• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق:

نیاز کشور به قراضه فولادی دو برابر تولید آن است/ بازار فولاد باید از رانت‌بازی پاک شود

  • کد خبر : 6373
  • 04 آذر 1400 - 13:12
نیاز کشور به قراضه فولادی دو برابر تولید آن است/ بازار فولاد باید از رانت‌بازی پاک شود
مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق گفت: در حال حاضر، دو چالش عمده بنگاه‌های ضایعاتی، کمبود قراضه فولادی و نحوه قیمت‌گذاری آن است، به طوری که عرضه کم و تقاضا زیاد بوده و این شرایط، بنگاه‌های ضایعاتی کشور را در تنگنا قرار داده است.
مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق گفت: در حال حاضر، دو چالش عمده بنگاه‌های ضایعاتی، کمبود قراضه فولادی و نحوه قیمت‌گذاری آن است، به طوری که عرضه کم و تقاضا زیاد بوده و این شرایط، بنگاه‌های ضایعاتی کشور را در تنگنا قرار داده است.

محمد ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت بازار ضایعات آهنی از زمانی که عمده فروش آن به برخی شرکت‌های بزرگ فولادی تعلق گرفته، به‌ شدت آشفته و دچار هرج‌ و مرج شده است. به طوری که زمستان پیش‌رو، دوران بسیار سختی برای این بازار خواهد بود.

وی درباره فرایند کار شرکت فولاد آذر فراز شرق از مرحله جمع‌آوری ضایعات تا ارائه آن به مشتری، عنوان کرد: شرکت ما تا هشت ماه گذشته پیمانکار یکی از شرکت‌های بزرگ فولادی بود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات با مدیریت این شرکت، دیگر همکاری با این مجموعه نداریم. در واقع، نحوه کار ما، خرید ضایعات آهن به‌ صورت کدبندی از کارگاه‌های خود است که در شهرهای قائم‌شهر، اصفهان، مشهد مستقر هستند و با شرکت‌های فولادی خصوصی و غیر خصوصی و حتی با کارخانه‌های که تا به حال با مجموعه ما همکاری نداشته‌اند نیز به منظور فروش ضایعات ارتباط برقرار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق تشریح کرد: ضایعات آماده شده بر اساس آهن درجه یک، آهن درجه دو، آهن ویژه، آهن سوپر ویژه، متوسط، آهن سبک و… تقسیم‌بندی می‌شوند که آن‌ها را به همراه فاکتور به مشتریان ارسال می‌کنیم که هزینه آن طی سه روز و سر موعد مقرر از جانب شرکت‌های فولادی به حساب مجموعه واریز می‌شود.

بحران جدی کمبود ضایعات در کشور

ترابی در خصوص فراوری ضایعات و خالص‌سازی آن، مطرح کرد: برخلاف تصور عموم مردم، عمده ضایعات آهن کشور از طریق کارخانه‌های فولادی تامین می‌شود و درصد بسیار ناچیزی از قراضه‌های منازل را تشکیل می‌دهد. در همین حال به دلیل رکوردی که در بازار حاکم است، به‌ شدت با کسری ضایعات آهن مواجه هستیم. در واقع، میانگین قراضه فولادی که در کشور به آن نیاز داریم ۶ تا هفت میلیون تن است؛ در حالی که ضایعات آهن تولیدی در کشور به دو تا ۲٫۵ میلیون تن می‌رسد.

وی ادامه داد: در گذشته از کشورهای نظیر، گرجستان، عراق، ارمنستان، قرقیزستان، آذربایجان و حتی از اروپا ضایعات آهن وارد کشور می‌شد که متاسفانه چند سالی است که واردات قراضه به کشور متوقف و ممنوع شده و همین عامل مسبب کمبود ضایعات در کشور شده است. در دو سال گذشته، ضایعات آهن را با قیمت یک هزار تومان تا یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم، ولی در حال حاضر ضایعات آهن را با کارخانه‌های فولادی به قیمت هشت تا ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌کنیم. شرایط موجود در بازار، بنگاه‌های ضایعاتی کشور را در تنگنا قرار داده و فعالیت را برای آن‌ها دشوار کرده است.

دو چالش عمده بازار ضایعات آهن

مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق در خصوص نحوه قیمت‌گذاری ضایعات آهن، گفت: قیمت‌گذاری در بازار ضایعات آهن بستگی به عرضه و تقاضا دارد؛ در واقع در این بازار نیز همانند سایر محصولات فولادی عمل می‌کنند و هیچ تفاوتی با سایر حوزه‌های صنعت فولاد ندارد. در حال حاضر، عرضه کم و تقاضا زیاد است و دو چالشی که در بازار ضایعات آهن مشهود است، اختلال در قیمت‌گذازی و کمبود ضایعات آهن است.

مشکلات بنگاه‌های ضایعاتی

ترابی، بزرگ‌ترین مشکل بنگاه‌های ضایعاتی را عدم توجه سازمان امور مالیاتی کشور به هدرفت مواد اولیه در فرایند تولید عنوان کرد و افزود: در مراحل جداسازی و تولید ضایعات، هدررفت وجود دارد؛ در واقع، ۵ درصد از مواد اولیه در حین فرایند تولید برای تبدیل به محصول از بین می‌رود، این ۵ درصد در مجموع رقم چشم‌گیری است که مالیات آن را نیز باید بپردازیم! زیرا ملاک سازمان مالیات میزان ضایعات جمع‌آوری شده و در واقع ورودی به بنگاه است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه‌براین، یکی دیگر از مشکلات حوزه ما، کمبود بودجه کارخانه‌ها است که گاهی اوقات موجب تاخیر در زمان پرداخت هزینه خرید ضایعات می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد آذر فراز شرق اظهار کرد: فعالیت صنعتی دیگر مقرون‌به‌صرفه‌ نیست و عمده بنگاه‌ها و همچنین واحدهای تولیدی از عهده پرداخت حق بیمه، دستمزد کارگران و مالیات بازمانده‌اند. هم‌اکنون در صدد تعطیلی کارگاه‌های مشهد تا یک ماه آینده هستیم. اگر هزینه‌ای که در کارگاه‌ها سرمایه‌گذاری شده، یعنی ۱۰ میلیارد تومان را در بانک سرمایه‌گذاری کنیم، فقط از طریق سود سپرده در بانک، ماهی ۲۰۰ میلیون به حساب مجموعه واریز می‌شود. در همین حال، با وجود مشکلات عمده این حوزه اگر بخواهیم به خرید و فروش ضایعات تداوم ببخشیم، سودمندی و ارزش جنگیدن برای مجموعه ضایعاتی نخواهد داشت. متاسفانه در این حرفه کسی می‌تواند در بازار سودمندانه فعالیت کند که سالم و صحیح کار نکند!

لزوم حذف رانت‌بازی از بازار فولاد

ترابی در پایان ضمن درخواست از دولت مبنی بر حذف هر چه زودتر رانت‌بازی از صنعت فولاد، مطرح کرد: به‌ دلیل غیرواقعی بودن قیمت‌ها و فاصله قیمتی که در این حوزه وجود دارد، بازار مجذوب دلالان و سودجویان شده است. بنگاه‌های ضایعاتی هیچ انتظار و توقعی از دولت جز حذف رانت‌خواری از بازار فولاد را ندارند.

وی با اشاره به مقرون‌به‌صرفه نبودن تولید،  تاکید کرد: اگر فردی بخواهد در حوزه فولادسازی فعالیت کند، حداقل گردش محصولات تولید شده باید سه هزار تن باشد که میانگین آن ۳۰ میلیارد تومان می‌شود. تولیدکنندگان بیشتر از آن که به سود مطلوب برسند، با ضررها و تبعات متعددی مواجه هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6373
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه