• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع مکاترونیک ایران:

همپای فولاد خوزستان در مسیر بومی‌سازی گام برداشته‌ایم

  • کد خبر : 13299
  • 04 اسفند 1401 - 12:32
همپای فولاد خوزستان در مسیر بومی‌سازی گام برداشته‌ایم
مدیرعامل شرکت صنایع مکاترونیک ایران گفت: بومی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات خاص در صنعت فولاد مانند جک‌های هیدرولیک، در حالی با همکاری شرکت فولاد خوزستان در مجموعه ما انجام شده است که حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، بدون شک منجر به رونق بومی‌سازی، توسعه تولید و در نهایت پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع مکاترونیک ایران گفت: بومی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات خاص در صنعت فولاد مانند جک‌های هیدرولیک، در حالی با همکاری شرکت فولاد خوزستان در مجموعه ما انجام شده است که حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، بدون شک منجر به رونق تولید و بومی‌سازی و در نهایت پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد.

محمود هاشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: شرکت صنایع مکاترونیک ایران، فعالیت خود را در زمینه هوشمندسازی خطوط تولید با بهره‌گیری رشته نو مکاترونیک (مکانیک و الکترونیک) در سال  ۱۳۸۸ آغاز کرد. دانش فنی مجموعه، متعلق به کشور آلمان است و هدف‌گذاری خود را بر مبنای جذب و استخدام نیروهای انسانی جوان و متخصص و در ادامه آموزش آن‌ها قرار داده‌ایم. ضمن اینکه همواره به دنبال استفاده از ایده‌های نو و فناورانه هستیم و به دقت روند پیشرفت صنایع بزرگ همچون فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی را رصد می‌کنیم.

جای خالی فرهنگ‌ در هوشمندسازی تولید

وی در ارتباط با اهمیت حرکت صنایع مختلف به ویژه فولاد به سمت انقلاب صنعتی چهارم، عنوان کرد: کشورهای توسعه‌یافته جهان در حال حرکت به سمت انقلاب صنعتی پنجم هستند و مسیر حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم به تازگی در ایران آغاز شده است. در انقلاب صنعتی چهارم، شاهد حذف نیروی انسانی و به‌کارگیری از ابرازی به نام IOT (اینترنت اشیا) هستیم. متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از اینترنت اشیا در کشور ما شکل نگرفته است و زمانی که بحث هوشمندسازی تولید مطرح می‌شود، اکثر افراد نسبت به بیکار شدن نیروی انسانی موضع می‌گیرند. این در حالی است که در صورت هوشمندسازی، جایگاه نیروی انسانی در بخش تولید ارتقا خواهد یافت؛ چراکه ضمن هوشمندسازی تولید، خطای نیروی انسانی هم کاهش پیدا خواهد کرد. این مسئله در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری و ارتقای نگاه نیروی انسانی به نگاهی کلان و مدیریتی به تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع مکاترونیک ایران در همین راستا ادامه داد: هوشمندسازی تولید، نه تنها منجر به کاهش نیروی انسانی در یک مجموعه نخواهد شد بلکه باعث اثربخشی بیشتر در بخش‌های مختلف مانند تحقیق و توسعه می‌شود. در چنین شرایطی، نیروی انسانی موظف است دانش خود را به‌روز کند و اگر سطح علمی افراد به دنبال هوشمندسازی افزایش پیدا نکند، ناخودآگاه و به مروز زمان از عرصه تولید حذف خواهد شد. بنابراین افزایش سطح آگاهی و دانش نیروی انسانی در انقلاب صنعتی چهارم، یک ضرورت است که منجر به افزایش بهره‌وری در تولید خواهد شد و این مهم باید در دستور کار صنایع مختلف به ویژه فولاد قرار بگیرد.

همکاری با شرکت‌های برتر فولادی کشور

هاشمی‌پور در ادامه به همکاری با شرکت‌های مطرح فولادی اشاره کرد و گفت: شرکت صنایع مکاترونیک ایران، همواره در راس وندور لیست شرکت‌های فولادی کشور قرار داشته است و قدیمی‌ترین مشتری ما، شرکت فولاد خوزستان است. همچنین در حال همکاری با شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فولادی کشور هستیم که عملکرد قابل توجهی در هوشمندسازی تولید طی سالیان اخیر داشته است.

وی در خصوص همکاری با شرکت فولاد خوزستان، مطرح کرد: همکاری مجموعه ما با دومین شرکت فولادی کشور از حدود ۱۲ سال پیش آغاز شده است. هوشمندسازی دستگاه بورینگ فولاد خوزستان با استفاده از اینترنت اشیا توسط مجموعه ما انجام شده است. همچنین بومی‌سازی بسیاری از جک‌های هیدرولیک که از اهمیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف تولید فولاد به ویژه ریخته‌گری برخوردار است و تا پیش از این به داخل کشور وارد می‌شد، توسط شرکت صنایع مکاترونیک ایران انجام شده است. از جمله این جک‌ها می‌توان به پوشر و جک جرثقیل ۸۸ تن اشاره کرد. همچنین در حال همکاری در زمینه اجرای سیستم روانکاری بیرینگ Bearing Lubrication با فولاد خوزستان هستیم و به تازگی بومی‌سازی یک سری بلوک‌های هیدرولیک مورد نیاز این شرکت توسط ما انجام شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع مکاترونیک ایران با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت‌های داخلی، بدون شک منجر به رونق تولید و بومی‌سازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: کیفیت و قیمت قطعات و تجهیزات بومی‌سازی شده داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، به مراتب بهتر است. ضمن اینکه سازندگان داخلی، همواره در دسترس هستند و می‌توانند خدمات پس از فروش کافی را در اختیار مشتریان قرار دهند. تحریم و عدم دسترسی به شرکت‌های خارجی، باعث شده است که بومی‌سازی بیش از پیش اهمیت پیدا کند. خودکفایی و خودباوری در تولید و عدم واردات قطعات خاص و استراتژیک، اهمیت بومی‌سازی را دو چندان کرده است. بدون شک توسعه بومی‌سازی، در گرو حمایت هرچه بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط است.

هاشمی‌پور در پایان با بیان اینکه ما چاره‌ای جز به‌‎روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید در صنایع مختلف به ویژه فولاد نداریم، اظهار داشت: حمایت از بخش خصوصی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد؛ چراکه اقدامات سازنده بسیاری توسط این بخش در صنعت فولاد کشور طی سالیان اخیر به وقوع پیوسته است. باور ما این است که حمایت، منجر به رونق تولید و اشتغال‌زایی خواهد شد و امیدواریم مشکلات اقتصادی موجود در عرصه تولید در آینده نزدیک کاهش پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13299

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.