. در سال‌های گذشته که شعار سال مبنی بر رونق تولید بود، آیا محاسباتی انجام شد تا میزان رونق تولید در سال قبل و سالی که بر این اساس نام‌گذاری شده بود، مشخص شود؟

کوچک‌نیا با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی متخصص، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه صنعت ریخته‌گری نیازمند نیروی کار ماهر است، در حال حاضر با مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص روبه‌رو هستیم؛ در حالی که در جامعه انبوهی از افراد تحصیل کرده بیکار وجود دارد. به عنوان مثال از فردی که دارای مدرک فوق لیسانس است، نمی‌توان انتظار داشت که در واحد‌های تولیدی مشغول به کار شود، آن هم با ماشین‌آلاتی که به‌روز نیستند. باید گفت که افزایش مراکز آموزش عالی و اعطای مدرک دانشگاهی زیاد، عواملی هستند که زمینه‌ساز این مشکل شده‌اند؛ البته کاهش جمعیت جوان جامعه بر معضل کمبود نیروی انسانی بی‌تاثیر نبوده است. در حال حاضر شرکت آلومینیوم کاران البرز به طور مستقیم برای ۳۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده‌ است.

آسیاب به نوبت

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه با توجه به این شرایط امکان ورود سرمایه‌گذارن جدیدی به این عرصه وجود دارد یا خیر، گفت: بازار مصرف از پتانسیل کافی برای ورود سرمایه‌گذاران جدید برخوردار است و اگر بستر‌های لازم مهیا شود، می‌توان در زمینه صادرات فعالیت داشت اما وجود مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی، کمبود نیروی متخصص، به‌روز نبودن ماشین‌آلات، تحریم‌ها، کمبود انرژی و… سبب شده‌ تا واحد‌های تولیدی چه از نظر منابع مالی و چه از نظر تولید محصولات باکیفیت دچار رکود شوند. به همین دلیل باید در وهله نخست از تولیدکنندگانی که چندین سال است در این حوزه فعالیت دارند، حمایت لازم به عمل آید تا آن‌ها بتوانند رشد پیدا کنند؛ با رشد واحد‌های قدیمی، سرمایه‌گذاران جدید با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشده و با مشاوره گرفتن از افراد باتجربه، مسیر بهتری را طی خواهند کرد. لازم به ذکر است که به طور متوسط برای ایجاد یک واحد تولیدی کوچک‌مقیاس در زمینه ریخته‌گری به سرمایه‌ ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی نیاز است؛ البته با توجه به نوع محصول تولیدی، سرمایه‌گذار باید سرمایه در گردش کافی به مدت سه ماه، برای پرداخت هزینه‌های ثابت و متغیر را تا زمان بازگشت سرمایه اولیه، در اختیار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز در رابطه با مسائل زیست محیطی یادآور شد: استفاده از سوخت‌های فسیلی و ماسه‌های سیلیسی در صنعت ریخته‌گری، آسیب‌هایی را به محیط زیست وارد می‌کند اما این مسائل قابل اصلاح بوده و می‌توان با تجمیع واحد‌های صنعتی در مناطق مشخص، میزان آسیب‌های وارده به محیط زیست را کاهش داد. شرکت آلومینیوم کاران البرز همواره سعی بر این داشته تا با مهیا کردن شرایط مناسب، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند؛ همین موضوع باعث شده تا سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص مسائل زیست‌محیطی از این مجموعه رضایت داشته باشند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17752

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.