• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل:

هیچ گوش شنوایی نیست!

  • کد خبر : 10630
  • 01 بهمن 1401 - 15:26
هیچ گوش شنوایی نیست!
مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: نوسان نرخ ارز و افزایش روزانه قیمت‌ها به ویژه مواد اولیه شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است و اگر شرایط به همین شکل در سال 1402 نیز ادامه پیدا کند، باز هم از مسیر توسعه و پیشرفت عقب خواهیم ماند و گوی سبقت را به سایر کشورهای همسایه واگذار خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل، تولیدکننده قطعات فولادی گفت: نوسان نرخ ارز و افزایش روزانه قیمت‌ها به ویژه مواد اولیه شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است و اگر شرایط به همین شکل در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کند، باز هم از مسیر توسعه و پیشرفت عقب خواهیم ماند و گوی سبقت را به سایر کشورهای همسایه واگذار خواهیم کرد.

کامران شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت اصفهان مالیبل فعالیت خود را در سال ۱۳۶۳ با هدف ریخته‌گری و ساخت انواع قطعات فولادی و چدنی آغاز کرده است. در حال حاضر عمده بازار هدف ما، صنایع فولاد، سیمان و بخش معدن است و قطعات پایه نیکل به منظور استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز در مجموعه تولید می‌شود. همچنین در حال تولید گریدهای مختلف فولادهای نسوز اعم از ۱٫۴۸۴۸ و ۱٫۴۸۳۷ و چدن‌های پرکروم، پرسیلیس و نای‌هارد هستیم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه مورد استفاده در این واحد ریخته‌گری و چالش‌های موجود در این زمینه، عنوان کرد: قراضه آهنی و فروآلیاژها، عمده مواد اولیه مورد نیاز مجموعه است. متاسفانه در داخل کشور، متولی مشخصی برای قیمت‌گذاری قراضه آهنی وجود ندارد و قیمت آن توسط چند بنگاه معاملاتی در سطح بازار مشخص می‌شود. قیمت قراضه آهنی در حدود سه هفته پیش، ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود و قیمت آن در حال حاضر به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است. به دنبال این نوسان قیمت، تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید خود داشته باشد. تامین برخی فروآلیاژها مانند فروسیلیس، فروکروم و فرومنگنز از بازار داخل انجام می‌شود و مشکل خاصی در این زمینه نداریم. البته قیمت نیکل در بازار لحظه‌ای شده است و ناچاریم نسبت به استعلام قیمت آن طی ساعات مختلف کاری اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل با بیان اینکه ریخته‌گری در کوره‌های القایی در داخل کارخانه انجام می‌شود، تصریح کرد: آهن اسفنجی برای تولید شمش فولادی در کوره‌های پنج تا ۱۰ تنی استفاده می‌شود و از آنجایی که کوره‌های مورد استفاده در مجموعه ما یک تنی است، هیچ‌گاه به دنبال استفاده از آهن اسفنجی نرفته‌ایم.

تحقیق و توسعه را در دستور کار قرار داده‌ایم

شیرانی در ارتباط با استراتژی شرکت اصفهان مالیبل در مسیر رشد طی سال‌های گذشته، مطرح کرد: تحقیق، توسعه و نوآوری، یکی از مهم‌ترین اهداف ما در مسیر تولید بوده است. شرکت اصفهان مالیبل طی سالیان اخیر همواره در زمینه ریخته‌گری و تولید قطعات از آلیاژهای مختلف آهنی و پایه نیکل پیشرو بوده و تکنولوژی ذوب و ریخته‌گری آلیاژها و قطعات مختلف در این مجموعه تدوین شده است. همچنین به منظور تسهیل و افزایش دقت محاسبات سیستم راهگاهی و تغذیه‌گذاری در فرایند ریخته‌گری، استفاده از نرم‌افزارهای جدید و به‌روز تولید را در دستور کار قرار داده‌ایم و از نیروهای انسانی جوان و متخصص نیز در بخش‌های مختلف تولید استفاده می‌کنیم.

وی در همین راستا ادامه داد: تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا قطعات تولیدی را با کیفیت و استانداردهای لازم ‎تولید کنیم و بر همین اساس نسبت به استفاده از دانش و تکنولوژی روز تولید و در ادامه ارتقای آن اقدام کرده‌ایم. برای مثال، توانسته‌ایم به دانش روز تولید چدن‌های پرکروم طی چهار تا پنج سال اخیر دست پیدا کنیم و شرکت‌هایی مانند چادرملو و سناباد جزو مشتریان این محصول تولیدی ما هستند. با توجه به تجربه‌ای که طی سال‌های فعالیت خود در این عرصه کسب کرده‌ایم، توانسته‌ایم اعتماد بسیاری از شرکت‌های برجسته معدنی و صنعتی کشور را جلب کنیم. یعنی تلاش کرده‌ایم سفارش‌های خود را بدون هیچ‌گونه مغایرتی در آنالیز، کیفیت و… تحویل مشتریان دهیم. برای مثال، از آنجایی که قیمت فولادهای نسوز در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و گرید ۱٫۴۸۴۸ باید دارای حداکثر ۱۸ درصد نیکل باشد، بنابراین حداکثر توان خود را جهت تولید این محصول بدون حتی ۰٫۱ اختلاف در آنالیز نهایی به‌کار گرفته‌ایم و توانسته‌ایم نظر مثبت و اعتماد مشتریان خود طی سال‌های فعالیت مجموعه را جلب کنیم.

مدیرعامل شرکت اصفهان مالیبل در خصوص شرایط بازار، اذعان کرد: متاسفانه طی دو تا سه ماه اخیر، با شرایط تاسف‌باری در سطح بازار مواجهیم و اگر شرایط  به همین شکل ادامه پیدا کند، ادامه فعالیت واحدهای ریخته‌گری غیرممکن خواهد شد. شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی کشور که تا حداکثر سه ماه قبل هیچ مشکلی در پیش‌پرداخت سفارشات خود نداشتند، قادر به انجام آن در یک بازه زمانی یک ماهه نیستند. از سوی دیگر، وصول مطالبات نیز به شدت دشوار شده است و علی‌رغم اینکه کارکرد ما طی ۱۰ ماهه امسال تغییر چندانی نداشته اما در حال حاضر میزان مطالبات مجموعه نسبت به ابتدای سال بیش از دو برابر شده است. از سوی دیگر، بسیاری از صنایع مانند صنعت سیمان که جزو مشتریان اصلی ما به شمار می‌آیند، طی چند هفته اخیر با چالش قطعی گاز مواجه و ناچار به تعطیلی شده‌اند. تمامی این مسائل باعث شده است گردش مالی مجموعه با مشکل روبه‌رو شده و نتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید تا پایان امسال داشته باشیم.

افزایش روزانه قیمت‌ها به تولید آسیب زده است

شیرانی اضافه کرد: افزایش قیمت‌ها تا پیش از این، هر دو تا سه ماه یک‌بار اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر با توجه به نوسان نرخ ارز، روزبه‌روز بر قیمت‌ها در سطح بازار اضافه می‌شود و اگر نرخ ارز در بازار متعادل و یا کاهشی نیز شود، باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در بخش‌های مختلف هستیم. کمبود نیروی انسانی، معضل دیگری است که نه تنها فعالان صنعت ریخته‌گری بلکه اکثر صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این معضل به‌قدری طی ماه‌های اخیر گسترش یافته است که برای مثال اگر آگهی استخدام برای جذب یک نفر را منتشر کنیم، باید حدود دو تا سه ماه زمان را صرف آن کنیم و در نهایت نیز موفق به جذب نیروی جدید نمی‌شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه راهکارهای پیشنهادی شما جهت رفع معضلات موجود چیست، گفت: در حالی که صنایعی همچون ریخته‌گری و خودروسازی از قدمتی طولانی در کشور برخوردارند و در دهه ۵۰ در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی مانند چین، هند، پاکستان و ترکیه با رشد و رونق چشمگیری همراه بودند اما به مرور زمان به دلیل کاهش روابط تجاری و عدم دسترسی به تکنولوژی و دانش فنی روز تولید در جهان، همین کشورها گوی رقابت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند و متاسفانه تحریم‌ها نیز طی سه تا چهار سال اخیر، دسترسی ما به بازارهای جهانی را به طور کامل قفل کرده است. برای مثال، حدود سه سال پیش به دنبال همکاری با یک شرکت آلمانی برای اجرای یک پروژه مشترک بودیم که به دلیل شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، موفق به اجرای آن نشدیم. دسترسی به دانش و تکنولوژی روز تولید، می‌تواند منجر به رونق و توسعه تولید محصولات جدید شود و امیدوار هستیم در آینده با رفع تحریم‌ها، موفق به تحقق این مسئله شویم.

این فعال صنعت فولاد با بیان اینکه کوره‌های مورد استفاده در مجموعه از کشور انگلیس وارد شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه گاهی اوقات نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کرده‌ایم اما در حال حاضر بانک‌ها نیز در تامین منابع مالی مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند، به طوری که دریافت تسهیلات با ارائه وثایق معتبر نظیر سند ملکی شهری باارزش، نیز به شدت دشوار شده است.

شیرانی در پایان یادآور شد: متاسفانه دولت برنامه مشخصی برای رونق و بهبود تولید ندارد و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۰۲ نیز با مشکلات فراوانی به ویژه در حوزه انرژی مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10630

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.