• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد در شرکت ملی مس

  • کد خبر : 15716
  • 19 فروردین 1402 - 6:47
هدف‌گذاری تولید یک میلیون تن کاتد در شرکت ملی مس
شرکت ملی صنایع مس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاتد مسی در خاورمیانه، در حالی افزایش تولید چهار برابری کاتد مس را در دستور کار خود قرار داده که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری کافی جهت رونق اکتشاف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت است.

شرکت ملی صنایع مس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاتد مسی در خاورمیانه، در حالی افزایش تولید چهار برابری کاتد مس را در دستور کار خود قرار داده که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری کافی جهت رونق اکتشاف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، ایران روی کمربند جهانی مس قرار دارد و این کمربند از شمال غربی تا جنوب کشور امتداد یافته است. با اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالت متحده آمریکا، ایران با ذخیره‌ای بالغ بر ۱۹ میلیارد تن در جایگاه پنجم برترین کشورهای دارنده ذخایر معدنی مس جهان قرار گرفته است. با این وجود، کشور ما در رتبه چهاردهم تولید کنسانتره مس و رتبه هفدهم تولید کاتد مس قرار دارد. با توجه به چشم‌انداز روشن مس در آینده و همچنین افزایش قیمت این فلز سرخ در بازارهای جهانی، باید توسعه اکتشاف هم‌زمان با رشد سرمایه‌گذاری در داخل کشور در دستور کار بخش‌های مختلف قرار بگیرد؛ چراکه افزایش تولید مس می‌تواند ضمن تامین نیاز بازارهای داخلی به این فلز پرکاربرد و بااهمیت، منجر به رونق صادرات و افزایش ارزآوری به داخل کشور در چنین شرایط دشوار اقتصادی شود. شرکت ملی صنایع مس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کاتد مسی در خاورمیانه، در حالی افزایش تولید چهار برابری کاتد مس را در دستور کار خود قرار داده که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری کافی جهت رونق اکتشاف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت است. بدون شک افزایش تولید در شرکت ملی مس می‌تواند جایگاه ایران در تولید فلز مس را مانند ذخایر معدنی آن بهبود بخشد و در میان برترین‌ کشورهای جهان قرار دهد.

افزایش ۹ درصدی درآمد «فملی» در پایان سال ۱۴۰۱

جمع تولید سه محصول مهم شرکت ملی صنایع مس ایران یعنی کاتد، کنسانتره مس و اسید سولفوریک در پایان سال گذشته، به دو میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲۶۷ تن رسیده که این میزان حاکی از رشد ۳ درصدی نسبت به سال پیش از آن بوده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته بود در مجموع دو میلیون و ۳۳۰ هزار و ۹۹۲ تن از این سه محصول تولید کند. در حوزه فروش، جمع فروش داخلی و صادراتی محصولات شرکت ملی مس در پایان سال پیش، به سه میلیون و ۶۶۹ هزار و ۳۴۴ تن رسیده که این میزان در هم‌سنجی با سال قبل از آن، ۲۲ درصد رشد داشته است؛ در حالی که در پایان سال ۱۴۰۰ دو میلیون و ۹۹۳ هزار و ۹۲۸ تن محصول در این شرکت به فروش رسیده بود. شرکت ملی صنایع مس ایران علی‌رغم مشکلات موجود در داخل و نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی، به درآمدزایی قابل توجهی در پایان سال ۱۴۰۱ دست یافته است. جمع درآمد حاصل از فروش داخلی و صادراتی شرکت در پایان سال پیش، به ۸۸۳ هزار و ۲۹۲ میلیارد و ۶۲۱ میلیون ریال رسیده که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن، ۹ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که در پایان سال ۱۴۰۰، درآمد ۸۰۹ هزار و ۴۶۷ میلیارد و ۶۰۱ میلیون ریالی در این شرکت به دست آمده بود.

با همت و تلاش جهادگران شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته، ایران به رتبه پنجم جهان از لحاظ میزان ذخایر معدنی مس صعود کرد و به جای ایالات متحده آمریکا در این رتبه ایستاد. کشور ایران روی کمربند مس جهان قرار گرفته است و بسیاری از استان‌های کشور از ظرفیت بالقوه ذخایر معدنی مس برخوردارند. در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی مس کشف شده به نام شرکت ملی ایران با احتساب اکتشاف تنها ۷ درصد در کشور به ثبت رسیده است و بر همین اساس می‌توان گفت تا حدود ۲۰۰ سال آینده مس کشف شده در اختیار این شرکت قرار خواهد داشت. در سال ۱۴۰۱، شرکت ملی مس موفق به ثبت رکورد تاریخی بالغ بر ۲۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی شده است؛ در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۱۳۰ هزار متر بود. به منظور تقویت و توسعه اکتشافات در شرکت ملی صنایع مس ایران، تعداد دستگاه‌های حفاری اکتشافی مالکیتی شرکت از ۹ دستگاه به بیش از ۳۰ دستگاه افزایش یافته و ۳۰ دستگاه دیگر نیز سفارش‌گذاری شده است که به صورت مشارکت ساخت داخل و واردات از خارج در سال جاری در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت. ارزش هر دستگاه در حدود ۴۰۰ هزار یورو است و بیش از ۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت پذیرفته است. این شرکت در تلاش است میزان حفاری اکتشافی در سال ۱۴۰۲ را به بیش از ۲۵۰ هزار متر افزایش دهد. «فملی» بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات در سال گذشته داشته‌ و به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در سال جاری است.

علاوه‌براین، شرکت ملی صنایع مس ایران نخستین آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی در منطقه شمال غرب کشور را با مشارکت دانشگاه تبریز در سال گذشته‌ افتتاح کرده است. راه‌اندازی آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی در منطقه جنوب شرق نیز با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان در دستور کار این شرکت قرار دارد و این آزمایشگاه تا پایان خرداد ماه امسال افتتاح خواهد شد. لازم به ذکر است که برخی کشورهای برتر جهان در صنعت مس مانند استرالیا و کانادا، موفق به اکتشاف ۱۰۰ درصدی پهنه‌های معدنی خود شده‌اند و دور دوم اکتشافات سرزمینی خود را آغاز کرده‌اند. بنابراین شرکت ملی مس نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات هستیم و این امر باید در دستور کار تمام دست‌اندرکاران بخش معدن و صنایع معدنی کشور قرار بگیرد. به همین منظور این شرکت یک برنامه ۶ ساله را در بلندمدت برای حوزه اکتشاف تعریف کرده‌ است تا بتواند اکتشاف ۷ درصدی را به حدود ۱۴ درصد طی این مدت افزایش دهد.

افزایش چهار برابری تولید کاتد در شرکت ملی مس

در حوزه فرآوری، اقدامات خوبی در شرکت ملی مس طی سالیان اخیر انجام شده و برنامه جامع ۶ ساله به منظور افزایش بیش از چهار برابری تولید در این شرکت طراحی شده است. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، ایران در رتبه پنجم از لحاظ ذخایر معدنی مس جهان قرار دارد؛ در حالی که در جایگاه چهاردهم تولید کنسانتره و هفدهم تولید کاتد قرار گرفته‌ است. برنامه‌ریزی‌های لازم جهت صعود به رتبه پنجم تولید مس در شرکت ملی صنایع مس ایران انجام شده است و به همین منظور باید زیرساخت‌های لازم به بیش از چهار برابر افزایش پیدا کند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵ میلیارد دلاری است. به همین علت صنعت مس به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور معرفی شده و مورد توجه ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. باید توجه داشت که کشورهای رقیب ایران در این صنعت، زیرساخت‌های خوبی را به منظور توسعه تولید مس فراهم کرده‌اند. برای مثال، می‌توان به کشور کنگو اشاره کرد که با تولید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کاتد در سال، در رتبه چهارم جهانی تولید این محصول قرار گرفته است؛ در حالی که این کشور از لحاظ ذخایر معدنی مس، در رتبه نهم جهان قرار دارد.

شرکت ملی صنایع مس ایران جلسات و هماهنگی‌هایی با دولت و معاون اول رئیس جمهور در سال گذشته داشته که بر اساس آن مقرر شده است چهار شهر به منظور راه‌اندازی و تولید محصولات پایین‌دستی مس در استان‌های مختلف کشور با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شود تا بتوان ارزش افزوده بیشتری برای مس کاتد تولیدی شرکت ملی مس ایجاد کرد. استان‌های هدف شامل کرمان، آذربایجان شرقی و یزد است و استان چهارم بر پایه ابراز علاقمندی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور فعالیت در این حوزه انتخاب خواهد شد.

در زمینه عرضه کاتد در بورس کالای ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران خود را مکلف به تبعیت از سیاست دولت و همچنین سیاست‌گذاران تثبت بازار می‌داند و عرضه کاتد مس تولیدی این شرکت در بورس بر پایه نرخ ارز نیمایی صورت می‌پذیرد. تولید کاتد در شرکت ملی صنایع مس ایران افزایش یافته است و به میزان کافی در بازار داخلی عرضه و سپس روانه بازارهای صادراتی می‌شود. لازم به ذکر است که میزان عرضه کاتد شرکت ملی مس در بورس در سال ۱۴۰۱، با رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده و حدود ۱۱۰ هزار تن کاتد نیز روانه بازارهای صادراتی شده است.

شرکت ملی مس در مسیر توسعه همه‌جانبه

کارخانه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی مس است که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. در این پروژه، «فملی» موفق به تولید روزانه ۲۰۰ تن کنسانتره مس با عیار بالای ۲۲ درصد از سرباره‌ها و ضایعات حاوی مس در این کارخانه شد. این پروژه همچنین سبب بازگشت دوباره حدود ۱۵ میلیون تن سرباره حاوی مس به چرخه تولید و کاهش چشمگیر آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود. پروژه هیپ‌لیچینگ مس سونگون، از دیگر پروژه‌های مهمی است که راه‌اندازی آن در سال گذشته سرعت بخشیده و به زودی تولید سالانه سه هزار تن کاتد مس در این مجتمع آغاز خواهد شد. همچنین افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت در روزهای پایانی سال پیش به ثبت رسید. مهم‌ترین اقدام شرکت ملی مس در سال ۱۴۰۱، ورود به عرصه تولید یک میلیون تن کاتد بوده است؛ در همین راستا این شرکت پنج مگاپروژه را به پیمانکاران واگذار کرد و هم‌اکنون این پروژه‌ها از پیشرفت ۳ درصدی تا ۳۰ درصدی برخوردار هستند. ضمن اینکه اقدامات خوبی به منظور تامین مالی این پروژه‌ها که در حدود ۱۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود، در شرکت ملی مس انجام شده است که بخشی از آن از محل آورده سهام‌داران، بخشی از محل صندوق توسعه ملی و بخشی هم از محل سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود. همچنین تفاهم‌های لازم به منظور تولید دامپتراک‌های عظیم معدنی با هپکو توسط این شرکت صورت گرفته و بیش از یک هزار سفارش تولید توسط شرکت ملی مس ایران در این زمینه به ثبت رسیده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15716

نوشته‌های مشابه

28فروردین
طرح‌های توسعه، راهبرد حیاتی برای بقا و پیشرفت
مدیرعامل شرکت ملی مس عنوان کرد:

طرح‌های توسعه، راهبرد حیاتی برای بقا و پیشرفت

27فروردین
روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد
هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در بورس‌ آتی،

روند نزولی قیمت لیتیوم چین ادامه پیدا کرد

27فروردین
قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است
تلاش‌ در جهت بازیابی بازار لیتیوم؛

قابلیت رشد حجم عرضه لیتیوم فراهم شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.