• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران

هر سال پنج محصول جدید به بازار عرضه می‌کنیم

  • کد خبر : 2128
  • 19 اسفند 1399 - 11:10
هر سال پنج محصول جدید به بازار عرضه می‌کنیم
مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: با وجود چالش‌های تحریم و تامین ارز و مواد اولیه، توانستیم میزان تولید خود را 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنیم

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: با وجود چالش‌های تحریم و تامین ارز و مواد اولیه، توانستیم میزان تولید خود را ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنیم

علی تدین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت نسوز ایران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده محصولات نسوز در کشور از نظر تنوع و حجم تولید است. برنامه شرکت این است که توسعه بخش بالادست یعنی مواد اولیه را در دستور کار قرار دهد و امیدوار هستیم تا پایان سال آینده عملیاتی شود.

وی افزود: دو پروژه در این رابطه تعریف شده‌اند که قرار است توسط آن‌ها تولید مواد اولیه صورت گیرد. به گونه‌ای که در حال احداث یک واحد فرآوری هستیم. در صورتی که این پروژه‌ها به ثمر برسند، بخشی از مواد اولیه به صورت داخلی تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران ادامه داد: در همین حال، برنامه‌هایی نیز برای توسعه زیر سقف در نظر گرفته‌ایم که در صورت اجرای آن‌ها ظرفیت تولید ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. در صورتی که چالشی در راه اجرای این پروژه به ویژه برای تامین مواد اولیه به وجود نیاید، در سال آینده افزایش ظرفیت تولید زیر سقف را پیگیری خواهیم کرد. طبق برنامه قرار است تولید سال آینده به ۵۷ هزار تن برسد.

از برنامه تولید جلوتر هستیم

تدین در خصوص برنامه‌های تولید شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، عنوان کرد: برنامه سال ۱۳۹۹ برای تولید این بود که تا پایان سال بتوانیم در مجموع ۴۵ هزار تن محصول نسوز تولید کنیم که به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری این میزان به ۴۹ هزار تن برسد. لازم به ذکر است که تا پایان بهمن ماه توانستیم میزان تولیدات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش دهیم. امیدوار هستیم روند افزایش تولید همچنان ادامه یابد و در کنار آن نیز نیم‌نگاهی به ایجاد تنوع در محصولات خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در سال جاری تولید پنج محصول جدید را به نتیجه رسانده‌ایم که تعدادی از این محصولات به بازار عرضه شده‌اند. در رابطه با تولید محصولات جدید، بخش تحقیق و توسعه شرکت تقویت شده و با توجه به سیاست‌گذاری‌های جدید، بتوانیم باز هم محصولات جدیدی را در راستای ایجاد تنوع، به بازار عرضه کنیم. این پنج محصول جدید، پنج نوع جرم نسوز جدید هستند که برای مصرف در کارخانه‌های فولادی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران تاکید کرد: نکته قابل توجه در خصوص شرکت نسوز ایران این است که در سال‌های گذشته عمده تمرکز شرکت در زمینه تولید محصول عمدتا بر جرم نسوز استوار بود اما این رویکرد به ویژه در سال جاری تغییر کرده و در حال حاضر بیشتر تولیدات نسوز ایران به صورت آجر نسوز است. ضمن اینکه توانایی تولید برخی جرم‌ها و آجرهای نسوز بسیار خاص را داریم.

تنوع مشتریان شرکت نسوز ایران

تدین با اشاره به مشتریان و فروش شرکت فرآورده‌های نسوز ایران، بیان کرد: شرکت نسوز ایران تقریبا در همه صنایع مشتریان خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها صنایع فولاد، سیمان، فلزات غیر آهنی مانند مس، صنایع پالایش و پتروشیمی نفت و گاز، شیشه و… هستند. فروش شرکت نیز به مشتریان به صورت مستقیم انجام می‌شود. نکته قابل توجه این است که محصولات نسوز به صورت کاملا آزاد و بر اساس میزان تقاضا از سوی مشتریان و عرضه از سوی تولیدکننده تعیین می‌شود.

وی ابراز کرد: به جرات می‌توان گفت که صنایع بسیاری مشتری تولیدات شرکت نسوز ایران هستند زیرا گستره تولیدات بسیار بالا است و همین امر نیز باعث ایجاد تنوع و گستردگی در مشتریان می‌شود. به طوری که شرکت ما از نظر حجم و تنوع تولید محصولات نسوز تقریبا در ایران بی‌رقیب است. در دنیا نیز معدود کارخانه‌هایی هستند که محصولاتی با تنوع بالا همانند شرکت نسوز ایران تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران در خصوص صادرات مطرح کرد: در سال گذشته توانسته بودیم بخشی از محصولات خود را صادر کنیم اما در سال جاری این میزان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال به دلیل فشار بسیار بالای تقاضای داخلی از سوی مشتریان و مصرف‌کنندگان، ناچار شدیم بخشی از فروش صادراتی خود را به بازار داخلی اختصاص دهیم و بنابراین میزان صادرات کاهش یافته است.

پتانسیل ذخایر معدنی داخلی

تدین اذعان کرد: تا زمانی که محصولات بر اساس مواد اولیه موجود بومی‌سازی نشوند، نمی‌توانیم میزان پتانسیل ذخایر معدنی را قضاوت کنیم. شرکت نسوز ایران در یکی دو مورد برای بومی‌سازی مواد اولیه خود اقدام کرده است که در این رابطه منابعی در کشور وجود دارد. البته با توجه به شرایط، ناچار هستیم از دیگر روش‌ها برای تامین مواد اولیه استفاده کنیم که عمده آن‌ها نیز وارداتی است. البته با بومی‌سازی بخشی از مواد اولیه به زودی این روند تغییر خواهد کرد. همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، بومی‌سازی مواد اولیه در مرحله تحقیقات قرار دارد و به سمت منابعی برای تامین مواد اولیه خواهیم رفت که بتوانیم بخش عمده‌ای از آن را از داخل تامین کنیم.

وی در تکمیل گفته‌های خود، اظهار کرد: مواد اولیه تولید نسوز همچون کرومیت در کشور قابل تولید هستند و کشور ما حتی صادرکننده کرومیت نیز محسوب می‌شود اما کرومیت به تنهایی برای تولید نسوز کافی نیست؛ بلکه باید در کنار آن از دیگر مواد اولیه نیز استفاده و با شکل دادن یک فرمولاسیون خاص، محصول نسوز را تولید کرد.

چالش‌ها امکان برنامه‌ریزی را می‌گیرند

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران چالش‌های این شرکت را همانند سایر مشکلات عمده اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: تقریبا همه صنایع با مشکلاتی نظیر نرخ ارز، تحریم و دشواری‌های مربوط به آن به ویژه در حوزه واردات و تا حدودی دستورالعمل‌های بانک مرکزی دست و پنجه نرم می‌کنند. البته چالش تولیدکنندگان نسوز با بانک مرکزی به نرخ ارز و ارز در دسترس کشور بازمی‌گردد.

تدین در پایان تصریح کرد: شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با وجود همه مشکلات، توانسته فعالیت خود را حفظ و حتی اقدام به گسترش آن کند زیرا صنایع زیادی به آن وابسته هستند اما فشار چالش‌ها بسیار زیاد بوده و می‌تواند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت را نیز دچار مشکل کند. تغییرات نرخ ارز، تحریم‌ها و تامین مواد اولیه مشکلاتی هستند که باعث می‌شوند تولیدکنندگان نتوانند تصمیمات لازم را برای آینده خود اتخاذ کنند زیرا فضای آینده کاری در موارد یاد شده مشخص نیست و تولیدکنندگان نمی‌دانند در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2128

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است