• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

هجمه همه‌جانبه علیه تولید!

  • کد خبر : 19886
  • 07 خرداد 1402 - 6:47
هجمه همه‌جانبه علیه تولید!
مدیرعامل شرکت ذوب گستر ابهر، تولیدکننده بیلت فولادی گفت: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که حدود هشت ماه از سال 1401 را به دلیل قطعی برق در روزهای گرم و قطعی گاز در روزهای سرد سال و همچنین توقف تولید در تعطیلات مناسبتی از دست دادیم.

مدیرعامل شرکت ذوب گستر ابهر، تولیدکننده بیلت فولادی گفت: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که حدود هشت ماه از سال ۱۴۰۱ را به دلیل قطعی برق در روزهای گرم و قطعی گاز در روزهای سرد سال و همچنین توقف تولید در تعطیلات مناسبتی از دست دادیم؛ در حالی که هم‌اکنون با نوسان قیمت قراضه آهنی که توسط یک سری بنگاه‌های ضایعاتی تعیین می‌شود نیز مواجه هستیم و بر همین اساس می‌توان گفت از همه طرف با هجمه‌های بسیاری مواجه شده‌ایم که شرایط ادامه فعالیت ما با بیش از ۱۵ سال تجربه کاری را دشوارتر از قبل می‌سازد.

جمشید عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: محدودیت‌ مصرف برق در حدود چهار ماه و مصرف گاز در حدود سه ماه به همراه محدودیت تولید در روزهای تعطیل کاری طی سال ۱۴۰۱، باعث شد تنها حدود چهار ماه از سال گذشته بتوانیم بیلت فولاد ساده کربنی و کم‌آلیاژ تولید کنیم؛ ضمن اینکه در هفته جاری نیز باید به سازمان صمت استان زنجان برویم تا در خصوص محدودیت مصرف برق در تابستان پیش رو که گویا قرار است از نیمه خرداد ماه آغاز شود و تا نیمه شهریور ماه ادامه پیدا کند، گفت‌وگو کنیم.

قیمت قراضه آهنی هر روز دستخوش تغییر می‌شود

وی در ارتباط با مواد اولیه تولید بیلت فولادی، افزود: آهن اسفنجی و قراضه آهنی به عنوان عمده مواد اولیه مورد استفاده در تولید بیلت فولادی هستند اما از آنجایی که به‌کارگیری قراضه در کوره‌های القایی مقرون به صرفه‌تر است، بنابراین ترجیح می‌دهیم بیشتر از قراضه نسبت به آهن اسفنجی استفاده کنیم. البته با یک سری مشکلات در این زمینه همچون نوسان قیمت مواجهیم؛ به طوری که قیمت قراضه هر چند ساعت یک بار تغییر کرده و همین مسئله تولیدکنندگان بیلت را سردرگم می‌کند. قیمت‌گذاری قراضه آهنی توسط برخی انبارهای معاملاتی مانند انبار ثامن انجام می‌شود که هیچ قاعده و قانون مشخصی برای آن وجود ندارد و جالب‌تر اینکه خریداران قراضه باید رقمی را افزون بر آنچه انبار ثامن برای قراضه اعلام می‌کند، در نظر بگیرند. برای مثال اگر قیمت قراضه اعلام شده توسط این انبار حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم با اعمال ارزش افزوده باشد، ما موفق به خرید آن با قیمتی در حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌شویم. نوسان قیمت قراضه فولادی باعث شده است با ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت اسمی مجموعه به فعالیت خود ادامه دهیم و اگر بتوانیم در چنین شرایطی تولید را زنده نگه داریم، شاهکار کرده‌ایم!

مدیرعامل شرکت ذوب گستر ابهر با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از نیروی انسانی با تجربه در کارگاه‌های ذوب و ریخته‌گری یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، مطرح کرد: علی‌رغم ادامه فعالیت با حداقل ظرفیت تولید، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا نیروی انسانی قدیمی و باتجربه‌ای که در اختیار داریم را حفظ کرده و به هیچ وجه از دست ندهیم. ما زمان فراوانی را صرف آموزش نیروی انسانی کرده‌ایم و هرآنچه پیرامون فعالیت در یک کارگاه ذوب و ریخته‌گری لازم است را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم. البته شیوع و گسترش ویروس کرونا طی سه سال اخیر باعث شد فعالیت خود را به یک شیفت کاری کاهش دهیم و در حال حاضر ۲۰ نفر در مجموعه ذوب گستر ابهر مشغول فعالیت هستند. اکثر این افراد از سال ۱۳۸۶ و هم‌زمان با آغاز تولید بیلت در مجموعه، در کنار ما حضور مستمر داشته‌اند و بر همین اساس نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را رها کنیم.

عسگری اضافه کرد: به‌کارگیری نیروی انسانی جدید و کم‌‌تجربه در خط تولید، خطرات مختص به خود را دارد. خوشبختانه تا به امروز کمترین حادثه مرتبط با ذوب و ریخته‌گری در شرکت ذوب گستر ابهر به وقوع پیوسته و در حد سوختگی بسیار سطحی آن هم به دلیل پاشش ذوب بوده است؛ در حالی که ما شاهد سوانح دلخراش و هولناک مانند نقص عضو و سوختگی منجر به فوت نیز در برخی کارگاه‌های ریخته‌گری هستیم.

وی در ادامه به استفاده از کوره‌های القایی در خط تولید مجموعه اشاره کرد و گفت: کوره‌های مورد استفاده در شرکت ذوب گستر ابهر، ساخت کشور چین است و نمونه بومی‌سازی شده این کوره‌ها که همان مونتاژ قطعات چینی در داخل است، با قیمتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت نمونه چینی به فروش می‌رسد. تمهیدات لازم جهت تامین قطعات یدکی مورد نیاز در زمان واردات کوره‌ اندیشیده‌ شده و آموزش‌های لازم جهت تعمیر و تعویض قطعات نیز توسط متخصصان چینی در داخل مجموعه ارائه شده است. بنابراین کلیه امور مرتبط با تعویض و یا تعمیر یک قطعه در شرکت انجام می‌شود و مشکل چندانی در این زمینه نداریم.

مدیرعامل شرکت ذوب گستر ابهر با تاکید بر اینکه کلیه گازهای خروجی از دهانه کوره توسط بگ‌فیلترها مهار و جداسازی می‌شود، گفت: اگر میزان آلایندگی و گاز خروجی از دهانه کوره‌ها به کمترین میزان ممکن ولو به اندازه دود استعمال یک پاکت سیگار باشد، سازمان محیط زیست به شدت با ما برخورد خواهد کرد. بنابراین هیچ آلایندگی ضمن استفاده از کوره‌های القایی نداریم و حفظ و رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

تا به امروز هیچ حمایتی از دولت ندیده‌ایم!

عسگری در ادامه ضمن اشاره به عدم حمایت دولت از بخش تولید، اظهار داشت: معتقدیم که تولیدکنندگان نباید هیچ توقع و انتظاری از دولت داشته باشند و باید این واقعیت را بپذیرند که تنها عامل نجات‌بخش از دریای متلاطم تولید، خود آن‌ها هستند نه دولت و مسئولان. دولت اگر به دنبال حمایت از تولید بود، هیچ گاه نسبت به قطعی برق واحدهای صنعتی طی سه ماه کاری تابستان اقدام نمی‌کرد. سوال ما از مسئولان این است که چطور باید حقوق نیروی انسانی را علاوه بر بیمه و مالیات طی این مدت پرداخت کنیم، در حالی که هیچ تولید و درآمدی نداریم؟ زمانی ما به دنبال اجرای طرح توسعه‌ای در مجموعه بودیم اما به دنبال افزایش معضلات تولید به ویژه قطعی برق از تصمیم خود منصرف شدیم. واقعیت امر این است که نمی‌توانیم ریسک سرمایه‌گذاری توسعه تولید در چنین شرایطی را بپذیریم و به همین دلیل ناچاریم با حداقل توان ممکن به فعالیت خود ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۸، بیلت کم‌آلیاژ تولیدی در شرکت ذوب گستر ابهر به کشورهایی مانند هند صادر می‌شد، خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی و همچنین الزام به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، شرایط صادرات انواع محصولات فولادی مانند بیلت را بیش از پیش دشوار ساخته است و بر همین اساس صادرات خود را متوقف کردیم. البته گاهی اوقات تولیدات ما به ویژه بیلت کم‌آلیاژ توسط بعضی تجار خریداری و به وسیله واسطه‌ها به دبی صادر می‌شود.

این تولیدکننده بیلت فولادی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آینده تولید محصولات فولادی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: آینده تولید نه تنها در صنعت فولاد بلکه سایر صنایع نیز چندان روشن نیست و در حالی که شرایط تولید هر سال، سخت‌تر از سال قبل آن می‌شود، نمی‌توان چندان به آینده امیدوار بود. شرایط تولید در مقایسه با یک دهه گذشته، به شدت سخت شده است و برای مثال، تامین فروآلیاژها مانند فرومنگنز به قدری دشوار شده که ما چاره‌ای جز استفاده از نمونه مشابه داخلی با مقدار بیشتر و کیفیت کمتر نسبت به نمونه وارداتی آن نداریم. قیمت فیلتر دستگاه آنالیز گاز آرگون که در مجموعه ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، چند سال قبل در حدود چهار میلیون تومان بود اما از آنجایی که این دستگاه هیچ نمایندگی فروش در داخل کشور ندارد، قیمت آن به حدود ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین تا پیش از این، قیمت دیودهای مورد استفاده در کوره‌های القایی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود و در حال حاضر قیمت آن به حدود ۱۴ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

سهم اندک شرکت‌های کوچک‌مقیاس از بازار شمش فولادی

عسگری خاطرنشان کرد: هزینه‌های جانبی تولید طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و ما شاهد این هستیم که شمش فولادی تنها با قیمت حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. این در حالی است که عمده شمش معامله شده چه در بورس و چه بازار آزاد توسط شرکت‌های بزرگ فولادی تولید و عرضه می‌شود و در این بین سهم شرکت‌های کوچک تولیدی مانند ذوب گستر ابهر  از بازار بسیار ناچیز است. در این میان علاوه بر هزینه برق مصرفی، هزینه ترانزیت برق نیز در قبوض برق مجموعه لحاظ می‌شود. از سوی دیگر، در حالی که ما از کوره‌های القایی در خط تولید استفاده می‌کنیم و کمترین استفاده از انرژی گاز آن هم برای گرمایش اتاق کارگری و نهایتا پیش‌گرم کوره‌های موجود را داریم، متاسفانه مبنای محاسبه گاز مصرفی مجموعه را کوره‌ احیا مستقیم که گاز در آن به عنوان خوراک و ماده اولیه تولید آهن اسفنجی به شمار می‌آید، قرار داده‌اند. ما اعتراضات خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده‌ایم و همچنان به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم. از هر سو که مشاهده می‌کنیم، شاهد حمله به صنعت و صنعتگر هستیم و اگر قرار باشد شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، چند کارخانه باقی‌مانده فعال در زمینه تولید بیلت فولادی نیز مدت طولانی دوام نخواهند آورد.

وی در پایان ضمن تاکید بر اینکه مشکلات تولید در واحدهای مختلف صنعتی بیش از آن چیزی است که پیش‌تر ذکر شد، عنوان کرد: با توجه به تجربه‌ای که حدود ۱۶ سال فعالیت در عرصه تولید و صنعت کسب کرده‌ایم، به هیچ وجه از تلاش و رقابت در این عرصه پا پس نخواهیم کشید و تمام تلاش خود را جهت حفظ نیروی انسانی شاغل در مجموعه به‌کار خواهیم گرفت تا به تمامی وظایف خود در قبال تولید عمل کنیم. ضمن اینکه پیشنهاد ما به افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و راه‌اندازی یک کارخانه تولید بیلت فولاد ساده کربنی و کم‌آلیاژ در مقیاس مجموعه ذوب گستر ابهر را دارند، این است که پیش از هر اقدامی تمامی جوانب موجود را بسنجند؛ چراکه سرمایه‌ای در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز است که با توجه به شرایط موجود، رقم کمی برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19886

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.